7 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Almanya ve Italya (Baş tarafı inci sahifede) Alman gazeteleri ne diyor? Berlin 6 Ain Neurathın Roma den memnun görü Güze- telere göre İtalya ve Almanya Garp paktı meselesi kındaki Alman - Uflerine İngiltere ve Fran- cevabı sükünetle İzvestiyanın şiddetli bir makalesi Moskova 6 (A.A.) — İzvestiya ga- zetesi, Fransız - Sovyet karşılıklı yar- dı paktının ikinci yıldönümü mü- nasebetile diyor ki: «Sulh teşkilâtının geçen iki sene içinde muvaffakıyetler temin ettiği #öylenemez. Bilâkis evvelden mev- cud bir çok şeyler yerlerinden sarsıl- mış ve zayıflamış ve yeni hiç bir şey kurulmamıştır. Buna da saik, faşist- lik tazyikidir. Büyük Garb devletleri tereddüdleri ve mücaviz ile uyuşma temayülleri ile kollektif emniyete darbe: Üzerine derbe indirmişlerdir. Bunun neticesinde kollektif emniyet ve umumiyet itibarile de hukuku dü- vel yıkılmıştır Her şeyden evvel İspanyadaki ade- mi müdahale işini mütalea etmek Av- rupa sulhunun esasları nasıl müdhiş #ürette yıkılmış olduğunu tesbite kâ- fidir. Bu tahribata büyük devletlerin ve bunların başında Fronsa ve İngil- terenin takib ettikleri siyaset mesağ Binaonâleyh, sulh teskilâti geriye doğru mahsus bir adım atmıştır. Bu sghada en mühim rolü Fransız - Sov- yet aşamsını müessir bir sulh teş- kilâtına esas olarak telâkki elmiyen Fransız siyaseti oynamıştır. Bittabi bu, Sovyet Rusyanın da bu pakta kar- # olan yeti üzerinde tesirini gös- termekten hali kalmamıştır. Sovyet Rusya bu karşı yardım paktını Barcelonada (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu kuvvetler, adım adım ilerlemek metburiyetinde kalmıştır. Anarşist- cerelerden mitralyözlerini çe- nişler, mütemadiyen ateş ediyor- lardı. Anarşistler, bir çok seyircileri öldürmüşler ve yaralamışlardır. Ni- hayet anarşistler, hiçbir tenkil mu- amelesi yapılmıyacağı hakkında te- minat aldıktan sonra binayı terket- mişlerdir. Silâhların bırakılması rica ediliyor Barcelona 6 (A.A.) — Katalonya mtittehid sosyalist fırkasının mümes- silleti, halka hitaben radyo ile bir beyanname neşrederek o «Silâhlarını bırakmalarıs ricasında bulunmuşlar ve «şimdiki hareketinizde devam et- | tiğiniz takdirde faşizmin muzafferi- yetini teshil etmiş olacaksınız» de- mişlerdir. Marsilya - Karadeniz seferi Moskova 6 (A.A.) — Tas ajansın- dan: Theophile Geaütier adındaki Pransız gemisinin dün Ödesaya mmi- vasaleti, yirmi senedenberi mürkati plan Marsilya - Karadeniz münaka- lâtının yeniden başladığını göster- mektedir. Bu hat üzerinde her ay s8- ferler yapılacaktır... Yoksul çocuklara yardım Yoksul çocukların tertihi için teşkil edilen himaye heyeti, dün Beşiktaş semtindeki mektepleri gezmiş, muh- taç çocukların mikdarile bunlara na- sil bakıldığını, öğle yemeklerinde ne gibi şeyler yedirildiğini tedkik etmiş- lerdir. Yabancı dil mektebi imtihanlari Üniversitede yabancı dil mektebi imtihanlarına dün başlanmıştır. Dün ingilizce ve almancadan imtihanlar yapılmıştır. Bugün de fransızca kurs- larına devam edenlerin imtihanı ya- pılacaktır. Bir hırsiz 9 ay hapse mahküm oldu Muhtelif semtlerde birçok dükkân ve evleri soymaktan suçlu Mehmed a- dında bir sabıkalı dün Sultanahmed ikinci sulh cezz mahkemesinde mu- hakeme edilmiştir, Mehmedin suçları sabit olduğundan dokuz ay hapsine ve 850 kuruş para cezası ödemesine ka- rar verilmiştir, her hangi bir harb başlangıcının önü- ne geçebilecek bir sulh teşkilâtı un- suru olarak görmek isterdi Harb mütecavizin en az mukave- metli gördüğü cephede başlıyacaktır. Bu cepheyi her halde bizim hudud- | larımızda görecek değildir. Bizim hududlarımızı müdafaa için ne mü- ahedelere ne her hangi bir kimse ta- rafından garantiye ve ne de umumi- yet itibarile kollektif emniyete kati- yen ihtiyacımız yoktur. Hududları- mızı bizzat kendimiz garanti edebili- riz. Mütearrz da bunu pekâlâ bil mektedir. Sulhu bir teşkilâte rabtetmek de- mek her şeyden evvel en zayıf noktayı ortadan kaldırmak, tecavüze mu- vaffakiyet şanslarını bertaraf et mek demektir. Halbuki Fransız siyu- seti Bartounun gütmüş olduğu sulh teşkilâtı siyasetini takib etmemiştir. Bunun neticesinde bugün Avrupanın | sulhu kolektif emniyete değil fakat silâhlar arasındaki nisbete dayan- maktadır. Filvaki silâhlar bir Zaferi garanti edebilir, Nasıl ki bizim silâhlarımız da bügün Sovyet Rusyanın zaferi: bize taarruz etmeye cesaret edecekle- rin mahvımı garanti etmektedir. kat silâhlar başı başlarına sulhun muhafazasını temin edemezler.» İzvestiya gazetesi, Litvinofun, «Biz kendi müdafaa vasıtalarnmıza daya» narak Avrupanın neyi tercih edeceği- ni sükünetle bekliyebiliriz.» yolunda- ki beyanatını bhatırlattıktan sonra makalesini söyle bitirmektedir: «Umumiyetle ileri sürülen mütale- aya göre, faşistiiğin İspanyada gör- düğü mukavemet önümüzdeki harbi geri bıraktırmıştır. Kiyasetli hir siya- set bu mühleti mütecavize yeni yeni mevziler bahşetmek için değil fakat Fransız - Sovyet paktının istinad ettiği | sulh teşkilâtını tarsin ve inkişaf et- tirmek hususunda kullanmalıdır.» Devlet demiryolları memur ve müstahdemlerinin ücretleri Ankara 6 (Telefon) — Devlet de- miryolları memur ve müstahdemle- rinin ücretlerine dair olan kanu- nun bazı maddelerinin değiştirilmesi hakkındaki lâyiha meclis ruznamesi- ne alınmıştır. Bu lâyihaya göre idareye, stajyer memür kullanmak ve amele ücretle- rinin arttırılması salâhiyetleri veril- mektedir, Gümüşane belediyesinin bir kararı Ankara 6 (Telefon) — Devlet Şüra- si Gümüşane belediyesince verilen ve wilâyetçe itiraz edilen bir kararı ted- kik etmektedir. Bu karar temizlik ya- pılmıyan yerlerde belediyece para ce- zası alınmamasına dairdir. Devlet Şü- rasının kararı alâka ile bekleniyor. Trenden atlıyan bir kız ağır yaralandı Aksaray civarında Hanife adında bir kız dün Yenikapı istasyonundan biletsiz olarak Bakırköy trenine bin- miş, tren hareket ettiği sırada bilet kontrol memurunun geldiğini görmüş- tür. Hanife trene biletsiz bindiği için memurun ceza almasından korkmuş ve henüz hareket etmiş olan trenden aşağıya atlamıştır. Atlama neticesin- de Hanife başından tehlikeli surette yaralanmıştır. Vaka müddeiumumiliğe bildirilmiş, yaralı Hanife Haseki hastanesine kal- dırılmıştır. Adliye doktoru B. Salih Hâşim hastanede Hanifeyi muayene etmiş, müddelumumilik kaza etrafın- da tahkikata girşmiştir. İstanbul Karya Yunan gecesi 16 mayısta bul radyosu bir Yu- nan gecesi hazırlamağa karar vermiş- | Hurşid oğlu Salih a İ ocağında Salihin başına kazaen büyük | İ mekte olduğunu saygılarımıza terdifen tir. Bunun için bir program hazırlanı- maktadır. Ramide yeni nahiye teşkilâtı bitti Ramide teşkiline karar verilen ye- ni nahiyenin teşkilâtı bitmiş ve kad- rosu Ikmal edildiğinden faaliyete baş- Jamişlır. Gemi kurtarma şirketinin bilânçosu Gemi kurtarma şirketinin hazırla- nan bilânçosuna güre şirket 936 sene- si içinde 67 bin liralık bir kâr temin etmiş ve bir sene içinde kazaya uğra- yan 11 gemiyi kurtarmıştır. i Şüpheli bir Beykozda taş oca! nda çalışan nda bir adam üç gün evvel başından ağır yaralı 0- larak Beyoğlu hastanesine getirilmiş- tir. O zaman yapılan tahkikatta taş bir taş düşerek yaralandığı söylenmiş- tir. Aradan üç gün geçtikten sonra yaralı Salih dün hastanede ölmüş- tür. Salihin ölümü müddelumumiliğe bildirilmiş, adliye doktoru B. Salih Haşim dün hastanede Salihin cese- dini muayene etmiş, ölünün yarasın- da şüpheli noktalar gördüğünden ce- sedin morga kaldırılmasına lüzum gör- müştür. Ölüm vakası etrafında müd- detumumilik de derhal tahkikata gi- rişmiştir. Salih yaralandığı esnada taş ocaklarında çalışanların İsticvap- larına başlanmıştır. Morgta yapıla- cak otopsi neticesinde Salihin ölümü- nün sebebi anlaşılacaktır. Gazetelere teşekkür Gazetemizin kapatılması üzerinden üç aya yakm bir zaman geçtiği halde, bir çok sayın Türk gazetelerinin bu güne ka- dar bize mübadele nüshalarını ders mek nezaketini göstermeleri, Vahdet tahrir ailesini fevkalâde mütehassis ve minnettar bırakmakta fakat bu kadirşi- nan arkadaşlara ayrı uyrı şükran borcu- muzu ifaya imkân bulamamaktayız. Binaenaleyh, Vahdete karşı gösterilen ekdaşlık alâkasından do- minnet ve şükran his- uteber gazetenizi vassut eyle: diler,gazetemizin inti- şar hayatına dönmek ve hakkındaki bu alikaya liyakat kazanmak için zaman ve imkârın hülülünü sabırsızlıkla bekle. bu güksek arzeyleriz. Halepte münteşir VAHDET gazetesi Direktörli Teşekkür Sevgili baldızım Cânanın bütün sile- mizi mateme boğan acıklı ölümü dola- yısiyle burada bulunan dostlarımızla ak- rabalarımızın okederlerimize iştirak hu- susunda gösterdikleri tehalük ve ebedi yuvamna kadar teşyi etmek suretiyle ih- tiyar ettikleri zahmete ve taşrada bulu- nanlarında gerek telefon ve telgraf ve gerek mektupla vaki olan taziyetlerine ayrı, ayrı teşekküre şu anda takatımız kalmadığı için yüksek alâkalarının min- nettarı buluduğumuz bütün dostlarımıza karşı beslediğimiz şükran bislerimizin ar- zına muhterem gazetenizin delâletini ri- | ca ederim. Antalya Umumi Nakliyat Türk Anonim Şirketi Murahhas âzası Mehmed Sipahi olğlu Teşekkür Sevgili refika Cananm doğum ema- sında vukua gelen ve bütün ailemizi te- selli kabul etmez bir mateme düşüren bazin ölümü vesilesiyle dostlarımızla ak- rabalarımızın gerek bizzat cenaze mera- simine iştirak ve gerek mektup ve tel- graflar göndermek süretiyle vaki olan taziyetlerine ve kederlerimizi paylaşmak humsunda gösterdikleri samimi sevgilere aynı ayrı teşekküre deri ü de imkân bulamadığımızdan minnettar. | lik hizlerimin alenen arzına muhterem | garetenizin tavaasutunu rica ederim. Damat Zade Hakkı halefi Hilmi Gürgün lem a imera kin eni iel Beyoğlu Halkevinden: 11/5/937 Salı günü saat 18.30 da Evimizin Tepebaşın- daki merkez binasında bir toplantı yapı | lacak'tır. 1 — Büyük Şair Merhum Abdülhak Hâmid Tarhanın babası (Merhum Hay- rullah efendinin) gayrı imünteşir Avrupa seyahatnamesi hakkında konferans. (Bay Semih Mümtaz tarafından). 2 — Bu toplantıya hetkes gelebilir. Gülhane Mi leri Gülhanenin tibbi müsamerelerinin 10 uncusu bu ayın 7/5/937 cuma günü saat 17.30 da yapılacağından arzu eden mes- lekdaşların teşrifleri rica olunur, | Mısr beyaz stanbul 6 Mayıs 1937 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) Esham ve Tahvilât 95,50)ş. B. Hamiline 9,90 1933 » Müessis 77,— 95,25İT.C. Merkex 20,95, —| Bankası 20,65,— | Anadolu his. » Mi 20,50,—İ| Telefon | Mümessil | 44,50) Terkos 11,25 » HN 39,50) Çimento (| 1420 . İttihat değir. 11,23) İş Bankas: © 9,80) Şark O» p< Para (Çek fatleri 17,59,—| Prağ 625.—| Berlin 79.—| Madrit Müâno (O 15,01,12 Belgrad Atina 87,44, — yı” Cenevre | 845,25) 200 Ertksei © 4,67,75) Pengo Amsterdam 1,43,96| Bükreş Solya Moskova İst. dahilt Kuponsuz istikrarı Önltürk 1 » Ni 91,— 23,70) 6,23| Paris Londra Nev York 10,66,88| 1,96,50| 14,08,— | 34,24,—| 4,16,50 3,97,60| 107,52, — 23,59,50 İSTANBUL TİCARET ve ZAHİRE BORSASI 6/5/937 İATLER Aşağı Kr. Pa, 618 4 470 435 5— 935 520 — 43 — 42 20 125 — F Yukarı Kr. Pa. 6 19 3 425 Buğday sert Arpa Çavdar Misir sarı mai Kuşyemi Afyon ince İç fındık Keçi kılı Tiftik mal Tiftik deri 107 20 Peynir beyaz — 26 18 GELEN 560 48 31 — Buğday Çavdar Mısır Keten tohumu Fasulye Un Kepek Pamuk Yapak Tiftik Tiftik Ramzol Keçi kılı DI FİATLER Buğday Liverpul Buğday Şikago Buğday Vinipek Arpa Anvers Mısir Londra Keten T. Liverpul Fındık G. Hamburg Fındık K. Hamburg En dehakâr aktör SACHA GUİTRY tarafından vücuda getirilen ve milyonlara mal olan yegâne film; ingiltere tacının incileri şaheseri olup pek yakında münhasıran SAKARYA sinemasında gösterilecektir, İsmine benzer diğer filmlere dikkat! 7 Mayıs 1937 Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Asım, Taksim: Kürkçü- yan, Firuzağada Ertuğrul, Kal- yoncukullukta Zafiropulos, Be- yoğlu: İstiklâl cadesinde Gala saray, Tünelde Matkoviç, Gala Okçumusa cadesinde Yeniyol, Fındıklıda Mustafa Nail, Kasım- paşa: Müeyyet, Hasköy: As5e0, Eminönü: Mehmed Küzm, Hey- beliada: Tomadis, o Büyükada: Merkez, Bakırköy: Merkez, Sarı- yer. , Tarabya, Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarmdaki ec zaneler, Aksaray: Ziya Nuri, Be- şiktaş: Nail, Kadıköy: Pazaryo- Iunda Merkez, Modada Faik İs- kender, Üsküdar: Selimiye, Fe- ner: Defterdarda Arif, Beyani: Yenilâleli, Küçükpazar: Hikmet Cemil, Samatya: Çula, Alemdar: Eşref Neşet, Şehremini: Ahmad Hemdi. AKŞAM Abone , Ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 k GAYLIK (750 > 1450 400 > o 800 150 — yg tt na dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi bes kuruşluk pul göndermek lâzımdır Sefer 25 — Ruzu Hızır? & İmsak Güneş Öğle İkindi Akşin Yal 742 940 459 053 20 içn Va 243 $,51 1210 1605 19,11 2057 İdarehane: Babıâli civarı Acımusluk So. No, 13 terit şubesi, Gülhane parkı içinde Alay: köşkü binasında — 7/5/937 cuma günü gecesi saat 21,30 da (Dekbazlık) piye- sini temsil edecektir. Arzu edenler dave: üyelerimizi Cağaloğlundaki merkez bür rosundan alabilirler. Bu bafta : SÜMER sinemasının östermekte olduğu 2 büyük ve ve filmin seans saatleri : Sat2124 TAMARA » *e MARİNELLA TİNO ROSSİ tarafından Saat 5 1/2 ta TAMARA 7de MARİNELLA TİNO ROSSİ tarafından Saat 8 1/2 ta TAMARA , 945 te MARINELLA İNimn TİNO ROSSİ tarafından makam şia 2, ii şam eli aş gm iii beni T. H.K. menfaatine ektir. Biletler verileci 8 937 cumartesi akşamı saat 2ide Beyoğlu Fransız tiyatrosunda Konservatuvar profesörlerinden Nimet Vahid, Liko Amor, Mesut Cemil, Ferdi Von Statzer tarafından fevkalâde bir konser gişede satılmaktadır. Bu akşam saat 8,30da TÜRK sinemasında 2 film 1 - BiR MAYIS GECESİ | ( Fransızca ) Fernand Gravey, Lucien Barroux ve Kate de Nagy. Neşeli zevkli fevkalâde güzel aşk filmi 72.12 No, EKSPRES Heyecandan, (o meraktan tüyleri ürperten ve dehşet içinde bırakan İ büyük esrarengiz film DE m aram RE a e Xa kA TM AN ME TA EA ERE Bugün Matinelerden itibaren EE KK sinemasında 2 BÜYÜK TÜRKÇE film birden 1—LOREL w HARDI Eşe Yeni - Büyük - Dayanılmaz derecede gülünçlü komedi 2— HALK KAHRAMANLARI Türkçe sözlü AŞK - SERGÜZEŞT ve KAHRAMANLIK filmi ingiltere kralı $. M. altıncı JORJ'un taç giymesi münasebetile Ingiltere Krallığının Canlı Tarihi Pek yakında: İPEK Ae ve MELEK'te