20 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 20 Mayıs 1937 5 — — — Dün Geceki ve Bu Sabahki Teleraflar Bakırköy emrazı akliye hastanesinde bir facia Hastalardan biri, diğer birini tabanca ile öldürdü Katil Arnavut Hüseyin, maktul da Elza Niyegonun katili Osman Ratıptır Dün, Bakırköyde Emrazı akliye hastanesinde bir cinayet işlenmiştir. Bu cinayet, bundan on bir sene ka- dar evvel işlenen ve o zaman İstanbul halkını ve bilhassa Musevilik muhiti- ni aylarca işgal eden bir cinayeti da- ba hatırlatmıştır. O zaman, Ratıb paşa zade Osman Ratıb ismindeki 38 yaşlarında bir adam; Galatada Şişhane civarında oturan Eliza Niyego isminde bir Mu- &evi Kızına âşık olmuş, ebeveynine mütcaddid defalar nikâhla almak Üzere müracaat ettiği halde buna Muvaffak olamamış ve aşkı cinnet derecssine kadar gelen Osman Ratıb, bir akşam, genç kızın daktilo olarak çalıştığı acntadan çıkmasını bekli- yerek Bankalar caddesinde tabanca ve bıçak darbelerile onu öldürmüştü. Bu cinayetinden dolayı derhal tev- kif edilen ve o zamanki cinayet mah- kemesinde muhakeme edilen Osman Ratıb, cinnet âsen gösterdiği için *Tibbı adlice müşahede altına alınmış ve cinayeti işlediği esnada şuuruna sahib olmadığı tesbit edildiği cihet- Ie ademi mesuliyetine karar verilerek akıl hastanesine sevkedilmişti, Hastanede bir hayli niüddet yatan Osman Ratıb, bir aralık iyileşmiş ve sık sık müşahede altında bulundurul- mak şartile bir müddet için serbest bırakılyıstı. Bu sırada cinneti tekrar nükseden Osman Ratıb yeniden Em- Tazı akliye hastanesine alınmış ve sıkı bir tedaviye başlanmıştı. Osman Ra- tıb bulunduğu koğuşta tedavi altm- da olan Arnavut Hüseyin ismindeki adamla sık sık kavga etmekte ve bu kavga bazan tokat ve yumruğa ka- dar ilerilemekte idi. Hastane hade- me ve mubassırları müteaddid kere- ler bu iki deliyi güçlükle zaptedebil- mişlerdir. Diğer azılı delilere nisbeten akıllı olan bu koğuş hastaları, hademelerin nezaret altında muayyen zamanlarda bahçeye çıkarak çalışırlar ve hava alırlardı, Dün gene böyle bir gezinti esnasın- da Osman Ratıbla Arnavut Hüseyin tekrar kavgaya başlamışlar ve bu #i- rada Arnavut Hüseyin - henüz nere- den ele geçirdiği katiyetle tesbit edi- lemiyen - bir tabanca ile Osman Rae taba ateş etmiştir. Tabanca altı kurşunludur. Hüse- yin, hepsini atmıştır. Dördü Osman Ratıbın vücudünün üst kısımlarına isabet ederek ölümü intac etmiştir. Arnavut Hüseyin, cinayeti işledikten sonra Osman Ratıbın ölüsü üzerine kapanmıştır. Silâh seslerine yetişen hademeler bir taraftan Hüseyini yakalamakla beraber, diğer taraftan jandarmayı da haberdar etmişlerdir. Gelen jan- darmalar, Hüseyini yakalamış, cürüm aleti olan tabancayı muhafaza altına Faciadan hubesdar edilen nöbetçi mâddelumumisi B. Ubeyd Bakırköy jandarma kumandanile birlikte has- taneye gelerek tahkikatın adli kıs- mına el koymuşlardır. Osman Ratıbın cesedi Morga nak- ledilmiştir. Tabancanın ne şekilde el- de rada ehemmiyetle araştırıl- maktadır. Italyan kral ve kraliçesi Hvlapcsleyu vasıl oldular Bir Macar gazetesi: “Fazla nikbinliğe kapılmamalıyız,, diyor Budapeşte 19 (A.A) — İtalyan hü- kümdarları saat 10,30 da hususi tren- le buraya gelmişlerdir. Naib Horthy, hükümdarları istasyonda karşılamış ve bando İtalyan marşını çalmıştır. İtalyan * hükümdarlarile (o naib Horthy ve maliyetleri selâm duran Kı- taların önünden geçmişlerdir. Almanya, Avusturya ve Yugoslav- ya sefirlerile İtalya sefareti erkânı hükümdarların huzuruna çıkmışlar- dır. Hükümdarlarla maiyetleri bundan sonra arabalara binmişlerdir. Adedi 18 olan bu arabalardan 3 tanesine be- ger at, 15 tanesine de dörder at koşul- mauştu. 1917 senesinde dördüncü Şar- Bir Macar gazetesinin makalesi Budapeşte 19 (A A.) — İtalyan kra- lının Peşteyi ziyaretinden bahseden «Reggeli Ujsag» gazetesi diyor ki: «Fazla nikbinlik göstererek yeni bir inkisarı hayale uğramak istemeyiz. riyaretinden mucize beklemiyoruz. Bunun içindir ki İtalyan kralının bu Fakat herhalde İtalyan Hariciye na- gırı koy; Ciano İle Macar devlet adams İtalyan - Yugoslav o anlaşmasından Venedikteki İtalyan - Avusturya mü- zakerelerinden ve Londrada Macar Hariciye nazırının da iştirâk ettiği ko- nuşmalardan sonra iki memleket mü- nasebalının son şeklini tesbit etmeye yarıyacaktır, Kont Clano ayni zamanda Mussoli- ninin ne dereceye kadar Tuna havza- sında teşkilât yapmağa taraftar oldu- gunu, İtalyanın bu teşebbüsü nasıl anladığını ve merkezi Avrupada Al- man faaliyetine ne gibi bir sâhu ayır- mak islediğini de tasrih eyliyecektir.» Bir Fransız gazetesi ne diyor? Pariş 19 (A.A.) — İtalyan kralının Budapeşte seyahatini mevzuu bahse- den Er Nouvelle gazetesi diyor ki: «İtalyan Hariciye nazırı Kont Cia- no, İtalyan - Yugoslav anlaşmasını it- mam edecek olan Yugoslav - Macar anlaşmasını tahakkuk ettirmek pro- jesinden vaz geçmiş değildir. Söyledi- ği nutukta esasen buna temas etmiş- ti ve bugün iktidar mevkiinde bulu- nan Macar devlet adamlarına da bu hususta güvenmektedir. Diğer taraftarı bu harekete Alman- yanın da yardım ettiği anlaşılıyor. Fa- kat bu hareket Yugoslavya naibi prens Paul nezdinde pek © kadar muvaffak olamıyor. Roma - Berlin mihveri böy- le bir anlaşmada Paris - Londra hare» ketine karşı bir engel görmektedir. Acaba Macaristan kendisine yapılan teşçilere kapılarak Küçük ahtant dev- Jetlerile arasındaki uçurumu daha zi- yade derinleşirecek midir?, > g 77 Ispanyol tayyaresi Kati bir karar verilinciye kadar Fransada kalacak Paris 19 (A.A.) — Hariciye nezare- tdnin verdiği bir emir mucibince Pau- da karaya inen 17 Bask tayyaresi, na» sırlar meclisi bu hususta kati bir ka- rar ittihsiz edinciye kadar salıverilmi- yecektir. Humanite gazetesi, buna şiddetle itiraz ederek İspanya cumhuriyetine karşı yapılan bu düşmanca hareketin Fransız halkınca tasvip edilmiyeceği- ni Iddia etmektedir. cihetten le Jour gazetesi Fran- sız - İspanyol hududundaki beynelmi- Jel kontrol heyeti şefinin bu tayyare- lerin harbin sonna kadar muhafaza edilmesi lâzım geldiği kanaatinde bu- Tunduğunu yazmaktadır. Sıhhiye miden arasında yeni tayinler Ankara 19 (Akşam) — Ordu mem- leket hastanesi dahiliye tabibi Zeki Mesud İstanbul tıbbı adli bürosu â- mirliğine, Pendik belediye tabibi Ke- mal Fatih belediye tabibliğine, Gebze hükümet tabibi Selâhaddin Samsun sıtma mücadele reisliği tabibliğine ta- yin edilmişlerdir. Bir sporcu hakkındaki karar kaldırıldı Ankara 19 (Akşam) — Geçen sene Ankaragücü sahasında cereyan eden bir hâdise üzerine Ankaragücü umu- mi kâtibi B. Hikmet hakkında müeb- bed boykot kararı verilmişti. Türk #por kurumu genel merkezinin son içtimamda bu karar refedilmiştir. Hariciye vekili Irak-İran hudud ihtilâfında hakem olacak 'Tepms gazetesine Ankaradan telg- rafla bildiriliyor. Türkiye Hariciye nazırı yakında Bağdada giderek Irak- İran hudud ihtilâf: hakkında hakem vazifesini görecektir. Bu ihtilâfın hal- H, Türkiye, İran ve Irak arasında Or- ta Asya paktınım imzalanmasını te- min edecekti B . Mussolininin tayyare uçuşu Roma 19 (A.A.) — B. Mussolini dün kendisnin üç motörlü tayyaresi ile bir antrenman uçuşu yapmıştır. Littorio tayyare limanından saat 17 de hare- ket etmiş olan Düçe, Lido de Rome, Anzio, Nettuno, Sabandia, Terracina, Gaeta üzerinden uçtuktan sonra Sa- at 18,50 de yine Littorio tayyare li- manına İnmiştir. Arnautluk isyanı İhtilâl hareketi bastırıldı Etem Toto kaçtı Tiran 19 — İhtilâl hereketi tama- men bastırılmıştır. İhtilâleilerin başı Etem Totonun kardeşi maktul düş- müştür. Amcası da ölmüştür. Berlin 19 — Arnavudluktaki isya- nı tertip edenleden Etem Totonun Yunanistana kaçtığı bildiriliyor. Belgrad 20 — Arnavut âsilerinin reislerinden İsmail Gülbegay tevkif edilmiştir. Bir kısım âsiler Yunaniş- e SE Fransız Hariciye nazırı Ankara Paris 19 (AA) — Hariciye nazırı Delbos, bugün öleden sonra Fransa- nın Ankara büyük elçisi B. Ponsotu kabul etmiştir. Başvekilimiz Polonya Hariciye nazırı ile görüştü Londra 19 (A.A) — Türkiye Baş- vekili B. İsmte İnönü, Polonya Ha- rieiye nazırı B. Beck ile iki memle- keti alâkadar eden meseleler üzerin- de bir görüşmede bulunmuştur. Tramvay şirketinde kaçakçılık Tramvay şirketinde yapılan tahki- katta bir malzeme ve elektrik kaçak- çılığı görülmüştür. Kaçakçılığın ya- rım asırdanberi devam ettiği anlaşıl- mıştır, Bu suretle gülnrük resminden Almanyada Rusya ve | Fransaya hücun hücumlar Berlin 20 (Akşam) — Pariste M, Litvinof ile Delbos arasında yapılan kes muşmaları müteakıb neşredilen tebliğ Almanyada şiddetli akisler yapmıştır. Gazeteler uzun makaleler yazıyorlar. Berilner Tageblat gazetesi diyor ki: «Bu vesika aklı selime ve hakikate karşı meydan okumadır. Sovyet Rusya nki feci vaziyet, İspanyadaki dahili harp, Paris sergisindeki sabotaj, dünya“ nın her tarafmdaki grevler, Litvinef ve için bir kâr değildir.» Delbos ne derlerse desinler, insaniyet Halay meselesinde ihtilâflı iki nokta Konsey lisan ve hudud mıntakaları hakkında kat'i karar verecek Cenevre 19 (A.A) — «Joumal des Nations» Hatay meselesini tedkik eden mütehassıslar komitesinin mesaisini mevzuu bahis ederek diyor ki: «Komite Milletler cemiyeti konseyi- nin geçen 27 kânunusani tarihli kara- rında zikredilen prensiplere uygun 0- larak Hatayın statüsü ve ana yasası projelerini hazırlamıştır. Statü projesi gu fasılları ihtiva etmketedir: Umumi ahkâm, irtibat, harici işler vatandaşlık sıfatı, Milletler cemiyeti konseyinin umumi kontrolu, Hatayın askerlik- ten tecridi, Türkiye ve Fransanın teş- riki mesaisi, Milletler cemiyeti konse- yinin karar ve tavsiyeleri, akalliyetler, gümrük idaresi, akalliyetlerin ida- resi, İskendreun limanı, posta ve tel münakalâtı meriyete girme tarihi. Ana yasa projesine gelince, bu da şu noktaları ihtiva eylemektedir: Umumi ahkâm, kuvvetlerin teşkili, teşri kuv- yeti, icra kuvveti, adliye kuvveti, hu- kuku esasiye. Bir de bunlara dil meselesinin ve tahdidi hududun ilâvesi lâzım gelmeke tedir. Burada dönen şayialara göre Menemencioğlu Hatay'da Türk dili- nin mütefevvik bir lisan olması Mil letler cemiyeti kararının muktezasın» dan olduğunu ileri sürerek Türk ve Arap lisanları arasında gayri tabii bir musavat tesisini reddetmiştir, Mesele konseyin 27 kânunusani tarihli karark nın tefsiri mahiyetinde olarak bu de- fa konsey tarafından halledilmek lâ, zum gelmektedir. 'Temps ne diyor? 'Temps gazetesine göre konsey resmi Ysan ve hudud üzerinde3 mıntaka hakkında karar verecektir. Türkiye arapçanın ancak ihtiyaç halinde yar- dımcı dil olarak kullanılmasını isti- yor. Hudud üzerindeki mıntakalara gelince, Türkler reyiime müracaat edilmesini istemekte, Fransızlar bunu kabul etmemektedir. Bugünkü büyük geçid res resmi 300 geminin iştirak edeceği bildiriliyor Portsmouih 19 (A.A.) — Kral yar rın Spithead'de öğleden sonrg yirmi senedenberi görülmedik muazzam de- niz geçit resmini seyredecektir. Ge- çit resmine 145 İngiliz harb gemisi ile 16 ecnebi harp gemisi ve keza birçok büyük yolcu vapurları, balıkçı gemi- leri, yatlar ve diğer, muavin gemiler iştirak edecektir. Bu suretle resmi ge- çidde bulunacak gemilerin adedi 300 den fazla olacaktır, En büyük ecnebi harp gemisi Arjan- tinin 28,000 tonilâtoluk «Mereno> zırhı- isı ve en küçük ecnebi harb gemisi de Estonyanın 600 tonluk «Kalev; deniz- altı gemisidir. Resmi programda Al- manların Graf Speec kruvazörü resmi geçide iştirak edecek olan en modern ve en enteresan harp gemisi olarak tavsif olunmaktadır, Fransada mühim bir tayyare kazası Paris 20 (Akşam) — Cenubi Ame- rikaya işlemek üzere yapılmış olan L. Y. #7 işaretli büyük tayyarenin Antibde tecrübeler yapılırken tayyare yerden hareket edeceği sırada kazaya uğrahmıştır. Tayyarede 10 kişi vardı. Beşi ölmüştür. 2 yaralı vardır. $ kişi sağ ve salimdir. E Nakliye evlerinin tarifeleri indirilecek Hükümet geçinme masrafını ucuz- latmak için tedbir almaktadır. Nak- liye masrafların indirilmesinin bu hususta mühim tesiri olacaktır. Ve- kâlet nakliye evlerinin tarifelerini de #ndirmeğe karar vermiştir. Bu sabahki sis Bu sabah ta limanımızı kesif bir «ip kaplamıştır. Sis, saat yediye doğru yavaş yavaş dağılmağa başlamıştır. Bazı vapurlar ilk seferlerini yapama- mışlardır, Sis yüzünden bir kaza kay- Habeşistan Milletler cemiyetinden çıkarılıyor Eylül toplantısında bu hususta karar verilecek Londra 19 (A.A.) — İngiliz siyasi mahaflinin kanaatine göre, Habeşis- tanın Milletler cemyletinden çıkarıl- ması nihayet Milletler cemiyeti asamb- lesinin eylüldeki toplantısında vuku bulacaktır, Her tarafta bugünkü v ziyetin artık devam edemiyeceği söy- leniyor. Yalnız İtalya değil İsveç, Bel- çika, İngiltere, Fransa, ve hattâ Sov- yet Rusya bile ayni mütaleadadır. Bununla beraber bu devletler Habe- gistanın Milletler cemiyetinden çıka» rılmasını doğrudan doğruya kendileri teklif etmek istemiyorlar. Böyle bir teklif yapılırsa, buna müzaheret ede- cekleddir. Dolaşan bir rivayete göre, İsviçre hükümeti âzasından Motta, Habeş müs rahhaslarının salâhiyetnamelerinin artık kabul edilemiyeceği kararını ve- recek bir komitenin reisliğini kabule mütemayildir. Böyle bir proje lehin- de karar verileceğine muhakkak na» gariyle bakılıyor. Fransada yağmur ve feyezanlar | Paris 20 (Akşam) — Yağmur ve fırtına yüzünden orta ve yukarı Fran» sada nehirler taşmıştır. Bir çok yete lerde arazi kaymıştır. Zarar çoktun, Bir çok yaralı vardır. General Cevadın cenazesi Ölümünü teessürle yazdığımız müs tekait general Cevad Bekirin cenaz€ merasimi dün yapılmıştır. Cenazed$ asker, bir bando muzika, vali B. Mus hiddin Üstündağ, pek çok tanınmış zevat vardı. Cenazeyi oğlu B, Nurede din, damadı Sümer Bank umum müs dürü Sadullah Sümer, kızı bayan Far. zilet Sümer takib ediyordu. , Merhumun oğlu Viyana sefareti ikinci kâtibi B. Nureddin ile vali B, Muhiddin Üstündağın kızı bayani Günselinin nikâhları 29 mayısta yö pılacaktı. Merhum nikâhın geri bi rakılmamasını vasiyet ettiğinden nis kâh 29 mayısta yapılacaktır,