29 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Eylül 1934 Sahife 8 GÜNÜN H ABERLERİ Etibba odası varidatı azalıyor Sandık nizamnamesini müzakere için bir toplantı yapılacak İstanbul etibba odasi varidati son zamanlarda çok azalmış ve oda 2,000 lira kadar borca gü Oda idare beyeti bu vazi yeti düzeltmek için aidatını ver- miyen âzalar hakkında şiddetli tedbirler almağı kararlaşlırmıştı 60 âza icraya verilmiş ve aida- tını tediye etmiyenlerden 300 üne son defa olarak birer. ihtarname gönderilmiştir. Buna rağmen ai- 'datını vermiyenlerden icra. vası- tasile tahsilât yapılacaktır. AÂzaların mühim bir kısmi işle- rin azalması dolayısile oda nida- tini ağır bulmaktadır. Oda reisi doktor Niyazi bey bu hususta; «Aidat, âzanın vaziyetleri nazari dikkate alınarak tadil edilmişti. Bunu daha ziyade indirmek bizim elimizde değildir. nizam. neme meselesidir» demiştir. Öğrendiğimize göre, odanin borçlanmasına yeni binanın satın alınması dolayısile yapılan 30,000 liralık masrafa mukabil tahsili lâzım gelen aidattan 28,000 lira- nın toplanamaması sebep ok muştur. Halbuki binanın kütüphane, tef- rişat ve harici kısımları için daha 5000 liralık masrafa lüzum görül müştür. Bunlar, ancak aidat tah- sil edildikçe yapılabilecektir. Odanın âza mevcudu. nakiller ve vefatlar dolayısile 2129 dan 1800 kişiye inmiştir. Muhtaç mes- lektaşlara yardım için hazırlanan sandık nizamnamesini müzakere etmek üzere yakında oda heyeti umumiyesi fevkalâde bir toplan- tıya çağırılacaktır. Küçük hırsızlar Bakkalın çekmecesinden 15 lira aşırmışlar Iç Erenköyünde bekkallık ya pan Süleyman efendinin dükkâ- mina evvelki gün on iki, on üç Yaşlarında iki kız çocuğu giderek çikolata alacaklarmı söylemişler ve beş kuruş verip çikolata. mişlerdir. Süleyman efendi çiko- Ista kavanozunu çocukların önle- rine bırakmış ve bunlardan biri si çikolatalardan seçmek © üzere Süleyman efendinin önüne di ir. Bu sırada diğer çocuk arka tarafta tezgâhın önünde kal- mıştır. Çouklat beş kuruşluk çikolata alıp dükkândan çıkmışlar, biraz sonra başka bir müşteri gelmiştir. Süleyman efendi bu müşterinin verdiği parayı bozmak üzere çek- açtığı saman içinden on beş lirasının aşırılmış olduğu. Du görmüştür. Dükkânma kimse girmediği için adamcağız. şaşı imiş ve nihayet bu işin çikolata alan çocuklar tarafından. yapıl ması ihtimal iste. düşünerek polise müracaat elmiştir. Süleyman efendinin tarif etti- Zi eşkâl üzerine zabıta bu çocuk” ların on üç yaşlarında Zehra ve kardeşi on iki yaşında Raife ok duklarını meydana çıkarmış” ve #kisini de yakalamıştır. Çocuklar parayı kendileri çaldıklarını iti- Ödemişte bir hırsız 2 bekçiyi yaraladı Kaçan hırsız şiddetle aranıyor Ödemiş 24 (Hususi) — Bura: azılı bir hrsiz, çarşı içinde ci mü meşhut halinde yakalanırken iki bekçiyi yaralayıp ortadan kay- bolunuştur. Vaka şöyle cereyan et- miştir: Çarşı bekçilerinden Murat ça- vuş ile Hai efendi, gece devriye» sini yaparlarken Büyük cami ci varındaki kuyumcu Fuat efendi- nin dükkânında şüpheli gürültü” ler duymuşlar, Murat çavuş taban- casını çıkararak dükkânın arsa ci | hetindeki duvarda hırsızlar tarar fında maçılmış olan delik yanm- da kalmış ve Halit efendiyi jam- 'darmaya haber vermek üzere te- lefon santralın göndermiştir. Kuyumcu düklünmdaki hırsız Mü rat çavuşu yalnız görünce taban- €a ile beş el ateş etmiş ve Murat efendiyi yaralamıştır. Bu sırada Halit efendi yetiş miş ve hırsızı kovalamağa başla mış, Çatal yol bekçisi de hadise mahalline yetişmiştir. Çatal yol bekçisi kaçan hırsızın kurşunları: na hedef olmuş, ayağından yara- lanmıştır. Çikan kurşunlardan birisi de bir fırıncı çırağını hafifçe yaralamış- tar. Silâh sesleri üzerine jandarma- lar yetişmişse de harsiz, Cami çık- mazına girip bir eve dalmış, ora- dan da çıkarak © kaybolmuştur. Hırsız şiddetle aranmaktadır. Mmerikanın ithalât ve ihracatı Vaşington 27 (A.A) — Ame rika birleşik hülümetlerinin ağuse taki ihracatları 172 milyon ve itbalâtı da 120 milyon delar ok muştur. Vapur seferleri Sene başından itibaren yeni bir taksim yapılacak Kabotaj sahası dahilindeki hat- lar deniz yolları işletmesile Türk vapurculuk şirketi arasında, iki müessesenin elimdeki vapur mik- tarına göre taksim edilmişti. Vapurculuk şirketinin yeni va- purlar satın alması dolayısile va- ziyet değişmiştir. Vapurculuk şir- inin tonaj miktarı evvelce tes- edilen yüzde 32 nisbetini geç- miştir, Bu vziyet nazarı dikkate alı- marak senebaşından itibaren tat bik edilmek üzere yeni bir taksim yapılacaktır. Alâkadarlar, bu hu- | Susta aralarında bir ihtilâf mev- cut olmadığını söylemektedir. Amerikada Şark halıları piyasası Nev Yorktan gelen malümata göre, Amerikada şark halıları pi- yasası inkişaf halindedir. Fiatler müsaittir. İthalâtçılar bu vaziyet. ten memnun görünmektedirler, Maamafih perakendeci satıcılar Şimdilik ihtiyatlı davranıyorlar. Zile imam ve hatiplerinin kararı Zile 27 (A.A) — Şehrimiz imam ve hatipleri dün gece müf. tü efendi riyaseti altında bir top- lantı yaparak vazifeleri haricinde dini kisve giymemeğe karar ver. mişlerdir GUNUN MESELELERİ Avrupada doğum vakalarının azalması Beyaz insanlar arasında doğum yar kalanının çok gerilediğini ve bu yüzden büyük bir telâş başladığını geçen gün yazmıştık. Pariser Tageblatt gazetesi bu hususta güzel bir makale yazmıştır. Bu gazete makalesinde diyor ki: «Avrupada doğumun — mütemadi yen gerilemesi, beyaz ik medeniyeti müthiş bir tehlike teşkil ettiği hak. kında İtalyan beşvekili Mussolininin. az zaman evvel neşrettiği heyecan ve- ici makalesinden sonra nüfus mesele İleri hakkında Fransada başlıyan mü Bahane ve münakaşalar henüz nihayet bulmamıştır. Esasen Poincare, Herriot, Lyawtey ve emsali gibi yükeel şahsiyet. ler tarafından imzalanmış olarak tem | inuzda neşredilen ve doğum geriliğine | karı mücadeleyi âmir olan beyanname memlekette kuvvetli akisler uyandır. muşta, Şimdi de Vallertin, Petit Jour- pal gazetesinde meşrettiği çok mühim bir makalesinde, Avrupanm müfussuz kalması tehlikesini mevzuu bahsetmek. tedir. Bu makalenin başlıca noktalarını ayar Bryan dercediyoruz: . «Doğumu arttırma meclisi âlisin nin reis vekili Boverat, beyaz ırkın bulun. duğu bütün memleketlerde bir müfus ihtilüli veku bulmakta olduğunu tesbit etmiştir. Doğum rakamlarında bilki tina müthiy bir gerilik görünmektedir. Bu demoğrafik tezahür, garip ve nadir bir halettir. Bu tezabürün şimdiki gibi ani ve umumi şeklinde cihan tarihinde bir misli daha görülmüş değildir. Alman doğum rakamı oldukça za yıftır. Bu rakam 1932 senesinde Al manyada 1000 müfusta 15,1 doğum gösteriyor. 1933 te ise doğum miktar 1000 nüfunta 14,7 dir. Bu hal, Alman- yadaki doğum miktarının Fransadaki “doğuma nazaran hayli az olduğunu ifa- 'de ediyor. Fransada doğum adedi 1932. de 1000 de 172 ve 1933 te binde 163 tür, Avrupanın diğer bütün memleketle- memleketlerinde'de hal böyledir. Le- histanda doğum 1933 te binde 35,5 ten 1932 de binde 28,7 ye düşmüştür. Ole- raynada 1925 te binde 42/7 den 1932 de binde 34 © düşmüştür. İşte bu suretle Avrupada doğum ade- di mütemadiyen azalmakla iken dünye da bir millet vardır ki onun nüfusu bir gok senelerdenberi dnima artmaktadır. O millet Japon milletidir. Onum doğum. rakamlarındaki tezayüt de değişmemiştir. Bu rakamlar. hemem dalma 2 milyon otrafında dönmekte. dir. Japonyada doğum, vefiyatn üç misli daha fazladır. 1933 senesinde bu. fazlalık bir milyonu geçmistir, cazip resim; Yıldızlarle fevkalâde I N E M sar Bu seli A : YILDI , KANSIZLIK: esl ca yetime ceza kanl ye Bamnakap ei aranma trip el; 300 kadın, yenlere müjde: husust adreslerini bulacaksınız. . AKŞAM KITAPHANESİ ASKERİ BAHİSLER Italyan manevraları is Askeri muharririmizdene Bu senenin en mühim askeri ha- disesi şüphesiz ağustosun. ikinci | mısfında İtalyanın yaptığı 100,000 | kişilik kara ve hava manevrasile, ayni ayın birinci mufında yaptığı deniz manevralarıdır. Her il evranın nasıl yapıldığına ve al nan neticelere dair elde ettiğimi malümatı sıra ile yazacsi Bu sene yapılacak manevranın 100,000 kişi tarafında micra edile- ceğini Mussolini geçen senel mevranın nihayetinde bil vadini tamamen tuttu. Manevra- ya yalnız 1904-1908 ihtiyat efra- dımın iştiraki ile değil, ayni za- manda tekmil nazırlar, müsteşar- lar ve büyük devlet memurlarının da haiz oldukları rütbelere göre muvazzaf kıtalar arasında hizmet almalarile büyük bir mana verdir. mek istemiştir. Manevradan evvel ve bilhassa manevra ile birlikte matbuatın propaganda hizmeti de azami haddi bulmuş ve halkı emüsellâk millet mefhumuna alıştırmak, manevradan sonra ilân edilen uzun askerlik müddetini arzu ile karşı- Jatmak için çek çalışmıştır. Manevranın birinci hedefi mo- dern silâhın ve genleştirilmiş or. 'dumun bugünkü harp icatlarına ne kadar vefa etmekte bulunduğunu tesbit etmekti. Bunun için manev- Ta vaziyetinin harp vaziyetine aza- nülmüş, su ve yol itibarile en Fa- olan dağlık bir muntakada ya. pılmıştır. Manevra sahası Toskananın şi- malinde Bolagna ile Floransa ara- sında ve tepeleri 1200-1300 metre irtifaıda olen dağ silsilele, rinde idi, Dağların tamamen çıp- lak oluşu bir taraftan modern har- bin en mühim icaplarından olan gizlemeye büyük ehemmiyet ve- rilmesi, diğer taraftan gene hakiki harbin icaplarından olan gece ha- rekâtını zaruri kılmıştır. Sonra bu manevrada Italyan or- dusuna has bir yenilik olan çabuk hırkaların göreceği işlerin derece- si de anlaşılmak istenmiştir. (Bu | fırkalar süvari ile motosiklet ta- ama r ER m Bir Album kadar güzel bir kitap erkek Yıldızın en eri ve terceme halleri. » muhabere | etmek isti Kitabın sonunda » Parlak kâğıda basılmış zarif ciltli bir kitap. günü satışa çıkıyor a Ankara caddesi * stanbul ZLARI teni, zallyet ve Chlorose den iş SIROP DESCHTENS, PAR burlarından ve otomobil üzerinde naklolunan piyadeden müteşekkil. dir). Bu fırkalardan beklenen hiz- met muharebede baskın yapmak ve bilmukabele düşman baskın. larına karşı koymak, uzak keşif, muhabere hizmetlerini görmektir. Bundan başka mihrak noktalari. na süratle yetişen bir ihtiyat, şid. detli takip, açık yanların kapatıl. ması ve mukabil taarruzlar için de iyi hizmet görecekleri bekle. nilmektedir. Tekmil manavranın icrasına en kıdemli ordu kumandanı olan ce- meral Grazieli memur Kırmızı orduyu gene ordu kuman- danlığı için yeti ceneral Ago, mavizi kendisinden çok bahsedilen piyade müfettişi ppi sevk ve idareye memur edil- mişti. Baş hakem ordu kumanda- mi ceneral Bana idi. edilmiş Manevranın başlamasi için ki- taların uzun yürüyüşler yapması. na hacet yoktu. Manevra öyle ter- tip edilmişti ki iki tarafın öncü- leri manevranın başlamasile bera. ber muharebe temasına geçmiş bulunacaklardı. 18.8.934 te Mussolini ve kral manevra sahasına geldiler, kıtalar tarafından büyük merasimle kar- şılandılar ve ertesi günün başlan- gıcından yani 18-19 gece yarısın- dan itibaren muharebenin baş dağı kabul edildi. Cenupta bulunan 1 inci mavi ordu (Floransa) kumandanı şu emri almış bulunuyordu: Apenin 'du halen tedafül bir vaziyette bu- hunmaktadır. Ordu cephesi ileri- sinde müteaddit fırkalar tesbit edilmiş ve daha şimalden bazı kı: taatın yaklaşmakta bulunduğu da anlaşılmıştır. Hali hazırda mev. ural söken fade Apenin geçitlerini geçerek şimaldeki ovaya vöğil olmanız kati surelte lâzımdır. Bu maksatla bi- rinci ordu hasma vakit kazandır. madan taarruza geçmelidir.» Ayni anda şimalde bulunan kır mızı ikinci ordu (Bolanya) ku- İkinci mandanı şu emri almıştı ordunun müdafaada kalması ha- len zaruridir. Düşmanın muhte- zruzu Apenin silsilesinin cenup yamaçlarında karşılanmalı, topalamamiz süratle ikmal edilir ve düşmana bir tefevvuk temin dayette mahdut he defli bir taarruzun icrası imkân dahiline girer, Mamafih bu ta- aruz ancak ordular grupu ku- mandanlığının bir emrile yapıla- bilir, Mavi ordunun üç kolordusu | vardı, bunlardan biri üç diğer iki- işer fırkalı idi, Fakat sefer henüz ikmal etmiş vazi- yette değildi. Kırmızı ordunun ikişer fırkalı üç kolordusu vardı ve bunlar se- fetberliklerini ikmal €tmiş bulu nuyorlardı. İki taraftan şiddetli bir hava hareketi daha geceden itibaren başlamıştı, bilhassa kır. mızı taraf tayyarece olan tefeyvu- kundan azami derecede istifade için büyük faaliyet gösteriyordu. Gece yarısından sabaha kadar olan müddette her iki taraf ta öndeki kıtalarını takviyesile işe tigal ettiler. Asıl harekâti gelecek yazımda anlatacağım. M. Şevki