15 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Amerikada ihracatına grevler hazırlanmalıyız büyüyor Avrupaya çok miktarda portakal gönderebiliriz Portakal yetiştirmek son zaman- larda memleketimizde çok ileri- lemiştir. Portakallar cins itibarile iyileştirildiği gibi yeniden bir çok bahçeler de tesis edilmiştir. Fa- kat buna rağmen ihracat azdır. Portakal tacirleri ihracat işile pek az uğraşıyorlar. Halbuki garbi ve merkezi Avrupada bir çok mem- leketlere de pörtakal gönderebi- liriz. Berlin Türk ticaret odası gön- derdiği bir raporda Filistinden her sene Almanyaya 5 milyon küsur bin sandık: portakal gönderildiği ni yazıyor ve Alman piyasasına ehemmiyet verilmesini ediyor. Diğer taraftan Fransa da hö- rişten çok miktarda portakal ak | maktadır. Fransaya mühim mik- tarda ihracat yapmak imkân var- dır. Çünkü portakal kontenjana tâbi değildir, ihracat mücssesele- | rimizin bu işle daha ciddi surette uğraşmaları lâzımdır. | Firdevsi ihtifali Eylülün yirmi beşinde merasim yapılacak tavsiye Büyük İran şairi Firdevsinin biz ninci yıldönümü münasebetile Tahran ve muhtelif memleketler. de ikiifaller yapılacağından bah- sedilmişti, Son alınan malümatı göre Firdevsi ikti evvelin beşinde değil, bu ayın 25 indedir. Bu münasebetle Halkevlerinde de Firdev: Bitabe okunacaktır. üniversite edebiyat fakültesi do- çentlerinden Ali Nihat bey tara- fından yazılmıştır. Edebiyat fakültesi dekanı Kö) rülüzade Mehmet Fuat beyle Farisi! edebiyatı doçenti Ali Nihat bey bir kaç güne kadar Tahrana gi- 'deceklerdi Dükkân değiştirenlerin vergisi Ankara 13 — İşgal ettilleri ma- Hallerden gayri bir yere dükkâm: ni değiştirmek istiyen vergi mü- kelleflerine verginin tarh ve tah- sili noktasından nasıl bir mus mele tatbik edileceğinde tered- düt edildiğinden maliye tarafın dan vilâyetlere bir tamim gönde- rilmiştir. Bu tamimde mükellefle- rin vaziyetleri tesbit edilmektedir. i Muğlada yeni mezbaha Müğla 13 (AA:) — Belediye yeni: bir pazar yeri yaptırmakta» dır. Ba yer kâmilen beton arme- dir, Yeni bir. fenni mezbaha da yapılacaktır. Mezbaha: için sıhhat Ve içtima muavenet vekâletinden müsaade geldi. Mezbaha 20 bin nüfuslu. şehirlere sit tiptedir. Yalımda emanet: suretile inşaat başlanacaktır. Ergani istikraz tahıvillerinn rağbet Zonguldak 13 (A. A.) — Zon- guldak amele birliği Erganı İstik- razı tahvillerinin C. tertibinden otuz bin li tan almış. tr, Tahvillerin satışı devam Portakal | Asker her ihtimale karşı hazır bulunuyor Londra 14 (Hususi) — Ameri- kadan gelen haberlere göre grev büyümektedir. Yapılan teşebbüs- lerin hepsi neticesiz kalmıştır. Grev Nev Yorka da sirayet etti Zinden her ihtimale karşı şiddetli tedbirler alınmıştır. Asker kışlalarında hazir bulur muyor. Bu, şimdiye kadar görül memiş hadisedir. Bütün grevlerde Yalnız milis kuvveti kullamılamıştı. Polis birçok tevkifat yapmıştır; Ispanyada dahili vaziyet Madrit 13 (AA) — Bütün ameleler aralarında bir cephe teş“ kiline muvaffak olmuşlardır: Bur na komünistler, sosyalistler, komür mist, sosyalist ve köylü ameleler dahil bulunmaktadır. Anarşist teş kilâtları bu birlikten hariç kal #maşlardir. iğer taraftan radikaller ile ra- dikal sosyalistler cumhuriyetçiler birliği ismi altında birleşmişlerdir. Hitler ve kadınlar Kadınlara siyasi hak verilmesini kabul etmiyor ” Berlin 12 — Alman başvekili Hitler kadınların siyasi * hayata girmeleri meselesinden bahseder: ken kendisinin buna mmarız ol. duğunu söylemiş ve demiştir ki dınlar parlementoya' girmelidir. ler: Çünkü perlementoyu kibar laştırırlar.» dedi. Kendisine şü ce- vabı verdim: «Esasmdan çirkin olan bir şeyi insan güzelleştire- mez, Kadın parlementoya girince Burasını kibarlaştırmıyacak, ken di şerefinden bir parça kaybede- cektir. Ben erkeklerden almak is- tediğim şeyi kadınlara veremem: Kadının bir hedefi olmalıdı Çocuk. Almanyanın istikbali bus günün çocuklarındadır. Onlar için galışıyoruz. Hitlerin sözlerini dinleyen bir çök kadınlar kendi alkışlar mışlardır. Avusturalyanın” yüzüncü yıldönümü Londra 13 (A. A.) — Avustur | ralyanın. yüzüncü yıldönümü bay- ramlarına iştirak etmek. üzere Basradan Melburna gitmekte olam üç deniz tayyaresi Rangona var. mışlardır. Bir tramvayla otomobil çarpıştı Berlin 13 (A.A.) — Içinde altı kişi Bulunan bir otomobil önünde giden bir. otobüsü geçmek ister ken karşı, taraftan gelen bir tramvayla çarpışmış ve yolcular: dan ikisi ölmüş, dördü ağır su- ette yaralanmıştır. Romanya kabinesi Bükreş 13 (A. A.) — Başvekil | e etmiştir. etmektedir. inmalup elBUa tatalından erip M. Tataresko kabinede tebeddülât| davasıdır. Biz Alman olarak rey olacağı şayialarım kati surette | vereceğiz. Evet biz katoliğiz, fa- tekzip etmiştir. kak;her şeyden evvel Almanız, KANSIZLIK ila) yer deva anl ya eden Frangın düşürülmesi Fransanın eski maliye müzuekermdan Pauli yam Bir ke haft ev Lr toplan mim bie mat İren Ek Filan Sa ii üye ir gk epin a ye a Rl am nyal yi, MM ac da kim zaya ra aym imei nyan aniyakala ME lere nazaran Fransada bir pahislılik tev- Evvelen bir İngiliz Brnet 124 frank, Buçün 74 franga düştü. Hemen yanı yanya bir. sukut... İngiliz ram AZA Franke Pranan, İngilizlere gele ucuz geliyordu. Bunun için İngltereden Fran müthiş seyyah akımı vardı. Yapı | tskler göre ecnebi. seyyahlar Fransaya senede 12 milyar frank (100 milyon hira) brakyorlardı. İngiliz lirası, onu takiben dolar ve | diğer bazı cenebi paraları kaymetini kaybedince seyyahların. adedi azalma ia başladı. Bugün gelen seyyahlar dört te bire indi. Vaziyet böyle giderse bir kaç sene sona hemen hiç ecnebi seye yah. gelmiyecektir. İngiliz lirasının kiymetinden düşmem si yalmız İngilizlerin Fransaya gelmesi ne mini olmakla kalmamıştır. Başka memleketlerde Fransaya gelem sey yalıları. da İngiltereye. çekme başla muştır. Çünkü İngiltere. Fransaya nisbet le gole evr bir memleket olmuştur. Bizim için yapacak iki ey vardır: Ya yeniden köğt para çıkararak Gram gn kaymetini düşürmek, yahut memle. kete yaşama masrafını ucuzlatmak, kaz Bunlardan birisi hakkında acele var vermek özendi. M. Pünl Reynawdnn putlar büyük bir dile angın ime tehiikeli bir yoldur. Bir kere frank düşmeğe başlarsa perede tutulacağını kimse bilemez. 926 daki tehlikeyi umutmamak. közımıdır. Sonra frangı düşmesi memlekette muhakkak. pall. yapaenler. Bir e nebi seyyah: bugün günde 80 frnnlla geçiniyor © zamam, frangın düşmesi nisbetine göre 120, 140, 150 frank sarfetmeğe mecbur olacak, bu hal v siyette hiç bir değişiklik yapmıyacakt Gerçi: İngilterede” sterlin © düştüğü halde; hayat pahalılanmamıştır. Fakat bu, Anıge:Salesomların başka. hiç bir millete bensememelerinin neticesidir. Hükümet bu mesele ile meşgul bile olmamış, hiçbir tedbir almamıştır. Bu. en kimse fintleri arttırmağı ale. getirmemiştir. Başka hiç bir meme kette vaziyet böyle olamaz. Bunun için yapılacale şey fitleri düz örmek, memlekette. ueuzlule temin et- ektir, O zaman hem fazla seyyah gelir; bem. ihracat eşyamız daha kolay sata Bu iki fikirler etrafında münakaşalar de- vam ediyor. Fakat büyük bir ekteriyetin frangın düşürülmesine şiddetle nleyhtar, olduğu anlaşılmaktadır Bir papasın sözleri “Evvelâ Almanız, sonra katolik, diyor Sasıbrüken 14 (A.A) — Ror bah katolik papası Almam cephesi mensuplarını: bir” toplantısında demişti — Sar meselesini karıştırmak teşebbüsleri karşısında bizim dali ma söyliyecek tek'bir sözümüz yardır. O da şudur: Bu mesele ne katoliklik ne de protostanlık mes selesidir. Sar meselesi > Almanlık Nörasteni, zatlyet ve Chlorose Italya militaristlikle . öğünüyor Çekirdeğini bugünkü hazar ordusu teşkil etmek üzere müsellâh bir italyan milleti... İşte faşist rejimin hedefi budur Askeri maharririmizden. İtalyada senenin en mühüm as- keri hadisesini teşkil eden 100.000 Kişilile bir manevra” oldu ve bu manevramm nihayetinde M. Mus- solini iftiharla dünyaya ilâm etti: Biz yalnız vatan müdafaasma ha- zırlanan bir memleket değiliz; fa- kai militarist bir millet haline de geliyoruz. Uç ordu kumandam, yedi kolor- | du kumandam ve 16 fırka kumam- danım bilfiil sevk ve idare. ile tavzif edildiği ve diğer tekmil yüksek rütbeli kumandanların e | yirci sıfatile bulunduğu bu munz« zam manevranın. neticeeleri he- men bütün dünyaca tetkik edil mekte, haberler alınmağa çalışıl- maktadır. Bu neticeler tebellür et- ilçe biz de okuyucularımızın göz“ leri önüne koyacağız. Fakat sinyor" Museolininin kendi milletine bir müjde olarak tebşir ettiği milita- Tizmin bugün vâsıl olduğu merha- eyi gözden geçirmek şimdiden mümkündür. «Kuriyera Delleasera» nın meşe hür askeri muharriri Aldo Valari | bu manevra münasebetile yazdığı İ birmakalede bu. miltaristleşme keyfiyetini vazihan anlatmaktadır. Muharririn anlattığına göre İtak ya «mevcut ordu» ile «müsellâki millet» mefhumlarını mezeedereke bir sentez vücuda getirmekte ve bu suretle de milletler'arasında asla durmıyan. ve durmıyacak' müca- 'delelerde İtalyaya muzaffer: bir mevki kazandırmayı emniyet alti na almış bulunmaktadır. «Müse- lâb millet» ten maksat milleti, har zarda mevcut ve harbe hazır bu- lunan orduyu, sefer halinde der hal doldüracak, genişletecek” bü tün vasıtaları tamamlıyacak bir hale sokmaktan ibarettir , O halde milleti daimi surette, maen ve maddeten bu halde bu- Handurmak, ona göre ihzar'etmel lâzımdır. Bu maksatla her İtalyan gencinin hayatında bir. caskerlikk öncesin; sonra bir «askerlik» ve bir de «askerlik sonrası» yetişme 'devri vardır. Askerlik öncesi ye- tişmede gence beden terbiyesile birlikte disiplin, kendinden yas karıdakine kayıtsız ve şartsız itaat, sabır ve tahammül öğretilir. Bi alim ve terbiye ilk mektepte baş- ve son iki senesi hakiki asker: lik talim ve terbiyesile hitama erer. Şimdiye kadar yalniz faşist fır. “kasının ve teşkilâtının elinde olan bu askerlik öncesin yetiştirmeyi şirmdi kısmem ordu, donanma ve hava kuvvetleri ellerine almakta- dırlar; Bizzat Müssolininin reisli- ği altında erkânr harbiyei urmumi- ye reisi olam mareşal Badaglio, harbiye; deniz ve hava nezaretle- rinin müsteşarlarile faşist fırkası" new umumi kâtibinden müteşekkil bir komisyon gençlerin bu casker- Tike öncesi yetiştirme» işini tanzim etmektedir. Komisyon bu maksat: Ja yeni bir kanun lâhiyası tanzim ederek pek yakında: nazırlar he- yetine tevdi edecektir. Bu kamın- da askerlik öncesi yetiştirme müddetinin 2 seneden üç“seneye çıkarılacağı ve Balila teşkilâtina muvazzaf ordu zabitleri tayin ed. lerek bu işin ordu eline geçeceği muhakkak görülmektedir. Zİ yaşına kadar gençlik teşkilâ- tında pişen, bedenen ve ruhan as- kerliğe ihzar olunan ve «askerlik öncesi talimlerini ikmal etmiş bulunan genç orduya dahil olur; kanuni askerlik müddetini bitirin. ce artık emüselâh millet» in bir âz&s sıfatı takımır. Bu mertebe ye irişmiş olan her fert vatanım ça- Fırdığı anda diğer bir çoklarile beraber cepheye koşarak Faşist teşkilâtında, ordu mektebinde öğ- vendiklerini hiç bir şahsi menfaat düşünmeden umumun hizmetine ve nefine arzetmekle mükelleftir.» Bu «müsellâh milet» in yanın: da faşist idaresi inşa. kudretinin en büyük kısmını malzeme ve ma- neviyatça dünyanın en iyi ordula- nından birisini vücuda getirmeğe Sarfetmektedir. İktisadi sıkıntıya rağmen bu hususta hiç bir Feda- kârlıktan çekinmemekte ve şimdi- ye kadar sarfedilen emeklerin ver- diği neticeler ile bundan sonra yapılacak işlerin takip edeceği yolları göstermek üzere de bu se- neki büyük manevra yapılmış bu Kunmaktadır. w Hülâsa faşist İtalyanın bugünkü gidişi tek bir kelime ile hülâse edilmek icap ederse denilebilir kit Çekirdeğini bugünkü hazar or. dusu teşkil etmek üzere müsellâki bir İtelyan milleti vücuda geti mek faşist rejimin hedefidir. 'M. Şevki Ankara Gücünün İzmirde Altayla yaptığı ikinci mâçı lerden Adliye vekili Saraç oğlu Şükrü bey, İzmir valisi SIROP DESCHLENS, PAR iyreden: Küzim paşa, fırka reisi Avni bey ve diğer bazı zavat,