19 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Eylül 1934 Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Trakya peynileri Türk peynirleri denilince en ev- | vel akla gelen şey Trakyada yap- | tığımız beyaz peynirlerdir. Şimdi | oldukça nefis kaşar da yapmağa | başladık. Tulum peynirlerimiz öte- 'denberi meşhurdur, Karstan gel- miş gravyeralar Avrupaya muhtaç olmaktan müstağni bıra- kıyor. Fakat bütün bu muhtelif peynirler içinde, inkâr edilemez ki, en ticari kıymeti haiz olanı Trakya peynirleridir. Beyaz peynirlerimiz hakikaten ideal bir gıdadır. Rokfor gibi ta- | e leri doktorlar herkese yedirmez- ler, onlar ağırdır, hazımları zor- | dur. Halbuki beyaz peynir gayet kolay hazmolur, Pek kuvvetli, bes- leyici ve mükemmel bir gıdadır. Ayrapalla bazı üztatlir, mk yaşını geçen insanlara akşam ye- meklerinde et yemeyi menediyor- lar, Etin yerini tutmak üzere tav. siye ettikleri gıda peynirdir. peynirle, 'dan en iyi ve beyaz peynirlerdir. Gıda ve sıhhat itibarile pek kıy- metli olan beyaz peynirlerimiz var ki acıklı olan cihet te budur. Bir kere, bermulat bu peynir çok pahalıdır. İstanbul civarında ki- losu yedi kuruşa satılan koyun s tü Trakya merkezlerinde elbette daharucuz olmak icap eder. Fakat biz Trakyanın iyi peynirlerini Is- tanbulda kilo ile kırk beş kuruşa alıyoruz! Aradaki fark mi ifade için başka tâbir bulamı yoruz. Maamafih, Trakya peynirleri is- #emeğe hakkımız olan şartları ta- mamen haiz olsalardı bu fark dek- şetini biraz kaybederdi. Çünkü peynirler icap eden evsafı haiz de- ildir, bir kere, kremlerini ler. Peynirin gıda kıymetine sui-| kast yapıyorlar. Ayni zamanda ne- fasetini mahvediyorlar, Kime teveccüh ve terettüp edi- yor, bilmeyiz. Fakat her halde | Trakya peynirlerinin yağı alınma. | dan yapılmasını temin etmek mem- leketin iktisadi hayatı namına bir | borçtur. Bu noktada son derece | şiddetli, bisman bir kontrol, bir mücadele tesis etmeli ve matlüp şartları haiz olmıyan peynirler or- taya çıkarılmamalıdır. Her şeyden | evvel beyaz peynirin hüviyeti 16- | İsh olunmalıdır. Bunun için de hi- Tekârliğin önüne geçmekten baş- ka bir zahmete hacet yoktur. On- dan sonra fiatteki insafsızlı tavassıtları düşünmeğe sıra gelir. Peynirlerdeki bu hilekârlık yo- ğurtlarımızda da ziyadesile mev. cuttur. Dostlarımızdan bir yogurt gu temin ediyordu! Kendisi de Si- İivri yoğurtu namile İstanbul civa- rında yoğurt yapıp satıyor. «Be. ŞEHİR HABERLERİ Eski hanlar Oturmak için kiraya verenler mesul tutulacak İstanbulun Valide hanı, Vezir hanı gi ir takım eski binaları vardır ki bunlar, inşa tarzları iti- barile pek köhnedir, Vaktile Sıhhiye dairesinden ve- İ rilen emir ve talimat üzerine sırf ticaret için tahsis edilen bu han- larda ikamet etmek yasak edil. mişti. Halbuki son günlerde bu hanlar- daki odaların bekârlara gizlice kiralandığı görülmektedir. Evvel- ki emre muhalif olarak hanları kiraya veren han sahipleri ile oda- başılar ve kapıcılar hakkında ka- muni takibat yapılacaktı Eski bir mezar bulundu Topkapı - Eyip yolu yapilirken toprak arasından eski bir mı çıkmıştır. Müzeler idaresi tetkikat yapmaktac Iki boyacı Müşteri yüzünden kanlı bir kavga oldu Hayri isminde bir seyyar boyaci dün önünde boya sandığı olduğu halde otururken bir müşteri gel miştir. Bu sırada Hayri yanında birisile konuşmakta olduğundan müşterinin geldiğini farkedeme- miş ve orada bulunan diğer boya- cı Emin bu müşteriyi kendi yanı- na çağırmıştır. Elinden maüşterisi- nin alındığının farkına varan Ha; ri fena halde hiddetlenmiş ve Emi pe küfretmiştir. Bu küfre Emin de mukabele etmiş ve iki boyacı müş- teriyi bırakıp sokak ortasında kav- gaya tutuşmuşlardır. Etrafta bulunanlar aya gir. mişlerse de kavgacıları ayırama- mışlar, Hayri bıçakla Emini Gol böğründen tehlikeli surette yarala- mıştır. Emin hastaneye kaldırı. mıştır. Boya sandığını bırakıp ka- gan Hayri de biraz sonra yak nıp adliyeye teslim edi kremi alınmamış yoktur» dedi, Bundan başka, süte, Binde on, on beş nisbette mutlaka $u katarlarmış! Başka türlü olur- sa sütün dibi tutar, yanarmış. Sü. hiç bir yoğurt tün kilosu bol bol yedi kuruşa, biraz kremi alınıyor, biraz su ko- nuyor ve bize yirmi baltâ yirmi beş kuruşa satılıyor! İşte vaziyet açıkça bu. Bizden hakiketi söylemek. Elbette alâka- dar ve vazifedar olanlar ne yap- mak lâzım geleceğini düşünürler, Akşamcı Iki katlı kutular Bir ecza kaçakçılığı meydana çıkarıldı Zabıta ve gümrük muhafaz teşkilâtı yeni bir kaçakçılık işini takibe başlamıştır. Bu kaçakçılık hariçten memlekete getirilen tıbbi malzeme ve buna mümasil bazı eşya üzerinde yapılmıştı Alınan malümata nazaran geti- rilen bu malzemenin konduğu ku- tular iki katlı olarak yapılmış ve eşyanın bir kısmı kutu içine ko- pulup gümrükte gösterildiği hak de bir kısmı kutuların arasına saklanmak suretile gümrükten kaçırılmak istenilmiştir. İş bu suretle meydana çıkınca zabıta etraflı tahkikata başlamış ve bu işle alâkadar olmaktan mazmunen iki tacirle bir komisyon- vap altına alınmışlardır. Tahkikat devam ediyor. Plâkasız motör ve sandallar Geçen sene ittihaz edilen bir karara göre denizde işliyen kayık, sandal, motör, gibi bütün küçük vesaitin limandan başka emniyet lüğü altıncı belediye zabı- tası şubesine kayıtları yapılmıştı. Son zamanlarda bu küçük ve- saitin plâkasız oldukları görüldü- ünden seyrüsefer şubesinden plâ- ka almaksızın çalışan deniz vesai- #inin çalışmaları yasak edilecek: Tifo azaldı tir, Aşının bu hususta çok tesiri oldu . Geçen temmuz ve ağustos ay- larında bilhassa Şisli, Beşiktaş ve havalisinde telâş verecek derece- de tifo val ği yazılmıştı. Memnuniyetle ha- ber aldığımıza göre tifo vakaları azalmıştır, Geçen iki ay içinde gö- rülen vakalar da pek az nisbette ölümle neticelenmiştir. Tifo vakalarının bu ay eski şid- detini kaybetmesi halkın tifo aşı- sına verdiği ehemmiyetten ileri geliyor. Bu sene belediye ve hükü- met hekimliklerine müracaat ede- rek aşılananlar geçen seneden faz- Ta Bundan başka birçok aile- ler de eczanelerden ağızdan alı- man «Tiforal almışlardır. Bir sahte memur yakalandı Süleyman isminde bir adam kendisine memur süsü vererek Kadıköy civarında birçok mües- seseler hakkında takibat yapa” cağını söylemek suretile dola, dırıcılık yapmağa kalkışmış ve gene böyle dolandırmak istedik- lerinden birisi poli haber ver- miştir. Zabıta bu sahte memuru cürmü meşhut halinde yakalayıp adliyeye teslim etmiştir. Su çoğaldı Yeniden bir çok yerlere su verilecek Terkos su şebekesinin. islahi için yapılan inşaat hayli ilerilemiş şehre gelen cu miktarı geçen aya hazaran yüzde on nisbetinde art” Baıştır. Şebekede yapılan İnşaat teşrinisani nihayetine kadar bite- cek, plânın bu seneye ait kısmı tatbik edilmiş olacaktır. er taraftan bir misli olarak büyültülen Kâğıthanedeki teşrih havuzlarının inşaatı da yirmi gü- ne kadar bitecektir. Bu inşaattan başka şehir dahilinde suların da- ha temiz bir surette akması için ların değiştirilmesi bit- ir. Boruların yenilerile değiştirilmesi yüzünden hem su yun miktarı çoğaltılmış, hem de Suyun daha temiz akması temin edilmiştir. Bakırköyüne su akıtılması için belediye tetkiket yapmıştı, Bu teikikat ta Bakırköyüne su isalesi ameliyatına yakında başlanacak- ur. Fatih yangın yerlerindeki evler su idaresine müracaat ederek ken- dilerine su verilmesini istemişlerdi. Belediye bu müracaati nazarı dik- kate almamıştı. Fakat şehre gelen suyun miktarı arttırıldığı için bu müracaatlerin de kabulüne başlan- maştır. Hayvanlar ürktü Bir çocuk araba altında kalarak ağır yaralandı Ali isminde bir arabacı evvel ki gü Kasımpaşada Değirmen arkası caddesinden ge- gerken hayvanlar birdenbire ürk- müşler ve arabayı sokaklarda sü- rüklemeye başlamışlardır. Araba- cı Ali bu azılı hayvanları durdur- maya çalışırken yolun kenarında oynamakta olan iki yaşlarında Vedat isminde bir çocuk araba- nın altında kalmıştır. Küçük Ve- dat tekerleklerin altında sürükle merek #iuhtelif yerlerinden yara- lanmış ve bayılmıştır. Yavrucak ölüm halinde hastaneye kaldırık. maiştir, Ali yakalanıp adliyeye teslim. edilmiştir. arabasile Uyku hastalığına tutulan Holandalı öldü Uyku hastalığına tutulan ve alman hastanesine kaldırılan Ho- MUHABIR MEKTUPLARI Tekirdağında su meselesi Tekirdağı 14 (Hususi muhabi- izden) — Tekirdağının en mü- ezeli derdi su meselesidir. de. içilmeğe elve- li bir su yok gibidir, Halkın içe sular yüzde 45 nisbetinde kireci ihtiva etmektedir. Çeşmelere gelen suların meera- ları açık olduğu içi valarda sular çamurludur.. Mev- cut sularımızı içmek sıhhi noktai nazardan tehlikeli isede halk mecburen bu tehlikeye ehemmi- yet vermiyor. Tekirdağının. iyi su ihtiyacını temin eden şehre (20) kilometre mesafede (İnanlı) suyudur. İki s€- ne evvel bu suyun Tekirdağın ge- tirilmesi için bir (Memba suları) girketi teşkili kararlaştırılarak ba- 71 teşebbüslerde bulunuldu. Fa- kat bazı zenginler bu şirkete para yardımında bulunmadıklarından. o hayırlı teşebbüsler de akim kaldı, Tekirdağında içilmeğe elverişli bulunan yalnız (İnanlı) köyünde bulunan ve bu isimle anılan sular- dır. Bu suların şişesi (60) kuruş- #ur. Damacanalarla getirilen bu su hususi bir memur tarafından mahallinde mühürlenir, Bu temiz sular da şimdiye kadar tabii bir halde bulunuyordu. Vali Haşim Cevdet beyin himmetile İnanlı suyunun kumluk kısımları açtırık. ve suyun kaynakları tesbit edilmiştir. Haşim bey eski İnanlı çeşmesi” ni yıktırmış, onun yerine bu su- yun ehemmiyetine lâyık şekilde bir çeşme yaptırılmasını emret miştir. Derhal çeşmenin plâmı ya- pılarak zemine tatbik edilmiş ve yeni çeşmenin inşasına başlan- mıştır. Temiz tanbulun en güzel sularına mua- dil olan İnanlı suyunun Tekirdağı- na kadar getirilmesi çareleri dür İmektedir, Bu su Tekirdağına getirilebildiği takdirde şehrimiz tabiatin en büyük nimetlerinden. birine kavuşmuş bulunacaktır. Okuma odası Tekirdağında iki sene evvel açı- lan bir okuma odası vardır. Bu se- ne Halkevinin himayesine aldığı okuma salonu günden güne te- kemmil etmektedir. Odaya yevmi gazeteler, mualar muntazaman gelmektedir. Bu salon memleket halkının oku- ma ihtiyacına cevap verecek bir şekilde ilmi, içtimai, edebi eser- lerle zenginleştirilmişitr. Buradan birçok gençler istifade ederlerken bu okuma yurdunun mevcudiye- #inden bile haberdar olmıyan ve oraya karşı lâkayt kalan gençlere de acımamak mümkün değildir... Bütün halin buradan etmesini candan ve lezzeti itibarile İs- Amca beye göre!.. yanır gibi değil asık AB, — Tuvalet masrafına can da > Yalnız bir ay içinde ailen, ran ipekli Hereke yünlüsünden, Feshane kumaşından üç kak elbise yaptın... dn ca « Beykoz fabrikasının bütün son #modelleri bizim evdehv, e İnsaf yahu, mahvalıyyoruml.. . Hİ. — Öyle amma milli sanayi miz diriliyor