15 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 15 Eylül 1534 SON TELGRAFLAR Ekalliyetler hakkında Cenev- rede müzakereler Cenevre 15 (Hususi) — Millet- ler meclisi umumi heyeti dün top- lanmıştır. Bu toplantıda Fransız, İngiliz hariciye nazırlarile İtalyan murahhası baron Aloizi söz almış- ler ve Lehistan hariciye nazırının ekalliyetler hakkındaki nutkuna cevap vermişlerdir. Fransız ve İn- giliz hariciye nazırları ekalliyet #ukavelesinin bir taraflı olmadı- ğını, binaenaleyh bir tarafın bunu feshedemiyeceğini söylemişlerdir. İtalyan murahhası, Lehistanın talebi muahedelerin tadili demek olduğunu söyliyerek demiştir kiz «İtalya muahedelerde tedricen ve ahvalin icabına göre değişiklik ya- pılmasına daima taraftar olmuş. tur. Fakat bunun kanuni yollarla yapılacağı kanaatindedir. Mevcut | taahhütler, yeni itilâflar aktedilin- ciye kadar meriyette kalacaktır.» Umumi fikir, üç devlet murah- Basının Lehistanın teklifini gürül. Hüsüzce geri alması için imkân ha- zırladıkları merkezindedir. Fakat Leh hariciye nazırı nokt: m değiştirmeğe sebep görmemi; Varşovada Pat ajansı uzun tebliğ neşrederek ekalliyetler mu- kavelesinin bazı devletlere karşi siyasi maksatlarla kullanıldığını, Lehistanın kendi tebaasına kanunu esasi ile mezhep ve irk Farkı ol. madan hukuk müsavatı verdiğini söylemektedir. Leh gazeteleri ha: nın beyanatını tasvip ediyorlar ve: «Böyle bir mukavele histanın hukuku hükümranisi tah- dit edilemez. Başkaları bizim da- lerimize karışamaz» di yorlar. Avusturya ordusu Cenevre 14 (Hususi) — Avus- turya hariciye nazırı, dahili sükü- tu muhal , ordu miktarının artırılmasına müsaade edilmesini istemiştir. Viyanada bir idam kararı Viyana 14 (Hususi) — Bir po- lis memuru idama mahküm edil r. Polis üç arkadaşını son kı- yam hareketine iştirake teşvik et mişti, Reisicumhur idam cezasını müebbet küreğe çevirmiştir. Italya - Yugoslavya Venedik 14 (A.A) — Yugos lav matbuatının son zamanlarda İtalya hakkında ittihaz ettiği hat- ta hareket sebebile Belgratta topla- nacak olan parlâmentolar konfe- Fansına iştirak edecek olan İtal yan heyeti murahhasası Venedik- te iken seyahatini tehir için emir almıştı Belediye intihabı Mahallelerde defterler bugün asılıyor Belediye intihabı için hazırlık devam ediyor. Müntehiplerin isim- leri yazılı olan cetveller bugün ber tarafa asılacaktır. Cetvelde is- mi olmıyanlar altı gün itiraz ede- ceklerdir. İntihap encümenleri defterler #ndikten sonraya kadar itirazlari dinliyecektir. İntihabın — devam in zarfında as- vatandaşın rey için bütün kolaylıklar Göslerilecektir. Dün akşam mahallelerde da- yullar çıkarılmış ve cetvellerin bugünden it edilmiştir.” Amerikanın hazırlığı Alaskada 72 tayyare meydanı, 6 büyük tayyare limanı yaptı Paris 14 (Hususi) — Amerika hükümeti uzak şarktaki vaziyeti bir dikkatle takip ediyor. icabında Çinde açık ka- Pı politikasını müdafaa etmek için hazırlık yapmaktadır. Bu yüzden Japonya ile ihtilâf çıkması ihtimaline karşı evvelce Havai adalarında tedbirler alın. mıştı, Şimdi de Alaska yarımadı sında mü pılmaktadır. Burası ber ihtimale karşı üssülhareke haline konmuş” #ur, Burada bilhassa mühüm tay. yere kuvvetleri toplanmıştır. Sibirya ve Mançuriye yakın olan Alaskada ancak 60 bin nüfus ol. duğu halde Amerika burada 72 tayyare meydanı ve 6 büyük tay- askcert hazırlık ya: Yare limanı vücuda getirmiştir. Bundan başka 1470 İni uzunluğunda şimendifer hattı pılmıştır. Amerika harl reti Alaska için yeni tahsisat mili miştir. | © Amerikanın Ajaskadaki bu faa- | diyeti Moskovada memnuniyetle * takip edilmektedir. Mihailof mu? Ankarada henüz malümat yok Edirne 14 — Son günler zar. fında Bulgaristandan bazı Ma- kedonyalılar hudutlarımıza iltica ediyorlar. Dün Kırklareli hududu- | na bir kadınla bir erkek gelmiş ve hududu geçmişlerdir. Bunlar fazla yorgun olduklari- mı söyliyerek ifade vermek iste- memişlerdir. Bu adam hakiki hü- viyelini saklamaktadı ca günlerce ormanlar mışlar ve dağları aşmışlardır. Bu adamın Makedonya komi- tesi reisi İvan Mihailof olması çok ihtimal dahilindedir. Hükümet Vaziyetin yarın tebellür edeceği ve bu adamla karısının hakiki şahsiye- tinin tesbit olunacağı kuvvetle tahmin edilmektedir. Ankaradan malümat yok “Ankara 14 — Makedonya ko- mitesi reisi İvan Mihailofun hudu- dumuza iltica ettiği hakkında res- mi malümat yoktur. Ecnebi ajans- larından biri böyle bir haber ver. miştir, Bunun üzerine Edirne ve Kırklareli vilâyetlerinden malü- mat istenmiştir. Yüzme birinciliği Dünkü yarışlar çok meraklı oldu Dün Moda yüzme havuzunda Türkiye yüzme birincilik müsaba- kaları yapılmıştır. Yarışlar me- rakla takip edilmiştir. Müsaba- kalara Ankara, İzmir, Kocaeli, Bandırma mintakaları da iştirak etmişlerdir. 100 metre mesafede İslanbul- dan Orhan birinci, Kocaelinden Sıtkı ikinci, Bandırmadan Şakir üçüncü gelmişlerdir. 100 metre hanımlar müsabaka- sında İstanbuldan Leylâ Asım Turgut hanım birinci, 100 metre sırtüstü, İstanbuldan Agâh birin- ci, kurbağalamada Kocaelinden Yusuf birinci, 200 metre serbes yüzmede İstanbuldan Halil birin- ci, 400 metre serbes yüzmede ge- ne İstanbuldan Halil birinci, 47200 bayrak müsabakasında (Suat, Cahit, Orhan, Halil takı- mi) birinci, 1500 metre serbes mü. sabakada Istanbuldan Saffan bi- rinci, 100X200*100 bayrak mü- sabakasında Kocaelonden (İsmail, Yusuf, Haydar) takımı gelmişlerdir. Tasnif neticesinde İstanbul 115 puvanla Türkiye birincisi, Koca- eli 87 puvanla Türkiye ikincisi, Bandırma 37 puvanla Türkiye üçüncüsü olefuşlardır.. birinci ja Üzüm satışları Ticareti teşkilâtlandırmak için bir lâyiha hazırlandı Anakra tacirlerinin piyasayı düşürmek te- şebbüsleri hakkında İktisat vekili Celâl bey şu beyanatta bulun- muştur: Bu haber ciddi bir yerden alınmıştı. Hemen tahkikata baş- landı, Ticareti teşkilâtlandırmak yolundayız. Bu hususta hazırlanan kanun lâyihaları heyeti vekilede- dir. Önümüzdeki içtima devresin- Büyük Millet Meclisinde zakere edilecektir. Ticarette inhi sar taraftarı olamayız, ancak mal larımızın gelişi güzel fiatlerle el. den çıkarılmasına da razı olama- yız. Bunun için satış kooperatif- leri teşkil edeceğiz. Bu koöpera- #ifler alıcılarla doğrudan doğruya temasa geçeceklerdir. Maamafih dış ticaretimiz serbesttir, bir in- hisar koymayı düşünmüyoruz. İe bazı üzüm Adam kaçıranlar Ezine mahkemesi bir şebekenin muhakemesine başladı Evvelce memleketimizden çıka- rılan rumlardan bir genç kaçakçı şebekesi tarafından tekrar hudut- larımızdan içeriye sokulmuş ve burada zabıta işin farkına vara- rak bu genci yakalayıp gene hu- dut haricine atmıştı Bu insan kaçakçılığının muha- kemesine Ezine ceza malikeme- sinde başlanmıştır. Kaçakçılıkla alâkadar olmaktan maznunen İs- tanbulda Tevfik isminde | bir adamla karısı madam Eleni ve kaçırılan gencin babası Yorgi, Bozcaadada ayukat Sokrat efen- inde bir adam tevkif e miş ve hepsi Ezine mahkemesine sevkolunmuşlardır. Bulgaristan Türkleri 150 kişilik bir kafile Romanyaya iltica etti “Atina 14 — Bükreşten bil diğine göre Bulgaristan Türkleri görmekte oldukları tazyiklere da- yanamadıklarından Dobriçaya il tcaya devam etmektedirler. Bir kaç gün evvel yeniden 150 kişiden mürekkep bir kafile il etti ve zavallıların yiyecekleri ve paraları yoktur. Silistire valisi kendilerine erzak tevzi etmiştir. Türk konsoloshanesi bu mesele ile meşgul olmaktadır. Bunların mas- raflarını Türk hükümeti yaparak kendilerini Türkiyeye naklede- cektir. : | Kız kardeş katili Fena yola sapaı sapan hemşire- sini çifte ile öldürdü un büyük Kemerde- inde bir cinayet olmuştur. Hatice isminde genç bir kadın bir müddettenberi kötü yola sap- mıştır. Haticenin kardeşi Ali, bu Şirkin hali namusuna yedirememiş ve nihayet cuma gecesi, hemşire- inin üzerine çiftesi ile ateş etmiş ve Hatice boynundan aldığı kur. gun yaralarile ölmüştü Ali, kız. kardeşini kaçinışsa da zabıtanın sıkı takiba- tndan kurtulamamış ve yakalan: maştır. Cürmünü bir müddet inkâr- dan sonra itiraf etmiş ve aleti ka- #iİ olan çiftesini otlar arasına sak- ladığımı söylemiş, silâh buradan alınmıştır Üzüm ve incir satışı İzmir 14 (A.A.) Eylülün se- kizinden on üçüncü günü akşamı- na kadar bir hafta zarfında bor- #ada sekiz buçuktan yirmi kuruşa kadar 26,510 çuval üzüm ve beş kuruştan on dört kuruşa kadar 10,558 çuval incir satılmıştır. Sa- ır hararetli olmuştur. 32 sabıkalı Dört sene 8 ay hapse mahküm edildi Istanbulun sabıkallarından kör Ali isminde bir hırsız Cihangir civarında oturan Nedim bey İs minde birinin apartımanına gire- rek eşya aşınrken cürmü meş but halinde yakalanmıştı. Kör Alinin hırsızlık ve yankesicilik suçlarından otuz iki sabıkası vardır. Azılı hırsız ağır ceza mahkeme- sinde muhakeme edilmiş ve cürmü sabit olduğundan dört sene, sekiz ay müddetle ağır hapis cezasına mahküm olmuştur. Kör Ali bu kadar müddetde emiyeti umu- miye nezareti altında bulundu- rulacaktır...,, Spor işlerimiz Ankara 14 — Falih Rıfki bey spor hakkında Hakimiyeti Milli- yede yazdığı bir makalede ezci le diyor ki: Hiç bir millet için spor eğlence Bütün dünya kendi genç- liğini sulh için ve harp için spor meydanlarında yetiştirmektedir. Meseleyi halk fırkasının inkılâpçı â irade ve kararı ile Marşandiz treni yoldan çıktı Ankara 14 — Marşandiz treni Sazak istasyonunda yoldan çıktı- ğından bugün yolcu trenleri dör- der saat teahhurla gelebildiler, Fakir kadın! Vapurda eşya denkleri arasında yakalandı Kasımpaşada oturan Ziya efen- di isminde bir adam sokaktan ge- gerken önüne bir kadın çıkmış ve kendisinin İneboludan geldiğini, fakir olduğunu, çalışacak bir yer aradığını söylemişlir: Ziya efendi kadının haline acımış ve Fatma isminde olan bu kadını bizm mek üzere evine götürmi Fatma yirmi kalıp Ziya efendinin ailesine yar- dım ettikten sonra evvelki sabahi ortadan kaybolmuştur. Kadının böyle erkenden evden savuşma- sından şüphelenen Ziya efendi- nin ailesi konsol ve sandıklarını araştırınca bir altın beşibir yerde- ile altı tane Mahmudiye altınının. ve daha birçok öyasının da rilmış olduğunu görmüştür. Ziya efendi hizmetçi kadının bunları aşırıp savuçtuğunu anlar mış ve polise haber vermiştir. Za- bıta her tarafı araştırmışsa da Fat- ma bulunamamış, nihayet kadının. memleketine kaçması ihtimali dü- şünülerek o gün Karadenize ha- reket edecek olan Cumhuriyet vaz purunda araştırma yapılmıştır. Ba araştırmada hırsız kadının vapurun en alt kat ambarında eş- ya denklerinin arasına saklanmış. olduğu görülerek yakalanmıştır. Ziya efendinin evinden çaldığı altınlar ve eşya Fatmanın bohça- sında bulunarak sahibine iade edilmiştir. Fatma adliyeye erik Bir sıfır yanlışı (Baş tarafı 1 inci sahitede) kanseri aşılamak mümkündür. Hastalıklı bir fareden alınan kan- serli hüceyreler, sağlam bir fareye aşılanımca, bunlar yaşamağa ve büyümeğe devam ediyorlar. Vel hasıl kanserli hüceyrelerin ilâni- haye idame gitirilmesi kabildir. Velhasıl bu kanserli hüceyreler, ölmezler. Profesör Borrel henüz gayri malüm bir meikrobun kanseri do- ğurduğuna ve bu mikrobun ba- Bırsaklarda yaşadığına ve tabit hüceyreleri dejenere ederek kari” seri doğurduğuna kanidir. Profesör, bu nazariyesini şu var kulara istinat ettiriyor: Fareler, sik sık karaciğer kanserine tutus Turlar. Profesör Borrel muhtelif müşa- hedeleri neticesinde şu neticeye varmıştır: Dumurun ortasına kes dilerin Toenia gelm, bir mikrop, nevama kurt vardır. Esasen Fibieger farelerin mikroplu hamam böceklerini yes mek yüzünden kansere tutulduke larını isbat etmiştir. i Bu hamam böceklerinde, kan« seri doğuran bir kurt vardır. Hat- tâ, kanser dumuru bir kutun gös rebileceği derecede büyümekte: dir, İşte profesörün Eorreli kanse rin mikroplu olduğunu iddiaya sevkeden sebepler bunlardır» ;) Hilâliahmer Bakırköy şubesinin eğlencesi Hilâliahmer Bakırköy şubesis. nin tertip ettiği eğlence dün Flor; yada yapılmış ve çok muvaffakik yetli olmuştur. Davetliler arasını da nafia vekili Ali bey de bulü muyordu. > Cemiyet âzasindan Adil bey davetlilere teşekkür ederek bir okuduktan sonra marşlar çan lınmış, müteaddit müsabakalar ve lar yapılmıştır. Eğ crassicolasından eğlenceli yi