18 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

18 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 18 Temmuz 1934 SURYE MEKTUBU ESKİ BIR İRFAN MÜESSESESİ Türk talebeye iitifat Galatasaray hatıraları ok! ye 2 Na Galatasaray beşinci ve altım Suriyeden iyor: Suriye cı yani son iki sınıfın edebiyatı icumhuru ve hükümet reisi Antakyada erkek lisesini ziyare- fat etme- miştir. Bundan müteessir olan Türk talebe reislere hitaben «Bu- olduğunu niçin unutuyorsunuz? Burada be- i yüz tane Türk genci oku iz de türkçe bi Ze de bir kaç kelime söyleseydi- niz memnun olurduk» demişler, bu halden reisicumhur müteessir ve müteheyyiç olmuş, vezirler re- isi Şeyh Taç ise hadsiz bir suret- te hiddetlenmiş ve. salâhiyettar düşmüşlerdir. Şeyh Taç kız lisesi kapısındaki yeni Türk harflerile yazılmış lâv- hanın indirilmesini emretmiştir. Reislerin Antakyayı ziyaretleri esnasında Türkler merasime işti- rasının bir Türk lise: Reisi. vüzera nutukta sancakta arapça- yı hâkim kılacağını, İskenderunun Suriyenin tecezzi kabul etmiyen bir cüzü olduğunu şiddetli bir li- san ile kaydetmiştir Ermeni talzbeye gelince. 13 mayısta Beruttaki Sahakyan mektebinde Lübnan reisicumhuru Habip paşa Estadi ve şark umum | kumandanı polis müdürü umumi- si İzzeddin bey Elömri mebusu Vahram Leylekyan ve sa- Ermeni ire huzurile resmi küşat yapılmış, mektep talebesi tarafından Lüb- pan marşı terennüm olunmuş, ufak bir kız çocuğu reisicumhura bir çiçek takdim etmiş. Reisicum- hurda çocuğun alnını öpmüştür. Merasimden sonra reisicumhur. la diğer meduvin ayrıldıktan son- ra ahali içinden Sisak Tellalyan namında birisi kürsüye çıkmış, Taşnaklar aleyhinde mutuk söy liyerek bunlara «katiller, caniler» diye bağırmış, orada bulunan bir Ermeni polisi nutukçuyu derdest etmek istemiş, bilâhare muvasalat eden polislerin yardımile Sisak Sisak cebren kara” rülürken © damlardan, pencerelerden polislere taşlar, te- nekeler atılmıştır. Karanlık basıncıya kadar bu nümayiş böyle devam etmiş. Po- islerden iki komiserle on beş po- yaralanmıştır. Hükümet ehemmiyetle bu me- seleyi tekik ediyor. Taşnak gaze- tesi ve yerli gazeteler bu vukunta bir komünist tahrikâtı rengini ver. diler. Derdest olunanların adedi 40 a baliğ olduğunu söylüyorlar. Samsun elektrik fabrikası Samsun 16 (Hususi) — Bele- diyeye zit elektrik fabrikasının büyük dizel makinesinin. piston | kolu kırıldığından gece çebir | yarım saat kadar karanlıkta kaldı. Yedeklerle cereyan temin olunu- yor. Fakat arızanm ehemmiyeti fabrikanın mubitini düşündürmek: tedir, Bir çocuk araba altında öldü İzmir 15 — Kavaklıdere köyün- den arabacı Bahri Fevzi paşa bul- varından geçerken 4 yaşında Şe- isminde bir çocuğu ezerek öl dürmüştür. Alpullu şeker fabrikası Alu 15 — Şeker fabrikasi Zustos © iptidasından itibaren faaliyete başlıyacaktır. mahsulü iyidir. Son yağmurların gok faydası görülmüştür. Pancar | Kadirli 9 (Hu- susi) — Adana ie Kadirli ara- sındaki 100 kilo- metrelik me eyi otomobiller üç saate kateder- ler. Kadirli, çok eski bir yerdir. 17. senesinde burada büküm süren Roma bü ümdari Andri yanın heykeli bu- lunmuş ve bu kıymettar eser müzeye nakledik- mişti Kasaba yeni ve çok güzel binalarla süslüdür. Merkezi kazada 5000 nüfus var- dır. Kasaba 1000 hanelidir. Ka- banın kenarından geçen Savrun nebri sülün gibi sözülüp akar. Suyu fevkalâde istifadelidir. Kasabada her şey yetişir. Çünkü tabiat istisnasız olarak bu bere- keti vermişt Kasaba 10 sene içinde inanık mıyacak derecede ilerilemiş ve ilerilemektedir. Kadirlide her şey ucuzdur. Burası Türkiyenin en ucun mem- leketlerinden — birisidir. dersem mübalâğa etmemiş olurum. 15 yumurta 5, en âlâ koyun etinin kilosu 22, keçi 15, dana 10, unu Ceyhan fabrikalarından getirilme- Eskişehirde spor Mıntaka kongresi toplandı, intihap yapıldı Eskişehir 16 (Hususi) — Spor muntakası senelik kongresini ak- tetmiş ve raporların okunmasın- dan sonra intihabat yapılmıştır. Mintakamız kongresine yalnız 1d- manyurdu ve Demirspor murab- hasları iştirak etmişlerdir. İki klü- bü temsil edenler yaptıkları inti- habatta merkez heyeti reisliğine Demirspordan Tarık, ikinci reis- liğe İdmanyurdundan Kudret ve alıklara da Osman Ertuğrul, Fe- rit ve Kemal beyleri seçmişlerdir. Futbol heyetine Demirspordan Ke- mal Mennan ve Yurttan Cevat beyler intihap edilmişlerdir. Futbol heyeti ile diğer heyetle Te askeri klüplerden de birer âza intihap olunacaktır. Tayyare mektep ve Demirspor ında oynanan kupa maçind bazi oyuncuların hakeme karşi it Tazda bulunarak bazı sözler söy- ledikleri ve bu yüzden tecziyeleri istenildiği duyulmuştu. Spor kon gresi Tuznamesine bu tecziy& me- selesini de almiş ve oyuncularin ademi tecziyesine karar vermiştir, | Bu hal spor muhitimizde hayretle karşılanmıştır. Bu yüzden spor mintakasına seçilen bazi âzalarm istifa edecekleri söylenmektedir. Izmirde hafif zelzele Cumartesi sabahi saat sekize çeyrek kala İzmirde hafif bir zek zele hissedilmiştir. sk cls ue 1 Kadirlide belediye parki sine rağmen has ekmeğin kilosu 8, yerli undan ekmek 5, kömür 1, babahindi 35-40, bir tavuk 10, altın sarısı halis inek yağı 40 kuruş, odunun kilosu da 4 pa- radır. Kahve, çay 2/5 kuruş, bir kap yemek 5 kuruştur. Kadirli ile Seyhanın arası 55 kilometre olduğu halde nakliye parası 77-100 kuruştur. Kadirlide S tırın, 3 lokanta, 5 kahve, 3 han, 2 otel, 6 terzi, 5 kunduracı $ berber dükkânile 100 den fazla mubtelif dükkânı vardı Bu senenin hububat mabsulü çok fazla ve bereketlidir. Bilhassa çeltik ekimi geçen seneye nisbe- ten iki misli fazladır. 16000 dö- Nazilli cinayeti Süleyman efendi namında yakalanarak Nazilliye gönderildi Geçenlerde Nazilli civarında Rifat efendi isminde bir zat vü- .cudunun muhtelif yerlerinden ya- valandıktan sonra, ölü olarak bu- kunmuştu. Nazilli zabılasının yap- tığı tahkikat neticesinde, Rifat efendinin Süleyman efendi ismin- de biri tarafından öldürüldüğü anlaşılmıştır. Süleyman efendi Istanbulda ya kalanmiş ve Nazilliye sevkedil “mek üzere yola çıkarılmıştır. Bu Zat cinayetle alâkası olmadığını iddin etmektedi Tekirdağ okuma odası Tekirdağ 12 (Hususi) — Hü- kömet karşısındaki Halk okuma odasına | Halkevinden bir çok kıymetli kitaplar getirilmek sure- tile kütüphane zenginleştirilmiştir. Okuma odasında yüzlerce cilt ilmi, içtimai, edebi kitaplar ol makla beraber memlekette intişar eden bir çok yevmi, haftalık ve aylık gazete ve meçmualar da halkın ietifndesine | szzedilmek- tedir. Bir katil idam edildi Aydın 16 (AA) — Çirenini Bolurtu köyünden on yaşımda İs- mail oğlu Mustafaya O taarruzda bulunduktai sonra cürmünü giz- lemek için çocuğu gölde boğarak öldüren ayni köyden Müdür oğul- larından Mehmet oğlu Mustafa hakkındaki ölüm cezası bu sa- bah infaz edilmistir. Çok ucuz bir yer: Kadirli Kadirlinin çalışkan bir belediyesi var, kasaba, çok terakki ediyor h ekimden iki milyon geltik mab- alınacağı | nüm sulü Belediye çok canlıdır. Bele- diye meclisinin geçen temmuz” asete ge tirdiği avukat | Saffet bey, işine hasretmiş, yılmaz bir azimle yürüyerek bele- olan bütçesini mayın yayesinde 5500 lira tahsilâtla kapatmış ve bu sene bütçesini Inanılmıyacak bir rakkama 9000 liraya çıkar- mıştır. Bu bütçenin hemen yarısını belediye binası, hal, yol vesair mafi inşaata hasretmi Saffet bey 6 ay evvel 2000 lira sarfile nadide çiçek ve a larla süslenen bir park vucuda getirmiş ve belediyeya irat ge- #irmek için bir çok dükkânların inşaatına başlattırmıştır. Memle- 'ketin bütün halkı İstisnasız ola- rak kendisini sever. Kadirlide ev ları da çok ucuzdur. Beş altı odalı güzel evlerin aylık kirası Azami 7 Jiradı Garden parti Eskişehir hilâliahmer merkezinin eğlentisi Eskişehir 16 (Hususi) — Şehri- miz hilâliahmer cemiyeti bu per- | #embe akşami yapılmak üzere bir | gardenparti hazırlamıştı. Fakat | havanın yağmurlu olması bu eğ- Jencenin ertesi güne tehirine se bep oldu. Cuma akşami daha erkenden Porsuk oteli bahçesini dolduran bir çok güzide aileler gece geç vakte kadar eğlenmişler ve dan- setmişlerdir. Bahçe eğlencesind: incesaz, bando muzika ve ayrıca | ir de caz bulunmuştur. Oynanan kazaska ve zeybek oyunları çok alkışlanmıştır. Hilâliahmer rimiz balkıma böyle güzel bir gün yaşatması, davetlilerin takdirleri. ni celbetmistir. Manisa kazası masulâtı Manisa vilâyeti merkez kaza- sında 934 senesi muhammen istih- salât şudur: 19,000,000 kilo buğday, 13 mil. yon kilo arpa, 725,000 kilo çav- dar, 1125000 kilo burçak, 4,860,000 kilo palamut, 58,000 ki- do baldır. Tekirdağ piyasası Tekirdağ 12 (Hususi) — Şeh rimiz ticaret ve zahire borsasında hububat çu fiatler üzerinden muamele görmektedir. Buğday 3,30, arpa 2,15, mısır 3,09, çav- dar 1,35 paradan satılmaktadır. osmaniye © muallimi © merhum Ata bey. Edebiyatı ye muallimi 407 Rana beyin (in- hisarlar ve gümrük vekili) pe derleri merhum Hacı Zihni efen- di, edebiyatı farisiye muallimi de şair merhum muallim Feyzi efen- di idiler. Bugün kıymetli hatıra" larından ve eserlerinden başka hayat izleri kalmıyan bu muh- terem ve mübarek hocalarımızın bazı sınıf batıralarını yazacağım. Hacı Zihni efendi merhum, bilenler, tanıyanlar, çok iyi ha- tırlarlar. Bütün manasile lekesiz, arabi- tertemiz, berrak ve saf ruhlu, | berrak ve saf ahlâklı, göğsünde kat kat iman taşır, edebiyatı ara- biyeye eşi bulunmaz derecede vâkıf, nurlu simalı, süt beyaz sa- kallı, pek çok sevimli ve pek çek muhterem bir zat idi. Güzel gü- Zel arabi kasideler yazdırır, türk- çeye çevirtirdi. Kendisine olan hürmetim benimle beraber ve ay- ni kuvvette yaşıyacaktır. Tahtaya kaldırdığı efendilerin ber hangi birisi biraz bocalası derhal gözlerini gözüme diker Ne edersiniz?» demek isterdi. Zaten o bakışlara matuf kalıncı- ya kadar ve kalacağımı da bik diğim için ben vereceğim cevabi hazırlamıştım. Derhal ayağa kal- kar, sorulan şeyi söyler ve yeri- me daima ayni tavır ile oturur- dum. Sakalını avuçlıyarak bir aferin deyişi vardı ki ömrüm ol- dukça unutmıyacağım. Mektepte asıl ismimle Abdullah diye hitap eden yalnız merhum Zihni efen- di ile merhum Ata beydiler, ir gün gene Kenan tahtada Mutenebbinin bir parçasını halletmekle uğraşıyordu. Ön si Tanın sağ başında ve tahtaya yas m bir yerde oturuyordum. Ke- nana boyuna süfle ediyordum. Merhum bir iki defa yüzüme | baktı, Bu bakışlardan çok utan- mıştım. Fakat o nur saçan aza. larında iki şey sezmiştim. Biri Neden söylüyorsunuz tabziri, di ğeri de... aferin... manası... Fas kat huy bu... Durulmaz ki... Du- ramazdım ki... Arası bir iki da. kika geçti mi ben gene süfl başlardım, Kenanı yerine otur! tu. Abdullah efendi «siz gelir mi- siniz?» dedi. Tam bir zafer ve muvaffakiyet emniyetile tahta başına geçtim, kendilerine döndüm. Emrini beke ler vaziyet aldım, Velemyekân zu fazlı... diye başlıyan tam dört beyit yazdır. dı. Evvelâ manasını söyleş sonra mesren türkçeye çeviriniz ve bilmediğiniz lügat varsa soru nuz dedi. Bir iki kelimenin ma- nasini | bilmiyordum, mana bitti, tercüme de Bir iki yerini beğenmeyip tas hih etti. Lemyekünün ne olduğu- nu ve ne olabileceğini bilmedi ğim için o melün kelimeye sap- lanıp kalmıştım. Çünkü sarf, na- İ hiv cihetlerini de soracaktı. Nite- kim de öyle oldu. (Bir saattir arı gibi vızıldayıp duruyorsun, haydi bakalım göster marifetini)) diyecek diye ödüm kopuyordu. Lemyekün ne kelimedir diye sarf suali açıldı.. Stop... Bir daha sual,, Tekrar stop... «Kaç Kelimelidir?» . deyincs kendimde halledecek biraz isti dat hissettim. iki kelimedir efem (Devamı 8 ini sahitede)