29 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

0 e — ee r> Sahife 2 AKŞAM 29 Eylül 1934 SON TELGRAFLAR amam Sofyada krallarla nazırlar arasında konuşmalar Sofya 25 ÜHususi) — Yuğos- Tavya kralı dün Bulgar başvekil ve hariciye nazırını kabul etmiş- tir. Ayni zamanda Bulgar kralı da Yugoslavya hariciye nazırını ka- bul etmiştir. Müteakiben iki ve nazırlar birleşerek iki hi meti alâkadar eden meseleler hak- kında görüşmüşlerdir. Müzakere- lere bugün de devam edilecektir. 'Neşredilen resmi tebliğde bu ko- .nuşmalarda iki hükümet arasınd. ki dostane münasebatın inkişafı görüşüldüğü bildirilmektedir. Yugoslavya kralının Sofyayı zi- yareti münasebetile Bulgar gaze- teleri çok hararetli makaleler ya- zıyorlar, Gazeteler bu ziyaretin alelâde bir şey olmadığını kayıt ile iki milletin yakınlaşmasının ehemmiyeti atıyorlar. © © Bulgar başvekil ve hariciye zirı da beyanatlarında iki hükü- metin anlaşması hakkında har retli bir lisan kullanmıslardı Avusturya hiristiyan sosyalist fırkası Viyana 29 (Hususi) — Avus- turya hıristiyan sosyalist fırkasi dağıldığını ilân etmiştir. Hattı üstüva hükümeti Milletler cemiyetine girdi Cenevre 29 (Hususi) — Millet- ler cemiyetini kuranlar arasında ol- 'duğu halde şimdiye kadar cer kümeti şimdi resmen Milletler cc- miyetine dahil olmuştur. Sovyet hükümeti beynelmilel mesai idaresinde de çalışacaktı Misafirlerimiz Yugoslav âyan ve mebuslarından mürekkep bir heyet geldi ları şerefine Büyükadada Köz paşa otelinde bir ziyafet veril miştir, Ziyafette Yugoslav me- busan meclisi reisi M. Kumanndi ye Büyük Millet Meclisi reis ve- kili Esat bey tarafından hararetli nutuklar irat edilmiştir. Yugoslavya mebusan meclisi zeisi nutkunda ili memleket ara- sındaki dostluktan ve iki hü kümetin sulh siyasetinden bah- setmiştir. M. Kumanndi bu dostlu- Zun çok sağlam bir'temel üzerine kurulmuş olduğunu söylemiş, Tür- kiyenin dâhi inkılâpçısı Gazi Hz. ne karşı duydukları hudutsuz hay- ranlığı zikr ile «biz buraya Ga- zinin eserini görmeğe | geldik» Türk milletinin refahı hakkında temenniyatta bulunarak nutkuna şekkür etmiş ve iki sındaki dostluktan bı Javya kral ve kraliçesi ve Yugoslav milleti hakkında — temenniyata bulunmuşur, isle Yugos- Kütahya Halkevi Kütaliya 27 (A.A.) — Halkevi- miz kış çalişma programını yap» haiştır. Hazırlıklı kiş içinde 112 temsil verilmesi şe- hirde ve köylerde 25 dershane ve köy kanunu kursu açılması, hafta ik konferanslar ve spor sahası işe eri bu programa dabildi Bu Sabahki Teleraflar Liman işleri kolaylaştırılacak Iktisat vekâleti Istanbul limanında faaliyeti artırmak Ankara 28 (Hususi) — İktisat vekâleti, istanbul limanı mesele- sile sıkı surette alâkadar oluyor. Vekâlet deniz eler aramaktadır. İstanbul ticaret odasından bu hususta rapor iste- i. Rapor hazırlanmış ve bura- rindan bahsediliyor. İstanbul limanında işleri kolay- Dünkü gezinti Murahhasların şerefine Büyükadada bir ziyafet verildi 81 için şehrimize gelen murahhas- lar, dün Türk murahhaslarile bir- İikte Tophane rıhtımından vapu- ra binerek Marmarada bir gezin- &i yapmışlar ve Büyükadaya git- mişlerdir, Öğle vakti Yat klüpte murahhasların şerefine bir ziya- fet verilmiştir. Saat on beşte Adadan hareket edilmiş ve Boğazda bir gezinti y: pıldıktan sonra Beylerbeyi saray, idi Burada bir çay 2i- i tir, Yugoslav sefirinin ziyafeti Yugoslav sefiri, parlâmentolar konferansındaki Yugoslav murah- has heyeti şerefine Tarabyadaki ikametgâhlarında bir ziyafet ver. ir. Bu ziyafette Büyük Millet Meclisi reisi Kâzım paşa Hz., kon- ferans reisi Hasan bey, bazı he- yeti murahhasalar reislerile me- buslarımızdan Esat, Edip ve Ziya- ettin beylerle Matbuat umum mü- 'dürü Vedat Nedim ve Anadolu ajansı umum müdürü Muvaffak beyler, refikalarile birlikte hazir için tedbir alacak nin bir daire tarafından yapılması bugün liman, gümrük, polis, karantina, tavsiye e fener gibi bir kaç müessese tara- fından muamele görmektedir. Ta- bü bu işler uzun sürüyo: Avrupa | bu işler vermekte büyük faydalar görül mektedir. Ekser le sıkı münasebetine | lüzum Zirai iktisat fakültesi Ziraat enstitülerinin genişletilmesi düşünülüyor 29 (Hususi) — Ziraat i daha i düşünmekte- yültülecek, ileride zi külteleri halini alacaktır. Enstitüde bulunan Alman pro- fesörleri, bu şubeye verilecek şekil | hakkında tetkikata başlamışlardır. Tevfik Rüştü bey pazara geliyor Cenevre 28 (A.A.) — Ana- dolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Hariciye vekili bey Cenevreden hareket etmiştir. Pazar sabahı İstanbula varacak- tr, Tevfik Rüş Orduya giden ziraat mütehasstsları Ordu 28 (A.A.) Ziraat ve, mütehassıslardan iki zat şehrimi- ze gelerek Van mıntakasında tet- kikatta bulunmuşlardır. Müte- hassıslar meyvacılık hakkında çok ümitli bulunuyorlar. Bu sene Vo- na muhitinde Feyizli elma mah- sulü vardır. görülüyor. Vapurların tamirlerini İstanbulda yaptırmaları, buradan erzak ve kömür almaları için güm- rük idaresinin kolaylık göster- mesi isteniyor. İstanbuldan geçen saatlik zaman zar- kömür ve saire alebilmele- rini temin etmek yolları aranıyor. iktisat vekâleti gelen raporlari ve vaziyeti etraflı bir surette tet- kik ettikten sonra liman faaliyeti ni artırmak için tedbirler ala caktır. İ Balkan ittifakı Balkan konferansındaki yunan grubunun mühim bir teklifi Atina 28 (A.A) — Balkan konferansındaki Yunan grupu hükümete müracaat ederek, Selâ- nikte toplanan son Balkan kon- feransının kararına tevfikan mın- takavi bir Balkan ittifak misakı- ğer Balkan hükü- metlerile müzakereye başlamasını istemiştir. konferansı ayni kısmi Balkan gümrük dı projesi We hazırlamış i Türk film heyeti Bergamada Bergama 28 — Türk filim stüd- yosu heyeti dört gün evvel bura- ya geldi. Bergama harabelerini ve yeni hafriyattaki kıymetli eserleri filme çekmeğe başladı. Sovyetler, Almanya, Lehistan arasında çavdar anlaşması Varşova 27 (A.A.) — Çavdar ihracatı bakkında Lehistan ile Almanya arasında 1 ağustosta im- Bu suretle, dünya piyasasına çavdar çıkar- mak meselesi başlıca müstahsil memleketlerin lehine olarak hak ledilmiş bulunmaktadır. bulunmuşlardır. Yaş üzüm İktisat vekâleti bu meseleyi tetkik ediyor Almanya, Türkiyenin yaş üzüm- lerine çok rağbet gösterdiği halde ir taz izalesine teşebbüs edilen kım güçlükler yüzünden bu alâ- kadan şimdilik ade edilemi- yor. Halbuki Balkan memleketleri mütemadiyen ehemmiyetli mik- tarda yaş mevya ihracatı yapıyor. ar ve müsait fiatlerle derhal müş- teri buluyorlar. İktisat vekâleti bu mesele ile meşgul olmaktadır. Nurullah Esat bey geliyor © Moskova 28 (A.A) — Türk sanayi heyeti murahhi reisi Nurullah Esat ve Sumerbank i Sovyet imelâthanelerinde makta olan makinelerin yapılı yapıl. görmek ve Nazillide kurulacak olan ikinci mensucat fa na ait plânın tanzimi ve makinelerin rüşmek üzere burada kalmıştır. Seyahatte kolaylık Tayyareler için de triptik kabul ediliyor Turizm bi ketlerin seyyahlarna sit otomo- bil ve diğer nakil vasıtalarını gümrüklerden depozito — parası vermeğe mecbur tutulmadan ge- girmek için ihdas edilen Triptik ikası devletlerce kabul edil ti. Birliğe Türkiye de girmiş olduğundan memleketimize gelen ecnebi seyyahlar da bu müsaade den istifade ediyorlar. Seyyahlar, yolculuğa © çıkma- dan evvel mensup oldukları mem- leketin Turing klübüne müracaat- la vesika alıyorlan Hükümetimiz triptikin yolcu ge- tiren tayyarelere de teşmilini mu- vafik görerek bu hususta Turing klübe tebliğat yapmıştır. Turing klüpler birliği uzun yo culuklare çıkanların yanlarında bir sürü triptil taşımalarını mah- zurlu bularak bunların yes tün memleketlere şamil bir ker- ne ihdasını kararlaştırmıştır. Bu hususta hükümetimize de müra- <aat edilmiştir. Karneler bir se- nelik olmak üzere tertip edilmiş- ğine dahil memle- Müflis banker Insullün muhakemesine salı günü başlanıyor Londra 27 — Vaşingtondan bil dirildiğine göre müflis banker İn- sullün muhakemesine salı günü başlanacaktır. Bir zamanlar çok zengin olan ve şeker hastalığına karşı İnsullin ismindeki ilâcın keş- fini temin eden İnsull şimdi beş parasızdır. Dostları müdafaasını temin için iane defteri açmışlar. dir. Bu suretle 550 bin dolar top- lanmıştır. Ankarada ehli hayvanlar sergisi Ankara 28 (A.A,) — Bugün paat 14 te Ankara ehli hayvanlar sergisi açılmıştır, Eski güzellik krali kaza geçirdi Eski güzellik kraliçesi Mübec- cel hanım, ailesi erkânile birlikte Büyükadada bir tenezzüh yapar ken eşekle tura çıkmıştır. Bu es nada eşek kapaklanmış, Mühec- cel hanım ayaklarından yaralan» mıştır. Mübeccel hanım cezaneye götürülmüş, yaraları pansıman edilmiştir. si bir Ödemiş köylerin- de posta teşkilâtı Her köyde posta tevzi temin edildi Ödemiş 24 (Hususi) — Vilâye- tin hattâ diyebilirim ki Türkiye- mizin nümune kazalarından biri Ödemiş kazasıdır. Köy kanunu köylerinin hepsinde tatbik edi yor. Köyler, birer şirin kasaba hi her köyde mektep, Yol, tavuk istasyonları, telefon te- sisatı, köy konakları, çocuk bah geleri ve saire yapılmıştır. de köy postaları teşkilâtı tipler, hergün kaza merkezine veya posta olan ne lerine gelerek po: ve bekçiler vasıtasile öitacaklardır. Bu vazife dolayısile bekçilerin maaşlarına biraz daha zam yapılmıştır. Bu güzel hayırlı teşkilâtı başta m bey olmak üzere hak kevi köycülük kolu başkanı Zafer mektebi başmuallimi Sami ve Ödemiş posta telg beyler vücuda getirmişlerdir. mıza nümune teşkil edeceğini söy- ipe sersemliği Mualla eee tutuştu, bir çok yerleri yandı. Kasımpaşada Bayramyeri de nilen mahallede oturan Leylâ is- minde bir kız dün gece mangalın üzerine tenceresini koymuş — ve kendisi uykuya dalmıştır. Leylâ bir müddet uyuduktan sonra tek- yar kalkmış ve mutfağa gidip mans gala yeniden bir kaç tahta daha koymuştur. Mangalı ikinci defa ateşlediği sırada Leylânın entarisinin eteği mangala girmiş ve ucundan yan- maya başlamıştır. Uyku sersemlis ğile bunun farkına varamıyan Leylâ hanım eteği yana yana gi- dip tekrar yatağına yatmıştır. Biraz sonra bitişik komşular aci bir çığlık duyarak yataklarından fırlamışlar, sesin Leylâ hanimin odasından geldiğini anlayınca kop- muşlardır. Gece yarısı eve giren komşuları Leylâ hanımı odanın ortasında alevler içinde çırpınırken bulmuş lardır. Derhal kovalarla su dö- küp Leylâ hanımın elbiselerini ye yatağı söndürmüşler, fakat kiza cağızın bir çok yerleri yanmıştır, İş polise haber verilmiş, Leylâ hanım ağır yaralı bir halde has taneye kaldırılmıştır. Beş Irak tayyaresi geldi Dün akşam Yeşilköye beş Irak tayyaresi gelmiştir... Tayyareler akşam saat on yedide karaya iri- mişlerdir. Tayyareler bugün Adaş na, Halep yolile Iraka gidecek lerdi Mebusları davet Hariciye Vekili beyefendi Par entolar konferansı murahh: ları şerefine bu cumartesi akşami. saat 23 te Perapalas otelinde ves receği suvareye mebus beyefeni dilerin refikaları ile birlikte teğr if buyurmaları ri İstanbul! da bulunan bütün mebus beyle, ve adresleri bilinemediği den, gazetemiz vasıtasile bildir. mektedir. (Elbise: Frak).