12 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 SON TELGRAFLAR alyan askeri manevraları Roma 12 (Hususi) — İtalyan ordusu 19 ağustosta Floransa ile Bologna arasında büyük yazlık manevralarına başlıyacaktır. Bu manevralara bütün İtalya ordusu iştirak edecektir. Roma İZ (A.A. devletlerden ekseri Fransa, Almanya, Sovyet Rusya ve İsviçre husui askeri heyetler göndermeğe davet edilmişlerdir. Bundan başka * Romadaki se- Taretlerin atapemiliterleri ile bu va ataşeleri manevralarda hazır bulunacaklardır. Mussolini - Starenberg mülâkatı — M. Mus- mp kur muş olan Avusturya izcilerini yaret etmiş, Ayusturya başvekil prens Starenberg: tarafım- dan karşılanmıştır. Iki hükümet adamı arasında uzun bir mülâkat olmuş, bu rüşmede hariciye müsteşarı M. Süviç te hazır bulunmuştu Dançing - Lehistan itilafı — Askeri ve bilhassa Westiya gazetesi, Dançiğ ile Le histan arasında vuku bulan an- laşmadan bahsederken bunu ik- tisadi bir birlik olarak tavsif et- mekte ve bunun ga; ark mi- sakını akim bırakmağa matuf ol- duğunu yazmaktadır. Viyana 12 (Hususi) — Avus- turyanın sabık Roma sefiri dok- tor Rintelenin ahvali sıbhiyesi gok iyileşmiş, felç zail olmuştur. Rintelin konuşmağa başlamıştır. Dil kurultayı Cumartesi günü Dolma- bahçe sarayında toplanacak Türk dili tetkik cemiyetinden vaki olan tebliğe göre dil kurul. tayı, 18 ağustos cumartesi günü at 14 te Dolmabahçe sarayın- Ha açılacaktır. T.D. T. C. umumi ki e İkinci Türk dili kurultayı mer- kez bürosu bugün umumi kâtip #brahim Necmi beyin reisliği ak tında Çanakkale mebusu Ahmet (Cevat, Aksaray mebusu Besim “Atalay, orta tedrisat umum mü. dürü Hasan Âli, Konya mebusu "Naim Hazım ve profesör Dr. Saim Ali beylerden mürekkep olarak Yoplarımıştır. Merkez bürosu ve umumü mer. Kez beyeti halindeki bu toplanti Bileden önce ve sonra iki celse olarak sürmüş, bir çok tezler «hakkında kararlar verilmiştir. Merkez bürosu ve umumi mer- “Kez heyeti yarın saat 9 buçukta Yeniden toplanacaktır. Ihracat mallarımız , Türk ofisi, hariçte reklâm ettirecek Ankara Türkofis reisliği tara- fından beş lisan üzerine yazılmış mahsul hakkında ayrı ayrı pürlerin hazırlanmakta oldu. alâkadarlara bildirilmi; Broşürlerde her mahsulün nü- nesi renkli olarak gösterilecek tabettirilecek, milyonlarca nüs- adan yüz bin tanesi panayırda Fevzi olunmak üzere İzmire gön "Merilecektir. Bundan başka mezkür brojür. den dünyanın her tarafına yüz inlerce nüsha dağıtılacaktı Londra 11 (Hususi) — Ameri- kadan gelen haberlere göre Ame- rikada sıcak dalgası bütün şidde- tile devam ediyor. Teksas Middle West haval de, Missou- ri, Nebraska, İllincis hükümetle. rinde sıcaktan birçok kimseler öl- müşti ve Havyanlar da mütemadi- yen ölüyor. Tarlalar kâmilen ku- rumuştur. Bu haralide şiddeni kuraklık caklar ve im sürerken bazı Nüfus sayımı Millet Meclisine verilecek lâyiha hazırlandı Ankara 12 (Hususi) — Nüfus umum müdürlüğü tarafından Bü- yük Millet Meclisine verilmek üzere yeni bir lâyiha hazırlanmış tır. Bu lâyihaya göre 935 te ya pılacak olan umumi nüfus sayı yn defterlere yeni esaslarla kay- dedilecek ve müfus sayımının ar- kası alınınca yeni defterle kayıt- lar 936 senesinde başlıyacaktır. Köylüye arazi tevzi Ankara 12 (Hususi) — Dahili lanmıştır. Tahsilât artıyor Ankara 11 — Maliye vekâleti temmuz ayı zarfındaki tahsilât yekünunu almıştır. Temmuz ayı tahsilâtı da ayanı memnuniyet- tir, Son iki ayın tahsilât yekünun- da 3,500,000 lira bir fazlalık var- dir, Güreşçilermiz Leningratta 6-0 galip geldiler Leningrad 11 (A.A.) — Güreş- Sovyet o güreşçilerine karşı altı sıfır kazanmışlardır. Kenan, Çoban Tuşla, Abbas, Hüseyin, im, Ahmet sayı he- sabile galip geldiler. Adnan, Mustafa gilerimiz rahatsız ol memişlerdi Istanbuldaki Almanlar İstanbulda bulunan Almanlar, 19 ağustosta Almanyada yapıla- cak reyiâma iştirak etmek için kara sularımızın haricinde demir- liyecek bir gemide rey vermek için hükümetimize müracaat ey- Temişlerdir. Bu talep, tetkik edil. mektedir, Bu talep kabul edildiği takdir- de buradaki Almanlar, bir Türk yapurile Karadenize çıkacaklar ve orada duracak olan bir Alman vapurundaki rey sandığına reyle- rini attıktan sonra İstanbula di neceklerdir. Milli müdafaa vekili İzmir 11 (A.A) — Milli mi deki kumandan paşalarla birlikte Yugün şehitler ebidesini ziyaret ederek çelenk koymuş ve bu ve- sile ile muhterem şehitlerimizin aziz hatıraları tebcil AKŞAM mahallere bardaktan boşanırcasi- na yağmur yağmıştır. Yağmurlar. bilhassa Colorado, İndiana ve Kentucky hükümetlerinde büyük zararlara — sebebiyet vermi Kentuckyda birçok kimseler bo- Zulmuş, halle tepelere kaçmıştır. Bazı köprüler yıkıldığından mü- makalât durmuştur. Buralarda za- Far çok büyüktür. Coloradoda Denver civarında yfiye yerlerinde şiddetli fırtına- lar hüküm sürüyor. Kasırgadan Elektrik, su ve gaz saatleri Nafıa vekâleti bulduğu formülü tebliğ etti lavagazı ve su & atlerinden alınmakta olan kir hakkında nafıa vekâletinin son kararı dün resmen vilâyete tebliğ olunmuştur. Bu karara göre saatlerin ha- kiki kıymetlerine göre bunların faiz ve amortismanları için yüz de 10, bakımları için yüzde 3, masarifi umumiye olarak ta de 2 olmak üzere bir meb müesseseye verilmesi kabül edil- Bu şeraitle her hangi bir saatin bedeli on beş sene içinde ödenmiş olacaktır. Ancak on beş sene sonra bu pa- radan yalnız bakım ücreti masarifi umumiye bedeli olarak verilecektir Bu hesaba göre saatlerin ki- rası ayda 12,5 kuruş olarak tes- bit edilmiştir. Şirket şimdiye kadar aboneler. den senede üç lira kadar para almakta idi, Buna göre saatlerin yedi buçuk sene zarfında bedel Teri ödenmiş olacağından şimdi yedi buçuk sene mütemadiyen sa- at kirası vermiş olan aboneler bundan sonra kira vermeyip yal- Bız yüzde beş bakım ve umumi masraf bedeli vereceklerdir. lar daimi edilmiştir. Tayyare postaları 15 ağustosta Ankara Istanbul hava seferleri başlıyor Ankara 11 — Ankara - İstan bul hava seferleri 15 ağustostan libaren tekrar başlıyacaktır. Biletlerde mühim tenzilât ya. pılmıştır. 10,000 lıralık yolcu si- gorla ücreti de dabil olduğu hak de adam başıma 30 lira alınacak- tır. Tayyareler cumartesi, .zartesi, çarşamba, persembe gün- leri sabahları 9,15 te Ankaradan hareket, 12 de İstanbula muva- salat edecekler, 14 te İstanbuldan kalkarak 17 de Ankaraya vara- saklardır. Sumer bank müdürü Sümer Bank umumi müdürü Nurullah Esat bey, yakında Av- rupada bir tetkik seyahati yaş cak, Atina, Berlin ve Moskova iğ tr, Bu Sahahki Teleraflar Amerikada sıcak dalgası Bazı yerlere de tufanı andıran yağ- murlar yağdı, bir çok kimseler öldü iki kişi ölmüş, birçok kimseler kaybolmuştur. Çinde kuraklıktan kurtlar aç kaldı | Hankow 11 (A.A) — Kurak- lık yüzünden Hupet iyetinin. dağlarında bulunan aç kurtlar aşağılara inmektedir. Her gece, birçok çifçiler, kurtların hücum- larına maruz kalmaktadır. Söy- lendiğine göre, şimdiye * kadar kurtlar. 11 kişiyi yemişlerdir. Hitler yerine. Avusturyalılar Habsburg hanedanını tercih ederlermiş Viyana 11 (A.A.) — News .Chronicle muhabiri ile yapmış ol- İ duğu bir görüşme esnasında prens Starhenberg demiştir kiz «— Ben şahsan kral taraftari yım. Fakat Habsburgların tekrar tahta geçmeleri kabil değildir. Çünkü bu bir Avusturya meselesi değil, bir Avrupa meselesidir. devletler buna müsaade etmiyeceklerdir. Bu fikir İtalya- Dın hiç te-hoşuna gitmemektedir. Şimdi bir « takım maceralara giremeyiz. Küçük İtilâf. darılt- mak istemiyoruz. Bütün gayretle- rimizi Avusturya. devletinin ye- niden kalkınmasına sarfetmeli- yiz.» Prens, Avusturya halkının yüz- de 95 inin, sosyalist ve komünist” ler de dahil oldukları halde, bir tercih yapmak icap etse, Habsbourgu bir Hitlere tercih edeceklerini de ilâve etmiştir. Odesa konsolosu Ihtisas mahkemesi müddelumumisi tevkifini istedi Odesadan kaçak eşya getirip gümrüksüz olarak memlekete sokmaktan mazmun Odesa baş kon” solosu Rauf Heyri beyle kav. Tevfik ve muhacir Mehmet efen- rin muhakemelerine dün ih- tisas mahkemesinde devam edi mişti Dünkü muhakemede iddia ma- kamı Rauf Hayri beyin kaçakçı" lik kanununun 25 inci maddesi mucibince cezalandırılmasını ve bulunduğu memurieyti de bu işe ölet ettiğinden dolayı bunun €s- babı müşeddeden addedilmesini, muhacir Mehmet, kavas Tevfik efendilerin de kanunun 13 ve 58 inci maddelerile cezalandırıL. malarını. ve suçluların tevkifleri- ni istemiştir. Mahkeme gümrükteki eşyanın ayri ayri listelerinin gönderil. muhakemeyi başka gü- ne birakmıştır. Rıhtım şirketile mlizakere Adliye vekili Saracoğlu Şük- rü bey şehrimizde bulunduğu &snada rıhtım şirketi ile cereyan eden müzakereler ile alâkadar olacaktır. Rıhtım şirketile anlaş ma hasıl olmak 12 Ağustos 1934 Garip bir sergüzeşt Sekiz metre yükseklikten düşünce hırsız zannetmişler! Yüksekkaldırım civarında ga- Tip bir vaka olmuştur: Yüksek kaldırımda 38 numaralı apartı manın üçüncü katında oturan mü- sevi ailesinin Moiz İsminde bir genç çocuğu vardır. Moiz uzun zamandanberi nevrasteyine müp- telâ olduğu gibi dilinde de rekâ- ket olduğundan serbes konuşama- maktadır. Evvelki akşam Moiz elinde bir deste olduğu halde pence- Tenin önünde çıkıntı halinde bulu" han küçük balkona çıkmış ve elin- deki kâğıtları açmağa başlamış. Bu sırada esen rüzgi kâğıtları uçurmuştur. uçup dağılınca birdenbire bunla- rı yakalamak istemiş ve bulundur ğu yerin darlığını unutarak ileri- ye doğru atılmıştır, Bu atılma ne- Hicesinde çocuk sekiz metre yük- seklikteki balkondan sokağa dür müştür. Bir hüsnü tesadüf eseri olarak bu düşmede Moize bir şey olmamış, hiç bir yeri yara- Janmamıştır. Lâkin biçare Moizin macerasi bu kadarla bitmemiş, yere düş- tükten sonra ikinci bir aksilikle karşılaşmıştır. Kararlıkta Moiz balkondan düşüp yaralanmayınca ayağa kalkmış ve elbiseleri tozlarını silkerek eve gitmek üze- re yürümeye başlamıştı Bu vaziyeti o civarda bir kadın görmüş ve Moi yamadığı için bunun bir hirsiz olduğunu ve balkondan atlayıp. kaçmak istediğini — zannederek derhal polise haber vermiştir. Sekiz metre yükseklikten dü- yünce büsbütün sersemleşen Moiz kendini toplamaya çalışırken po- isler gelmişler ve yakalayıp hüvi- yetini sormuşlardır. Yukarıda da yazdığımız. gibi Moiz hem sinir hastalığına müp- lâ, hem de dili tutuk olduğu içi polislerin suali karşısında büsbü- #ün kekelemeye başlamış ve bu, aleyhindeki şüpheleri büsbütün arttırmıştır. Hüviyetini söyliyemiyen Moiz hakkında tahkikat yapılmak üzes re polisler kendisini alıp kara kola götürmüşlerdir. Karakolda Moiz bir parça kendine gelmiş ve vaziyeti anlatmıştır. İşin içyüzü bu suretle meydana çıkınca çocuk evine teslim edil. miştir. Elâziz KEM ma) İsmet paşanın bu siyasetteki is Tarlarının isabetini takdirler ile yadetmiştir. Ali beyden sonra kürsüye çis kan Elâziz mebusu ve Maliye ves kili Fuat bey de bir nutuk irat ef. miş ve şimendiferlerin siyasi, iktis sadi, harsi faydalarından bahis ile bu yeni hattın Elâzizin hayatı içini yeni bir inkılâp, inkişaf başlangis cı olacağını, Elâzizlilerin minnet ve şükranlarını hükümete bildir. meği bir borç bildiğini söylemiştir, Maliye vekilinden sonra Elâziz mebusu Fazıl Ahmet bey de bir Dutuk söylemiş, inşaat başmüdü- rü yolun tarihçesi yapmıştır. Müteakiben hattın küşat resmi yapılmıştı