21 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

YY ge 21 Eylül 1934 AKŞAM Sahife 5. GÜNÜN H Çinede dört haydut yakalandı 36 saat Jandarma şerirler takip et Çine jandarme riri yakalamışlardır. Akşehirin Silinti köyünden 46 yaşında Bilâhn başlığı altında ka- yınbiraderi Ali oğlu Mustafa, Do- bey nal köyünden Süleyman oğlu Musta- fadan ibaret olan dört kişilik bir çetenin Milâs hududundan Çineye girdiğini haber alan jandarmalar derhal tertibat almışlar ve dört, beş yerden birden takiplerine ba; lamışlar. Köylülere de tebligat yapmışlardır. Şerirler 36 saat fa- sılasız takip edilmişlerdir. Şerir- ler şiddetle takip edildiklerini se- zerek Çinenin: Arnavutköyü kah: yesine yakın Karpuzluçayı balka- nına saklanmışlardır. Bu sırada bir jandarma ile bir muhtar müf- rezeden ayrılmışlar ve şakilerin saklandıkları yere doğru giderek, blu ve biri silâhaz olan şakiyi yakalamışlardır. Sarhoşun yaptığı Elindeki kamayı almak isteyen adamı yaraladı Ethem isminde birisi evvelki gece son derece sarhoş bir halde Galatada Okçumusa camiinin du- yarı yanında ihtiyacını defeder- ken oradan geçmekte olan Meh- met isminde birisi: © «— Cemi duvarına böyle şey yapılmaz günahtır. . Utanmiyor önusuh?» diye mâni olmak iste miştir. Zu müdahale sarhoş Ethe- mi fena halde hiddetlendirmiş ve küfür ederek belinden bir kama gekip Mehmedin üzerine hücum etmişti Vaziyetin tehlikeli gören Mehmet canını kurtarmak için kaçmaya başlamıştır. Bu s- rada yoldan geçen Ali isminde bir adam araya girerek Ethemi yakalamak istemiş, bundan büs- bütün kızan Ethem elindeki ka- mayı Alinin koluna saplamıştır. Alinin damarları parçalanmış, hastaneye kaldırılmıştır. Sarhoş Ethem elinde kama ile yakala; miştir. Ordudan Istanbula gelen bir ihtilâs maznunu yakalandı ihsan efendi isminde birisi Or- duda bulunduğu sırada zimmet ne sekiz yüz lira kadar bir para geçirmiş ve hakkında tahkikata başlanıldığı sn madığı görülmüştür. Yapılan tahkikat: olduğunu da orada bulun- an efen- ndan mahalli müddeiumumi! tarafından İstanbul zabıtasına mü: racaat edilmiştir. Zabıta İhsan <fendinin burada Emirgân civa- rında bulunduğunu tesbit etmiş ve kendisini yakalamıştır. ihsan efendi evrakile birlikte mahfuzan Orduya sevkolunmuştur. Adapazarı mıntaka futbol birinciliği Adapazarı 20 (A. A.) — Mim taka futbol birinciliği Adapazarı ve İzmit kümesi finalinde berabere kalan Adapazarı ve İzmit idman yurtları maçı cuma günü tekrar edilecektir. Hakem, Istanbuldan İzzet Muhittin bey olacaktır. —— ABERLERİ Alman - Macar askeri ittifakı Lehistanın da bu ittifaka girmesi için çalışılacakmış Londra 17 — Deyli Ekspres ga- #etesinin Viyana muhabiri gaze- tesine şu heyecanlı telgrafnameyi gekmiştir: Almanyanın etrafına Fransa muhasım devletlerden mü- rekkep bir çelik çember çevirmiş- ti. Nihayet Almanya bu çemberi parçalıyabildi mi? Burada deveran eden şayialara göre Macaristan eski dostü İtalya ile alâkasımı kesmiş ve- Almanya ile gizli olarak askeri ve iktisadi bir ittifak aktetmiştir. Bu şayiaları Avusturya hükümeti mahafilinde derin endişeler uyandırmıştır. Almanyanın bu ittifak sayesin- de şimdiki infirat ve tecereit has inden kurtulacağı iddia olunuyor. Çünkü Almanya - Macaristan fakının Almanya ile Yugoslavya ve Lehistan arasında'da ayni ma- hiyette ititfaklar aktine yol aça: cağı bekleniyor. Yol kongresi Alman hariciye nazırının irnutku Berlin 20 — Beynelmilel yol Kongresi kapanmıştır. Son celsede Alman hariciye nazırı von Nev- rath tarafından irat edilen mutük büyük tesir yapmıştır. Alman nazırı hukuk müsavatı kabul edilmedikçe | Almanyanın Miletler cemiyetine dönmiyeceği- ni söylemiştir. Kongreye 55 devlet iştirak et miştir, Gelecek kongre 1938 sene- sinde Hollandada toplanacaktır. Himalayaya çıkan alman heyeti Münih 20 (A.A.) — Himalaya dağına giden alman heyeti sele riyesinden sağ kalanlar. buraya gelmişler ve matbuat mümessil lerine meşum temmuz günlerinden itibaren olan vakaları anlatmıştar- dır. Bunların anlattıklarına göre, Mangaparbatı inmeğe başladıktan sonra kaza olmamıştır. Teşebbü- sün felâketli bir surette nihayet bulmuş © olmasına rağmen ilmi neticeler çok iyidi Viyanada atlı müsabakalar Evlilin san haftasında Viyana da yapılacak beynelmilel atlı sabakalara binicilik mektebi za- bitlerinden bir grup iştirak ede- cektir. Bu grup müsabaka ekibini | teşkil eden mülâzim Cevat, mülâ- zam Sadrettin, mülâzım Eyüp, | yüzbaşı Cevat beylerden mürekkeptii | Zabitlerimize antrenör M, Ta- | ton da refakat edecektir, Grup be- mülâzim Salim, raberinde 13 at götürecektir. Zabitlerimiz cumartesi günü şehrimizden hareket edecekler ve iki hafta kadar Viyanada kala- caklardır. üçüncü yat yarışı geri kaldı Nevport 20 (A,A.) — Rüzgâr muhalif estiği için, Ingiliz Endea- vour yatı ile, Amerikan Roinbow yatı arasında, dün yapılacak olan üçüncü yarış bugüne kalınıştır. Sovyeiler - Arnavutluk Roma 20 (A, A.) — Arnavut luk ile Sovyetler arasında diplo- matik ve konsolosluk münasebet lerinin tesisini tezammun eden nollar evvelki gün Romada, iki devlet maslahatgüzarları arasında | mekler, biftekler yiyebiliyorlardı. Sim- GUNUN MESELELERİ Mühim bir tecrübe | Alman iltisat nazırı doktor Sehacht geçen hafta irat elliği putukta mühim bir meseleden bahsetmiş yanatının hülüsnst şudur: «dktisadi buhran yüzünden Alman yanın ihracah azalmakladır. Bunun harişten aldığı malların parasmı öde mek üzere lâzam gelen dövizi bulamıyor. Hükümet bunu gözönüne getirerek has riçten pek az mal almağa karar ver miştir, İhtiyacı olan her şeyi memleket debilinde tedarik edecektir.» Doktor Sehadhln bu beyanatı çek mühimdir. Çünkü hepimiz bil manya ber şeyden evvel Jeketidir. Bu sanayi ipti htaçtır, yün, pamuk, ipek ve saire Gibi iptidai maddeler Almanyaya han tişten gelir. Almanya bunlara kapıları ni kapalırsa fabrikalarının ihtiyacını ne Süretle temin edecektir? İşte meselenin. <hemmiyeki buradadır. Doktor Sehacht bu hususla endişe et. miyor, «Alman fen erbabı bu gibi mad- delerin yerini tutacak Almanya dahilin- de başkan maddeler. bulacaklardır» di yor, Filhakika Almanya harp zamanında bu yolda bir tecrübe yapmıştı. Muha- Febe şenelerinde bütün kapılar kapandı. ından Almanya muhtaç olduğu madde leri temin edemeyince Ersaiz pamile bunlara benzer maddeleri memleket da bilinde yapmağa başlamıştı. Bu husus. ta © kadar leri gitmişti ki suni et bile yapılıyordu. Lokanlalarda et vesikası olmıyanlar, meden yapıldığı pek iyi bi linmiyen, fakat tıpkı et lezzetinde yen azının he di bu usule tekrar dönülüyor demektir. İlk tecrübe dokuma sanayiinde yapı. Iacaklır, Verilen haberlere göre odundan suni ipele imali tecrübesi muvaff le meticelenmiştr. Buna Vinstra ismi ve- rilmiştir. Vinstra, yünle beraber doku- nun ortaya Wollstra ismi verilen pek le karışık yünlü kumaş çıkıyor. a Mill iniyor. Bunlar karışık bir takım İim- yerl rauamelelerden sonra yeni yin ha Şimdilik hazırlıklar bundan ibarettir. Bundan sonra pamuk yerine yeni bir madde bulmağa çalışılacakıır. | Bu haberler her tarafta büyük alâka uyandırmıştır. Fransızlar buna pek inan» mayorlar, «Filhakika bu saree ipek, yün temini kabildir. Fakat bunlar çok. pahalıya raallur» diyorlar. Bir çok âlimler de Almanların hareketini inea- nin topraktan ve tabiattem ayrılmasın doğru bir adım sayıyorlar ve bu tecrü- benin nasıl metice vereceğini merakla bekliyorlar. “Almanyadaki tecrübe muvaffakiyetli nelice verirse irsanların yaşayıpında bü yülk bir inlelip vücuda getirçceği mu hakkektır Esrar içenler Hasta bir kadının ifadesi evinde alınacak Kadıköyünde. Salihanın evinde esrar. kullar yakalanmakla mazmun 11 kişilik bir şebekenin muhakemesine gümrükteki seki- zinci — ihtisas mahkemesinde | bakılmıştır. 'Mevkuf olan suçlu Salihanın | kocası Mustafa ile Tahir, Rıza, Şaban, Vasil, Ahmet İsmail cü rümlerini inkâr etmişler ve bir alacak meselesi için toplandıklar rmu ileri sürmüşlerdir. Suçlular. dan Mehmet, Vehbi ve İsmailin tevkiflerine lüzum görülmemişt Hakkında tevkif müzekkeresi gıkanldığı balde hastalığı yiizüm. den mahkemeye getirilmeyen Sar lihanın evine gidilerek sorgusu yapılması kararile © muhakeme başka bir güne bırakılmıştır. Hakim Atıf ve müddei umumi Reşit hına giderek lardır. beyler Salihanın ikametgâr ifadesi alacak CİHAN IKTISADIYATI —— İngilterenin harici ticareti ve bunun borsalar ve isterlin üzerindeki tesirleri- Eşyaya mukabil seyyah - Balkanın en büyük takas mukavelesi İngilterenin harici ticaretinin geçen ağustos ile bu senenin sekiz aylık hesaplarına ait neşrolunan zesmi malümat Londra esham bo; #ası ile diğer borsalara iyi tesir yapmıştır. Çünkü bu malümat İn- gillere harici ticaretinin 1932 se. mesindenberi mütemadiyen iyileş- mekte olduğunu isbat ediyor. Ma- amafih dünyanın her tarafında harici ticarete karşı konan çid- detli kayıtlar karşısında ne İngil- terenin ne de diğer memleketlerin harici ticaretlerinin geniş bir su- yette inkişafına imkân olmadığı bir daha anlaşılmıştır. Meselâ İngilterenin pamuk ma» mulâtı ihracatı ehemmiyetli sürete te artarken Almanyanın uğradığı kambiyo müşkülâtindân dolayı bu memlekete ingiliz pamuk ve yün ipliklerinin ihracı durması üze- rine bu ti etmiştir. Maahaza İngilterenin ihracati, mükerrer ihracat müstesna olarak artıyor. Şu kadar var ki ihracatta ki artış ithalâttaki artışa nazaran gok geridedir. Meselâ göçen sekiz ay içinde İn- gilterenin 19 milyon İngiliz lirasi yani yüzde sekiz artığı halde it- halâtı 49 milyon yani yüzde (11,4) nisbetinde artmıştır. Bu senenin sekiz ayı içindeki ithalâtın ihraca- ta nazaran fazlalığı 187,923,000 İngiliz lirası olup geçen senenin sekiz ayına nazaran 27,713,000 İngiliz lirası ziyadedir. #thalâitın ihracata nazaran fazla olması ve bu fazlalığın mütemadi» yon artması sterlinin bir türlü önü alınamıyan düşmesinde mühim bir âmil olduğu şimdi meydana çık mişt İngilterenin harici | tlearetini artmasına rağmen bâlâ iki milyon- dan falza sanayi amelesi işsiz bu- lunuyor, Bunlara iş bulacak suret- te İngiliz ticaretinin artması şüp- hesiz devletler arasındaki kuyu dat ve tahdidatın kalkmasına bağ Ildır. Binaenaleyh İngilterenin ha- rici ticaretindeki terakki hakiki refahı temin etmekten hâlâ çok uzak bulunuyor. Kauçuk Kançuk fiatini tutmak üzere tihsali tahdit için alâkadar devlet” ler arasında aktolunan itilâfname müstahsil memleketlerden Siyar mın parlâmentosu tarafından tas- tik edilmemesi üzerine tehlikede kalmıştır. Bunun için hem kauçuk piyasası müteessir olmuş, hem de kauçuk ile alâkadar mi eshamı zafa uğramıştır. iyam parlâmentosu bu memle- ketin kauçuk ihracatı için tahsis olunan 15,000 tonluk hisseyi az bulmuştur. Siyama bu kadar hisse ayrıldı. ği halde İngilizlere ait Malaka şi- bihceziresine 504,500 ton tahsis edilmiştir. Paris borsası Evvelki hafta vaziyetin. âtisi meçhul ve karanlık olmasından Paris borsasında saf ve ümitsü tik vardı. Bu hafta vaziyet deği miş olduğundan Fiatler tutkundur. eselerin Almanyanın şark misakını reddet- mesinden borsada peyda olan fe- na intibaları Rusyanın Cemiyeti | akvama girmesi izale etmiştir. Cenevede Lehistanın Versay muahedesinin ekalliyetlere ait ah- kâmı aleyhinde vaziyet alması umumi surette eshamın fiatleri üzerinde fena tesir yapmamıştır. Yalnız bazı Leh istikrazları hafif çe düşmüştür Hafta zarfında dolar ile ste nin daha tutkun olması nisbi bir istikrar temin etmiştir. İstikrarsız- hik işlere fütur veriyordu. Fransız vantları biraz tereffü etmiştir. Maahaza bu salâh durgunluğun nihayet bulduğuna kati bir alö- met telâkki olunmuyor, Eşyaya mukabil seyyah Lehistan ile Bulgaristan arasin» da şimdiye kadar emsali bir ticari ve kambiyo mu- kavelesi aktetmişlerdir. Lehistan- dan Bulgaristana ihraç olunacak eşyanın bedelleri Lehistandan Bul- garistana gelecek seyyahların bı- rakacakları paralarla ödenecektir. Bulgaristana gidecek (Leh) sey- yahlarına verilecek çekler yüz zl0- 1560 leva olarak Bulgar para» sına tahvil olunacaktır. Bulgaris- tana gidecek Leh seyyahlarına Lehistan hükümeti birçok müsaa- de ve kolaylıklar götermeği taah- büt etmiştir. Tütüne mukabil sanayi eşyası Tütüne mukabil sanayi eşyasi verilmek üzere Bulgaristanla Al manya arasında 631,000,000 İcva- lık bir takas mukavelesi aktedil. miştir. Almanya 130 milyon levalık va- gön ve 110 milyonluk telefon le- yazımı ve 60 milyonluk Tokomotif ve 48 milyonluk makine ve 24 mik yonluk otomobil ve 12 milyonluk dürbün ve gözlük ve emsali vere- cektir Buna mukabil 1928 ilâ 1931 se- neleri mahsulünden 3,790,000 ki- logram tütün alacağı gibi 1933 ten 1937 senesine kadar her senenin mahsulünden muayyen miktarda tütün alacaktır. Tütünün kilosu 72 levadır. Bulgaristan taahhüdatıni beş senede ikmal edecektir, Şim- diye kadar Balkanlarda bu kadar mühim ve büyük takas mukavele- si yapılmamıştı. Arnavutluk tütünleri Arnavutluk hükümeti mevcut si- gara inhisarım umum tütünlere teşmil etmeğe bazırlanmaktadır. | İnhisarlar her sene verilecek muay yen bir para mukabilinde bir şir- kete verilecektir. Londra borsa haberleri Buğday yüz libresi 5 şilin 75-8 pens. Mısır 480 libresi 23 şilin 1 pens. Şeker 50 libresi 4 şilin 2 pens. Bakır tonu 27,5-16 sterlin. Kalay tonu 229,1-4 sterlin, Pamuk Ame- ri Tibresi 7,10 pens. Yün lib- resi 264 pens, Kauçuk libresi 7,3-8 pens. Keten yağı tonu 224 sterlin. e ) Yurttaş, İ Tasarruf içinen kârlı İ ve en emin yatırım yeri olan Ergani bakır hattı ikram'yeli istikraz C, hvillerinden al. İ veT.C.