19 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Ağuntoz 1934 GUNUN H Yumurta piyasası durgun Ihracat hakkındaki ümitler tahakkuk etmedi £ Yumurta ticaretinde durgunluk devam etmektedir. Son zaman- larda İspanya ile aramızdaki ti- caret muahedesinin yumurta fiat- erine bir yapacı ümit ediliyordu. Türkiye - İspan- ya ticaret muahedesinin son aldı- Bi şekiller üzerine ümit edilen ne- Hiceler hasıl olmamıştır. İspanya Höviz dairesi, Türk yumurta ihra- câlçılarına döviz vermek husu. "sunda müşkülât gösteriyor. Diğer taraftan Türkiye - İtalya arasında klering ticaret muahede- sindeki uzun boylu. formaliteler tesir yüzünden İtalyaya yumurta ihraç etmek imkânları da güçleşmiştir. Hariç ticaret münasebetlerinin. ihra- bu şekilde cereyan etmesi, cat miktarını indü hesinin yedi ayında ihraç edilen yumurtanın kıymeti buçuk milyon küsur liradır. Halbuki 933 "senesinin yedi ayındaki yumurta ihracatı 4 buçuk milyon lira idi. Bir katil maznunu yakalandı İwir 17 — Ispartalı Ahmet efendi isminde bir tüccarı öldür- mekle mazmun Ihsan ortadan kay- bolmuştu. Ihsan Balıkesirde yaka- Yanmıştır. — Üzerinde 150 lira bur | | lunmuştur. Katik İzmire getiril miştir. rakyada faaliyet Seyahat edenlerin miktarı Spa ii | Son zamanlarda Trakyada es- | | Kisinden fazla bir hareket göze "zarpıyor. Evvelce Edirne trenleri “nisbeten tenha iken şimdi gelenler çoğalmıştır. Şark demir- yolları idaresinin cuma günleri atik ettiği tenzilâtlı tarife de se- 'yahatin fazlalaşmasına sebep ol- muştur. Otobüs şirketleri seyahat üc- etlerini indirmeğe karar vermiş lerdir. Buradan Edirneye otobüs- le 3 liraya gidiliyor. daha ucuz olacaktır. Maamafih otobüs seyahatine rağbet edenler azdır. Yolun iyi olmaması bu se- yahati güçleş Yeni ücret mektedir. Türk dilini yapma cemiyeti Mardin 15 (Hususi) — Özdili- mizi yaymak Halkevi tara- fından vilâyetimiz. — kazalarında * Türk Dilini yayma ,, cemiyeti pamı altında birer cemiyet kurul muştur. i Geçen perşembe günü Savurda | açılan cemiyetin açılma merasi- | mihe iştirak etmek ve köycülük tetkikatım yapmak üzere şehrimiz. Halkevi reisi Dr. Aziz Nihat be- Yin. riyaseti altında bir heyet Halkevi bandosu takımı ile Savura gitmiştir. Merasim Aziz Nihat beyin verdiği konferansla açılmış ve çok parlak olmuştur. Alşam memurin mahatilinde büyük bir Yiyafet verilerek gece yarılarına kadar devam etmiştir. Ziyafette Halka bando çalmış ve halk şimdiye kadar görmedik. leri radyoyu dinlemiştir. Heyet ertesi gün coşkun tezaburatla Midyata gitmiş ve dün Mardine dönmüştür. | Amerika ordusu | ABERLERİ Balonla yükselme teşebbüsü Iki Belçikel âlim 17 bin metroya kadar çıkacaklar | Brüksel 18 — Belçikalı âlim | M. Cosyns ile von Der Velst bi Tonla Statosfere çıkacakladır. Ba- | lon şişirilmiştir. Hava müsaittir. Baloncular Belçikadan İsviçre | hududuna doğru gi- imit ediyorlar. e ye ee yükselecektir. Bu tesebbüs yül selme rekorunu kırmak için deği dir. Muhtelif (cosmigue) şuaları biribirinden ayırmağa (teşebbüs maksadiledir, > | İki fen adamı havada 14 saat kadar kalacaklarını ümit ediyor lar. Balon 6000 metre yüksekliğe kadar telsizle görüşecektir. Brüksel 18 (A.A.) — Saatte 40 kilometre ile esen rüzgâr, | Max Cosyns balonunu Bavyera | istikametine sevketmektedir. Ingiliz dakanmasının manevrala- rında Yunan zabitleri bulunacak İngiliz donanmasının Akdenizin Timon Yunan adası sularında ya pacağı manevralarda Yunan 2za- bitanının hazır bulunmaları için Tagiliz amiral tarafından vukubu- lan davet üzerine Yunan bahriyesi ümerasından Alekaandris Matesis ile Laskoş ve Kundoristisin hazır bulunmalarına Yunan hükümetin- ce müsaade verilmişti Dünya sulhü Amerikanın eski hariciye nazırının beyanatı Londra 18 (A.A.) — Hoover idaresi zamanında hariciye mazırı M. Henri Stimson Daily Telegraph zetesinde Amerikanın Milletler emiyetile mütesanit olduğu tezini | müdafaa etmektedir. M. Stimson | demokrasiye itimat beyan etmekte İ ve mutlakiyet usulünün tedricen azalacağı ve yahut cebren dı ceği kanaatinde olduğunu mektedir. M. Stmson diyor ki: «Biz, ci hanı müşterek medeniyeti harbe karşı muhafaza için giriştiği ha- yati savaşta en iyi teşci edecek vaziyette bir milletiz.» yildir. Amerika harbiye nazırı, mun- tazam orduyu kemiyet ve keyfiyet itibarile yükseltmek için hazırlık lara başlamıştır. Hakiki muharip | miktarı 118,000 neferden 165,000 | nefere çıkarılacaktır. Zabitlerin adedi 12 binden 14 bine iblâğ edilecektir. Kongreden 35 milyon dolarlık muazzam tahsisat talep | edilmiştir. Erkekler, kadınlardan fazla hastalanıyorlar | Alman istatistik dairesi tıbbi iatistikler esası Üzerine aşağı daki hususatı tesbit etmişti 1933 te Almanyada 359,000 kadına karşı 740,000 erkek ha: talanmıştır. Bu hesaplara göre 100 erkekte 46 hastalık vakası kaydedildiği halde 100 kadında 41 hastalık vakası kaydolunmuş- tur. Manmafih o genç yaşlarda kadın hastaların adedi, erkeklerin adedinden biraz fazladır. Fakat 35 yaşından itibaren nisbet daima mütezayiden kadınlar lehine de- ğişmektedir. Netice itibarile işle- meğe mâni olan haslalıklar, kadınlara nazaran erkeklerde da- ba fazla görülmüştür. AKŞAM » GUNUN MESELELERİ 4 Uzak şarkta Japon gazetelerinin Sovyet Tusya öleşhindeki neşriyatı ve Mançuride Sov. yet şimendifer memurlarını kart tutür lan yol yeniden dünyarım nazarı di katin uzak sark çevirmiştir Japonların. şimali Mançurideki Kur demiryolunu. zaptesmel istedikleri ve bu maksatla bir zemin hazırlamağı ge luştıkları. aılayılıyor. İsvestiya gazetesi yazdığı bir makslede Japonyamn tehliz keli bir oyum oynadığını bildirmekte ve şiddetli bir lisan kullanmaktadır. Japon gözeleleri de Sovyet Rusya aleyhinde makaleler yazarak etkün umu miyeyi Sovyetler aleyhine. kışkınmağı çalışıyorlar Japonların yeniden hasmane vaziyet alemalarının bir sebebi İngilterenin Ja- ponyaya karş teveccühkârane bir yol İngiltere sanayi federasyonu ve mali önkisefı içim Ja pon sanayi ve mali mürsseseleri ile müşterek harekette bulunmağa karar vermöstr. Bu. maksatla federasyonun. en marıf erkânından mürekkep bir he- merkezi Mançusisi yek Japanyaya ve oradan Mançüriye gi- decektir. Japonyanın beri Asyada Sovyet Tür kistanı ile Çin Türkistanı ve Moğolistan dahil olduğu halde yeni bir imparatorluk tesis etmek tasavvarunda bulunduğuna: dair İngiliz. çszetelerinde verilen har berlerin Londrada. endişe uyandırma ması, İngilizlerle Japonların Asyada bi- mibirile müşterek hereketi faydalı düklerine delâlet ediyor, 'Manmafih bu. ahvale bakarak uzak pa harbin yakın olduğuna hük- memek doğru değildir. Sovyet Rusya esasen, harp taraftarı değildir. Japon da bugünkü mali ve iktisadi güçlükler ve Sovyet Rusyanın. Sibiryadaki kuv- vetleri karşısında kolayca harbe karar veremez. Bu sebeple, fevkalâde bir ha dine olmazen, buzünkü gerginliğin za eriği tahmin edilebi mana hafi Buğday meselesi Amerika ihraç miktarının artırılmasını istiyecek Vaşington 18 (A.A.) — Ziraat nezareti memurları, birleşik Ame- rikanın buğday konferansından kendisine esas itibarile verilmiş olan 10 milyonluk ikraç miktarı: nın arttırılmasını talep edeceğini tahmin etmektedir. iraat dairesi, kati karar in konferansın vereceği ne- ticeleri beklemektedir. Maamafih, bu daire, zürraı bütün kabili zer araziyi zeretmelerine müsaade et- miştir. Eğer hasat, normal olabilirse, zürra, buğdayı vaktinden evvel toplayıp hayvanata yem olarak ayıracaklardır. Buğday ihracı Ticaret borsası tarafından ha- uırlanan istatistiklere göre geçen senenin. 1 ağustosundan bu sene- nin L ağustosuna kadar, limanı mızdan muhtelif memleketlere 19 bin 913 ton buğday ihraç edil miştir. Şimdiye kadar yapılan istatistiklerde, en çok buğday ihraç edilem yıl 933 - 934 hasat yil olduğu anlaşılmaktadır. Son hafta içinde 515 ton buğ- | day ihraç edildiğine göre, önü | müzdeki hasat yılındaki buğday ihracatının daha ziyade olacağı kuvvetle tahmin edilmektedir. Trakya mahsulü Trakyada pirinç mahsulü iyi ir. Edirne pirinç müstah- arasında diğer senelere nisbetle fazla mahsul alanlar var- dır. Diğer taraftan pancar zeriya- bnm geçen seneye nazaran olduğu tahakkuk etmiştir. Arpa mahsulü kuraklık devre- sinde inkişaf edememiştir. Bu itibarla Trakyanın sert bo larile, iyi cinsten olam. arpaları bu sene az yetişmiştir. HAFTALIK SIYASI İCMAL Sahife a Avusturya, Italyan nüfuzundan kurtulmak istiyor - Macaristanın Lehistanla anlaşmak teşebbüsü * Avusturyada yeni kabineyi teşkil eden eski maarif nazırı M. Schusehnigi işi Romaya gi- derek'yeni Avusturya kabinesi- nin İtalyaya merbutiyetini / teyit etmek olacağı bekleniyordu. Hal- buki başvekil Romaya gitmeyip bunun yerine Macaristanı ziyaret etmiştir. Avusturya başvekili Pep tede Macaristan başvekili ve ha riciye nazır ile görüştükten baş- ka oraya gidip gelirken muhtelif Macar şehirlerine uğrıyarak Ma- carların milli tezahüratında hazır bulunmuştur. Bu seyahat Viyanadaki Nazi kiyamı ve buna karşı İtalyanm aldığı tehditkâr tavır ve hareket neticesi olarak yeni tahaddüs eden vaziyete karşı Avusturya ve Macaristan hükümetlerinin tu tacakları siyaset hakkında görüş- mek maksadile yapılmıştır. İki devletin orta Avrupadaki mevki- leri ve ahvali ayni olduğundan her işte birlikte hareket etmek is- tiyorlar. Bu iki devlet şimdiye kadar si- yasi cihetten ve bir derece ikti- sadi hususlarda İtalyaya mütema- yil olmakla beraber Almanya ile alâkayı kesmeği gerek siyasi, ge- rek iktisadi cihetten çok zararlı buluyorlardı. Viyana hadiseleri üzerine M. Musselininin hiç beklenilmiyen bir harekette bulunarak Avustur- ya hudutlarna asker yığması bu devletin Almanya ile münaseba- tini. soğutmuş olduğundan her iki hükümet müşkül © mevkide kalmıştır. Bunun için milli men faatlerini muhafaza etmek üzere yeni yeni yollar ve yardımcılar aramağa lüzum görmüşlerdir. Yeni Avusturya başvekili Al manya ile dostluğu iadeye yol hazırlıyor. Bu cümleden olarak Berline Avusturyanın sefirini ia- de eylediği gibi Almanyanın Vi- yanaya fevkalâde sefir tayin ek mek istediği büyük Alman dip- lomatı ven Papenin memuriyeti” ne muvafakat etmiştir. Avustur- yanın yeni başvekilinin bilâkay- dü şart İtalyaya bağlanmaması Romada iyi görülmüyor. Von Papenin Viyanaya gelme- sine mâni olamıyan İtalya hükü- mmeti kendisi mumaileyh ayarm- da büyük bir şahsiyeti sefir tayin etmek istiyor. Bu sefir sabık hariciye nazırı ve lâhik Londra büyük elçisi M. Grandi, yahut M. Mussolininin harici işlerde sağ ve başmümessili M. Suviç olacak: | tr. Macar hükümeti yalnız tak yaya dayanmamak üzere hariçte kendisine başka kuvvetli zahirler arıyor, Bu maksatla Macaristan başvekili ceneral Gömbö ile hari- yakında Varşovayı ziyaret edecekler Lehistan ve Macaristan tarih ciye nazırı M. Kanya rinin yekdiğerine temas eden bir çok noktası bulunduğundan Leh- liler bugüne kadar daima Macar- lara karşı teveccüh ve muhabbet göstermişlerdir. Lehistanın, ken- disine pek dost telâkki etmedi Çekoslovakyaya karşı Macarista- na siyasi cihetten müzaheret ede- ceği Peştede bekleniyor. Macar başvel Zarının Lehistanın merkezini. zi yaret etmeğe karar vermeleri orta Avrupa politikasında yeni | bir âmil vücuda getirmiş oluyor. i ile hariciye na- Malyada Starhamberg Yeni Avusturya hükümeti Doll. fussun İtalya siyasetine benzemi- yen bir hattı hareket takip et mekle beraber İtalyayı büsbütün ihmal edemezdi. Bunun i. ya avdetini müteakip o muavini prens Starhemberg İtalyaya git- miştir. Dollfussun katli hadisesi esnasında da prens Romada bu- lunuyordu. Avusturyadaki faşist milis teşkilâtı Heimwebrlerin rei- si bulunduğundan İtalya mahafili ile hususiyeti vardır. Prens bir taraftan Avusturya- daki yeni vaziyetten M. Mussoli- niyi haberdar etmiş, ve diğer ta- raftan mali vaziyeti iyi olmıyan Heimwehr teşkilâtı için kuvvetli mali yardımlar istemiştir. Fakat İtalya bu teş ta me ka- dar yardım etse Avusturyada Dollfuss zamanındaki nüfuzunu iade etmeğe muvaffak olacağı çok şüphelidir. Çünkü Avusturya son Nazi kıyamı muvaffakiyetsizlikle neticelenmiş olmakla beraber bu memlekette Nazilerin daha ziya- de kuvvet bulmasma hizmet et- miştir. Naziler can düşmanları Dollfuss ortadan kalkmış oldu. ğundan bütün gayretlerini Avus- turyadaki İtalyan nüfuzu aleyhi- ne hasretmişlerdir. İtalya Avusturyadaki eski nü- fuzunu ancak kılıç kuvveti ve keri müdahale ile iade ve temi edebilir. Halya - Yugoslavya Bunun için İtalya Avusturya hududundaki askeri kuvvetlerini büsbütün geri çekmemiştir. Za- ten İtalyada büyük manevralar münasebetile bir çok efrat silâh altına alınmış bulunduğundan hudutlardaki kuvvetlerin az 2a- man içinde çoğaltılması mümkün bulunuyor. Fakat İtalyanın Avuslurya işle- ihla müdahalesi tehdidi ayni zamanda Yugoslavyanın si- lâhla mümanaatta bulunması ve büyük bir harp çıkması tehlikesi- ni doğurmuştur. Avusturyada Na- zi kıyamı esnasında Yugoslavya kendi hududuna mücavir Ayus- turya eyaletlerindeki o Nazilere karşı hayırhah bir vaziyet almış ve İtalyanın ask: harekâtın bunlar vasıtasile takip ve tecessüs İtalyanların her hangi askeri bir müdahalesi derhal Yugoslavyanın. İtalyaya karşı mukabil bir hare- kette bulunmasını icap edecekt Bu vaziyet bütün vahameti ile bu- gün de mevcut bulunuyor. Yugas- lavya matbuatı İtalyaya şiddetle hücum etmekte ve Avusturyanını bugün uğradığı karışık vaziyetin bütün kabahat ve mesuliyetini İtalyanın hodbinane addettiği si- yasetine atfeylemektedir. : Avusturya meselesinin sebep olduğu İtalya - Yugoslavya harp tehlikesi Fransayı müşkül bir mevkie sokmuştur. Çünkü Fransa bir taraftan Avusturyanın Alman- Ya ile birleşmesine yabancı bir el yani İtalya vasıtasile temin edilmemesini şayamı arzu gi mekte ve diğer taraftan ask: müttefiki | Yugoslavyanın İtalya ile bir harbe girmesinden Fransa» nın İtalyaya karşı o müttefikine yardım etmek mecburiyetinde kalacağından korkmaktadır;