11 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Ağustos 1934 AKŞAM Sahife 6 Muhacirler ve mü- badillerin borçları Hangileri affedildi, hangi- leri taksite bağlandı? İskân kanununun 39 uncu mad. desine göre mübadil ve gayrimi badil, muhacir, mülteci, göçebe ve naklolunanlara adi iskân had di için verilmiş olan tedavül ser- maye, sanat, ziraat alât ve ede vahı, hayvanlar, koşum, araba ta» kımları, tohuni bedelleri affe- dilmiştir. Bu sebeple bu gibiler- 'den borçlanıp ta kanunun neşri tarihine kadar tahsil edilmemiş olan taksitlerin tahsil edilmiyece- ği bildirilmiştir. Ayni maddenin hükmüne göre “yukarıda zikri geçenlere borçlan- ma suretile adi iskân haddi içinde verilmiş olam yapı ve toprak be- dellerinin, verdikleri tarihten iti- baren, yirmi sekiz yılda ve kırk müsavi taksitte tahsil edilmek ve tahsile de sekizinci yıldan sonra başlamak icap eder. Bu sebeple kanunun nerşine ka- dar tahsil edilmiyen taksitlerin bu esasa göre tadil ve tashihi ve pe- vermek istiyenlerin de yari borçlarının affedilmelerinin lâ- zam geleceği dahiliye vekâletin- yetlere bildirilmiştir. den vil Doğan taylar Cinsleri beli olmak için kütüklere kaydettirilecek Ziraat vekâletinin aygır depo arındaki aygırlara çektirilmek suretile elde edilen tayların do- ğumlarından a Mt ay zarfın. da baytar müdürlüklerine veya Arşiduk Otto seyahatte Ancak resmen çağırılırsa Avusturyaya gidecek Brüksel 9 — Avusturya impa- ratoru müteveffa Karlin büyük oğlu Arşidük Ottonun İlalyaya gi- deceği haberi doğru değildir. Bi. ikin: Azşidüle şimal memleketle- rinde bir seyahate çıkmıştır. Kont Polavesing namile seyahat eden prens şimdi Danimarkadadır, ora- dan İsveçe gidecek, sonra tekrar Belçikaya dönecektir: Arşidük şimdilik Avusturya tahtı meselesile meşgul olmuyor. Yalnız Avusturyada bir karar ve- rilir ve kendisi çağırılırsa Viyana- ya gidecektir. İtalya bunun için zemini hazırlamağa çalışmakta dır. Maamafih diğer devletlerini Buna razı olmıyacakalrı muhak- kak addediliyor. - Almanyada af salâhiyeti Berlin 10 (Hususi) — Reisi- .cumhurlakla başvekilliğin birleş- tirilmesi üzerine ceza kunununda mühim değişiklik yapılacaktır. 'AF hakkı başvekile verilmiştir. Yalnız vatana hiyanet, askeri es- varı ifşa, silâhlı suikastler aftan müstesna tutulmaktadır. Zeytin yağı Yunanistanın ihracatı her sene artıyor Atina 7 — Resmi istatistiklere göre son yedi senede Yunanistan- dan ecnebi memleketlerine gön- derilen zeytinlerin miktar ve kıy meti aşağıda gösterilmiştir. baytarlara müracaat edilerek res- | Sene Ton Milyon drahmi mi doğum kâğıtları yazdırılmak | 1827 8 182 suretile tescil ettirilmeleri ziraat | 1928 8 M5 vekâletinden bildirilmişti 1929 12 250 — Barammaile senmhakelke iyi rini | 160 7 — Kayvanların tetcilleri temin edil. | 1931 a ba miş olacaktı desi ae elim e —| 1933 2 456 9 Tire ve Menemen kazaları İtalya, Yunan © zeytinlerinin istihsalâfı Tire kazasinin 933-934 çeki deksiz üzüm istihsalâtı hakkında alâkadarlara malümat gelmişti Bu rapora göre Tirenin mezkür mevsimdeki kuru üzüm istihsalât miktarı 40 bin kilodur. 933-934 senesi Menemen istiki- salâtı da 35 bin kilo olarak göste rilmektedir. . Ayni kazanin geçen seneki in- ir istihsalitı 1,200,000, bu sene» ki Menemen istihsalâtı 1 milyon kilodur, üzüm fiatleri İzmir 10 — Özüm fiatlerini yükseltmek için tedbir alınacake tır. Bu hususta bir heyet tetkikat başlıca alıcılarındandır. 1933 se- mesinde İtalya Yunanistandan 224 milyon drabmi kıyinetinde 11.401 ton zeytinyağı almıştır. 1932 senesinde bu miktar 20,644 ton idi. ikinci derecede akcısı Am: eşik devletleridir. 1933 senesinde 2,765 ton almışlardır. Üçüncü de- recede müşteri olan Mısır, 1933 senesinde Yunanistandan 1,663 ton zeyti Yunan zeytinyağlarinin. ağı almıştır. Almanyada işsizler azalıyor Berlin 10 (AA. — işsizliğe yapacak, müstahsillerle tema; | hazırda yekünu 2.426.000 e b: edecektir. bulunmaktadır. pişirme dersleri ihlas etmiştir til fe yeğin deva kanl ya eden Ka nanipelka tartılan erip emt. Kadiköy Havagazı Şirketi Ta petis ve ma tarımı öğrenmek içir, KADIKOY HAYAGAZI gi fandileri bu derelere Meva hürmetle Gavat der Gelecek ders 13 Ağustos pazarteni günü saat iki buçukta ye malsaklp daraler her On beş günde bir pazartesi günleri verilecek KANSIZLIK Nörasteni, zafiyet ve Cklorose SIROP DESCHİENS, PARIS l m Avrupa sulhu Son zamanlarda dünyanın ber taratın. da bir harp karkusu var, Herkes yeni bir herpten endişe ediyor. Urruml harbin acıklı halıraları henüz unutulmadığı işl. harpten endige edilmesi doğrudur. Fakat | acaba yakın hiz harp ihtimali yar sadır? Şimdiye Kaşlar çok bedbin olan Pransız | gözetelerine bakılırsa. bu ihtimal geçen senelere misberle cok azalmıştır. Bunun sebebi İngiteresin açik ve katl bir pol. ka tekip etmefe başlamasıdır. Yeamaz #özeteleri dişarlar ki: nir harbe mâni olmak İngilterenin elindedir. İngiltere kati ve azlakâr. bir yoliikn inkip etmekle her zaman harbe mini olablir. Eiverir kl gevşeklik göster. sesin, mütereddiz davranmasın, muhare- beyi itiyenlere tel vermesin 11 e de vaziyet bagli gib ll İn tere ati hir yol tulamuş olsaydı hiç çüp- hesiz umum harp almaz. Zalbukl ine illere böyle yapmadı. Son dakikaya ka- dar teredtüt içinde calkardı. O zamanki hariciye hazır: Sir Eövard. Greyin bu vazi- yeti Almanlara ümit verdi. mehterenim harbe girmiyeceğini zannederek Fransaya, imi harbettler. O zaman ingiliz razı, İngilterenin har- be mâni nlacuğnı ve harp ilân. edilirse | kendisinin. de taarruza uğrayan tarafla bilikte hareket edeceğini söylermiş olsay- di Alinaya mümkün deği, harp Man ei- | meri, bu suretle imzalı büyük bir fi ketten Karer. Biygün veriye 1014 deki giüair, Alman» ya yeni bir hazp Içi büyük bir faaliyetle gahşışor. İneillerenin. şimdiye kadar al- diği vaziyek Almanyaya ümiğ vermekte, bu. hükümeti harbe teşvik etmekte iL (AL manlar yeni bir harpte İneilerenin bita- Faf kalacağını ünlü ederek ona göre he- saplarını yepıyorlard. Bu yüzden harp tehlizes artıyordu, Sen zamanlarda İngiliz etkâri ursumt- resimdeki değişik ve ingiliz başvedi in ME Blv aç ve kat gözleri, hindeki cergvanı durcuram. İngiliz Başvekil hinavini yepi bir harbe İngiltere” in seyirci kalmsyacağını ve İngiliz hudut” arman Docrs değil, Ren mehri sahilleri olduğumu söylemiş “Almanyaya karşı mılbim bir ihtar teş Kil eden bu sözler Almanyada, derhal te kaybetmiş. lüyoe ki vaziyet İngilterenin tuta cağı yola bağlıdır. ingillere ezimidir ha- zeket ederse Avrupada harbin önünü ala biirs Sovyetler ve Mançuri Sovyet Rusya ile yeni teşekkül eden Mançuri hükümeti arasnda «| resmi münasebat olmamasına raj men Tokyoda Mançuri sefirile Sovyet seliri arasında sıkı bir dostluk vardır. Resmimizde Sow yet sefiri M. Yurenev ile Mançurt | sefiri ceneral Ti Shih - Yuan el sıkarlarken gi rüyorlar. Belçikada husust milis teşkilâtı kaldırıldı Bruzelles 10 (AA.) — Neşro- unan bir kanun, hususi milis teş kilâtı ile kuvvete müracaat etmek suretile faaliyette bulunmak isti. yen heyetleri menetmektedir. Bu- nun üzerine bütün flâman sosya- list ve masyonalistleri dağılmağa karar vermişlerdir. Kanuna karşı gösterilen bu ita- at, Belçika milletinin basiret ve in yeni bir delili addedik amam NE YE Sarı.) “GUNUN MESELELERİ İ A "ASKERİ BAHİSLER Rus ordusu ve - — uzak Şark meselesi Askeri maharririmizden: — aponyanın uzak: şarkta besle diği genişleme arzusundan dola- yı, kızıl ordunun müdafaa cephe- İerinden en mühimmini şarki Sibir. yanın teşkil ettiği malümdur. Ge- ne ayni derecede sarahatle bili- nen bir şey vardır ki o daş nisbe- ten küçük Japonyanın 170 mil- yonlule bir kütleye karşi şarkta tehditte bulunması her şeyden evvel bu mıntakanın kesif Rus memleketlerinden çok uzak olu- $u, Avrupadaki Rus memleketle- yine tek bir demiryolile bağlı bu- lunması dolayısile burada hare- kât yapacak ordunun gerek insan ve gerekse malzeme tedarikinde büyül müşkülüta tesadüf edece- Zinin kati bulunmasından neşet etmektedir. Vakıa Rusların son senelerde Moğolistana doğru ikinci bir hat yaptıkları ve şarkla muvasalı selesini, halle uğraştıkları bi yorsa da ne yapılırsa yapılsın aha- İi ve sanayi kesafeti az olan bu binlerce kilometrelik sahadan ge- gecek, hattâ iki üç demiryolu hat. &r, modern bir ordunun bütün ihti- yaşlarını tatmin edecek kabili” yette olamaz. Bilhassa haya kuv- vetlerinin demiryollar için çok ik bir tehlike teşkil etmesin. den sonra... Bunu nazari itibara alan Sov. yetlerin daha cezri, daha esaslı a i- tedbirlere müracaat ettikleri Avrupa matbuatında mütalea ve münakaşa olunmaktadır. Bu cez ve buralarda sanayi kurulmasıdır. Bu maksatla son zamanlarda Moskovada hususi bir iskân dai resi vücuda getirildiği bildiril mektedir. Bu daire sistemli bir su yette uzak şarkta iskânı temin ede- cek ve kesafeti artıracaktı Uzak şarkta iskâna ve ziraate müsait yerler pek çoktur. Bun- dan daha müsait yerler garpte de | bulunduğu için halle şimdiye kar 'dar uzak şarkta yerleşmeğe husu- si bir arzu göstermiyordu. Fakat şimdi Sovyet hükümeti bu munta- kaya yerleşecek halka karşı mec- buri iktisat sistemini tatbik etmi- yeceğini bildirince bu mıntakada iskân için de halkta büyük bir ar zu uyanmıştır. Burada iskân edi- lecek halk istihsalâtını devlete teslime mecbur tutulmıyacak, serbest şekilde satmak hakkını haiz olacaktır. Keza bidayette bu halkın gerek nakil esnasında ve gerekse is ve zeriyat sahasında devletin yar- dımına mazhar olacağı da şüphe- siz olduğundan uzak şarkta mü- him bir kesafet temin olunabile- ceği ümit edilmektedir. Bu suretle müstakbel bir harp- te kızıl ordunun ihtiyaç göreceği gıda maddelerinin mühim bir kıs- Bai bizzat uzak şarkta temin olu- nacak ve uzun demiryollarını bü- yük bir yükten kurtarmış bulu macaktır. Bundan başka uzak şarkın 5a- mayileştirilmesi meselesine son zamanlarda büyük ehemmiyet at. fedilmektedir. Bilhassa kömür ve petrol madenleri taharriyatına büyük gayretler sarfedilmiş ve ri- vayetlere nazaran çok zengin membalar da keşfolunmuştur. Be- heri yevmiye 200 ton. istihsalâ yapan bir kaç un fabrikasi ve hir kaç şeker fabrikası tesis edilmi: tir. Keza sanayi mıntakalarını bi- caddeleri de ikmal edilmiştir. Plânda derpiş edilen diğer fab- yacağı tahmin e: Maamafih tekmil bu ihzarata rağmen Rusların bir Amerika he yetile birlikte halen şarki Sibirya» da metcorolojik tetkikatta bulun- dukları ve ne şimalden ne de ce- muptan taarruza uğramıyacak bir demiryolu inşa edecekleri de söy- lenmektedir. Hat Arhangelekten Ohetekaya ge- ecek ve burada bir tayyare mey- danile gayet modern liman tesi- satı yapılacaktır. Keza Arnur hat- tının tamiratına da daimi surette itina olunmaktadır. Halen uzak şarkta kızıl ordu- nun en seçme aksamı bulunmak- tadır. Ayni zamanda buradaki ef- Fat tahsisatına 9 50 ve zabitan tahiisatına o 20 bir zam da ya- pılmıştır. Bunların bu mıntakada bulunuşu da ayrıca iktisadi ve rsi faaliyetin inkişafına bir sai olmaktadır. Buna mukabil Japonların da Mançurinin şimal hududunda is- köne kalkışmaları çok şayanı dik- kattir. Bu maksatla ilk olarak Ja- pon müstemlekât nazırı bu hudut boyunda bu senelik 10,000 ihtiyat efrat ve zabitanın yerleşmesine muavenete karar vermiştir. O hal- de Japonlar bu sahada da Rus lardam geri kalmamıya © onlar da ayni tarzda hazırlanmıya te- şebbüz etmişler demektir. | Bundaki maksat ta gayet dir ve tamamen sevkülceyşi esasi lara dayanmakta, bir harp halin de ordusu için lâzım olan unsur- ları ve vasıtaları hududun en yaz kanından. gütmektedi Yalnız şurası da var ki bu s0- uk mıntakalar sıcak iklime alış- mış Ja müsait bir iskân mahal ği halde, şimdiki rejime nazaran mühim müsaadekârliğa mazhar olacak Rus çifçisi için çok cazip görünmekte ve kısa bir zamanda Japonların elde edeceklerinden çok duha fazlasını Rusların elde etmesi muhtemel bulunmaktadır. Bilhassa sanayileştirme mesel modern ordunun en büyük ihti- yaçlarını kapatarak Rus - Japon harbinde Çar ordularının haiz ol duğu zayıflığı gidermektedi Uzak şarkta bu sanayilendirme ve kün siyaseti tahakkuk ettirilebi. irse Rusların bu sahada büyük bir tefevvuk elde etmeleri ve Ja- ponlarm zaten pek te tabii olmı- yan şimale doğru tevessü emelle- rine sulhan nihayet vermeleri muhtemel bulunmaktadır. a M.Ş. İmanyaya gönderilen ingiliz eşyası Londra 10 (A.A.) — Alman- yaya ithal edilen İngiliz mallari bedelinin tesviyesi sureti hakkın- 'da bir itilâf vücuda getirilmiş ol- duğu teeyyüt etmektedir. Maa- mafih bu itilâfname, evvelce ya- pılmış olan teslimata ait müteda- hil emtea bedelJerine taallük et memektedir.