20 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Ağustos 1934 N Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Lüzumlu bir iş Memleketin iktisadi, ilmi ve Teni her sahada terakki ve te kemmülünü temin etmek isti hükümet son zamanlarda yaban- mütehassısların hizmetinden istifade hususunda büyük bir himmet gösterdi. Şimdi hemen hatırımıza © gelen mütehassıslar şunlardı Şimendiferler hakkında tetki. kat yapan zatlar, i tetkik edenler, iktisadiyatımız hakkında rapor hazırlıyanlar ve Bu zatlar asi ve me deni bir devlet | makaniz- ması için mükemmelleştirilmesi lâzım olan bütün bu fa aliyet şubelerini inceden inceye gözden geçirdiler ve gördükleri vaziyet ile ittihazı icabeden ted- birleri bir rapor içinde tesbit et- tiler, ait olduğu makama verdi- ler. Bir çok masraf ve fedakârlık ihtiyarile memleketimize davet edilmiş olan bu mütehastısların mensup oldukları şubelerde cid- den ehliyetli ve kabiliyetli kim- seler arasından seçildiklerine de Şüphe yoktur. Bu zatların uzun | uzadiye tetkik ve teftişleri neti- cesinde tavsiye ettikleri çare ve tedbirlerin pek kıymettar olaca- | ğına itimat edebiliriz. | Ancak, bizim burada lüzumlu | gördüğümüz iş bu raporların | Yalnız dosyalarda kalmamasıdır. Bunların içinde mahrem noktalar bulunacağına ihtimal © vermi Çünkü tetkik len mevzular daha ziyade di ve mali sahaya kü milletlerin hayatında iktisa- | din oynadığı rolün ne ka him ve azim olduğu düşünüle. | esk olursa selim ve ilmi yoruz. ettir. kım iktisat mefhumlarının müm- kün ölduğu kadar vasi halk kütlesi tarafından benimsenilme- sinde, malüm olmasında ne ka- dar büyük bir ehemmiyet mev. cut olacağı derhal teslim edili Değil yalnız halk kütlesi mem- leketin münevver ve okumuş zümresi bile bu raporların mün- dericatından kendilerini ni addedemezler. Çünkü içimi; da bu işli başarabilecek kim- seler bulunsaydı. böyle zahmet- lere katlanarak dışarından mü- tehassıs davet etmeğe ne lüzum kalırdı Demek ki bu raporle 'da hepimiz için öğrenilecek ve istifade edilecek noktalar dır. İşte bu istifadeden mahrum edilmememizi rica ediyoruz. Mütehassis raporları hükümet. çe tetkik edildikten ve kabili tatbik noktaları tesbit olunarak icraata geçilmeğe karar verik ten sonra aynen tercüme ve meşredilecek olursa hem memle- ket hakkında her zaman müra- caat edilmesi faydalı olacak bir sahalardaki arsaların bina yük ŞEHİR HABERLERİ Yeni binalar | Belediye her taraf için bir yükseklik tayin edecek Taksimde emlâk şirketine nit arsalarda yapılan binalara verile- cek yükseklikler için belediye fen heyeti ayrı ayrı kararlar vermek: te idi, Bu usul bazı yanlışlık ve te- nakuzlara sebebiyet verdiğinden belediye fen heyeti bundan son- Fa boş arsalara yapılacak yeni bi- Baların yüksekliğini şimdiden ta- Yin etmiştir. Yeni binalar beş kattan fazla olamıyacaktır. Yapılacak binala- rın yüksekliği Taksimde Cumhu- riyet meydanının vaziyetine göre tayin edilmişti Belediye, şehrin müstakbel şaat plânı yapılıncıya kadar diğ: sekliklerini de bu suretle tayin edecekti Belediye her arsa için inşaattan evvel bina yüksekliklerini tayin etmekle yapılar kanununa göre şehrin inşaat vaziyetini mazbut bir hale koyacaktır. Davutpaşa mektebinden çalınan eşya Davulpaşa orta mektebine bir hırsız girmiş, mi ve muallim odalarındaki dan bir çoğunu aşırmıştır. Zabıtanın tahkikatı neticesin- de bu hırsızlığın Süleyman is minde biri tarafından yapıldığı anlaşılarak kendisi yakalanmıştır. Arsalar Belediye ile tapu idaresi arasındaki ibtilâf Erazinin muhtelif parçalara ifrazı ile arsalarda meydana ge- len aralıklar ve sokaklardan do- ayı belediye ile tapu idaresi ara- sında bir anlaşamamazlık çıktı- ğmi ve bunun üzerine belediye- nin devlet şürasına müracaat et- yazmıştık. Tapu idaresi, mal sahipleri nin ifraz talebinde bulunmaları. na kanunen mâni olamıyacağını iddia etmektedir. Belediye, bir erazi sahasında arsalar ifraz etmek için her gey. den evvel mektep, karakol yer. lerinin ayrılması lâzim geldiği- ni, halbuki tapu idaresinin yap- tığı ifrazlar neticesinde teşekkül eden mahallelerde bu esaslara riayet edilmediğine göre bu şe- kildeki ifrazların kanuna muga- yir. olduğunu iddia ediyor. mehazlar hazinesi vücut bulur hem de tetkik erbabı bunlardan istifade eder, Akşamcı Hâmile kadın! Dinlenmek için girdiği evden neler aşırmışl Beyoğlunda oturan Kezban ha- nım isminde bir kadının evine dün tanımadığı bir kadın gitmiş ve «— Kiralık ev aramak içi mahalleye geldim. Dolaşa dola şa yoruldum, Hamileyim, üzeri- me fenalık geliyor. Müsaade ederseniz sizde biraz dinlene yim» diye yalvarmıştı Kezban hanım biçare kadının haline acımış ve meçhul misafi- rin üstü başı da temiz olduğu için derhal kendisini içeriye alıp oda- ya oturtmuştur. Kadın otururken Kezban hanım dışarıya çıkıp kah- ve pişirmiş ve karşı karşıya içe- vek bir müddet konuştuktı ra bu meçhul misafir gitmiştir. Biraz sonra Kezban hanım oda- yı düzeltirken sandığının kapa- ğinin açık olduğunu görmüş ve şüpheye düşerek araştırmıştır. Bu Araştırmada bir çok | paralarile nüfus cüzdanının ve daha bazi evrakının aşırılmış olduğunu gör- müştür, Bu marifetin biraz evvel geleni uydurma misafir tarafından yapıl. dığını anlıyan Kezban hanım derhal polise müracaat etmiş ve tarif ettiği eşkâl üzerine zabıta bu kadını yakalamıştır. Kadının Hayriye isminde bir hırsız olduğu ve bir çok yerlerde bu suretle ev sahiplerini iğfal edip hırsızlık / yaptığı anlaşılmıştır. Kezban hanımdan aşırdığı para- lar ve saire de üzerinde bulun- muştur. Hırsız kadın adliyeye ve- Ruhsatsız silâh taşıyanlar Zabıta evvelki gece bir semtlerde şüpheli kimseler ü rinde (silâh araması yapmıştır. Bu aramada Kasımpaşada Bek taş isminde birinin üzerinde bir tabanca, Lângada Mihran, Ay- vaz ve Nuri ok kama ve tabancalı Hasan ve İsmail isimlerinde iki kişide bıçaklar bulunmuştur. Silâhlar musadere edilmiş, sa- bipleri vesikasız. silâh taşımak cürmile adliyeye teslim edilmiş. Bomba ile balık avlıyan iki kişi yakalandı Denizde bomba ile balık ev- lamak memnu olduğu halde ey velki gün Samatya sahillerinde arka arkaya bombalar patladığı duyulmuştur. Zabıtanın tahki- katı neticesinde Sami ve Kemal imlerinde iki kişi bomba ile balık avı yaparlarken cürmü meş- hut halinde yakalanıp adliyeye verilmişlerdir. | Konservatuvar Mimarlar 'proje hazırlamağa| | başladılar Şehzadebaşında yapılacak kon servatuvar ve 16 mart şehitler abi- desi için mimarlar arasında bir müsabaka açıldığını. yazmıştık. Müsabakaya girmek üzere şimdi- ye kadar yirmi beş mimar müra- caat etmişt Mimarların © hazırlıyacakları Projeleri tetkik etmek üzere bir de jüri heyeti ayrılmıştır. Bu he- yete mühendis mektebi rektörü Fikri, güzel sanatlar akademisi lerinden M., Egli, mimar- lar birliğinden mimar Zühtü, be- lediye fen müdürü Ziya, belediye inşaat müdürü Ziya, imar şubesi Ziya, Ertuğrul Muhsin, Cemal Reşit, konservatuvar mü- dürü Ziya, konservatuar muallim- lerinden Hasan Ferit beylerle mi bendisler birliğinden bir mühen- dis intihap edilmişlerdi Müsabakaya girecek mimarlar 25 teşrinisani tarihine kadar pro- jelerini belediyeye vermeğe mec burdurlar, Jüri heyeti de kararımı verecekti bir sergi halinde te; tir. Konservatuvar binasında 600 kişilik bir de sahne olacaktır. Bu- rası tiyatro mektebi halinde kul- da gösterilebilecektir. Projelerden biri kabul edilince derhal inşaata başlanacaktır. Üç esrarkeş Birer sene hapse, dörder yüz lira cezaya mahküm oldular Şevket, Ismail ve Sefer isimle- rinde üç kişi Davutpaşada iske- le civarında bir kulübede esrar içerlerken cürmü meşhut halinde yakalamışlar, yapılan tahkikat- ta bunların ötede beride esrar sattıkları da tesbit edilerek üçü de mahkemeye verilmişlerdir. Sekizinci ihtisas mahkemesin- 'de yapılan muhakemelerinde bu birer sene müddetle üç esrareı hapse ve dörder yüz lira da para cezasına mahküm edilmişlerdir. Uygunsuz kadınlar Yüksekkaldırım civarında bir kahvede, Beşiktaşta bir mahalle- bici dükkânında uygunsuz ka dınların toplandıkları görülmüş” tür, Kadınlar yakalanmışlar, dük- kân sahipleri de adliyeye teslim edilmişlerdir. Iİ Ein çam yondizn | Ne kabahatı var? Şüphe yok ki yeryüzünü garip mahlükları şu insanlar, Bir hanım tanırım. İri yarı uzun. boyludur. Bir de köpeği vardır. Zayıflık moda: çıktıktan sonra yıflamak için jimnastik yapmalar, lerce pehrizler, hattâ büsbi zayıflayıp süzülmek maksı dile haftada muayyen bir gece müshil hapı yutmalar.. Bir müddet sonra müshiller, pehi- rizler, jimnastikler tesirini gör terdi, Hanımefendi bir deri bir ke- mik kaldı. Fakat hanımefendinin zoru yalnız kendisine olsa gene iyi. Koskocaman bir köpeği vardi. Hayvana da ayni usulü tatbik etti, Köpekceğiz tıpkı sahibi gibi ha- yal fener halinde., Sanki köpek- lerin de insanlar gibi kilo moda: na tâbi olması şartmış! Aradan bir müddet geçti di tombulluk modası başladı. Hanımefendi bol bol yiyip içi yor, bol bol gövdeye hamur işle rini atıyor. & Köpek te öyle., Hayvanın yed ği önde, yemediği arkasında, müddettenberi ikisi de si de tombullaştılar. Zavallı köpeğin me kabahati var.. Arada bir şişip, arada bir inmeğe, zayıflamağa hayvan mec- bur mu? Moda düşkünü bir kadının kö- peği bile olmak fena şey.. Hikmet Fe, idun — Umumi evler Yapılan kontrol muamel şiddetlendirildi Beyoğlu civarında müsaade ile açılmış olan umumi evlerden ba- zılarının zührevi hastalıklarla mük cadele talimatnamesine muga- yir hareketlerde bulundukları an aşılmış ve ahlâki zabıta memur- ları bu gibi evleri kontrola baş Tamıştar. “Abanoz ve Bayram sokaklarıri- da yapılan sıkı bir kontrol neti- cesinde beş umumi evin talimat- nameye mugayir hareket ettik leri görüldüğünden buralar kapa- kılmıştır. Galata civarında da ye- di ev aynı sebepten kapatılmıştır. Sıhhiye ve dahiliye vekâletle- ri tarafından gelen yeni bir emir- de bundan sonra böyle umumi evlerde yapılacak konirolların sıhhiye müdüriyetinden iki me mahallin polis merkez memuru tarafından biz murla beraber zat yapılması ve kontrola baş lanmadan evvel de mahallin en büyük mülkiye memurunun key- fiyetlen haberdar edilmesi bildiz rilmiştir. Amca heye göre!.. — Mili iküsat va tasarmıf cemi yal Var > Cumhuriyet bayramında, | Ankarada açacağı sergiyesie se Bütün sanayicileri çağınyor ve «Haydi imtihanal» diyor Amca bey. Acaba bu nasil imtihan? AB, — Büyük imtihan, kabiliyet imtihanı azizim,