25 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 25 Temauz 1554 SON TELGRAFLAR Lehistanda feye- zan devam ediyor Karpatlara çok şiddetli yağmur yağmaktadır Dançiğ 24 (Hususi) — Lehis- #anda feyezanlar devam ediyor. Cenup mıntakasında 7 köy su ak Kındadır. Karpatlar Jet tehlikelidir. Vistül kabaran sularının bugün Dan: Be gelmesi bekleniyor. Feyezana karşı burada tedbir alınmıştır. Fransız buhranı Paris 24 (Hususi) — Kabine buhranının önü alınmıştır. Bugün- kü kabine yerinde kalacaktır. Altınlar ne oldu? Kahire 24 (Hususi) — Kaptan 35 bin Türk altını kıymetinde kül- çe altını hamilen Londraya git- mekte olan bir tayyare Nil sahi- linde karaya inmeğe mecbur ol- muştur. Altınlar birdenbire orta- 'dan kaybolmuştur. Bütün gece tayyare polisin muhe ası altın da bulunuyordu. Bu sebeple altın- ların nasıl kaybolduğu anlaşıla- e Gral Zeplin Berlin 24 (Hususi) — Garf Zep- Jin tekrar cenubi Amerika sefer- erine başlamış ve Pernambokoya yösil olmuştur. Hayvanlar ne olacak? Şikago 24 (Hususi) — Mezba- ha işçilerinden 700 kişi grev ilân gitmiştir. Bu grev büyük bir felâ- ket olmuştur. Çünkü kuraklık yü- Zünden mezbahaya çok hayvan gelmişti. Bu hayvanlar ketileme- diğinden nasıl beslenecekleri bi- İinemiyor. Viyanada bir idam Viyana 24 (Hususi) — Daimi mahkeme dün 2 sosyal demokratı ima vasbküm etmiştir Binler .cuma günü Tuna sahillerinde bom- Pa ile taarruzda bulunmuşlardı Suikast failleri bunları yaptığı tahmin edileceğini zan- netmişlerdi. Mahkümlardan bi- rinin cezası müebbet küreğe çev. rilmiş, birisi asılmıştır. Asılan Çe- koslovak tebaası idi. Çekoslovak sefaretinin teşebbüsü bir netice e Leningradda iki Leh vapıru Leningrat 24 (Hususi) —— iki Leh vapıru Sovyet limanların zi- Yaret için buraya gelmiştir “Sıcaklar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Amerikada sıcaktan ölenler Nev York 24 (A.A.) — Sıcak dalgasının artan şiddeti, son beş günde ölenlerin sayısını 404 e çık- maştır. Bunlardan 135 i Missouri- de, 113 ü İllincista, 74 ü Neb- vaska ve 24 ü de Minnezotadadır. Edirnede 42 derece Ankara 24 — Memleketin her tarafında hava sıcaktır. Edirnede sicaklık 42 derecedir. Ege mınta- | kasında Manisada 40, Balıkesirde 89, İzmir ve Bursada 37, İzmitte 35, Çanakkalede 33 derecedir. Orta Anadoluda hararet 29-33 . Sıvasta 25, Nazilerin İ İzmir 24 — Son günlerde bura” da sıcaklık 36-37 derece iken bu- gün 41 dereceye çıkmıştır. Ingiltere hariciye nazırının İngilterede hava manevraları Tayyareler Londranın bir çok noktalarını tahrip ettiler Londra 24 (A.A.) — Londraya karşı hava hücumu manevraları cumaya kadar devam edecektir. Düşman kuvvetleri,, 180 tayyare- den mürekkep olup şehrin 11 ne tasını bombardıman edecektir. Müdafaa kuvvetleri 168 harp t yaresi ve 17 keşif tayyaresidir. Hücumların çoğu tardedilebilmiş- | tir, Fakat düşman bir çok mokta- larda muvaffak olmuştur. Londra 24 — Hava nazırı Lort- lar kamarasında beyanatta bulu- marak harpten sonra İngilterenin dünyanın en kuvvetli hava kuv- halbuki bugün beşinci dereceye düş vetine malik olduğunu, Dipburnu hadisesi avam kamarasında beyanatı 24 VAAİ — Havas iyor: Sir John Simon, Avam kamarasında Türk - | iz hadisesi hakkında şu be- | yanatta bulunmuştur: «— Y7 temmuz tarihindenberi hadise hakkında alınan mütem- mim malümat, bu feci hadisenin acıklı bir suitefehhüm neticesi ok duğunu göstermektedir. Hadise esnasında zabitlerin üniformasız. oldukları ve içinde bulundukları ındalın hiç bir bayrak taşımadı- Za anlaşılmıştır. Türkiye sefiri, samimi tecssi Lodi ajansı di #ir. Geçen cumartesi, Türk sula- rında Çücen Elisabeth, London, Devonshire harp gemilerile bir Türk torpito mukribinin iştirak ettikleri dini bir âyin yapılmıştır. Türk muhribi, hükümetinden al dığı emir üzerine denize bir çe- lenk atmıştır. Türk kabinesi, hadisenin kurl diyet olarak bir meblâğ vermeği teklif etmiştir. Ankarada kasırga Bazı evlerin kiremitleri uçtu Ankara 24 — Bugün saat on beşte burada bir kasırga olmuş, müş, sonra şiddetli başlamıştır. Yağmur memiştir. Fakat toz bulutları yatışarak rahatça nefes almak kabil olmuştur. Kasırgadan bazı kiremitler uç- muştur. ğ Askeri terfi listesi hazırlanıyor Ankara 24 — Milli müdafaa vekâleti askeri terfi listesini tan- zime başlamıştır. izmir panayırı İzmir 24 (Hususi) — İzmir pa- mayırına Sovyetler, İngiltere ve Lehistan iştirake karar vermiştir. bir yağmur uzun sür söylemiştir. Nazır bundan sonra ön vasıtalarla mil- in emniyetini temin etmek olan vazifesini müdrik mesul her hangi bir hükümet, hava kuvvetle- rinin bu kadar açık olarak aşağı bir vaziyette kalmasında müsaa- ülcümet, milli emni- yeti için bir haya müdafaasının lüzumuna kani olarak sahillerimi- ze hücum edebilecek bir mesafe- de bulunan en kuvvetli hava hü- müsavi bir hava kuvve- ip olmağı müdafaa siya- esaslı noktası olarak tat- bike karar ve Gazi Hz. e teşekkürleri mbul 24 (AA) — Ri yaseticumhür umumi kâtip- muz bayramı gününün yıldönümü münase- betile bir çok zevattan aldık- ları tel yazısından dolayı te- ve Lausanne Tramvay ücretleri Bugüne nazaran ne derece inecek? Tramvay şirketile 926 da yapı- lan ii ın feshedildi yazmış tık. Bunun rine eski tarife tatbikine başlanacaktır. Bu ta üzerine ücretler şu suretle cektir: Birinci mevki Şimdi alınan O Alınacak olan Kuruş Para Kuruş Para yi-szg 6 10 9 8 s8 30 12: — 8 8 İkinci mevki Şimdi alınan Alınacak olan, Kuruş Para Kuruş Para 4 2 Besl s 6 1 9 — 6 10 Imtihanlar için bir toplantı Ankara 24 — Talim ve terbi- ye âzasından ve maarif erkânı. dan mürekkep bir komisyon bu- gün bir içtima aktetmiştir. Bir kaç saat devam eden toplantıda eylülde yapılacak olan muhtelif imtihanların şekil ve zamanı ko- nuşulmuş, fakat henüz bir meti- ceye varılmamıştır. Vela doğrama fabrikasında bir kaza Dün Vefa doğrama Fabrikasın- 'da Saim ve Fazıl efendiler şerit urlarken ağaç şeridin kuv- velile düşmüş ve makinenin de bulunan Saim ustanın eli şe- Tidin ağzına gitmiştir, Saim usta- Hazırlıklar ileriliyor. nin dört parmağı kesilmiştir. | 4 şartla elde edebiliriz: İ 1— Sivil tayyareciliğin harp vaıtası olarak kullanılmıyaca kati surette taahhüt etmek şartile bütün deniz ve kara askeri tayya- zeciliğin kaldırılması 2 — En kuvvetli hava hükümet- lerinin bizim seviyemize ininciye kadar silâhlarının tahdidi ve lâhare de alâkadarlar kabul et tikleri takdirde yeniden tahdidat yapılması. 3 — Kuvvetlerimizi en kuvvetli hükümet kuvvetlerine yükseltecek bir program tatbiki. 4 — ikinci ve üçüncü maddel rin bir araya gelmesinden doğ: cak bir kombinezon. Yunan tayyareleri Tayyareciler dün patrik efendiyi ziyaret ettiler Şehrimize gelen Yunan tayyare- cileri dün Patrikhaneye giderek patrik efendiyi ziyaret etmişler- dir. Tayyareciler öğleden sonra Boğazda şam yemeğini Adada yemişlerdir. Tayyareciler bu sabah İstanbul 'dan Bükreşe hareket edeceklerdir. Buraya gelen 3 tayyarç İngiliz mamulâtındandır. Bu tayyareler torpil taşıyorlar. Motörleri elli beygirliktir. Tayyarelerin müret- tebatı yeni tayyareci olmuşlardır. Bunlar talim için seyahate çıkmış- lardır. Torpil taşıyan tayyareler ekse- riyetle tayyare gemilerinde bulu- nur. Yunan su kumandanı: «Bizim için tayyare gemisine ih- tiyaç yoktur. Adalarımız bu vazi- feyi görebilir» demi “Yunan tayyare zabitlerinin ver- dikleri malümata göre Yunanis- tanda tayyare inşasına başlan. aşar. Gazi Hz. ile Ismet paşaya telgraf Yunan tayyarecileri Yalovada bulunan Reisicumhur Hz. ile bi vekil İsmet paşaya telgrafla hür. ezinti yapmışlar, ak. Sporcularımız Sovyet Rusyada yapılacak maçların proğramı Moskova 24 (A.A.) — Türk sporcularının 30 temmuzda bura- ya muvasalatları beklenmektedir. Moskovada yapılacak müsabaka: ların programı şudur: 2 ağustosta Kültür parkında Türk güreşçileri Moskova güreş- gilerile karşılaşacaklardır. 3 ağus- tosta Dinamo stadında Türk ve Moskova futbol takımları arasın- da bir maç yapılacaktır. 4 ağus- tosta Dinamo stadının yüzücülük kısmında Türk ve Sovyet Rusya sporcuları arasında yüzme müsa- bakaları yapılacak ve ayni gün Türk ve Sovyet güreşçileri de Kül. tür parkında ikinci defa karşıla” gacaklardır. 7 ağustosta Türkiye ve Sovyet Rusya muhtelitleri ara- sında bir futbol maçı icra oluna- caktır, İ İ lebesinden bazı efen: Lozan günü parlak merasimle kutlulandı Lozan sulhünün yıldönümü dün parlak bir suretle kullulanmış; üniversitede İstanbul ve Beye lu Halkevleri şubelerinde heye- canlı merasim yapılmıştır. Üniversitedeki versitenin büyük konferans salo- Bunda yapılmış, bu merasimde şehrimizde bulunam bir çok me- buslar, üniversite rektörü, dek lar, profesörler, - doçentler, üni- versite talebesi, hukukçular ve bir çok halk hazır bulunmuşlar. dır. Saat 16 ya doğru üniversitenin büyük salonu, tamamen dolmüş- tu, Üniversite rektörü Cemil bey bir hitabe ile merasimi açmış, müteakiben hukuk fakültesi umu: merasim, üni nemenlizade Ethem bey kürsü; çıkarak Lozan sulhünün hukuk undan kiymet ve ehemmi- latmış, bu sulhün hür ve zi, siyaset sahasında kazanılan siz bir zaferle de letviç lemiş, şiddetle alkışlan- mmaştr. Ethem beyden son rak Lozan sulhünün ehemmiy. ni kaydeylemişler, bu büyük ve kıymetli sulh ve siyaset abidesini hazırlıyan ve yapanlara karşı Türk gençliğinin ebedi minnet ve şükranlarını söylemişlerdir. Dün geceki İstanbul Halkevin- de bu büyük günün şerefine bir konser verilmiş, müteakiben Meh- met Emin bey söz alarak çok he yecanlı bir hitabe irat etmiş 24 temmuzun manasını ve Türk inki- Iâbınm enginliğini anlatmış şiddetle alkışlanmıştır. Beyoğlu Halkevi şubesinde de dün gece Lozan sulhü münasebe- tile bazı milli piyesler temsil edik miş, velhası İstanbul halkı, bü- yük yıldönümünü ehemmiyeti ile mütenasip bir şekilde kutlulamış- Yunanlı misafirler (Baş tarafı 1 inci sahifede) ve coğrafi geçitleri İstanbul iken, burada gördükleri binbir müşki lâttan dolayı - Yunanistanı hareke ittihaz etmeleridir. Avru- pa hava yolları haritasına bakar- sanız, Atina ve Pire, bir örümcek ağının merkezi gibidir. Yunanlı. lar, bu hava hatlarının - Türkiye» den kaçmağa mecbur kalarak - memleketlerinden geçmelerinderi dolayı temin ettikleri maddi isti. #adelerden maada, kendi memle. ketlerinde sivil tayyareciliği ta mim hasasunda da çok çalışmışı lar ve muvaffak olmuşlardır. © Biz dost ve komşu memleketin, tayyarecilik husasunda gösterdiği bu terakki ve inkişafı, büyük bir memnuniyetle takip ediyoraz. Bu- gün Istanbuldan ayrılacak olan Yunan tayyarecilerinin diğer Bal kan memleketlerine yapacaklar ziyareti ayni muvaffakıyet v3 ses lâmetle tamamlamalarını temerx ni ederiz. N Iki yüz seyyah geldi Dün Çar Ferdinand vapurilg şehrimize 200 kadar Çekoslovale. Macar ve Leh ve Bulgar seyyahi gelmiştir. Seyyahlar dün şehri geze lerdir. Bugün memleketlerine döneceklerdir.