20 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 20 Ağustos 1934 SON TELGRAFLAR Alman intihabı dün yapıldı 38,280,000 evet, 4,275,000 hayır reyi verildi Berlin 19 (Hususi) — Alman- yada bugün rey verilmiştir. Her taraf kalabalıktı ve büyük pro- paganda yapılıyordu. Saat 21,30 'da vaziyet şu idir 13 milyon 168 bin 208 kişi evet, 1 milyon 520 Kn a er yenik 250 bin pusula boş çıkmıştır. Berlin 20 (Hususi) — Intihap neticesi saat 3,30 da ilân edilmiş #ir, Yalnız Meklenburg ile bazı küçük istasyonların neticesi mi lü değildir. 45,203,000 kişi inti bap hakkına Omalikti. Bunun 4.2680)0 kişi seyimi Yermiyir ki yüzde 95,7 ediyor. Oder nehri üzerindeki Frankfort şehrinde rey verenler yüzde 99,2 dir ki bu nis- 'bet şimdiye kadar görülmemiştir. Verilen reylerden ( 38,280,000 evet (yani reisicumhur salâhiye- #inin başvekil Hitlere verilmesi le- hinde), 4,275,000 hayır idi. Bu su- En fazla muvafık rey şarki Prusyada verilmiştir. Burada nis bet yüzde 96 dır. En az Hamburg- ta verilmiştir. dur. Şehrimizdeki Almanlar da rey verdiler Şehrimizdeki Almanlar dün Şirketihayriyenin 60 numaralı va- purile Kavağa gitmişler, oradan Alman bandıralı Otto vapurun geçerek kara sularımızdan çıktık- tan sonra reylerini vermişle, Zafer bayramı Afyonkarahisarlılar Kocatepeyi ziyaret edecekler Afyonkarahisarda, zafer bay yanını kutlulamak için hazırlıkla- Ta başlanmıştır. Dumlupmardaki #ehit asker abidesi ziyaret edile ceği gibi bu sene Kocatepe de zi- yaret edilecektir. Gazi Hz. taar- ruz sabahı harekâtı buradan ida- e elmişt Ağustosun 24 üncü günü Koca- tepeye gidilecektir. Halkevi şim- diden hazırlık yapıyor. Yersiz sözler Cafer oğlu Ahmet beyin doçentlik vazifesine niha- yet verildi dil çalışmaları ile alâkası kesildi İstanbul 19 (A.A) — Dünkü dil kurultayı toplantısında “söz alan Cafer oğlu Ahmet bey Türk - Rus dilleri arasındaki münase- betlere dair olan tezini okurken sözlerine tezinin mevzuu ve dil tetkiklerile alâkası olmıyan yer. $iz ve gayri muvafık beyanat ka- Tıştırması üzerine müzekereleri takip buyuran Gazi Mustafa Ke- mal Hz. salonu terk etmişler ve kurultay reisi Kâzım paşa hazret- leri de hatibin sözünü keserek evamdan menetmiştir. Aldığımız malümata göre, Ca- fer oğlu Ahmet beyin üniversite» eki doçentlik vazifesine ni yet verilmiş ve dil çalışmalarile #lâkasi kesilmiştir. Ali beyin seyahati Ankara 19 — Nafıa vekili Ali beyin bugünlerde inşaatına baş- Janacak olan Afyon - Antalya hattıni teftiş etmek üzere Antal Burada yüz 69,9 (Baş tarafı 1 inci sahi dan izah edilen tezin hüli dur: «Saygın yurttaşlarım. Bu etüdün verimlerini kardeş cemiyet Türk tarihi tetkik cemi- yeti verimlerile bağlarsak me- seleyi kökünden aydınlatmış oli ruz. Ulu başganımızın sezgileri iki arkadaş cemiyet çalışarak me- 'deniyet ve dil menşeinin orta As- yada olduğunu şimdiden aydın- İatmışlardır. Oral - Altay ve Hint Avrupa oymağı adları altında gösterilen bütün dillere (Altay dilleri) adını vermek zamanı gel- miştir. Burada Hint. grupu, İran grupu, İslâv grupu, Grek grupu, Lâtin grupu, Kafkas grupu, Fin grupu ayrılmıştır. Asyada her ne zaman yeni bir grupun dil vesik; ları keşfolunursa onu artık Hint, Cermen, Hint - Avrupa vasıfları. nı haizdir diye, Altay dillerine ayırmak caiz olmıyacaktır, Saygın yurttaşlarım. Bu çetütte söylediğimizin noktasını müdafaaya sorulacak sullere, edilecek itirazlara vap vermeğe hazırız. Bu etütleri biz herkesten kendimizi bilimlik bir inanla kuv- vetlendirerek yürüttük. Kendi i mımızı başkalarına da aşılamağa çalışmak borcumuzdur. Saim Ali beyin tezi Saim Ali beyin sik sık alkışla han tezinin hülâsası şudur: «Eski dil mefhumunun ehem- miyeti» bahsile giren Saim Ali bey bu milli bilgilerde eski dil mefhumunun hakiki mahiyeti na- zarı dikkate alınmaz, yalnız mil- letleri ülkü, terbiyesinde pratik kıymeti nazarı itibara alınır diye- rek Michel Brealin milli lengü tik meseleler hakkında (bunlar her memlekette vatan meselesi- dir, ve şahsiyetin muhafazası işi dir» dediğini hatırlatıyor. Eski dil mefhumunun e hakiki mahiyeti hakkında «bu bir bio- Kontenjan Yeni kararname salı gi ilân ediliyor Ankara 19 — iktisat vekili Mahmut Celâl bey bu sabah şeh- rimize gelmiş ve doğruca maka- mına giderek birikmiş işlerle meşgul olmuştur. Yeni kontenjan karamamesile merbut listeler müzakere edilmiş- tir. Bu kararnamede bazı yeni esaslar bulunacaktır. Celâl bey maliye vekili Fuat beyle bu hu- susta temaslarda bulunacak ve ye- ni kararname ile listeler kati şeklini alacaktır. Kararname ve listelerin salı günü ilânı mukarrerdir. İktisat vekili çarşamba veya perşembe günü İstanbula dönecektir. Minada bir darbei hükümet teşebbüsü mü? Atinm 18 — Bu sabah binbaşı Floros Dangolo isminde bir zabit tevkif edilmiştir. Gazetelerin haber verdiklerine göre bu zabit Atinada bir çok adamları bir darbei hü- kümet yapmağa tabrik ve teşvik yaya gitmesi muhtemeldir. etmiştir. Tahkikat başlamıştır. loji meselesidir» diyen Saim Al bey bu noktayı izahtan sonra ilâ- ve ediyor: «Mütekâmil ve gayri mütekâ- mil ribirinin temadisidirler.» «Eakilik, yenilik yoktur. Ancak | şekil tebeddülleri vardır. Meselâ ponca Tonguz dilidir. Bu iki dil en.yakın akrabadırlar, Biri çok. iptidai, diğeri çok mi i deniyet dilidir. Eskili olundukta Japon diline, yeni mi diyeceğiz? Bu, gayet aldatıcı bir mülâhazadır.» - Eski dil mefhumuna verilen diğer hassalar - bahsinde «bugün eski dil mefhumu zevkli bir bilgi, bir fenni - curiosite - basit bir ilim merakı olmaktan çıkmış bulunu- yor. Bu mevzu bugün bir kay- nak, yani origine meselesine ta- havvül etti, Ve hattâ eski dil mı deniyet oldu, ve bugün eski dil mevzuunun ruhi ve içtimal ve pedagojik kuvveti şakaya gelmez bir şekil almıştır.» «Eski Türk araştırılıra, saltanatları ile umu- mi dilciliğin münasebetleri a: da nereye kadar göz atabili ve şunu bir daha arzedeyim ki Avrupada âdet böyledir, eski dil aristokrasileri mefhumu eski saltanat ve aris | #okrasi mefhumu tetkikleri bera- ber yürür» Saim Ali bey — Üste çıkarmak, - alta koymak, - yana çekmek - gibi prefiksasiyon yani olduktan başka prefekserin hangi Türk söz- | lerinden kopmuş olduğunu misal- lerle gösterdikten sonra mevzuu- na nihayet vermiştir. iye gelerek talimalname- nin bir maddesine bazı arkadaş- larca kurultayda hiç bir kritik ya- pılmıyacağı manası | verildiği duyduğundan bahisle böyle bir şey düşünülmemiş olduğunu, her hangi bir teze karşı itiraz ve ten- Samsunda bir haydut yakalandı Samsun 17. (Hususi) Bir müddettenberi Samsun köylerin- de haydutluk yapan Sarı Şerif ad- lı biri ölü olarak yakalanmıştır. Evvelce seyyar satıcılık yapan Sarı Şerif, sattığı eşyaya hile ka- rıştırarak köylüyü aldattığından yakalanarak hapse tıkılmıştı, Ha- pisten çıktığı gün Samsunun Bi day pazarında rasladığı karısını öldürmür, sonra Karayusuflu kö- dağa kaçmıştı. Yapılan şiddetli takip netice- sinde katil sıkışmış ve aç kalmış- tır, Bir gün karşısına çıkan bir ço- banı tehdit ederek kendisine bir Çoban derhal köye giderek va- kayı köy bekçisine anlatmış, bek- çi de o civardaki müfrezeye haber vermiştir. Katil ormanda kuzu ve ekmek beklerken etrafı kuşatık. mıştır. Sarı Şerif jandarmaların teslim olması teklifine silâhla mu- kabele ettiğinden jandarma da si- âh kullanmış ve haydut ölü ola- rak ele geçirilmişti iler hep sinmen birdirler. Bi- | Kurultayda dün mühim iki tez izah edildi kit işin kürsünün açık bulundu- ğunu, ancak bu gibi tenkidatta bulunmak istiyen arkadaşların hiç olmazsa tenkidin esasını yazı ile tesbit ederek releliğe vermesi lâzım geleceğini bildirmiştir. Ku- rultay bugün 14 de tekrar topla- Bacaktır. Tevfik Rüştü beyin cevabı İstanbul 19 (A.A.) — Hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü bey, Sov- yet hariciye komiser vekili M. Kresinskynin dün kurultayın açılma münasebetile gönderdiği tolgrafa şu cevabı ve | — Hariciye komiser vekili M. Kre- | sinsky Hz. MOSKOVA bulundur le Gönderme lütfunda ğunuz tebrik telgrafı dolayı Zatıâlilerine hararetle teşekki tımı takdim ederim. Telgrafınızı dil kurultayı riyasetine iblâğ et- tim. Reis umumi heyete bildirdi. üyük dost memleketten gelen bu seli m. kurultay heyeti umumiye- since müttefik alkışlarla karşılan- dı. Kurultay beni heyeti umumi ye namına zatıâlinize derin min- nettarlığını ve samimi dostluk his- lerini arza memur etti. Tevlik Rüştü "Kurultayda bulunmak isteyenler T.D. T.C, Umumi ipliğin- den: Yalnız bir gün kurultayda bulunmak üzere müracaat edenle- İ re sarı renkli kartlar verilecektir. Bu kartlar ellerinde bulunanlar kurultay salonuna girecekler ve girerken kartları İ Bir gün için kart al mak (istiyen osaat (o 12 ye kadar başkâtipliğe © müracaat etmelidir. Yeşil, beyaz ve pembe kartlar her günlüktür ve bunlar. la da ikisi gibi kurultay salonuna girilir. Kırmızı kartlar büyük me- rasim salonunda radyodan dinli- yecek olanlara mahsustur. Stratosfer balonu Yugoslavyada, Hırvatis- tanda karaya indi Belgrat 19 — Belçikada hi valanan Stratosfer balonu Za; rep civarında Ossek üzerinde gö- rünmüştür. Balonun sürati saatte 40 kilometre kadar gö iyordu. ana 19 — Avusturya ma- hafili, Graç şehri civarına ine- cekleri tahmin | edilen Belçikalı baloncuların âkibeti | hakkında endişe içinde idi. Balonun Yu- goslavyaya geçtiği haber alır» mıştır. Belgrat 19 (A.A.) — Avala ajansı bildiri; Macar - Yugos- lav ve Avusturya - Yugoslav hu: dudu yakınındaki Morska Sa- botadan bildirildiğine göre Bel- çikalı profesör Cosynsin balonu dün akşam saat 9,30 da mezkür şehir civrndaki Zenavlie kö de birmısır tarlasına inmi Bayrimlihadil bonoları Ankara 19 — Maliye vekâleti gayri mübadil bonelarının kıy- metlerini muhafaza etmesi için bazi tedbirler alacaktır. Bonolarım yakında çok kıymetleneceği mu- Dil kurultayı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Şimdi, bin bir zahmetle, mem- leketin her bucağında kelimelef derlenerek, bir çok el yazması, basma kitaplar yoklanarak öz türkçe kelimeler bulunuyor, burr lar ilim süzgecinden geçirilerek esaslı seçmeler yapılıyor. Türk dilile bugün yazdığımız, konuştuğumuz. lisan arasındaki fark yalnız yabancı kelimeler- den ibaret değildir. Yavaş yavaş lâzım gelen şey dili- mizin bünyesi, yani cümlelerin teşkil tarzıdır. Bugünkü lisanın mantığı, fikrin düşünüş mantığı ma uygun değildir. Onun için hitabetimiz güçtür, çünkü sunidir, Ve onun için yazımızı ekseriyet ek dilinde sadelik, inye değiştiği zaman başlıya- caktır. Her halde, önümüzdeki ma sahası, veri Ne kadar geniş olsa, hedefe er- mek mukadderdir. Muvaffakıyet için şart, milli kurtuluşta olduğu gibi, bunda da herkesin Gazinin peşinde yürümesi, bu mühim işle alâkadar olmasıdır. Necmeddin Sadık Bulgaristanda (Bap tarafı 1 inci sahifede) rafından pusuya düşürülmüşler- dir. Salih çok ağır yaralanmıştır. Mehmet te başından yaralıdır. rkiyeye hicret etmek üzere port alan Çekindin köyün- dikiş armrti Mez e yin evine taarruz edilmiş, yumur- ılmış, tavukları alınıp gö” er bir pasaport mukabilinde em- Iâkini açıkgöz Bulgarlara bağışli- yarak ana vatana hicret ediyorla, Mesut bir evlenme İstanbul 19 (A.A.) — Reisi- cumhur Hz. nin emirlerile, Ri- yaseticumıur mini © kakipliği, hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü beyefendinin kızı Emel hanımla hariciye vekâleti memurlarından sefaret kâtibi Fatin Rüştü beyin evlenmeleri Omünasebetile ağus- toe ayının 30 unda perşembe günü saat 22 de Dolmabahçede Cumhuriyet sarayında yapılacak e resleri bilinmediği için ayrı ayri davetname O göndermek imkâni olmadığından - mebus beyefen- dilerden ve fendilerden fraktır» Buğday alımı için müracaatlar Ankara 19 (A.A.) — Son vaş ziyet üzerine beynelmilel buğday pazarlarında hararetli muamei leler başlamış bulunması dolayi sile Ziraat bankasına muhtelif, memleketlerden « buğday hakkında külliyetli miktar ü rinden müracaatlar vaki olmak tadır. Yakında geniş mikyastâ satışlar yapılması beklenmekte, dir. Ineboluda şiddetli fırtına İnebolu 19 (A.A.) — Burada bu mevsimde hiç beklenmiyeni oldukça şiddetli fırtına hüküm , sürmektedir. Akşamdan bağışı sürekli yağmur sabaha karşı yık 'dız ve karayel rüzgürina çevli miş ve gitikçe yükselen dalgalat, sahili tehdide başlamıştır. fske leler arasında nakliyat durdu, Ssr' bilde dört yük ve yolcu kayığı parçalandı. İki boş sandalı alıp, refikaları hanıme- rica eder, «Elbise götürdü,