11 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

M1 Ağtes 8,« AKŞALDAN AKŞAMA > Kaldırımlara hürmet Tevfik Fikretin «Çekiç altında muhakkar ezilir günlerce...» de- diği çelik gi inlerce, aylarca ye senelerce insan ayağı, hayvan malını, araba tekerleği, otomobil İâstiği altında ezilen kaldırımlar 'da hürmete, merhamete muhtaçtır. Kaldırımların hiç hürmet gö miediği şehir İstanbuldur. Bu hür- metsizlik halktan gelmiyor, Bu ka- bahati vesaiti nakliyeye de yükle- demeyiz. Bilâkis, kaldırim düşmanlıği | güdenler ayni zamanda halkı ve vesaiti nakliyeyi de hiçe sayıyorlar. Yazdığımız ne saçma, ne de alaydır. Filhakika gün geçmez ki şek- rin büyük caddelerinden biri - son zamanlarda moda olan apandisi ameliyatları gibi - karnı. deşilip hurdehaş edilmiş olmasın... Cad- delerin ortasında kıyasıya açık mış derin çukurlar, hendekler et- Tafında darma dağınık, perişan kaldırım taşları, sokak muharcbe- lerinde ihtilâlciler tarafından ya- pılmış barikatları andırıyor. San- ki halk, sokaklardan rahat rahat geçemesin diye, bu sıcak yaz gün- lerinde taş, toprak, toz ve delik- fen mahsus kurulmuş barikatlar... Kendimizi bildik bileli sokak- larda kazma eksik değildir. Kaç senedir Şişhane yokuşundan Be- yoğluna rahat geçmek nasip ol. maz. Eskiden Kadıköy tarafı bu t arruzdan masundu. Şimdi, tram- vay derdi, o sakin havaliyi de ber- bat ve perişan etti. Çok ağır yü yen, tembel bir inşa tarzı, yazın hava almak için, sayfiye diye o taraflara gidenlere bol bol toz yutturdu. Kadıköy tramvaylar, daha başlangıçta ahaliden hayırlı dua almadılar! Bari bu kargaşalıktan, bu ra- hatsızlıktan sonra kaldırımlar da- ba düzgün olsa, yüreğimiz yanmı- yacak... O eski taşlar, bir altı, bir üstü, bir yanı çevrilmek suretile © eski topraklar içine gelişi güzel, iğreti konuluyor. Koyanlar bili- yorlar ki yarın öbürgün gene ya tramvay şirketi, ya gaz, ya elek- Arik oralarını tekrar altüst edecek. Zahmete ne hacet? Kaldırımlara hürmet edelim. Kaldırıma hürmet, şehir halkına hürmettir. irket, bu şirket hep beraber ir defada bitirseler de sokaklar hergün kazılmasa.. Toz de bütün halkı verem elmeye mi uğraşıyoruz? Akşamcı Üniversitede yeni profesörler Üniversite için yeni bir kadro hazırlandığı söyleniyor. Teşrini- evvelde üniversiteye yeni beş tı ecnebi profesör iltihak edecek- tir, Buna mukabil Türk profesör. ler arasında bazı değişiklik ola- caktır. Veni hatlar | Tramvay şirketi ile yeni mukavele yapılacak Tramvay şirketile aktedilen İ 1926 mukavelesi nafıa vekâleti tarafından feshedildiği için ağus- tosun on altıncı gününden itiba- Ten 1923 mukavelesinin tatbik edileceğini ve tramvay şirketinin ona göre biletleri hazırladığını yazmıştık. 1923 mukavelesi o gün sabahın beşinden itibaren tatbik edilecek: Ancak 1926 senesi mukavele sinde inşası mecburi ve ihtiyari yeni tramvay şebekeleri vardır. Mukavelenin feshedilmesine na- andan ar- tik tamamile vaz geçiliyor mu? Yaptığımız tahkikata göre na- | | fis vekâleti 1926 senesi mukave- | lesinin feshile 1923 mukavelesi- min «muvakkaten tatbikin retmiştir. İstanbulda yeniden lecek yeni ttamvay şebekeleri ve sair hususat hakkında mafia ve- kâleti ve belediye ile şirket ara- sındaki yeni bir mukavele ayrıca tanzim ve imza edilecektir. Esasen nafın vekâleti, yeni mu- kavelenin esaslarını şirkete bik. dirmiş ve şirket te bazı noktala- rını kabul etmişti, Şu hale göre İstanbulda yeniden zaran bu hatların i tesis edi- gat tarzını gösterecek ve bun- | dan başka seyrüsefer ve ücret ta- Tifelerini yeniden tesbit edecek, yeni bir mukavele imza edilecek İ demektir. Kurşun hırsızı Zabıta üç kişiyi iş başında yakaladı Zabıta üç kurşun hırsızı yaka» Jamıştır. Davut, İsmail ve Şevket isimlerinde olan bu hırsızlar bir çok cami ve medreselerin kubbe- lerinden kurşunları sökmüşler, su borularını aşırmışlardır. civarında bir camiin kurşunların aşırmışlar, fakat kaçarken devri ye tarafından yakalanmışlardır. Tahkikat neticesinde bunların Başka cürümleri de meydana çi- rarile üçü de tevkif edilerek tev- kifhaneye gönderilmişlerdir. Fazla alınan telefon parası Fazla alınan telefon paralari» nın iade edileceği yazılmıtşı. 220 | bin lira tutan bu para yakında | iade edilecektir. Şirket bu para- yı hazırlamıştır. Nafıa vekâletin- | den gelecek emir üzerine pa hiplerine verilecektir. açılacak tramvay yollarını ve in- | Üç hırsız son defa Şehzadebaşi | karılmış ve sulh hâkimliğinin ka- | AKŞAM ŞEniR a | Mısırlı izciler Beylerbeyi sarayını, Adaları ve müzeleri gezdiler Yaz mevsimini geçirmek üzere şehrimize gelen Mısırlı. izcilerle Mısırlı doktor, avukat ve münev- verlerden mürekkep 32 ki kafile belediye tarafından tutulan bir motörle evvelki gün Beyler. beyi sarayım gezmiştir. Bebekte (Validei Hidivi) sarayının balı- çesinde ve Bebek sırtlarında kamp kuran Mısırlı izciler şehrimize gel dikleri gündenberi gerek şehrin güzelliğinden ve gerek halkımi- zin kendilerine gösterdiği misafir- perverlikten çok mütehassis ol. muşlardır. Belediyenin tuttuğu motör Mı- sirli misafirleri Bebekte Valide sarayından almış ve Beylerbeyi sarayına götürmüştür. Beylerbeyi sarayını pek beğenen Mısırlılar raydan çıkarken: Reisicumhur Hz. nin şerefine | hep bir ağızdan arapça olarak: | — Hayyiş Gazi Yani «yaşasın Gazi» diye ba- | girmışlardır. Mısırlı izciler, hergün Galati saray klükünün denizcilik şubesi ne devam etmekte ve burada de- nize girmektedirler. Mısırlı misafirler evvelki Büyükadaya gitmişler ve den sonra da müzeleri lerdir. ğle- gezmiş Belediyelerin emlâki Sigorta ettirilmesine karar verildi Belediyeler bankasi Zamnamesi mucibince, belediye- lerin gayri menkul mallarını biz- zat veya bilvasıta sigorta edecek- Yangın sigorta işlerinin şim- banka esas ni- in. Anadolu ve İstanbul umum sigorta şirket. leri ile iki sene müddetle bir an- laşma yapılmıştır. Keyfiyet dahi- liye vekületinden vilâyete bildi- rilmiştir. Fuhuş mücadelesi | Fuhşa karşi zabıtanın açtığı si- kı mücadele çok iyi neticeler ve- riyor. Ötede beride açılan gizli randevu evleri artık faaliyetleri- ne devam edemiyor. Evvel ün ve dün yapılan araştırmalarda Maçka, Beyoğlu ve Beşiktaş civarında bir kaç ga- zinoda da bazı ahlâksız hareket. lerde bulunulduğu tesbit edilmiş Belediyede devam Muhiddin bey kendisi kontrol ediyor Vali ve belediye reisi Muhiddin bey, bek de memurların de- vam meselesine büyük bir ehem- miyet vermektedir. Muhiddin bey hergün saat yedi buçukta beledi- yeye gelerek devam saatinde me- murların işleri başına gelip gel- mediklerini bizzat tetkik etmeğe Başlamiştır. Vazifesine geç gelen memur. lardan bazılarının maaşlarından iki, üç gündeliklerini kesmiş ve her memurun devam saati sırasın- da vazife için daireden ayrılmağa mecbur olduğu takdirde beheme- hal âmirinden, müdürlerin de da bir dükkâncıya verdiği yirmi beş kuruşluğun kalp olduğu an- aşılmış ve para zabıtaya teslim edilmiştir. Eşref bu parayi nereden aldığı- mı bilmediğini söylemektedir. Bu- mun dikkatsizlikle başka paralar arasında eline gectiği anlaşılıyor. Kalp paralara daha ziyade tram- vaylarda tesadüf ediliyor. Bu pa- raların nerede yapıldığı henüz laşılamamıştır. Zabıta sıkı tahki- kata devam edi Yol parası Bakayanın da tahsili için çalışılıyor Yol parasile mükellef olduklari! halde bir kaç sene arka arka, mektum kalan mükellefleri miş senelere ait yol paralı da behemehal tahsil edilm: fıa vekâleti tarafından bildiri mişti, İstanbul vilâyeti gerek geçeni seneye ait, gerek bu seneye göre tahakkuk eden yol paralarını tah- sil hususunda büyük bir gayret sarfetmektedir. Geçen senelere ait mektum kalan mükelleflerden ta il edilen yol paralarının mik- tarının neye baliğ olduğu tesbit edilmektedir. Bu seneden itibaren yol parasile mükellef olanların mektum vaziyette kalmamalarma büyük bir dikkat gösterilmektedi AFYONKARAHİSAR MADENSUYU ve buralar da kapatılmıştır. Amca beye göret!.. En sıhbi sofra suyudur. | — İktibas ve tercüme hakkı mahfuzder — Sahife 3 İ EEir çamgpadzı Tİ Aşk yüzünden cinayet Gayet güzel bir karikatür müştüm. Âşık sevgilisine diyor ki: — Söyle.. Söyle Marika.. Senin aşkını kazanmak için Ahmedi kes- tim, Aliyi parçaladım, Veliyi de- nize attım, Mehmedi boğdum. Birçokları aşkı mutlaka kan dökülerek kazanılan. yelleri bini bir pi letle sevgilisinin yüzünü çizmek, ustura ile mazenininin burnunu uçurmak, bıçakla kulağından bir parça ayırmak gibi aşk cilveleri hadsiz hesapsız., İnsanlar böyle : sanki hergün çıkan muharebe rivayetleri yetiş miyormuş gibi - aşk yüzünden bi. saklar çekip kaplar döke dursun. imdi de bu aşk cinayetleri hayvanlar arasında alıp yürü Geçen gün bir vilâyette leylekler. le kargalar arasında bir muhare- be çıkmıştı. Leyleklerle kargalar uzun uzun dövüşmüşler.. Meğer bunun sebebi de gene aşkmış.. Münasebetsiz bir karga güzel bi leylek hanıma sarkıntılık etmiş.. Sonra dün Mersinden İstanbul gazetelerine bir havadis, verili. yordu. Kerimler köyünden Yusuf a min eşeği biraz ileride duran bir dişi eşeğin yanına gitmek için koş- buna mâni olmuş, olan? Eşek Yusuf ağanın üzerine atılarak adamca- Bızı fena halde yaralamış, Yusuf ağayı kurtarmak istiyen Mustafa çavuş ta eşeği fena kızdırmış, hay« van onu da berbat bir hale sok- muş. te aşk yüzünden bir cinayet daha... Yusuf ağa &şeği sevgilisinin yanına kendisini yaklaştırmıyanı muştar. Hayvancağız iki kişi yaraladı tan sonra yakalanmış, kendisine bir temiz sopa çekilmiş. Bence bu son harekete hiç lü. zum yoktu. Aşk yüzünden cinayet yapmağa kalkışan eşek muhak- kak insanlardan Malâm ya üzüm ka kararır derler.. Hayvanlar da insanlara baka baka fenalaşıyor. lar. Hikmet Feridun Mısır sefareti ya'lık binası Bebekteki (Validei Hidivi) sa- rayının Mısır sefaretinin yazlık binası ittihaz edileceğini haber al- faret heyeti yazın Hidivi) sarayına, ait tefrişat Mısırdan geldikten sonra sefaret heyeti Yeniköyden Bebeğe nakledecektir. — Fevkalide bir kadın Amca beya | > Dün gene plajda idir. I > Bütün millet ona baktire