19 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

19 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM Tefrika Mo. 283 | Yakup Ce: Posta ve telgraf naziri: Nail bey (Ankarada maslüp). İkinci bir listede nezaretler ara- sinda da bazı değişiklikler yapı- yordu: Meselâ dahiliyeye: Esbak Kerkük mutasarıfı Abdülkadir XEsbak Ankara valisi, malüp), Hüsrev Sami bey, tic Tet ve orman nezaretine de Sa- bancalı Hakkı bey geliyordu. Di- Eer nezaretler için bir değişiklik in sadrazam ve hariciye nazırı Fethi bey oluyor. Bahriye nezaretinde Cemal paşa- yı ipka ediyor, ayni zamanda Ce- mal paşa harbiye nazırlığile baş- kumandan vekili oluyor. Fethi temezse harici- bey, hariciyeyi ii yeye Hüsrev Sami beyi münasi görüyordu. Diğer nezaretlere ge- lecekler de il tenin hemen hemen ayni idi Yakup Cemil bey, üç listenin | üçünde de kendisini nezarele ge- girmiyor, meclisi vükelâya memur olarak gösteriyordu. Yakup Ge hükümeti devirdikten sonra nasıl hareket edecekti? Bu listeler okunduktan Yakup Cemil bey astığım zaman Talât be- yin, dönek olduğu için, bana ilti- hak edeceğini ve benim yalnız Enver paşa ile vuruşacağımı size söylemiştim, Talât bey işe yarar bir adam- dır, büsbütün yabana atılmaz. Fakat onu kabineye sokmak caiz değildir. Ben muvaffak olaydım, Talât beyi kabineye getirecektim; tecrübesinden istifade edilir. Fa- kat Talât beyin merkezi umumide fırıldak çevirmemesi ve elttihat ve Terakki» yi oyuncak yapma- in eski arkadaşlarını mer. ımumiden tamamile çıkara- caktım. Doktor Nazımı, Baha Ş: Kara Kemali, bunların hep- ini merkezi umumiden atacak- tım, Hacı Adil beyi ber yerden wzaklaştırarak tekaüde sevkede- cektim. — Bu suretle merkezi umumi, mil- İletin sinesinden çıkan öz arkad. lardan yeniden teşekkül edecek! Divanı harp yaveri Murat beyi kendime yaver yapacak, Nevzat beyi de bütün inzibat bölükleri kumandanı tayin ettirecektim. Yakup Cemil bey bu kabine lis- “telerinde iktidar mevkiine getir- mek istediklerini, düşünerek, ken- dilerile anlaşarak intihap etmiş değildi. Aklına geleni uluorta bu istelere sokmuştu. Hata kendisi- ni muhakeme edecek olan divanı harp reisi Nafiz beyi bile a nazırı ve şürayı devlet reisi ola- rak göstermekte tereddüt etme- zarı dikkati celbetmiş, tahkik he- fiz beyin bu listelerin üçünde de zikredilmesi divanı harp mahafi- linde hoy görülmemiş, bizzat Na fiz beyin canını sıkmıştı. Mama. - bir müddet sonra - Yakup Ce- mil beyin isimlerini saydıklarile anlaşmadığı hakkında tahkik he- kanaat gelmişti: Htihat ve Terakki | tarihinde esrar perdesi | mil niçin ve nasıl öldürüldü | Muharririz | buna sulh yolile muvafakat et 19 Ağustos 1934 M.R Müstantik Vehbi bey, kabine listelerini tahkikat fezlekesi dos- yasına koyduktan sonra dedi ki: - Farzedelim ki Ba- şimdiki siyasetini terkederek bu vaziyetten nasıl dönecel Yakup Cemil bey mi tasavvurlarını gu suretle izah etti: — Yeni hükümet iktidar mevki- ine geldikten sonra Makedonya- daki ceneral Saray (9) ordusile birleşmek üzere Bulgarları hattı harpten çıkaracaktık. Bulgarlar mezlerse Bulgarlara hücum e Bulg: tik, ordusunu mağlüp edecek- (Devamı var) 0) 0 tarihlerde Makedonyada Bul Barlara karşı harbeden Fransiz kuvvet eri kumandanı Istanbul üçüren oteline: Efendim, Alina Vesiliyadis va Ağop Kıhçyan Gnvanı tahtında İstanbula. Ahiçelubl mahalissinda Limeneular caddesirde No. 44 mağazadaki çirketimzi bu defe 10/7/084 tarihli feshi şirket mukavele neresi | mucibince fosheylediğinizi ve görekâdar Ağop Kılıçyan FL, şirketten inlikâle eylediğinder bundan boyle mez- kür mağazada yalnız Mina Vasiliyadis MK, lerayı care edecepi keyfiyeti Akşam gazelesils alâkadarana malüm olmak üzere ilin olunur. İstanbul altinci icra memurluğundan: Bir borçtan dolayı Beyoğlunda Telegraf Sokağında 99 numaralı mefruşat imalkt banesinda tahılı heezo alınan eşyaların furuhtu mukarrer olüuğundan 29/8/904 tarihine müsadif perşembe günü sant 16tan 17 ye kadar mahellinde furubt edileeğinden talip olanların yevmi mez kürde memuruna ınüraesat etmeleri ilân. olunur. İstanbul Beşinci icramemurluğundan: Bir borcun temini için ynorlun. olup, palaya çevrilmesine karar verilen «600- allı yüz> Jira kiymetinde allınış adet Adapazan Emniyet bankası talıylâını 298/44 tarihin wücadif Çarçamba günü sani M4 ten 15800 kadar İstanbul Borsasında paraya çevrilecektir. Talip, erin müracaatları ilân olunur. İstanbul #ltıncı Tera memurluğundan: Bir borçtan dolayı İstanbul Balik pazarında 14 yurmaralı Gükkönda tahtı hacze alınan balık ağ ve iğneleri fuul mukarrer. olduğundan 22 Agustca 434 tarihine müsadit çarşamba günü saat 10 dan 12 yo Endar İst Balık pazarı 14 No, da mahallinde faruht, edileceğin- den “alip olanianın yevmi mezkürde memuruna müracaat edilmesi ilân olunur. İstanbul Gnc Jera mesiürluğundan: ir borçtan dolayı Galatada Hah. mudıye caddesinde Tünel sokağında 18 uumaralı zücemciye dakkânmüz falı hacze alınan gekenlik, çatal, kaşık ve zbecaciye eşyaları mukarrer olduğundan 22 Agastas 004 tarikine müsadif çarşamba günü ast 12 den 14 e kurlar mahallinde furubt edilereinden talip olanların yeymi mezkürde memuruna ynüracant edilmesi, ilân lanur, İstanbul 4 üncü Tera memurluğundan Bir bereun ödenmesi için haciz eğilen an kem mölülya aynalı dolaplar ve oda takımı ve buna ümasli yeni eşya 258/034. tarihine müsadif perşembe gücü saat ondan on ikiye kadar Kapalı çarşıda İç bedesten Kelancılar. cadde sinde kahveci mstafa efendinin. duk Kün karşısındaki! 2 Nel mohilyac Gavat beyin düklkârmün tekdir eğlen Haymetlerin . yüzde yelmiş. beşlerizi buluğ Karde açı attırma suretile ve peşin para ile satılacaklır.. Daha ziyade tafslik almak steyenlerin mac hali meyktado hasir büluntcak memuruza 994)6619 dosya Na. sile müracaatla ilân olunur, Istanbula seyyah | celbi için (Baş tarafı 1 inci sahifede) risini kaçırdın mı? Ötekini saat- lerce bekliyeceksin. Sonra her gün plâj için © dün- ya kadar yol da çekilir mi? Buk garistana de bakın Varna için ne kolaylıklar yapmışlar? Bence ilk yapılacak şey İstan: bulu şenlendirmektir. İstanbul her sene bütçeye muh- telif membalardan 75-80 milyon lira varidat veriyor. İstanbul be- lediyesinin varidatı ise devede ku- laktır. Belediye hükümetten bü- yük bir istikraz yapmalı ve der- bal faaliyete geçmelidir. Sonra İstanbul çok pahalı bir şehirdir. Hiç bir sebep yokken şe- birde her şey pahalıdır. Bir çok eşya eski okka fiatine, hattâ daha fazlasına satılmaktadır. iki ay evvel Münihte idim. Semtleri ara- sında hiç fiat farkı olmıyan bir şehir, Fiat her yerde bir. Halbuki İstanbulda semtler arasındaki fiat farkı dünyanın biç bir tarafında yoktur. Sonra bir çok umumi büyük şir- ketler halkın menfaatini katiyen düşünmemektedirler, Şimdi nal vekilimiz pek mühim meselelerle ştigal ediyor. İyi neticeler ali- yor, Sonra gene dünyanın hiç bir ta- rafında bu derece az sulu mem- leket yoktur. İstanbulun suyu akıl kabul etmiyecek derecede azdır. Halbuki sıhhat için en büyük ilâç sudur. Niste her sene birçok tifo vaka- ları oluyordu. Fakat bu şehrin su meselesi halledildikten sonra tek bir tifo vakası olmamıştır. Biz halbuki hâlâ tifo ile uğarşıyoruz. — Süt meselesi? İsviçrede bunu tetkik ettim, İstanbul şehrindeki otlar ve İstan- bulun havası inek ve koyun besle- meğe müsait değildir. İyi ot ve iyi hava İstanbulun civarındaki köy- lerdedir. İstanbul içinden süt tedi bence - faydalı bir şey değil- dir. Kuvvetli süt almak için İstan- buldan epeyce uzak köylere mese- lâ Safra köyüne, Halkalıya, hattâ daha uzak köylere gitmelidir. Ora- larda ot daha gıdalıdır, süt te da- İ ha mükemmel olur. İstanbuldan | tedarik edilen süt hilesiz bile ol- sa kuvveti azdır. Çayırı, çimeni sabahleyin olan yerlerden hergü erkenden kamyonlarla İn süt getirtilebi bir şey olamaz. Avrupada bilhassa İsviçrede ben böyle gördüm. Lozana 100 ki- lometrelik yerlerden süt geliyor, amma mükemmel süt.. İsviçrede bir süt konferansinda bulundum. Süt hilelerini konfe- ransçı bana izah etti. Akla hayale gelmiyen hileler. Sütün içine su- dan başka neler neler karıştırmı- yorlar? Bizim sütçüler - eğer bil- miyorlarsa - öğrenmesinler diye süte karıştırılan fena şeyleri bu- rada sayıp dökmiyeceğim. Üstat İsviçrede gördüğü büyük medeniyet eserlerinden insanın | ağzımın suyunu akıtacak bir tarz- da bahsediyordu. Kendisini daha fazla rahatsız etmek istemedim. Sultanahmetteki büyük helânın inşası hitiyor Sultanahmet parkının yanında inşa edilmekte olan yer altı büyük belânın inşası bitmek üzeredir. Yakında helâ umuma açılacaktır. Belediye bundan sonra Taksim- deki yer altı helâsının inşasına başlayacak ve âbide karşısında | simdi meveut helâyı kaldıracaktır Buzlar Üzerinde 60 gün Çelyuskin vapurunun Buz kütleleri Çukçukları vapurun yemek sa- lonuna götürdük, beraberce ye- mek yedik, Profesör Şmit bu bek- lenmedik fırsattan bilistifade, is- | tikşaf için lâzım gelen kızak ve Saireyi tedarik etmek üzere Çuk- çuklarla beraber sahile kadar gi ti. Iş başınd 2 Teşrinievvel — Her sabah ça. lışma saatleri muayyendir. Her sabah saat yedi oldu mu? Amele kolbaşıları kabinelerimizin ka- pısını çalarak «iş başıma» diye bağırıyorlar. Ayni zamanda da keskin bir boru sesi duyuluyor. Yarım saat sonra herkes ayaktadır. Gemide bulunan kadınlar, vapurumuzun yolunu kapıyan buz kütlelerinin temizleme ameliyesine iştirak edi- yorlar, buna iştirak etmiyen ka- dınlar da yemekleri ve sofrayı ha- zırlamakla meşgul oluyorlar. Parçalanmış buzları, kancalar la çekip alıyor, onları derhal kı- zaklara yükleterek vapurdan yüz metre uzaklara atıyoruz. Bu kı- zakları da dört kişi çekip yor. Her saat başında dört dal kalık bir mola veriyoruz. Yirmi dört saat zarfında her birimiz hiç olmazsa 1500 buz parçalıyor. Hava kararmağa başladı mi, va- purdan uzatılan prizlere asılı elektrik lâmbaları yakılıyor. Uzun ve yorucu bir yol 3 Teşrinievvel — Tanyeri ağa- rıyor. Çelyuskin etrafında parça- lanmış buz parçalarının biri ne çarpmasından çıkan sesler du- yuluyor. Son defa olarak gemiyi baştanbaşa dolaştım. Ben gemiyi dolaşırken profe- sör Şmite rasladım. Beni yanına çağırdı ve: — Muhanof! Önümüzde uzun ve yorucu bir yol var. Her şeyi inceden inceye tetkik ettin mi? Unutma ki, Kutupta her şeyi ev- velden hesap ve tahmin etmek ge- rek. Şayet Primus gazocaklarının lerini temizlemeği unutmuş isen, yemekten ve sıcak sudan mahrum kalacağız. Her şeyi ken- din inceden inceye tetkik et. O zaman emin ve müsterih oluruz. Buz üzerinde yürürken kuvvetle- rini israf etme, Su çukurlarından geçerken sinema filimlerini ıslat- mamağa dikkat et, aksi takdirde bütün zahmetler boşa gider, Saat onda, bütün arkad geminin etrafındaki buz par; larını kırmak için harıl harıl lıştıkları sırada biz Çukçukların refakatinde gemiden hareket et- tik. Kaptan bize iyi seyahatler temenni etti, Profesör Şmit te ha- Taretle dönmemi; Bütün arkadaşlar bizi hararet- le selâmetlediler. | Üç saat sonra yüksek buz te peleri, Çelyuskinin görünmesini menediyordu. Çukçuklar kızağı geken köpeklere yol göstermek için önde yürüyorlar, sık sık du- raklıyorlar, dönüşte şaşırmamak in yolun üstüne koydukları işa- retleri örtmüş olan buz parçala- rını kocaman bıçaklarile temizli yorlardı. Istanbul 18 Ağustos ( Akşam kapanış fiatleri) Esham ve Tahvllât Jet, datili © 04,60) İş B. Hamiline 9,25 Kupensuz 1988 |» Messi 08 intikam SOŞ5| OT. C Merkez Ünitork 1 28,20) Bankası 50,— » O 730) Anmdolumisse 2710 er ri Mümessil 1. 48460) Terkos 1860 > ONE 4760) Çimente 10 Mr —İ Kaihak değin 14— Iç Bankası © 925) Şe s5 yak Para (Çek ilatleri) Taris 1206) ei Londra © 63200 yl Kev York o #045) İğ Mine BŞ Atina (83,09,63 Cenevre 24360 Brnksel Askeri Açık teşekkür Ağabeğimiz Baban Zade Ahmet Naim beyin ansızın ölümünden doğan büyük derdimizi, cenazede bulunma! suretile paylaşaı mek- İ tap ve tel yazılarile acıklı günle | rimizde bizleri düşünen dostları: mızt ve merhumu sevenlere, en derin . duygularımızı. bildirir ve saygılarımızı sunarız. Aile namına kardeşleri Hikmet, — Hüseyin Şü Tepebaşı belediye nba Geldi bahçesinde i o ir Tüyatrosa a çi saat 21da OPERET KOKTEYL Yazan: Ekrem Reşit I, Besieleyen: Gomnal eşit NN Hava yağmurlu olduğu takdirde tem- tller kışlık salınede veriler Istanbul, Bebek ve Şişli yolcuları için tramvay temin edilmiştir, Zazyi — Nifas cüzdanım kazaen Zayi ettim yenisini çıkaracağımdan eskisi hükümsüzdür. — Beyoğlu Allah verdi apartmanında mukim 1830 doğumlu | Gent Monor opu Osman Nizami Zayi — Bakırköy askerlik şubesinden aldığın askeri. terhis tezköremi zay etin, Yenisini alacağımdan eskisinin hükmü yoktur. 928 tevelinela Atdullahı oğlu Cemal