September 21, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

September 21, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 ÂKŞAM 21 Eylül 1934 Italya-Yugoslavya Iki memleket gazeteleri arasında şiddetli neşriyat de: Roma 20 (A.A.) — Belgratta gıkan Vreme gazetesinin İtalyayi tehzil eden ve İtalyanın Belgratta geçenlerde toplanmış olan beynel- ten imtinaına sebep olan yazısını hükümet resmi te- diseyi kapıyacağı zannedilmek- tedir. Murahhaslar geliyorlar Parlâmentolar konferansı hazırlıkları bitti Beynelmilel parlâmentolar kon- feransına iştirak edecek murah- haslar şehrimize gelmeğe başla- mışlardır. Bugün de birçok mu- rahhasların gelmesi bekleniyor. Yıldız sarayında bütün hazırlıklar bitmiştir. Dahiliye vekili tekrar Istanbula yelecak Ankara 20 — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey bir iki gün sonra tekrar İstanbula dönecektir. Ken- disi hariciye vekâleti vekili bulun- duğundan İstanbulda toplanacak beynelmilel parlâmentoler konfe- ransında hazır bulunacak ve ilk toplantı gününde murahhaslar şe- refihebir ziyafet verecekti Ingiliz heyeti geliyor Londra 20 (A.A.) — İstanbul 'da toplanacak olan parlâmeritolar arası ittihadı konferansına iştirak edecek olan İngiliz murahhas he- yeti reisliğine Sir Park Goff intihap edilmiştir. Bu heyet Britanya itti- hadı fahri kâtibi M. Bossom ile «Jofrey Petop, Philip Dawson ve Goeffrey Manderden mürekeptir. Bil bayramı hazırlığı 26 eylül dil bayramı için Halk- evi de bir merasim programı ha- zırlamaktadır. Dil bayramında yeni dil ile yazılmış, manzume ve mensureler okunacak, bunlar İn mukayeseler yapılacak: Dil mevzuu etrafında ayrıca konferanslar verilecektir. İkinci dil kurultayında söylenen kurultay marşının güftesi ve bes- tesi bütün mekteplere tamim edil- miştir, Bu marş talebeye öğretile- cektir, Elektrik şirketi (Baş barafı 1 inc tar. verilmiş paralara İİ a elektrik saatlerinin abonelere sa- tış bedeline mahsup Fakat vekâ- & olduğundan bu itiraz kabule şayan görülmemi Bu itibarla evvelce yapılan teb- liğat dahilinde yedi buçuk sene kira parası veren abonelerin saat- lerine sahip olması lâzim gelmek- tedir. Şirket yeni faturalarında saat kirasını on iki buçuk kuru #a indirmekle beraber yedi buçuk seneden fazla müddet şirkete pa- fa veren abonelerin saatları sa- #in almak hususundaki müracaat. larina menfi cevap verdiğinden alâkadarların bazılari nafia ko, serliğine müracaat ederek şikâ- yette bulunmuşlardır. Komiserlik bu meseleyi takip et- mekte, Amerikada karışıklık artıyor Asker süngü takarak grevcilerin üzerine hücum etti Nev York 20 (A.A.) — Mensu- cat sanayii merkezlerinden bazı- larında yeniden çıkan karışıklık. lar, efkârın hâlâ müteheyyiç bu- lunduğuna delildir. Sulh ümitleri, tavassut komitesinden yakında bir rapor almağı bekliyen M. Roo- seveltin, tamamiile, şahsında t0p- lanmaktadır. Bu raporun, ihtilâ- fın hallini kolaylaştıracak bir 2e- i tahmin ediliyor. Belmontta dün gece hadis olan | arbedeler arasında, bir askerin | Ölçü ve ayarlar Umumi bir kontrol ve muayeneye tabi tutulacak Belediye ayar memurluklarının senelik ölçü muayeneleri yapmak mecburiyetinde oldukları hakkm- da iktisat vekâletinden vilâyetle- ve bir temim gönderilmiştir. Bu tamimde hülâsatan deniliyor ki «Belediye ayar memurları grup mer- kezlerinde evvelâ damgalama ve işlerini bitirecekler. ondan sonra ölçü normalları ile yardımcı aletleri alarak en ksa yoldan grup merkezine bağlı diğer belediyelere gidecekler ve ölçüleri muayene edeceklerdir. Böylece belediye teşkili olen yerl Fin bütün ölçülerinin yoklanması temi edilmiş olacak ve muayene edilmem ayar ve damemnz ölçüler kullanım tan menolunacaktır. Belediye sınırları dışımda bulunan yerlerdeki halkın ölcü erinin muayenesine de bulundukları ka- za veya nahiye belediyesi ayar memur. ları bakacaklar.» İngiltereye gitmek için teşebbüste bulunmuş Deyli Telgraf gazetesinin İs- tanbul muhabiri 17 eylül tarihile tesine şu telgrafnameyi çek- mişti Mihailof isticvabında sirf si- yasi esbaptan dolayı Bulgarista- nı terkeylediğini söylemiş ye ait tasavvurlarını si için üç günlük müklet istemiştir. Bu ricası isaf edilmiştir. Mihailof ya Fransaya, yahut İngiltereye gitmek arzusunu iz- har eylemiş ise de zevcesi İngi dereye gitmeği tercih edecekler ni söylemiştir. Mihailof her iki ih- timal hakkında istimzaçta bulun- duğundan gelecek cevaplara sa- hırsızlıkla intizar ediyor; Gümrük varidafı artıyor Ankara 20 — Maliye vekil leden sonra gümrükler umum mü- lürü Cemil beyi kabul ederek gümrükler varidatı hakkında ma- Jümat almıştır, Diğer taraftan gümrük ve inhi. ileti de maliye vekâleti ne varidatın artmakta olduğuna dair bir rapor vermiştir. Trakyanın iktisadi vaziyeti Edirne 20 — Cumartesi günü burada bir toplantı yapılacak ve Trakyanın iktisadi vaziyeti gi şülecektir. Toplantıda iktisat ve- kâleti dahili ticaret umum müdürü İsmail Hakkı, sanayi tetkil heyeti reisi İlhami Nafiz ve teftiş heyeti isi Hayreddin beyler de buluna- caklardır. süngü darbesile yaralı düşen bir i . Grevcilerden daha yaziyet pek ziyade gergindir. Levistonda iki fabrika daha ka- panmağa mecbur olmuş ve yedi | şi tevkif edilmiştir. Nev York 20 (AA) —M. Gorman, mensucat amelesinden daha yüz bin kişinin pazartesin- den itibaren greve iştirake davet edildiklerini haber vermiştir. Vatervilde akşam üzeri, yeni- den örbedeler olmuştur. Polisle beraber milis kıtaları grevcilere karşı mücadele etmektedirler. Flâdelfiyada, zabıta, yüzlerce grevciyi labutlarla dağıtmıştır. | Ceorciyada örfi idare devam ediyor. 138 kişi tevkif edilmiştir. | Nev York eyaletinde Littlefals- İ da polis, grevcileri dağıtmak için | su hortumları ve gözyaşı gazları Şark misakı ve | Zelzele Almanya Almanya silâhlanmadıkça misaka girmiyecek Berlin 20 (A.A.) ajansı bildi Yollar kongre- sini kapakren irat ettiği bir nu- tukta Almanya hariciye nazırı M. von Neurath siyaseti hari: bahsederken demiştir «Şark misakı karşısında bunu yapanların bütün milletler için cidden müsavi bir sulhten başka bir şey düşünmediklerine mız kolay değildir. Eğer, tahmin edildiği gibi, bu misak suya düş- takdirde Fransa ile Rusyar nın iki taraflı bir ittifak aktede. cekleri doğru ise bu hal bizim gay- ri müsait telâkkimizi ancak tak- viye edebilir. Her halde şark mi- sakı prensibine iltihak edebilme- si için evvelemirde Almanyaya silâhlanma müsamahasının veril mesi icap eder.» M. von Neurath 1919 muahe- delerinin doğurduğu paktomani hastalığını tenkit ettikten sonra Sarre meselesine geçmiş ve ya- pılacak reyiâmin bir haksızlığı tamir hususunda vereceği netice kimseyi şüpheye düşürmemekte- | dir, demi; Trakya umumi müfettişliği baş müşavirliği Ankara 21 (Hususi) — Mahalli idareler umum müdürü Naci beyin — Havas Trakya umumi müfettişliği baş müşavirliğine tayin olunacağı söy- Jenmektedir. Isparta Çek takımı Ankaraya gidiyor Ankara 20 — İsparta Çek takı. mı Ankaraya gelmek üzere müra- caatta bulunmuştur, Bir anlaşma yapıldığından 19 ve 21 kânunuev- velde Çankaya ile iki maç yapıla- caktır. Mesut bir evlenme Büyük Millet Meclisi teisi Kâ- zım paşa Hz. nin biraderzadeleri Saadet hanımefendi ile İzmir de- ti fabrikatörü Mehmet Ruşen be- yin nikâhları bugün Beyoğlu ev- lenme dairesinde yapılmıştır. Merasimde Büyük Millet Mec- Tisi reisi Kâzım paşa Hz., Meclis reisi vekilleri Hasan, Esat, vali ve belediye reisi Muhiddin, Büyük Millet Meclisi âzaları ve tanınmiş bir çok yüksek zevat hazır bulun- muşlardır. Yeni evli saadet temenni eyleriz. i duğu Bürhan ile kardı | ve Mustafa -ada üç köy harap oldu, ölenler var Meksiko 20 (ALA.) — Jel hükümetinde üç köy şiddetli zelzele neticesinde harap olmuş- tur. Enkaz altında bir çok kimse- lerin kalmış olmalarından korku- luyor. Şimdiden 9 ceset bulun- muştur. 200 yaralı vardır. Meksiko 20 (A.A.) — Talpa- cuale, Konseptionde, o Gramador ve Zapotes köyleri oldukları gibi mahvolmuştur, Bir veba salginin- dan korkuluyor. Kurtulanlar ça- dırlarda yaşamaktadır. vekili geliyor Adliye vekili Saracoğlu Şükrü: bey dün İzmirden İstanbula hare- ket etmiştir. Bugün öğleden son- ra şehrimize vasıl olacaktı Eski İ ki kavga Dün gece Toplanede bir kişi ağır yaralandı ophanede oturan Esat isminde birisi dün gece Karabas caddesin- den geçerken evvelce kavgalı ol- i Ekrem minde diğer bir ar- zene kadaşları kavgaya tutuşmuşlardı Bunlardan Mustafa ile Ekrem, Esadın ellerini tutmuş ve ağzın tıkamışlar; Bürhan da elindeki b. çakla başından ve bacaklarından ağır surette yaralamıştır. Bürhan bununla da hiddetini yenememiş ve yaralı Esadın başına bir de taş Yurup baygın bir halde yere yu yarlamıştır. Bu sırada yoldan geçen devri- yeler Esadı yaralı yatarken görüp hastaneye kaldırmışlar ve Esadın ifadesi üzerine Bürhan, Ekrem ve Mustafa yakalanmışlardı Adanada pamuk satışı Adana 20 (A.A.) — Borsamızin Kayıtlarına göre geçen ağustos ayı çinde pamuk Fabrikalarında cır- cırlanan pamuk yekünu 670,598 kile olmuştur. Bu, tahminen on beş günlük bir yekündur. Hüseyin Ragıp B. Roma büyük elçimiz Hüseyin Rağıp bey bu akşamki ekspresle yeni vazifesine gidecektir. Hayırli yolculuklar ve büyük muvaffakı- yetler dileriz. Bostancıya tramvay Üsküdar tramvâyınin Göztepe ve Bostancıya doğru uzatılm. devam ediliyor. Teşrinievvelde Bosi kadar seferlere baş- nması ümit ediliyor Böcek ve nebat hastalığı ile mücadele edil iyor Bu sene yapılan mücadele çok iyi neticeler verdi Ankara 20 (Hususi muhabiri. mizden) — Ziraat vekâleti muh- telif mmtakalarda mahsulâtımıza arız olan ve mühim tahribat yapar hastalık ve böceklere karşı açtı mücadeleyi önümüzdeki sene için daha geniş ve daha esaslı bir su- rette ele alacaktır. 934 senesi için- de hastalık ve böceklerle mücade- hassa Bâlikesir ve Bursa vilâyet- lerinde zeytin mahsulünü kurtla- dırarak mahsulün daha ağaçta iken dökülmesini intaç eden zey- tin sineği ile çok esaslı mücade- lede bulunulmuş ve bu iki vilâyet- 4e 640,000 zeytin ağacına üç defa ilâç tatbik edilmek suretile zeytin- lerin kurtlanmasının aştı Diyaspis: Bu böcek dut ağaçlar rını kurutan bir haşeredir. İlk de- fa olarak memleketimizde geçen sene görülmüştür. Zararı pek sü Tatli bir surette ileriliyen bu haşe- renin ipek böcekçiliği sanatımızı tamamen mahvedecek kadar kuv- veti vardır. Vekâletin aldığı ted- bir neticesinde bu hasereden eser kalmamıştır. Karpakapsa: İhraç elmalarımıza arız olan bir kurttur. Bilhassa Ka radeniz havalisi ile Amasya ve Niğde vilâyetlerindeki nefis elma: teşkil böcekle fennin son formüllerile münedele edilmiştir. Bu havalideki 300,000 deri fazlar ağaca üçer defa ilâç tatbik oluna- ğbet edilen bu mühim mahsulümüzün kurtez. olarak ihracı temin edilmiştir. Efestiya: Bu böcek bilhassa A; dın mıntakasının kuru incirlerini kurtlandırarak ihracına mâni ol. maktadır. Hattâ bu yüzden diş ra giden bir kısım incirleri- mizin geri dö tesadüf edilmiştir. Girişilen esas: müca- dele işinde bu seneki mahsul kâ. milen kurtsuz olarak istihsal olun- larımızın ihracında mâni eden bumi 'deki bazı mahallerde tütünleri ze arız olan böcek ve bir hastalık vardır. Mahallinden gelen rapor- lar mücadele neticesinde bu has. Bundan baik eki fındi larda her sene ziyan yaparak bü mahsulün azalmasına sebebiyet veren haşerat ve hastalık ile de mücadele edilmiş ve bununla be raber fındıklıkların imarı cihetine de fazla ehemmiyet verilmişti Bir iki ay evvel meriyet mevki. ine giren 2526 numaralı kanun ümlerine tebaan memleketi in en fazla nebati ithalât ve ihracat yapan belli başlı liman ve gümrüklerinde bu sene zarfında mahsulü kontrol ve temizleme müs, esseseleri kurulucaktı bankasından yakında 500,000 lira istikraz edecektir. Bu para ile tes” bit edilecek mühim liman ve güm“ rüklerimizde kontrol ve temizle me müesseseleri kurulacaktır. Teşekkür 17 inci yıl dönümümüz müna- sebetile tebrikte bulunan Vakıt, .Cümhuriyet, Haber, Z: arka teşekkür ederi