19 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

mm RENEE 111111 nz mm > sasi Sahife 2 DE o AKŞAM ii GE 19 Eylü 1934 Konsey azalığına — Iskenderiye hattı DP akabimız Bu Sakhahki Teleraflar e Italyan başmurahhasının O e. e Izmirde yapılacak tebrikler Sovyet hükümeti dünden itibaren | xx w Cenevre 18 (A.A) ajansının hususi muhabirinden: Türkiyenin Milletler meclisine intihap etmek suretile Milletler ce- murahhası Baron Aloisi Anadolu ajansının hususi muhabirine ati- “deki beyanatta bulunmuştur: meclise intihap etmek sureti miyeti umumi heyetinin güsterdi- ği itimattan dolayı İtalyan heyeti murahhasası namına Türk mille- tebrik etmek isterim. Ayni denizin sahillerinde bulu- nan ve müşterek menfaatler mez- kür denizin bir kere daha ticaret sahasında parladığını görmek olan her iki millet asri medeniyeti alâ- kadar eden vahim beynelmilel me-| selelerin sureti hallinde bu yüksek müessesede bugün teşriki mesaide bulunacaktır. ik ve İtalyan milletleri tara- fından . sarfedilecek gayretlerin . medeniyet ve Milletler cemiyeti. nin hasrı nefseltiği sulh eserinin muvaffakıyeti hususunda müessir bir teşriki mesai temin edeceğine tamamile kaniim.» Orman yangını Fethiye, Milâs Marmariste bazı. yangınlar çıktı Muğla 18 (A.A.) — Dünden beri Fethiyenin Kestep ormanın- da yangın çıkmıştır. Yangın de- vam ediyor, Gece Fethiyenin Kö- cek ormanında çıkan yangın Köy- iz mınlakasına sirayet etmiş tir. İki gündenberi ormanlar yan- maktadır. Milâsın Kafacık ormanında ve Kalıngıl, Marmarisin Karınca or. manında çıkan yangınlar sön rülmüştür. Yangınlara ait rapor- lar henüz gelmediğinden hasarat ye tahribat miktarı meçhuldür. Ermeni cemaatı (Baz tarafı 1 inci sahifede) görülmesini, bu idare heyetine sc- gilecek on âza için cismani meclis Harafından her veçhile itimada yan ve maruf otuz kişilik bir mam- Zet listesi tertip edilmesini arzet- tik, Oluz kişilik namzet listesi hü- kümetçe tasvip ve tastik edildik- den sonra İstanbul mahallelerinde- ki Ermeni mütevelli heyetlerinden birer mümessil davet olunacak ve bunlar tarafından on kişilik idare seçilecektir. Patrik efen- 'dinin artık cismani meclise riyaşet <imemesi, yalnız din işlerle uğ. ması ve on kişilik idare he, inin cemaatin bütün idare işlerini müstakillen görmesi kararlaştı mıştır, Vali muavini Ali Rıza beyi zi- yaret ederek meseleyi anlattım ve müşarünileyhe idare heyetine se- gilecek on âza için tanzim edileni | Otuz namzet listesini de tevdi eti Maksadımız, cemaat işlerini hü- kümetin lâyiklik prensiplerine uy- gun bir şekilde idare etmektir.» Iş bankasının zürraa yardımları Bafra 18 (A.A.) — İş banka sının zürran İkraz muamelesi | faaliyetle devam ediyor, Köylünün | tehacümünden banka geç vakit. | lere kadar çalışmak mecburiyetin- 'de kalmaktadır. Halkın memnu- niyeti derecesizdir. Milletler cemiyetine dahil oldu Dün verilen reylerden sonra sovyet heyeti içtima salonuna girdi, nutuklar iradedildi Cenevre 19 (Hususi) — Millet- ler cemiyeti umumi meclisi dün saat 18 de toplanmıştır. Bu top- lantıda Sovyet hükümetinin Mil- Jetler cemiyetine kabulü hakkın- da encümende verilen karar reye konmuştur. 49 hükümetten 39 w kabul lehinde rey vermiştir. 7 hü- kümet müstenkif kalmış, 3 hükü- met murahhasları rey verilirken bulunmamışlardır. Reis M. Sandler Sovyet hükü metinin cemiyete kabul edildi Gazi Hz. Yakında bir tetkik seyahati yapacaklar Ankara 19 — Gazi Hz. nin teş- nievvel bidayetinde memlekt da- bilinde bir tetkik seyahatine çi- kacakları ve seyahati bitirdikten sonra Ankaraya avdet buyuracak- ları anlaşılmaktadır. Gazi Hz. nin Samsun ve Turhalı şereflendirmeleri muhtemeldir. Izmirde Gazi gecesi İzmir 19 (A.A) — Bu gece saat 21 de Halkevi salonunda Gazi gecesi yapılacaktır. Iş kanunu Ankara 19 — İktisat vekâle ince yeniden hazırlanan iş kamu- nu projesi başvekâlete verilmiştir. Lâyiha tetkik edilmek üzere ma- liye vekâletile devlet gönderilmiştir. Şehir meclisi Dün Beşiktaş ve Beyoğlu namzetleri kararlaştırıdıl | Şehir meclisi namzetlerini seç- mek için dün de Beşiktaş ve Be- yoğlu kaza merkezlerinde iki top- lantı yapılmıştır. Beşiktaş kaza bi iyet, kaza idare heyet- lerile nahiye ve semt ocakları ida- re heyetleri toplanmışlar ve âza namzetlerini seçmişlerdir. Beşik- taşan on namzet gösterilmişti, Bunların beşi asli, beşi de yedektir. Öğleden sonra da Beyoğlu kaza merkezinde ayni şekilde namzet- ler seçilmiştir. Her iki içtimaa da fırka idare heyeti reisi Antalya mebusu Cemal bey risayet etmiştir. Şehirdeki kazalarda bu seçim- ler bititikten sonra şehir hu deki kazalarda yoklama talimat. nemesinin tatbiki için toplantılar yapılacakır. Fırkanın ber kaza merkezi ken- di mıntakasındaki namzetleri vi lâyet idare heyetine birer bata ile bildirecek ve bu mazba- #alar geldikten sonra intihaptan bir gün evvel namzetler resmen ilân edilecektir. Iktisat vekilinin tetkikleri Bolu 18 (A.A.) — iktisat vekili Celâl beyefendi bugün oAnkara- dan Kızılcahamam yelile Zongul. dağa geçerken Gerede kazasında yarım saat kalarak iktisadi vazi. yet hakkında malümat almışlar, Geredenin meşhur Esen tepe me- tiresinde öğle yemeğini yedikten sonra saat 13 te yollarına devam etmişlerdir. Vekil beyin habersiz gelmesine rağmen halk coskun alâka göstermişlerdir. ni söylemiş, bundan sonra cemi- yet konseyinde daimi âzalık veril. mesi reye konmuştur. 50 hükü- metten kırkı lehte rey vermiş, 10 hükümet Re müstenkif © kalmıştır. Sovyet hükümetine daimi Saat 19,15 te, M. Litvinofun altındaki Sovyet heyeti içeri girmiş, kendilerine tahsis edilen mahalle yerleşmişlerdir. Telsiz istasyonu Rus mütehassıslarile mutabık kalındı Nafıa vekili Ali bey imtiyazlı şirketlerin muamelâtı etrafındaki tetkikatına devam ediyor. Nafıa vekâleti tarafından An- karada inşası mukarrer bulunan büyük telsiz istasyonunun inşaati için Rus mütehassıslarile mutabık kalınmıştır. İstasyonla teçhizatı nın yedi yüz bin liraya malolac: tahmin ediliyor. Elektrik motörü ve diğer teferrüatile birlikte ista; milyon iki yüz bin lira caktır. İstanbuldaki felsiz istasyonum- da bazı ıslahat yapılacak ve Ye- silköy istasyonuna yeniden kâgir 'bir bina yapılacaktır. Tramvay tarifesi Bu ay nihayetinde tarife komis- yonu toplanarak bugünkü hayat endekslerine göre yeniden tram- vay tarifesini tesbit edecektir. Fi- atlerin biraz daha inmesi muhte- meldir. Bundan sonra tramvay üc- etleri her üç ayda bir yeniden tes- bit edilecektir. Nafın vekâleti yaş farkına ba. kılmadan bilümum talebenin ten- zilâth tarifeden istifade etmesini ve amelenin de bir biletle gidiş ve geliş seyahati yapmasını tramvay, şirketinden istemişti. Şirket bu ta- lebi esas itibarile kabul ettiğini bildirmiştir. Önümüzdeki aylar inde bu mesele Ankarada müza- kere ve halledilecektir. Ihracat mallarımız Nafia vekâleti ihracat mallari- yazın maliyetini yükseltmeden ve tüccarı sıkıntıya mafuz bırakma- 'dan ecnebi pazar min için kara ve deniz nakliyatı muz üzerinde etraflı tetkikata de- vam ediyor, Mihailof Bulgaristan hükümeti iadesini istemedi Mülteci Mihal Bulgar hükümeti tarafından mü- racat vaki olduğunu bir gazete yazmış. Böyle bir müracaat vuku bulmamıştır. Bilâlcs Sofya dan gelen telgraflar Bulgaristanın bu yolda mliracaatta bulunmıya- cağımı evvelceden bildirmişti. İstibbaratımıza göre Mihailofun emniyet müdürlüğünden naklen gazetelerde görülen ifadesi doğru değildir. a sevkini te- Bir çok heyetlerin reisleri giderek Sovyet murahhaslarını selâmle- mışlar, temennilerde bulunmuş- lardır. Reis M. Sandler bir nutuk irat ederek Sovyet delegelerini selâm- lamış ve kendilerinin, Milletler cemiyetinin sulh emrine yardım edeceklerine emin bulunduğunu söylemiştir. Müteakiben Sovyet heyeti reisi M. Lütvinof bir nutuk irat etmiş- ti Trakya valileri Umumi müfettişin reisliği altında bir içtima Edirne 19 — Eylülün yirmi ikinci günü Trakya umumi müfet- tişliği mıntakasına dahil Çanak- kale, Kırklareli, Tekirdağ ve Edir- ne valileri, Edirnede umumi mü- fettiş İbrahim Tali beyin riyaseti altında umumi bir toplantı yap- mağa davet edilmişlerdir. Valiler, Trakyanın ida, iktisadi ve tleri hakkın- da müdavelei efkârda bulunacak- lar, önümüzdeki yıllarda yapıla- cak işler hakkında esaslı kararlar alacaklardır. Emniyeti umumiye müdürlüğü- ne tayin edilen başmüşavir Şükrü | beyin Ankaraya azimeti de vali- | ler toplantısından sonraya kal- mişbar. Sinemelar Darülâcze vergisinin tahsiline karar verildi jinemacılardan darülâceze ver- .gisinin alınıp alınmıyacağı hak- kında tetkikat yapıp bir karar ver- mek üzere belediye tarafından teşkil edilmiş olan komisyon işini bitirmiş ve kararını vermiştir. Ko- misyonun kararına nazaran sine- macıların darülâceze vergisini be- lediyeye vermeleri lâzım gelmek- tedir. Karar Dahiliye vekâletine bildirilmiş ve vekâlet belediyeye ee İsen Sinemacıların şimdiye kadar vermedikleri darülâceze vergisi- leti yeni bir dahiliye memurları sicil nizamnamesi hazırlıyacakı Vekület diğer vekâletlerin nizamnamelerini tetkik ettirmek» tedir. Vasıf bey İlimatnamesini verdi Moskova 18 (A.A.) — 17 ey- lül tarihinde Kremli ,arayında Türkiye büyük elçisi Vasıf bey | Sovyet Rusya merkezi icra ko- | milesi reisi M. Çerviyakofa it matnamesini takdim etmiştir Bundan sonra M. Çerviyakof, Va- kabul et. e sefa- sıf beyi hususü suret ve M. Krestinski ve hariciye komiserliği erkânı iti- malnamenin takdimi esnasında hazır bulunmuşlardır vapurlarımız dönüş seferlerinde İstanbulda sıkı bir polis ve güm- rük kontroluna tâbi tutulmakta dırlar. Pire ve İskenderiyeden ge- len yolculara tatbik edilen bu kontrola vapurda bulunan İzmir yolcuları da tâbi tutuluyorlar. Bu yüzden büyük müşkülâta maruz kalan İzmir yolcularının müracaali üzerine İktisat vekâleti bu işin halledilmesini emretmiş ve İstanbul gümrük başmüdürü Sey. fi, muhafaza başmüdürü Hasan beyler tetkikat yapmak üzere dün İskenderiyeye gitmişlerdir. Alınan malümata nazaran bun- dan sonra İskenderiye seferinden gelen vapurların Akdenizde ilk uğradıkları İzmir limanında lâzım, gelen muayeneleri yapılacak ve İs- tanbulda kontral yapılmıyacaktır. Neşet ömer bey müddetlenberi | Avrupada bulunan profesör Neşet Ömer bey şehrimize dönmüşti Dün akşamki yangın Yeni postahanenin arkasında Yi Zilan kâğıtlar dün akşam tutuşe muş ve itfaiye tarafından söndü- rülmüştür. Kâğıtların / tutuşması halkı heyecana düşürmüş ve her- kes binanın — önüne yığılmıştır. Ateşin ehemmiyetsiz olduğu ve söndürüldüğü öğrenildikten sonra kalabalık dağılmıştır, Kanserle mücadele «Bap tarafı 1 inci sahifede) ve mebatat üzerinde tecrübeleri: mize devam ediyoruz. Hastalar vahim vaziyete. düş- memek için yeni bir ur husule gel diği veya mevcut urları büyümeğe başladığı ve yahut tedavilere mu- kavemet eden bir yara peyda ol duğu zaman muhakkak doktora ser cemiyetinin faaliyeti kâfi de- Bildir. Diğer hayır cemiyetleri de konferanslar tertip ederek, halki tedhiş etmemek şartile tenvir vazik fesini yapmalıdırlar. , intişar tarzı, sirayeti malüm olen mikrobik hastalıklarda tatbik edilen mun- tazam mücadele sistemi henüz kanser için yoktur. Hastanelerde diğer hastalıklar derecesinde bu işe ehemmiyet ve- rilmesi lâzımdır. Avrupada kanserlilere mahsus hastaneler yapılmıştır. Bizde de hastanelerin hiç ok mazsa birinde kanserlilere hususü | olarak bakılacak bir yer ayrılırsa daha iyi neticeler elde edilebilir. Kansere, erkeklerden ziyade kadınlarda tesadüf ediliyor ve en serli kadınların kocalarında da te mas neticesi olarak kansere ras- gelmek icap ederdi. Halbuki böy le bir şey yoktur. Kanserliler ıztırap başladıktan sonra müracaat ederlerse ekseriya geç kalınmış olur. Etrafı kızaran bir kabarcık bile çıksa hekime müs racaat etmelidir. Çünkü kanser olmak ihtimali vardır.» Parlamentolar birliği grupuna mensup mebuslarımıza Büyük Mille Meclisi parlameni liği grupuna mensup kiranın 22 eylül cumartesi aat 15 te Yıldız sarayında parlamentolar birliği türk grupuna müracaat etmeleri rica olunur.