21 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Eylül 1934 Alman nazi fırkası geçen hafta Nurenberg şehrinde bir kongra aktet; Bazi bulunmuş, geçit resimleri yapılmıştı. Resmimizde M. Hitler kongreye gelen murabhasları teftiş ederken görülüyor. Eski bir cinayet Paris eğlence yerleri kralının katili bulundu Fransız polisi Ispanyaya kaçan bir genci arıyor Paris eğlence yerleri kralı ve Paris belediye meclisi âzasından Oskar Düfren, geçen sene Palas sinemasındaki hususi odasında, kafa tası ağır bir cisimle patlatıl- mak suretile öldürülmüş olarak bu- lunmuştu. Katilin kullandığı alet cinayet yerinde bulunmadığı gibi, “caninin hüviyeti de tesbit edile- memişti, Yalnız Paris zabıtasının. katil hakkında tesbit ettiği noktalar şunlardı. Katil tahminen 2025 yaşlarında, 1,75-1,80 metre, buru- nu kemerli ve arkasında da bir bahriyeli e Maktul Oskar Düfren, ga; ir takım itiyatlara müptela ol. duğu cihetle katil, bilhassa Mon- marter civarındaki şüpheli yerler- de araştı si varı hibi, bir takım delikanlılar yaka- lanrnış, fakat bütün bu araştırma- lar hiç bir netice vermemiş, kati- lin hüviyeti esrarengiz kalmı Paris zabıtası, bu muvaffakıyet- liğe rağmen ümitsizliğe düşme- miş, el altından araştırmalarına devam etmiş, ve son gelen Paris gazetelerinde okunduğuna göre katilin kim olduğunu tesbite mu- vaffak olmuştur. Katil Pol Labori mamında 22 yaşlarında, ahlâksız. bir gençtir. Kendisine artist si mü verir, fakat geçinmesini ahlâk- siz hareketlerile ve güzel olduğu cihetle, metreslerinden kopardığı paralarla temin eder. Pol Labori gene kendisi gibi iki | ahlâksızın teşvikile, eğlence yer- leri kralını öldürmeğe karar ver- miş, fakat ilk teşebbüsünde Oskar Düfreni öldürmeğe cesaret edeme- Hattâ, Oskar Düfreni ök dürmek maksadile hususi odasın- da onunla görüştüğü halde, neden son dakikada bu kararından cay- dığını sonra arkadaşların. — Düfreni öldürmek için üze rine saldıracağım sırada üzerime bir cesaretsizlik gel defa onunla buluştuğum zaman. bu zafa kapılmıyacağım ve onun ii bitireceğim, demiş ve filha- .kika eğlence yerleri kralının ken- disine verdiği bedava biletle Pa- las sinemasına girdikten sonra Os- kar Düfrenle buluşarak hususi odasına gitmiş, onu rurken, bir bilârdo masasının ko- puk ayağı ile başına şiddetli dar. beler indirerek sersemlettikten ve yere düşürdükten sonra başi- nin üstüne ağır bir yastık atarak boğmak suretile öldürmüştür. Polis tahkikatı Paris zabıtası katilin ahlâksız. gençlerden biri olacağına kani ol- 'duktan sonra araştırmalarını bil- hassa şüpbeli eğlence yerlerinde teksif etmiz, tahkikata da en muk- tedir taharri komiser ve tişlerinden beşini memur etmişti. Bu müfettişler, bu yerlerde devam eden şüpheli gençlerle düşüp kalk- mağa başlamışlar, ve bu şüpheli adamların yukarıda ismini söyle- diğimiz Pol Labori namındaki. lâksız genci katil olarak telâkki ettiklerini öğrenmişlerdir. Fakat bu telâkki, bir zandan ibaret olduğu ve ellerinde kati de- Tiller. bulunmadığı cihetle, işi tacile lüzum görmemişler veya Pol Laboriyi bu cinayeti işlemeğe sev- keden iki arkadaşının kim olaca- ğini araşlırmağa başlamışlar. ve livanda olun müfet- uzun taharriyattan sonra bunlar dan birini yakalamağa muvaffak olmuşlardır. Katil Laborinin arkadaşı kara- kola götürülerek bu cinayet hak: kında malümat sorulduğu zaman bu adam, kendisini istiçvap eden iki komiserin üzerine hücum ede- ek birer kafa darbesile birini ba- şından, ötekini de göğsünden ya- Falamış ve derhal yaralı komiser- ler hastaneye kaldırıldıkları cihet- le, istiçvabı bir iki saat teahhura uğramıştır. Vakıa bu hadi iki saat sonra katilin arkadaşı, po- lislere yukarıda mufassalan verdi- ğimiz malâmatı vermiş ve hattâ o gece, muayyen bir yerde katil La. eden Feci bir cinayet Bir kadın üç kişi tarafından öldürüldü Balıkesire tâbi Sarıalan köyün- de feci bir cinayet yapılmıştır. Ci- mayetin tafsilâtı şudur: Sanalan köyünde Ahmet kızı Hanife isminde bir dul kadın va: dır. Hanife geçen perşembe gü su almak üzere köyün yegâne içi- lecek suyu olan (Tatlı su) mevkii- tiği sırada ilki haydudun te- üne uğramış ve bilâhare tes- bit edildiği üzere feci bir surette- öldürülmüş ve sonra ormana atıl. mıştır. ne Cinayet hakkında Küpeler na- biyesi müdürlüğünce yapılan tah- ikat neticesinde katillerin Cemil Emin ve Mehmet namında üç kişi oldukları anlaşılmış, bunlar yakalanmışlardır. Katiller cinaye- ti ne suretle yaptıklarını itiraf ey- lemişler ve cesedi sakladıkları ye- ri de göstermişlerdi Zavallı kadın bulunduğu va- kit başının bir kısmı ile bir kolu ve elbisesi vahşi hayvanlar tarafın- dan parçalanmış olduğu görük müştür. ber ile randevusu bulunduğunu raf etmiş ise de, polisler sabıka- ının söyle: yere teahurla var- dıklarından, Laborinin bir saat evvel randevu yerine geldiği fakat arkadaşının gelmediğini görünce şüphelendiğini ve bir binerek meçhul bir yere gittiğini öğrenmişlerdir. Kanlı bahriye elbisesi Polisler katil delikanlının ika- metgâhı etrafında, bir iki gün bek- ledikten sonra gelmediğini görün- ce oturduğu odanın kapısını kıra- rak içeriye girmişler kanlı bir bahriyeli elbisesile kati- lin Düfreni öldürmek için kullan- dığı kopuk bilârdo masasının aya- ğını bulmuşlardır. Paris zabıtasınca yapılan tahki- kat neticesinde katil delikanlı La- borinin İspanyaya kaçtığı anlaşıl- mıştır. Şimdi Fransız zabıtası ka- tilin İspanyanın hangi yerinde sak- landığını araştırmakla meşguldür. otomobile ve odada Bulunduğu yer öğrenilir öğrenil- mez, İspanya hükümetinden iade ve teslimi istenecektir. Tetrika No. 63 Cemiyeti akvamın ilk şekli Sulh cemiyeti (yani Cemiyeti akvamın ilk düşünülen | şekli) tesisi imkânı olup olmadığı me- selesine gelince lort Milner, bu hususta yapılabilecek yegâı sulh muahedesinde alâkadar dev- letlerin evvelce bir o konferans yapmadıkça yeni bir harbe giriş- memeği ve bu suretle yeni harbe girişen devletin aleyhinde bi devletlerin harbetmeği taahhüt ederek biribirlerile bağlanmala- rından ibaret olacağı yolunda mü- talea beyan etti. Lort Robert Sesil sulh cemiye- 4i hakkında sulh muahedesi ah- kâmı arasma konulmak üzere bir madde hazırlamış ve bunu impa- ratorluk harp kabinesinde oku- muştur, Bu madıleye göre iki deve let araşında itilaf ve münazan çık tığı zaman bu devletler bir kon- ferans aktedilmezden evvel ve ınsın akdinden üç ay geç medikçe harp yapamıyacaklardır. Akit devletlerden her biri, mad- deye muhalif hareket eden devlet ile her türlü mali ve ticari müna- sebatı keserek icra ve tatbiki temin etmeği taahhüt edecekti Ceneral Smuts da mütecaviz devlete karşı alınacak zecri ted- birlerin tayin ve tahdidi ileride müzakere edilerek tesbit edilmesini harp kabinesine teklif etmiştir. Cenerala göre impara- torluk harp kabinesi zecri tedabi- ri esas itibarile kabul etmekle ik- tifa etmeli i« İmparatorluk harp kabinesi de ceneral Smutsun fik- ini tasvip etmiştir. imparatorluk harp kabinesinde cereyan eden bu münakaşa Cemi- yeti akvam projesinin ilk defa na- sıl meydana geldiğini ve nasıl yol tuttuğunu İsbat etmesi itibarile dikkate şayandır. Bu cihet çok mü- himdir. Çünkü sulh konferansı toplandığı zaman yalnız İngiltere hükümeti sulh cemiyetini teşkil için ameli bir proje vücuda getir- mek üzere tedabir almış bulunu- yordu, Amerika reisicumhuru Vilson ise müphem bir fikir ve parlak cümle söylemekten ileriye gitme- mişti, M. Vilson fikirlerini müs- bet bir plâna tahvil etmek için hiç bir teşebbüste bulunmamıştı. Ingiliz imparatorluğunun harpten sonraki şekli İngiliz imparatorluğu harp ka- binesi harpten sonra imparatorlu- ğun ne şekilde inkişaf edeceğini dahi düşünmüş ve dominyonlar ile ana memlekel İngiltere ara- sındaki rabıtaları daha ziyade sık- laştırmak için ne gibi yollara ve vasıtalara müracaat e tetkik ve münakaşalarda muştur. Yeni Zelânt murahhası mister mesi için bulun- Massey tarafından dermeyan olu- nan karar suretinde imparatorluk menabiinin inkişaf ettirilmesi için her çareye teşebbüs edilmesi ve imparatorluğun ahalisinin için lâzım olan erzak ve Fabri ların idamesi için icap eden ham eşya hususunda müstakil ol. ması ve başka memleketlere muh- geldi taç kalmaması zamanı kaydedilmiştir. Bu maksatla konferans atideki noktaların lehinde beyanı fikir et- meğe davet olunmuştur. 1 — Vazolunacak bir sistem ile imparatorluğun her memleketi, ayni camiada bulunan diğer memi> Loyd Corcun harp hatıratı Umumi harbin esrarı leketlerin mahsulât ve mamulât- na karşı Füchanlı gümrük tarife- leri tatbik edecektir. 2 — İsigiltereden harice cek muhacirlere İngiliz bayrağı altında bulunan memleketlere gitmeleri için teşvikat yapılacak- tr. Bu karar süretinin münakaşası esnasında Kanada mümessili sir Borden rüchanlı gümrük tarife- leri yalnız bir imparatorluk me- selesi olmayıp ayni zamanda İn- giltere için dahili bir mesele bu- lunduğunu ehemmiyetle kaydet miş ve Kanadanın İngil in zararina rüchaniyet isle mediğini ve böyle bir düş umumi mönafi için de muzir ol cağını söylemi On ikinci kısım Hendersonun Rusya seyahati IMister Loyd Corç eserinin on birin Kmde Clin SRüz e | a rü ak On ikinci kisimda ise bugün de İngil nde amil Om e Tm e minen Rada la e Söndenll m Ön İngilirbatp ahinesinde nasıl derin ihtilâflar çıkmış olduğunu anlatıyor.) 1917 senesi ileriledikçe İngiltes re devletinin endişeleri artıyordu. Harbin vaziyeti gittikçe garplı müttefikler için muzlim bir şekil alıyordu, Buna ilâvelen İngiltere- de siy: in karışmasına ve amele karışıklıklarından dolayi dahili vaziyetin fenalaşmasına karşı hükümetin âkilâne bir siyas set tutması icap ediyordu. İngiltes rede karışıklıkları Rusyadaki iss yan ve kiyâmin doğurduğu cerc« Ban m recede vehamet bulmuştu. Petrogral hadiselerinin intişar eden sadameleri İngilteredeki her tezgâh ve maden içinden geçti- len İngilteredeki amele âle- minde rahatsızlık ve asabiyet do- ğurmuştu, Bundan dolayı harp les vazımı fabrikaları için amele te- dariki ve mühimmat imalât güç“ leşmişti, Halbuki milli tamamiyetimizin. muhafazası ve milli gay: kuva vet ve metanet ile takip edebilmek için hükümet erkânının hiç şaşir- Ve avdekede mamaları ve amele meselesini ve bundan tahaddüs eden vaziyeti metanetle olduğu kadar hızlı ve ihtiyatla idare etmeleri hayati ehemmiyeti haizdi. Bu ise hiç te kolay değildi. Bu yolda yapılan M. Arthur Henderson savaşta hırçındı, M. Henderson 1917 mayısında hususi bir vazife ile Rusyaya göl derilmişti. O zaman Rusyanın başında Sovyetlerin müzaher: ile Kerenskinin riyaseti alındaki muvakkat hükümet bulunuyordu. M. Hendersonun böyle bir va- zife ile Rusyaya, gönderilmesi icap eden bir çok kuvvetli sebep- ler vardı. Hattâ Petersburgda İn- giliz sefiri bulunan sir Corç Buc- hananın vazifesini kı için görmesi de iktiza ediyordu. Rusyada işler son derecede kı rışlığından sonu nereye varacağı malüm değildi. Bunun için henüz. salâhiyettar mevkilerde bulunan unsur ve kuvvetlerden harbin de bir zaman vamına taraftar olanları kuvvet lendirmek İngilterenin menafii icabından bulunuyordu. r (Arkası var)