12 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

12 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

12 Ağustos 1934 AKŞAM Yağ fiatleri ucuzladı Sürmene yağları toptan 35 kuruşa kadar satılıyor Piyasada yağ fiztlerindeki ucuzluk devam © etmektedir. Karı yağları ümidin hil dina piyasayı doldurmuştur. Hak buki Karstaki süt tozu fabrikası yüzünden piyasaya az yağ gele ceği hesap ediliyordu. Kars yağ- ları 5658 kuruş üzerinde fiat görmektedir. Trabzon yağları içinde iyi mah Jerın toptan kilosu 60 kuruştur. Sürmene yağları 35 kuruşa kadar satılmaktadır. Yağ Fitlerinde görülen bu ucuzluk, vejetalin yağ" İarına da tesir etmiştir. Vejetalin yağları 31 kuruştur, Geçen sene bu mevsimde 40-45 kuruştu. Bakla ihracatı hararetlendi Bandırma 10 (Hasusi) Püğid çat mevsiminde de bakla il artmıştır. Doğrudan doğruya Av Kupaya: götürmek üzere Bandirma Himanında her gün ecnebi vapur- ları bulunmaktadır. Ihracatın b raretli olmasından dolayı da bakla atleri köylünün lehine olarak 5,5 kuruşa kadar çıkmıştır. Panamada zelzele Panamada, üç dakika devam eden bir zelzele duyulmuştur. Bazı binaların duvarları çatlamış” tar. Zelzelenin şiddeti, orta idi, Sporcularımız Leningrattaki ziyaretler Cevdet Kerim beyin beyanatı Leningrad 11 (A.A.) — Türk sporcuları şehirdeki abide ve mü- gezmişlerdir. Cevdet Kerim bey hariciye komiserliğinin Esseseleri mümessili ve şehrin Sovyet reisi tarafından kabul olunmuştur. Cevdet Kerim bey demiştir kiz — Türk - Sovyet dostluğunun hasıl doğduğunu her iki millet ara sında da bilmiyen tele bir. kimse yoktur. Binaenaleyh Türk sporcu. larının Sovyet Rusyada büyük bir misafirperverlikle kabul edilme- erinin sebebi pek çabuk anlaşılır; Dostlarımızın geçen seneye nin betle her sahada büyük terakkiler elile ettiklerini görmekle bakitiya- Şiz. İki memleket gençliğini kar. gilaşlıran müsabakalar milletleri- mizi biribirine daha ziyade yak» laştırmakta ve Türle - Sovyet nak huğunu: teşvik: ve tarsin eylemeke- tedir. Tenezzüh trenleri Bandırma 10 (Hususi) — Bali: kesir ile Bandırma arasında gidip gelme ücreti 80 kuruş olmak v6 Bandırmada 10 saat kadar kalmak zere tertip edilen tenezzüh tren- leri 15 ağustosta itibaren başlı: yacaklır. Bugünlerde Bandırma misafir Balıkesirlilerle dolacaktır. Misafirler için kamyon. ve kayıl- larda hususi bir fiat tesbit etmek niyetindedirler. Kadıköy Havagazı Şirketi —— da Hale Sineması yanında. Hale Balçesinde havagazı İla yermek En nefis vo mütenevvi yemezlerin. pişirme tarzım öğrenmek işim, KADIBOY HAVAGAZI ŞİRKETİ mülterem hanıma feneri bu darslere devama hürmetle davas eder. Guivosk ders 18. Ağrston pazartesi günü saak ti buçukta ve müteakip dersi har on beş günde bir pazartesi günleri verilmcektir pişirme dereleri ihdas etmiştir (Günün HABERLERİ ) Lâfzi değil hakiki istiklâl Avusturya başvekilinin mühim sözleri Roma 11 (A.A. Stefani jansı, Viyana muhabirinin, Avus- turya başvekili, M. Sehusehnig ile yaptığı bir mülâkatı neşretmekte- | dir. Mülâkatta Avusturya başve- kili demiştir ki Hükümetin isteği, iltiandi kak 'kınmaya imkân verecek olan da- bili süküna erişmektir. Getek da- bili, gerek o haricii meselelerde Doltfussun direktiflerinden zerre kadar inhiraf etmiyeceğiz. Avus- turyanın tam ve mutlak istiklli- nin idamesini harici siyasetimizin. değişmez esası olarak telükki edi- yoruz. İstiklölimizin nazari olarak ta- ninması ile iktifa edemeyiz. Dahili meseleler üzerinde gayri meşru bir tarzda ve hattâ şiddetle mües- sir olmak teşebbüslerine bir niha- yet verilmesi hususunda israr edeceğiz, Şurasi memleketimizin. kabul “edilmelidir ki, istiklâli yalnız merkezi Avrupada Avusturyanın vazifesine ve ananeye tevafuk et- mekle kalmayıp ayni zamanda Al man ırlemın da menfaati ikti sındandın Yeni bir tecrübe mi Amerikanın gümüşü millileştirmek kararı Paris 11 (A.A) — Rooseveltin Amerikadaki gümüş | stoklarını millileştirme kararı Fransız ma hafilinde hayret uyandırmıştı Umumü kanaate göre bu tedbi altın blokuna mensup memlekete lerin siyasetine halel getirmiyece. için Fransanın para siyaseti ve | beynelmilel tediyak sistemi üze- rinde de müessir olamıyacalkt Esasen bu karar ile M. Roosc- veltim yeni para tecrübesine giriş mek ve doları yeniden düşürmek | istediğine delâlet edecek ortada | hiçbir şey yoktur. Nihayet Fransa: un Amerikadaki gümüş stoku ga- yet cüzidir. “ Nev Yark 11 (AA) — Nev York Times gazetesi gümüşün millileştirilmesi hakkındaki kara. m mevzuu bahsederek etrafında birçok gürültüler yapılmakta olan bir tedbirin hakikatte pek az ehemmiyeti olduğunu yazmak tadır. üstünde uçtuğundan Estonya hu: dut muhafızları tayyareye ateş açmışlardır. Tahkikat yapılıyor. Paris 11 (A.A) — Hariciye nazır vekili Pietri Sovyet baya heyeti şerefine bir ziyafeti vermiştir. Zi çok fransız bulunmuştur. ve rus ricali hazır ” GUNUN MESELELERİ , Yugoslavya ve komşuları Yugoslayanın harici politikasi ve san komşuları Amavuluk ve Bul garistanla münasebati hakkında Prağ gazetelerinden biri uzun bir mektup mesretmiştir. Belgyattan yazılan bu mek- tapta, deniliyor ki Yuzoslaryanın Arnavutluk ile olan münasehatı hakkında siyasi mahafilde. ki intiba şu merkezdedir Arnavutluk. Kimli Zogo, son zamanlara kadar İtak. yan müluzu ile tahdie edilen Arnavutlar Hun istiklâlini elde etmek istiyor. Buz munla beraber Arnavutluk fakir bir memleket olduğundan varidat mamba ları bulmak hususunda daimi müşkülta namazdır Yugoslavya efkümr umumiyesine gör xe bu müskülân hal işin Arnavut mil tini zelil bie mevki düşürecek ve ce terkedecek olan her han i, Yöponlasya ihtiymela melidir. Miletler meclisi Ays. Micaristana, hiç bir siya Mizam görmeksizin aptığ ın ile olün münarebala ge Yumaslaya dostluk © siyasetini memmniyetle karlamaktarır. Bulgar başvekili Gecsiefin Sofrada 12 yn muzla ent etti matukunda, Bulgürise tahin Balkan siyretetinin bütün komşu. aile ve bilhama Yugoslavya ile dosta, ne münasebet temin eylediğini söyler mesi Belgıatta büyük bir mernuniyerle karılarını. Georzietin mutkunda Makedonya ih- tilleilerinin. sekil. edilerek ellerinden silâhlarınız alınmış olmasının zikri ine ili memnuniyet olmuştur. Maamalih Yopma'suyada bir korkan yari dir ki o da Makedonya ihtilâellerinin başınn olan ve bugün hâlâ serhen bu. lunan. Vanca Michsilotun Bulgaristan: daki siyasi muhalif ve gayri memnun. larla birleşerek Bulgar hükümetini de virmak taşekbüsünde halunmamdır. Sofya sekeri teskilitinin, Michelle hun. derdest ve tevkil için, hell mu kavemer gösterdiği. taktirde katli işim verdiği emirler Yuşonlavyala çok İyi tesirler yapmıştır. Bu tevkilin mihayet ön baş gün içinde yapılması hakkındaki kali karar, Bular hükümetinin Make dönya harekâtima peutlak bir nihayet vermek niyetinde olduğunu gösteriyor Makedonya hacekâtnın. Yügenler - Bulgar dastluğı tasfiyesi simun ilk sar At yarışları Son yarışlar Keyecanla takip edildi Evvelki gün Veliefendide at ya- rışlarına devam edilmiştir. Yarış sahası kalabalıktı. Netice çu ok Birinci koşu: 3 ve daha yukari yaştaki haliskan İngiliz at ve kıs» raklar arasında: Akif beyin Kas- tadellâsi birinci, İsmail Hakkı be- inci, M. Binsinin Sal- vadoru üçüncü. ikinci koşu: 4 ve daha yukarı Yaştaki yerli yarımkan Arap ve haliskan Arap at ve kısrıkları ara- sında; Cemal efendinin Al Der vişi birinci, M. Ali beyin «Küçük Seda» sı ikinci, Kemal efendinin «Mübeyyan» 1 üçüncü. Üçüncü koşu: 5 ve daha yukari yaştaki yerli"yarımkan. İngiliz at ve kısrakları Ahmet Fikret beyin «Yıldırım» i birinci, Ahmet ekendinin «Ceylin 103» ü i, Rüstem efendinin «Nora» sı üçüncü. Dördüncü koşu: Üç ve daha yukarı yaştaki haliskan ingiliz at ve kısraklarıma mahsustu. Bu koşuda Akit beyin «Be kâr» ı birinci, Ahmet Fileret beyin «Piper» i ikinc Son koşu: Dörş ve daha yukari yaştaki yerli yarımkan Arap ve haliskan Arap at ve kısraklarına mahsustu: Kolordu kumandanı Salih paşanın «Serdar» 1 birinci, İzzet beyin «Mesutn w ikinci, A, Tevfik beyin «Leylâ» si da cü gelmiştir, | | HAFTALIK SIYASİ İCMAL ; Yeni Avusturya tab - Mareşal Hindenburgun vefatı ve siyasi tesir- leri - Sar meselesi yeniden alevlendi. "Avrupa siyaset âlemi biribirini | takip eden mühim hadiseler ve | darbelerle mütemadiyen sarsılı- | yor. Almanyada Hitleri devirmek için gene kendisinin en yakın mesai arkadaşları tarafından ha- zırlanan fesat hareketinin keşfe- dilmesi ve kanlı bir surette bi rılması Almanyanın harici ve da- bili vaziyetini iyice zayıflatmış- tar, Bunun arkasından Avusturya» yı İtalyan faşistliğine benziyen bir rejim ile idare etmeğe çalı- şan ve İtalyaya istinat eden dik- tatör Dollfussun Avusturya Nazi. leri tarafından katli ve bunların Avusturya ittihadına dahil muh- telif hükümetlerde kıyam etmeleri Avrupayı son derecede sarsmiştı. Babusus İtalyanm Avusturya daki hadiselerin malüm olmasını müteakip Avusturya hudutlarına gok miktarda asker yığması Av. rupa sulhünü tehdit etmişti. İtal yanın bu hareketi İngiltere ve Fransa ve bunun müttefiki Çekos- lovakya tarafından soğuk olarak karşılanmıştı. Halbuki İtalya bun lardan alkış ve müzaheret bekli yordu. Yugoslavya hükümeti Avustur- ya işlerine İtalyanın askeri müda- halede bulunmağa hazırlanmasını kendisi için bir tehdit telâkki ede- rek Yugoslavya ordularını İtalya hududunda tahşit etti bir italyan askeri hududuna girmesi Yuzoslavyanın İtalya ile harbetmesine yol açar bilecekti. Diğer taraftan Almanya, ye kadar pek iyi geçindiği mn askeri nümayişini kendisi için bir hakeret addetti. İtalyan gazetelerinin Dollfussun katli mü- masebetile Almanyanın aleyhine yaptıkları şiddetli neşriyat AL manları bir kat daha kızdırmış- t. İtalya umumi ademi tasvip ve husumet karşısında geriledi ve Avusturya hadiselerinin vahame- 6 zail oldu. Buna mukabil | Avusturya ile Almanya arasında sen ve irkiyet zemini. zaten hazır bulunan an Tautsehinizi hariciye yapmak bahanesile geri çekmişti. Sabık maarif nazır, M, Sehuseh- nize tarafından yeni teşkil olu- an ve nim askeri teşkilâtı mü- messilleri kadar sivil devlet adar» larının. da iştirak eylediği bu kas binenin ilk işi sefiri Berline gön- 'dermek olmuştur. Mareşal Hindenburğ ta son im zaladığı bir emirname ile başve- kil muavini meşhur diplomat ve 'devlet adamı ve katoliklerin mu- temedi von Papeni Viyana fev- kalâde sefiri tayin etmişti. Böyle nüfuzlu bir devlet adamının Vi yanaya tayini Fransa ve İtalya ta- rafından pek hoş görülmemiş ise de yeni Avusturya hükümeti mu- leyhin elçiliğine muvafakat et miştir, Bu suretle Almanya ile Avusturya arasmde eski kardeş Tik münasebatını iade edecek en mühim adımlar atılmıştır. Hindenburgun vefatı Avrupa siyaset âlemi Avustur- ya hadiselerinin korkunç tesirleri altından sıyrılacağı sırada Al manya reisicumburu mareşal Hindenbürgun vefat tekrar bir sarsıntı teşkil eder. Mareşal ale” öde bir şahsiyet olmayıp. harbi umumide bütün dünyaya kerşi Almanyanın devamli surette mey- dan okumasına en ziyade hizmet eden ve mütarekede memleketin vahdet ve huzuruna bir zarar gel- meksizin orduyu terhis eden ve do- kuz senedenberi Almanyanın her türlü harici ve dahili fırunalar karşı yalçın bir kaya gibi karşi koymasına -akilâne ve müdebbi- rane idaresile muvaffak olan milli bir kahraman ve fevkalâde bir şahsiyeti Almanyada muhtelif cereyanla- rın aşırı gitmemesine ve müvaze- ne ve uhengin bozulmamasına en Ziyade yardım eden mareşal Hin- denburg olmuştur. Vefatı Alman- yanın dahilinde ve haricinde de- rin endişeler uyandırdı. Çünkü zahirde bu devlet reisinin boşlu- ğunu dolduracak ve dünyanın em- niyetini kazanmış bir adam yok idi, Hindenburgun © vefatından yarım saat sonra Almanya kabir nesi vaktile Rayihstağdan aldığı fevkalâde salâhiyete binaen net- eylediği bir emirname ile kanunu esasiyi tadil ederek başvekâlet ve riyaseticumhur vazifelerini bir sahsiyette birleştirmiş ve bu su retle başvekil M. Hitler ayni 2a- manda Almanya reisicumhuru ol- muştur. Hitler ve Alman ordusu Bundan sonra M. Hitlerin ile işi Almanyanın. mesleki ordusu Reichssuhrin sadakatini temin etmek olmuştur. Almanyanın ge- rek harice, gerek dabile karşı as- keri kudretinin belkemiği bu or- dudur. Reisicumhur olmak itibar müteveffa Hindenburg bu or- dunun başkumandanı idi. Bu or- dunun müzahereti ile Hitler ken- di aleyhinde kendi arkadaşlarının hücum kıtalarına istinaden hazır Yadıkları darbei hükümeti defe debilmişti. Ordu yeni reisicumhu- Ta sadakat yemini verdiğinden M. Hitler, Napalyonların, Bismarkl zın ve Kayserlerin gıpta edec: emsalsiz salâhiyet ve kuvvet sa- bibi olmuştur. Şimdi bütün dünya M. Hitle- rin kuvvet ve salâhiyeti nisbetinde rebileceğini anlamak istiyor. Çün- kü Almanyanın ve bütün Avru pasın huzür ve selâmeli buna bağlıdır. M. Hitler reisicumhur olduk ten sonra ilk yaptığı beyanatta sulbperverliğini temin etmiş ve Almanyanın şimdiki hudutlarını muhafaza etmek ve eraniyet için 'de yaşamak istediğini ve bu em niyetin başlıca şartı müdafasi kuvvet ve kudretinde müsavat hakkını haiz olmak olduğumu söy- Iemiştir. M. Hitlerin askeri işler- de sağ eli bulunan cemeral Raie- benau daha ileri giderek Fransa- hin emniyet ihtiyacını ancak Ak manyanın temin edebileceğini söylemiş ve askeri ittifak bile teke, Mf etmiştir. Fakat bu teklif ve temayüller "Almanyaya Fransayı yakınlaştır- maktan henüz uzaktır. Fransa her şeyden ziyade Almanyanın eski satveti askeriyesini iktisap eylemesinden korkuyor. o Bunun için aradaki gerginlik devam et mekte ve yeni hadiseler ile şid det bulmaktadır.