8 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 a AKŞAM ortasından ikiye bölündü L.Z. 130 Zeplininin bir an evvel bitirilmesi emredildi, balon süvarisi Lehman öldü Lakehurst 3 (Akşam) — İnfilâk Deticesinde yanan Hindenburg balo- nunda bulunan 97 kişiden 64 ünün kurtarıldığı tahakkuk etmiştir. Balon süvarisi Lehman ile muavini Brus ağır Sürette yaralanmışlardır. İnfilâk tam 16.20 geçe balonun arka tarafında vuku bulmuştur. İnfilâk akabinde balon ortasından ikiye bölünmüş ve balonun zarfı derhal parlıvarak alev- ler içinde kalmıştır. İnfilâk vuku bulduğu zaman sarkı- talan ipleri tutarak brlonu yere indir- meğe çalışan âmeleler, vaktinde ka- çarak kurtulmağa muvaffak olmuş- lardır. Hindenburgun ankazı alevler için- de yere düştüğü zaman bazı genç yol- cular, kendilerini aşağıya atarak kur- tulmuşlardır. Salâhiyettar mahafil, felâket ve fa- cianın sebepleri hakkında kati bir fi- kir ve mülalea yürütmenin şimdilik mevsimsiz olduğunu söylüyorlar. Burje 8 (Akşam) — Hindenburg balonu kaptanının zevcesi bayan Leh- man buraya gelmiştir, Şerburg tariki- le Nevyorkta yaralı kocasının yanına gidecektir, Almanya yeni balonlar inşa edecek Berlin 8 (Akşam) — Alman havu nazırı general Goering irad ettiği nu- tukta, Hindenburg faclasının Alman- yayı yeni zeplinler İnşasından vaz geçirtmiyeceğini, L. Z. 130. pezlininin tesri için emirler verildiğini söylemiştir. Süvari Lehman öldü Berlin 8 (Akşam) — İnfilâk esna- sında ağır surette yaralanmış olan Hindenburg bâlonu süvarisi Lehman kaldırıldığı hastanede ölmüştür. Almanya ve Italya bir ekonomi konferansı toplanmasını İstiyorlar Bir Amerikan gazetesi Ispanya işinden dolayı bu Iki hükümetin müşkül vaziyete düştüğünü yaziyor Paris 7 — Oevure gazetesi, Ak man Hariciye nazırı Von Neurathın Roma mülâkatlarından bahsederek Almanya ile İtalyanın beynelmilel ekonomi konferansı toplanması için müsait bir hava yaratmak üzere Sov- yetler birliği ile mukarenet aradıkla- rını kaydetmektedir. Avusturyaya gelince, Von Neurath İle Müssolini acele etmemek husu- sunda mutabık kalmışlardır. Musso- Jini Çekoslovakya plârunın muvaffak rinin takviye edilmesinden bahseder- ken diyor ki: «İtalya ve Almanyanın İspanyol ihtilâfına müdahalesinin neticeleri, hayal inkisarı ve nüfuz ziyaı olmuş- tur. Her iki hükümet, bu vaziyetin sıyrılıp çıkmak istemektedir, Fakat beraberce çıkmak İstiyorlar, Çünkü içlerinden birinin Franconun davayı kaybetmesi takdirinde sıkıntıda kal masından ve Franconun galib gelme- si halinde nüfuz kazanmasından kork- olabilmesine pek de ihtimal verme- mektedir. Çünkü Fransa ve İngiltere- nin Avusturyadaki fanliyetleri kâfi derecede müessir değildir. Aynı gazete Alman Hava nazırı ge- neral Göringin Blede yaptığı seyaha- tin de başlıca Polonya-Romanya as- keri ittifakına karşı Yugoslavyanın vaziyetile alâkadar olduğu mütalâa- sında bulunmaktadır. Nev-York Timesin bir makalesi Nev - York 7 — Nev - York Ti mes gazetesi, Roma - Börlin mihve- Madrid önünde yeni muharebeler Asilerin son taarruzları neticesiz kaldı Madrid 7 (A.A.) — Asilerin «Fran- &ız köprüsü» önünde yaptıkları şid- detli bir taarruz akim kalmıştır. Asi- ler Üniversite mahallesindeki mevzi- lerini ıslah edememişler ve bir miktar malzeme terkederek siperlerine dön- müşlerdir. Santander cephesinde Cumhuriyet kıtaları Espinosa kasabasını zaptet- , Cumhuriyet topçu kuvvet- leri Villeruelo de Bricayı şiddetle bom- bardıman etmişlerdir, Asiler bu kasa” maktadırlar. » «İngilterenin yeniden silâhlarıma- sı, İtalya ve Almanyayı tedhiş etmek- işini yaparken Roma ile Berlinin pe- âlâ anlamakta oldukları bir Jisan kullanmaktadır. Demokresilerin, se- ferber etmeğe karar verdikleri tak- dirde seferber edebilecekleri kuvvete sahib oldukları bedihidir. İtalya ile Almanya, muzafferiyet- leri dolayısile değil, endişeleri sebe- bile birbirine yaklaşmaktadırlar.» Kapitülâsyonlar Mısırda lâğvedildi Konferans bu sabah toplanarak muahedeyi imzalıyacak Montreux 8 (Akşam) — Burada toplanan Mısır kapitülâsyonları kon- feransı bilfiil vazifesini bitirmiştir. Bütün noktalarda itilâf hasıl olMuş- tur. Dün ecnebi heyeti murahhas ların, Mısır heyeti ile teati edecekleri an metinlerini hazırlamış- Montreux konferansı heyeti umü- miyesi bu sabah saat onda İsviçre tedir, Çünkü İngiltere bu silâhlanma | Dün Geceki ve Bu Sabahki 'Telgeraflar Hindenburg balonu infilâk akabinde Ismet İnönü Parise vardı Başvekilimize B. Blum ziya- fet verecek, reisicumhur tarafından kabul edilecek Paris 8 (Radyo) — Ingiltere kralı- Tın tac giyme merasiminde bulun- mak için Londraya gitmekte olan Türkiye Başvekili İsmet İnönü bu- gün buraya vasıl olacak ve Fransiz hükümetinin misafiri olacaktır. Fransız başvekili B. Blum İsmet İnönünün şerefine bir öğle ziyafeti verecek, mütcakıben Türkiye Başve- kili cumhurreisi B. Lebrun tarafından kabul edilecektir. İsmet İnönü, Fran- siz hariciye vekili ile de görüşecektir. Sanayi birliği mümessilleri İktisad ve Maliye vekilleri tarafından kabul edildiler Ankara 77 (Telefon) — Buraya ge len sanayi birliği mümessilleri İkli- sad ve Maliye vekilleri tarafından ka- bul edildiler. İktisad vekili mümessil» lerle bir sâat kadar görüşmüş ve mü- messillerin verdikleri izahatle yakın- dan alâkadar olmuştur, Mümessiller İktisad vekilile yapılan görüşmeden çok iyi intibalarla ayrıl- mışlardır. Bunlardan bit kısmı bu ekşamki trenle İstanbula hareket et- mişlerdir. Birlik umumi kâtibi Halid ile mü- messillerden bir kısmı İktisad ve Ma- liye vekâletlerile temaslara devam etmek üezre burada kalmışlardır. İstanbuldan gelen malümata göre Sanayi birliği mümessillerinin Anka- rayı ziyareti İstanbul piyasasında muamele ve istihlâk vergilerinin kal- dırılacağı şeklinde bir tefsire yol aç- mış ve bu tefsir piyasaya da tesir et- miştir. Maamafih bu vergilerde en küçük bir tenzilât dahi mevzuubahis değildir. Burada yapılmakta olan mü- zekereler vergilerin cibayet şekillerini sadeleştirmek içindir. Mz Ea Beşinci umum müfettişlik Kanun projesi Başvekâ- lete geldi Ankara 7 (Telelon) — Şark vilâ- yetlerimizde beşinci utnumt müfet- tişlik kurulması hakındaki kanun pro- jesi Başvekâlete gelmiştir. Beşinci umumi müfettişliğin merkezi Van vilâyeti olacaktır. Hapishane kaçakları Tevfik ile Abdullah jandarma muhafazasında yola çıkarıldı Adana 7 (Akşam) — İstanbul ha- pisanesinden kaçtıktan sonra burada ele geçen katil Abdullahı ile Tevfiğin sorguları bitmiş ve bu gece yarısı pos- tasile jandarmalar muhafazasında $- tanbula sevkedilmişlerdir. Karadeniz vapuru geliyor Birçok mülteci aldı, bugünlerde yola çıkacak Ankara 7 (Telefonla) — Madridde elçiliğimize iltica eden İspanyolları almak üzere İspanyaya gitmiş olan Karadeniz vapuru önümüzdeki hafta içinde İstanbula gelecektir, Bunların bayı hemen kâmilen tahliye etmişler- dir. Siguenza cephesinde cumhuriyet tayyareleri Siguenzayı bombardıman etmişlerdir. Paris — Bilbaodaki çocuk ve ihti- yarların tahliyesine devam ediliyor. Dün Habana vapuru, bir İngiliz gemi- sinin himayesi altında La Bochelle Fransız Ilmanına 40000 mülteci getir. miştir. Maliye vekili geldi Maliye vekili B. Fuad Ağralı, bu sabahki trenle İstanbula “gelmiştir. Ayni trenle adliye vekâleti siyasi müs- şar B. Salâhaddin Yargı da gelmiş- cumhurreisi ve konferansın fahıf re- isi B. Mottanın riyasetinde toplana- rak mukaveleyi imzalıyacaktır, Mısırda kapitülâsyonlar muahede- nin imzasından itibaren lâğvedilmek- tedir. Yalnız muhtelit mahkemeler 1949 senesinde lâğvedilecektir, İş bankasının Antakya şubesi Antakya 7 — İş bankası burada bir #ube açmağa karar vermiştir. Banka müfettişlerinden B. Said buraya ge lerek tetkiklere başlatmıştır. İş ban- kasının burada Şube açmağa karar üyandır nerelere yerleştirileceği henüz tesbit, edilememiştir. Maamafih ayrı ayrı mahallerde iskân edilmeleri kuvvet- li bir ihtimal dahilindedir. Gelecekler arasında Türk tabiiye- tinde kimse yoktur. Bunların hepsi isyan hareketinin başlangıcında elçi- Uğimize iltica eden Madrid hükümeti sleyhdarlarıdır.... Eski Bombay valisi şehrimizde Hindistanın eski Bonıbay valisi B. Hâmid Ali zevcesi bayan Şerife ile be- raber İstanbula gelmiştir. B, Hâmid Ali çok sevdiği Türkiyeyi görmek için bu- raya geldiğini, İstanbulda bir ay ka- , Bursa ve Yalovaya da gide- “İngiltere Guernicanın tahribi hakkında . — İahkikat yapılmasını istiyor i B. Eden Avam kamarasında bu hususa dair mühim beyanatta bulundu Londra 1 (A.A.) — Dün öğleden sonra Avam kamarasında cereyan €den hararetli müzakereler esnasında Hariciye nazırı B. Eden açık şehirle- rin bombardımanından dolayı tees- Sürlerini bildirmiş ve Güernica şehri- nin tahribi hakında beynelmilel bir heyet tarafından tahkikat yapılma- & taraftarı olduğunu beyan etmiştir. Nazır demiştir ki: Bize gelen haberlere göre bu bed- bâh$ şehir pek şiddetli bir hava bom- bâr'dımanına ve mitralyöz ateşine ma- Tüz kalmıştır. Bu gibi faclalar devam ettiği veya daha vasi bir mikyasta ya“ Pıldığı takdirde bundan müthiş tehli- kelerin Avrupayı tehdid ettiği manasi | © Antbony Eden bundan Sonra kon- çıkarılmaktadır. Büyük Britanya beY- © &rol plânından bahsederek bu plânı nelmilel bir heyetin Guerincanın tah- İ mükemmel bulmadığını söylemiş, fa- ribi hakında tahkikat yaptığını GÖ | kat alınan tadbirler sayesinde artık de- mekle bahtiyar olacaktır. Zanneder- | yiz vojile İspanyaya cephane ve gö- sera böyle bir komisyona aza GÖNdEr- | nüllü sevkedilmiyeceğini ümid etti- meleri için bitaraf küçük (devletlere | gini kaydetmiştir. Nazır, teknik nok- rica etmekdiğimiz lâzım gelecektir.» . | çamdan havai bir kontrol tesisine B, Eden bundan sonta Barcelona- | imkân olmadığını kabul etmekle be- daki karışıklıklar hakkında izahat ve- | raber hava yolile ademi müdahaleye rerek şunları söylemiştir; müessir bir şekilde tecavüz edilebile- « — Barcelonadaki İngiliz başkon- İ ceğini zannetmediğini ilâve etmiştir. Fransada dahili | (Ankara civarındaki infilâk vaziyette gerginlik B- Blumun teklifi üzerine Sağ cenah gazeteleri ME e emye bulunmağa karar verdi hükümete hücum ediyorlar) yas; 42) — Bugün öğleden Paris 7 (AA. — Sabah gazeteleri sonra, Fransız mebusan meclisinde bugün parlâmenloda yapılacak olan | başvekil B. Leon Blum söz alarak, mühim müzakereler dolayısile bilhas- | fransanın «Hindenburg> felâketi do- sa dahili siyasetle meşgul olmakta ve | layısile Almanyaya ve Ankara civa- patron ve amele sendikaları arasın- | rında bir mermi imalâthanesindeki daki gerginliğin arttığını ve bunun | infilâk sebebile de Türkiyeye sempa- ise müzakereler üzerinde kendisini | tilerini bildirmek istediğini beyan et- tabii olarak bissettireceğini ehem- | miş ve mebusan meclisinin de Alman solosu 4 mayısta bu şehirde umum? nizamın bozulduğunu haber verince oraya derhal iki harp gemisi gönder- dik, Başkonsolos geçen gece vaziyetin henüz düzelmediğini, çarpışmaların pek şiddetli olduğunu ve tahminlere göre ölenlerin miktarı çok olduğunu bildirmiştir.» Bilbaonun tahliyesi hakında nazır şu malümatı vermiştir; « — Biz iki muhasım tarafın uyuş* masını istemiştik. Fakat buna imkân hasıl olmadı. Bilbaodaki kadın ve ç0- cukları tahliye etmek hususundaki kararunız her hangi bir şekilde mü- dahale soylmaz, Biz sadece insani dü- şüneelerle hareket etmekteyiz.» miyetle kaydeylemektedir. Diğer taraftan Jeanne d'Arc bayra- mi dolayısile nasyonalistlerin ve ka- toliklerin mutad tezabürlerinin hü- kümet tarafmdan yasak edilmiş ol- ması da vaziyetteki gerginliği arttır- Kr, iye de Paris gazetesi, mezkür ce- miyetler namına bu yasağı şiddetle protesto etmektedir, Diğer birçok te- şekküller de aynı suretle protestoda bulunmuşlardır. Paris baş peskoposu kardinal Verdiler, hükümetin bu ted- biri almasına, salk olan sebepleri bil. mediğini söylemiştir. Excelslor gazetesi, $İMdİ Jeanne d.Are'ın ikinci defa olârak bu sefer halkçı cephe tarafndan mahküm edilmiş olduğunu yazmaktadır. B. Blum itimad kazandı Paris 8 (Akşam) — Mecliste dahili siyaset hakkında vuku bulan müza- kere neticesinde B. Blum mahirane bir nutuk ile kabinesine ekseriyet te. min etmiştir. B. Blum amele ve pat- Tonları sabır ve teenniye davet etmiş. tir, Yat klüp açılıyor Hazirandan itibaren Ana- dulu klübunun bir şubesi olarak işliyecek Ye Türk hükümetlerine tâziyelerini göndererek Fransız milletine terce- man olacağından emin bulunduğunu ilâve eylemiştir. Bunun üzerine, mebusan meclisi reisi Herriot, 'Türk ve Alman millet- lerine Fransiz milletinin taziyetlerini göndereceğini bildirmiştir. Fransız Hariciye nazırının taziyesi Paris 7 (A.A.) — Hariciye nazırı 'B. Delbos, Fransız büyük elçisi B. Ponsotu, Ankara civarında mermi imalât atelyelerinde vukua gelen yan- gın dolayısile Türk hükümetine Fran- sız hükümetinin taziyelerini bildir- meye memur etmiştir. Mecliste dünkü müzakereler Ankara 7 (A.A.) — Kamutay bugün Hilmi Uranın başkanlığında yaptığı toplantıda, ikhisarlar umum müdür- Jüğü 1986 mali yılı bütçesinde 180 bin liralık münakale yapılmasını ve Türkiye ile Sovyet Rusya sosyall: curihuriyetleri birliği arasında akde- dilen anlaşmanın tasdikine aid ka- nun lâyihaları müzakere ve kabul edilmiştir. Bir şaki yakalandı Hamid çetesinden bu şakinin Suriyeden geldiği anlaşıldı Diyarbekir 7 (Akşam) — Kedil kö- Ankara 7 (A.A.) — Anadolu klübü namına satın alınmış olan Büyükada Yat klübünün Anadolu klübünün bir halinde ve ayrıca tanzim edil- | miş olan bir statü ile idaresi ve hazi- ran başlarında eskisi gibi Üyelere açıl- ması kararlaştırılmıştır. Bu işlerin tanzimi maksadile Anadolu klübü idare heyetinden bir komite ayrılarak İstanbula gidecektir. Çukurova işçi sendikaları Ankara 7 (Telefon) — Çukuova yü civarında Hamid çetesine mensup şahislardan Derviş adında bir şaki da ha yakalanmıştır. Bu adam Hamid çetesinin geçenlerde Gecuş civarınd& yeplığı müsademeye iştirak etmiştir. Çetenin imhasından sonra Suriyeye kaçarak şimdiye kadar Suriyenin Girdiç köyünde oturan Dervişin bu defa tekrar yurd içine girdiği anlaşır mıştır. x Polis teşkilâtı kanunu lâyihas! Ankara 7 (Telefonla) — Bütçe en mıntakasındaki işçi sendikaları hak- | cümeni toplanarak polis teşkilât kında tedkiklerde bulunmak üzere | kanunu projesinin müzakeresine d€- mma mm e Ön enini dele öne inn an İİ İlam