18 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 18 Temmuz 1934 Gazi Hz. nin * seyahatleri Bolu büyük sevinç ve neşe içindedir Bolu 17 (A.A) — Reisicumhur Hz, saat 17 de Boluyu teşrif bu yurdular. Bolu halkı kendileri için en büyük bayram addettikleri bugünün neşe ve heyecanı içinde Gazi Hz. nin gelecekleri yolu dek durmuşlar ve ulu halâskârlarıni «yaşa, varol» avazelerile ve bü- yük tezahüratla karşılamışlardır. anbaşa tezyin edil- miş ve Gazi Hz. halkın yürekten gelen tezahürleri akları halevini teşrif bu- Bolu 18 (Hususi) — Gazi Hz. yanlarında mutat zevat olduğu halde dün saat on yedide Boluyu teşrif buyurmuşlardır. Büyük mi- irimiz vilâyetin tabii güzell lerini çok beğenmişlerdir. Gazi- mizin Boluda bir müddet kala: ları ümit ediliyor. Kıymetli misafirimiz içi Halk fırkası binasında bir daire hazır lanmış, şereflerine bir çok eğlen- tiler tertip edilmiştir. Gerede 17 (A.A.) — Reisicum- hur Hz, refakatlerindeki zevat ile birlikte saat 12 de Geredeyi yeflendirdi Kasaba emsal Bir sevinç içindedir. Bütün halk kasabanın methalinde toplanarak Gazi Hz. ni coşkun tezahüratla karşılamışlardır. Gazi Hz. kasabanın methalin- den itibaren iki kilometre süren ve üzerine halılar serilmiş olan yo- lu takiben Geredenin güzel bir mesiresi olan Ramazandedeyi teş- rif buyurdular, Öğle yemeğini yedikten sonra Boluya hareket edeceklerdir. Orhun mecmuası kapatıldı Ankara 17 (AA) —Ti cumhuriyetinin dahili ve harici politikasını teşviş ve ihlâl edecek mahiyette muzır neşriyatla bulu- man İstanbulda O münteşir «Or- hun» ismindeki mecmua icra ve- killeri heyeti kararile tatil edil miştir. Amerikada grevler em ket edemediklerinden vapur se- ferleri de durmuştur. Bir takım mensucat fabrikaları işçileri de greve iltihaka karar vermişlerdir. Vaziyet gittikçe fe- malaşmaktadır. San Fransisko 17 (A.A.) — M. Johnsonun Kaliforniyada Berke- leyde söz söyliyeceği içtima, p: her hangi bir hadise karşısın- da kendisini himaye edemiyeceği- 'ni bildirmesi yüzünden tehir edil. Münakalât grevi, fazla paten satılmasına sebep olmuştur. © San Fransiskonun sevkülce; noktalarında mitralyözler ve hü- cum tankları vardır. Şehrin muhtelif yerlerinde tah- minen 7000 milli muhafız bulun. maktadır. Elektrik: fabrikası eri temmuz sonundan evvel grev yapmayı — düşünmemektedirler, Maksatlari bu nazik | vaziyette şehri ziyasız bırakmamaktadır. Gazeteler, 1926 da İngilterenin rumi greve karşi aldığı vaziye- ti hatırlatmaktadırla, M. Johnson, tayyare ile buraya ve gülünü izde İçin hör şe- Yi yapmaya hazır olduğumu bildir. miştir. Londra 17 (A.A) — Reuter Avam kamarasında suale cevaben, İngik nezaretince kında dün bahriye neşrolunan tebliğe hiç bi hat ilâve edemiyeceğini söylemiş ve Devonshire krüvazörüne ait bir sandalın mevzuu bahsolduğu: nu hatırlatarak demiştir k «Bu sandal Sisam adası karşi- sında Türk tasri azisine 100 metre kadar yaklaştığı zaman askerler meydana çıkmış ve sandala uzak- laşması için işaret etmişlerdir. Sandal yoluna devam ettiğinden askerler ateş ederek mülüzim Ro- binsonu öldürmüşlerdir. Hadise. Ihtikâr meselesi Komisyon bir kaç güne kadar işini bitirecek Ihtikâr meselesini tetkik eden komisyon şehrin muhtelif yerle- rindeki toptan ve perakende fiatler arasındaki farkı araştır. maktadır. Aldığımız malümata göre ko isyon. kaç gün sonra işini bitirecek, tetkikatını rapor balinde belediye reisliğine takdim edecektir Komisyon raporu matbuata da verecektir. Ziraat umum müdürlük mütehassıslığı Ankara 18 (Hususi) — Bursa ziraat mektebi müdürü Süleyman mişti Buğday alımı Ankara 17 — Bu sene 32 yerde buğday alım istasyonu açılacak- tır, Buğdayın kilosu dört buçuk kuruş üzerinden caktır. Sergi açılıyor Yerli mallar sergisi bugün saat 16 da açılacaktır. Küşat resmini Meclis reisi Közim paşa yapa- caktır. Sergide hazırlıklar bit- miştir, 2 Edirneye tren Bu hafta da cuma günü bir tren hareket ediyor Şark şimendiferler idaresi tara- fından Istanbul ile Edirne arasın- da tertip edilen tenzzüh trenleri büyük rağbet görmektedir. Geçen haftaki trene 300 yolcu binmişti. Bu haftaki trenin de ayni suretle kalabalık olacağı tahmin ediliyor. Tren saat sekizde Sirkeciden kalkacak, on alda Edirmeye yasıl olacaktır. evki 8, ikinci 6, üçüncü 4 lira Bu trenle gidenler, Semplon hariç olmak üzere, 26 temmuz perşembe günü sabahına kadar bilümum katarlarla dönebilecek- lerdir. Ali Rana bey Gümrük ve inbisarlar w Ali Rana bey bu sabah Ankara: dan şehrimize gelmiştir. Yi öğrenir öğrenmez Türkiye bü- yük elçisini devet ederek hadise- Bin vahameti üzerine nazarı dik” katini celbettim. Türkiye büyük elçisi hüküme- tine hemen bir telgraf çekmeyi vadetmiş ve İngilterenin Türki- yedeki büyük elçisi de Türk hü- kümetile “görüşmek için talimat almıştır.» Sir John Simon, Türkiye bü- yük elçisinin tafsilöt al sabahleyin hariciye nezaretine lirdiğini ve fakat bunları ik arzedemiyeceğini ilâve et- miş ve kazazedelerin ailelerine muhabbet izhar etmek suretile hadise hakkındaki ken: lerine Avam ka; 1 ve ının da Almanya ne cevap verecek? Silâhları bırakma işinin ilk bahara kadar halli ümit ediliyor Cenevre 17 (Hususi) — Şark misakı hakkında İngiltere tara” fından yapılan tebligata Almanya henüz cevap vermemiştir. Alma, yanın nasıl bir cevap vereceği henüz belli değildir. Bazı alman gazeteleri bu tek- lifi, Almanyanın misaklar akdi suretile tekrar Milletler cemiye- tine girmesi için kurulmuş bir tuzak addediyorlar ve alman hükümetinin bunu kabul etmiye- ceğini söyliyorlar. Maamafih ekseri gazeteler ihtiyatlı bir lisan kullan- makta ve kati bir fikir derme yanından çekinmektedir. Gelen haberler Italyanın bu misakı iyi karşılamakta olduğunu bildiriyor. Misak fikri tahakkuk ederse silâhları bırakma mesele- ri bir neticeye val n muhakkak addedilmektedi Buraya gelen haberlere göre mahafili Avrupanın vazi- iyi görmekte ve ilâhları bırakma meselesinin bu kış içinde nihayet gelecek ilkbar barda halledileceğini ümit etmek- tedi cevap veren sir Simon, Irak hükümetinin asurilere yapılacak muavenelten ve emniyetlerinden mesul olmakta devam ettiğini bildi Irak hükümet, Mil letler e: suriler komitesini. bu vadide alınan tedbirlerden Irakta bulunan. asuriler Milletler cemiyeti asuriler ko: için, tesi, bir çok ecnebi hükümetlere müracaat ederek, muhacir kabul edip edemiyeceklerini sormuştur. Bu meyanda İngiltere hükümetine de müracaat edileceğinden lagil- tere hükümeti bu işle alâkadar olmağa karar ver Lehistanda feyezan Varşova 18 (A.A.) — Dün ce- nubi Lehistanda vukua gelen sey- lânlar neticesinde vefat edenlerin. bilinen miktarı elliye baliğ ol- muştur, Kuşadası hadisesi Ingiliz hariciye nazırı avam kamarasında beyanatta bulundu | rak eyliyeceğini söyliyerek sözle- rini bi Sir John Simon bir sunle ver. ği mıntakada cevapta sandalın memnu bulunmadığı hakkın. da kati bir şey söyliyemiyeceğini ve doğruluğu kabili itiraz olabi lecek beyanatta bulunmanın şa- yanı arzu bulunmadığını ifade et- miştir. Ingiliz sefiri Ankaraya gitti Kuşadasının cenubunda Dip burnundaki ohadise (o hakkında Londra sefirimiz İngiltere bül metine malümat vermiştir. Şehri- sefiri de gitmişti, mizde bulunan İngiliz dün akşamı Ankar Cemil bey Yeni Üniversite rektörü dün işe başladı Üniversitenin yeni rektörü Ce- mil bey dün şehrimize gelmiş ve derhal üniversiteye giderek yeni vazifeside başlamış Cemil bey profesörlerin vesai zavatın tebriklerini kabul etmiş ve üniversitenin vasiyeti hakkın Yen bey şu beyanatta bulunmuştur: «— Vekâleten aldığım muay- yen direktiflerle geliyorum. Bu- gün vazifeme başladım. İlk ola- sak üniversite işlerini gözden ge- Devletin üniversite gireceği için kararlaştırdığı ıslahat pro- gramında devam esastır.» Cemil bey, dekanlıklar arasın- 'da esaslı değişiklikler olup olmı- yacağı sualine: «Hiç bir değişik- İlik mevzuu bahis değildir» ceva- bini vermiştir. Bugün öğleden sonra da Cemil beyin riyacetinde ve iştirakile bir toplantı dekanları yapılacak, üniversite işleri etrafında görüşü- lecektir. Cemil bey yarından son- ra fakülteleri gezecektir. Vekil bey gelecek din bey, bu ayın sonunda şehrimi- ze gelecektir. Zeynel burada bilhassa üniversite işleri ul olacak ve bu arada ma- | gezecektir. Kurultay hazırlığı Uumumi kâtiplik bürosu şehrimize naklediliyor Ankara 17 (AA) — T.D.T. .C. umumi kâtipliğinden: Kurultay hazırlıklarile uğraşmak © üzere umumi kâtiplik bürosu hakkında yazılacak yazıları 21 temmuz 1934 sabahından aren İstanbulda | Dolmabahçe sarayında T. D. T. C. umumi kâtipliğine gönderilme- habereler ve bilhassa dergi hak- kındaki mütalealar gene Ankara- ipliği ve- tine hitap edilecektir. Zekâi bey Ankara 17 — Milli müdafaa kili Zekâi bey bugün hareket etmiştir. İzmire Iki talebe” tevkif edildi Bunlar komünistlik propagandası yapmakla maznundurlar Maarif cemiyeti talebe yurdum da yatıp kalkan tıp fakültesi tale- besinden Recep, Vefa lisesi tale- besinden Necati ve İnkılâp lisesi talebesinden Cavit efendi isimle” rinde üç genç yurtta talebe ara- sında komünistlik propagandası yapmak suçundan maznunsn ya , kalanarak adliyeye verilmişler ve dün Sultanahmet birinci sulh ce- za mahkemesinde yapılmıştır. Bunlar mahkemedeki ifadele- rinde komünistlikle alâkadar bu- lunmadıkarını iddia etmişlerdir. Neticede mahkeme bunlardan Recep efendinin ikametgâh gös terdiği takdirde serbes bırakık masına ve Necati ve Cavit efen- dilerin tevkiflerile, evrakın müd- duruşmaları 'deiumumiliğe | tevdiine | karav verdi. İki talebe | tevkifhaneye sevkedildiler, 5 75 muallim (Baş tarafı 1 inci sahifede) " Marsilya tarikile doğruca Parise gidilecekti Timlerimizin o Fransada edecekleri ay zarfında müm- kün olan bütün teshilâtı göstere- cek ve hocalarımızı Fransız li- maarif nezareti muak- ikamet selerinde ve üniversitesinde mi fir edecektir. Galatasaray Behçet bey bundan on beş gün ev- vel Parise giderek Fransız ma- arif nezaretile temas ve lisesi müdürü etmiş icap eden tertibat alınmıştır. Galatasaray lisesi mauallimlerinden bir kısmı da mu- in Fransız allimlerimize Fransada refakat edecekler ve rehberlik vazifesi ni göreceklerdir. Pariste yirmi gün kalınacaktır. Bu müddet zarfında bir kısım muallimlerimiz Londraya kadar kısa bir seyahat yapacaklardır. Bilâhare aMrsilyaya gidilecek ve orada üç, dört gün kalına- caktır. Marsilya belediyesi tarafından. hazırlanan bir vapurla Marsilya limanı gezilecek ve meşhur (İf), adası ve kalesi ziyaret edilecek” tir. Bilâhare buradan otokarla San Remoya kadar bir seyahat edilecek ve bu suretle Kan, İ Nis, Montekarlo ve sair sahil şe- birleri gezilecektir. Bundan sonra tekrar Marsil yaya avdet olunacak ve ağustos doğru Previdans vapurile limanımıza mütevecci- hen hareket edilecektir. Bütün seyahat bir buçuk ay kadar devam edecektir. Kafileye Fransaya kadar Celâl bey riyaset edecek Galatasaray lisesi mü: çet bey 'Teislik vaz cektir. ZSeyahate 75 i izci olmak üzere kadın ve erkek 150 kişi iştiraki, etmektedir. Heyet perşembe günü Galata rıhtımından kalkacak olan Teofil Gotye vapurile saat altıda hareket, edecektir. Muharrirlerimizden Esat Mak! mut bey de intibalarını gazetemiz ze yazmak üzere ayni vapurla gidecektir. Arkadaşımızın Avrus) padan göndereceği mektuplar karilerimizin lezzetle takip ede- ceklerinden eminiz. nihayetlerine