20 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

20 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

© Gençlik (Baş tarafı birinci sahilede) — Spor ve gençlik bayramının İs- tanbul şenliklerini açıyorum, dedik- ten sonra 19 mayısın Türk tarihinde- ki ehemmiyetini anlattı; — Bundan 18 yıl önce Türk ulu- sunun, Türk yurdunun varlığına ölüm ve yokluk uğursuzluğu çökerken ara- mız& düşman orduları çıktığı gün İs- tanbuldan ayrılan Atatürk dört gün sonra, 19 mayısta Samsuna ayak bas- mış ve oradan demir elini Türk mille- tine uzatarak ona varlık ve hayat za- ruretini haykırmıştır. Diyen vali o tarihten sonra memle- ketin eriştiği büyük muvaffakıyetleri izah ettikten sonra: — Türk milletinin tarihe san dö- guşunun ilk sesi olarak vatan ufukla- rında ebediyen çınlıyacak olan 19 ma- yısın bize ilham ettiği mâna kuvvetli bir spor sevgisidir. Bu yolda değişmi- yen örneğimiz bütün kuvvetlerin ve güzelliklerin sembolü olan. Atatürk- tür, Örneğine sadık kal, ona lâyık ol! dedi. $ Talebe namma kürsüye çıkan bir kız talebe de söylediği kısa bir nutuk- ta bütün gençliğin içide duyduğu heyecana tercüman oldü. Jimnastik hareketleri Nutuklar bitince erkek talebeler sahanın gerisine çekildiler ve evvelâ kız talebe jimnastik hareketlerine başladılar. Bir bayan öğretmenin ku- mandasında büyük bir intizam için- de jimnastik hareketleri yapan kızla- rımız gerek aralarında temin ettikleri harikulâde bebaberlik, gerek çeviklik ve zindelik bakımından çok muvaffak oldular ve her hareketleri coşkun alkışlarla karşılandı. 1300 kız talebe sanki bir tek vücudmuş gibi hatasız beden hareketleri gösterdiler ve al- kışlar arasında yerlerine döndüler. Kızlardan sonra erkek talebeler sa- haya geldi. Onlar da ayni intizam, be- raberlik ve sert hareketlerle yüksek kabiliyetlerini gösterdiler, Seyircilere güzellikten mütevellid heyecan anla- rı yaşattılar. Beden hareketleri tezahüratı 10,40 da bitti. Stadyom içinde resmi geçid başladı. Önde tayyareci kıyafetile Türkkuşu talebeleri olduğu halde Ünversite ve yüksek mektepler tale- beleri, denizciler, jimnastik hareket- lerine iştirak eden kız ve erkek tale- beler ve bunlardan sonra da pehlivan- Jar, kayak sporcüleri, klüpler forma- larile resmi geçide iştirak ettiler, Bu esnada stadyom üzerinde uçan tayya- reler mütemadiyen üzerinde, sıhhatin ehemmiyetini anlatan vecizeler yazı- hı renkli kâğıdlar atıyorlardı. Abideye çelenk konuyor Resmi geçid bitikten sonra bütün talebler Taksim abidesi etrafına top- lanarak abideye çelenkler koydular ve İstiklâl marşını söylediler. Öğleden evvel Taksimde yapılan merasim bu suretle bitti. i Kadıköy stadında Sabahleyin saat 8,45 de sporcüler, şehrin Anadolu tarafındaki Mse ve or- ta mektep talebleri bir örnek elbise» lerle öğretmenlerinin kumandası, ©- kul direktörlerinin nezareti altında Kadıköy kaymakamlığı önündeki sa- hada toplanmışlardı. Önde Selimiye bandosu olduğu halde talebeler mil- M marşlar söyliyerek Kadıköy stadına hareket ettiler ve sahaya girince kro- kide gösterilen yerlerini aldılar. İçi, dişi bayraklarla donanmış olan stadın her tarafı kadın, erkek binlerce halkla dolmuştu. Saat 9 dan sonra stad davetlileri istiap edemiyecek bir hale gelmişti, Saat dokuz buçukta talebeler teftiş edildikten sonra Selimiye bandosu- nun çaldığı İstiklâl marşile şenlikle- re başlandı. Önce Kadıköy kaymaka- mı bir söylev söyliyerek 19 mayısın ehemmiyetini anlattı. Sonra muallim mektebi talebesinden bir gerç de kı- sa bir nutukla bugünün neşesini te- barüz ettirdi. Söylevleri müteakip iz- ciler sahanın ortasındaki direğe bay- rak çektiler ve tribünün önündeki Atatürk büstüne çelenk koydular, Gençlik namına mekteplilerden sarı- ın bir genç kızla esmer bir delikanlı Atatürk büstünün önünde ve çelen- gin iki tarafında yer aldılar, bu man- sara uzun uzun alkışlandı. AKŞAM Spor hareketleri Önce genç kızlarımızın muhtelif böden hareketlerini seyrettik, Yüzler- ce mektepli kız siyah kilot, beyaz gömleklerle sahayı - doldurmuşlardı. Beden terbiyesi öğretmeni bayan Hi- dayetin kumandasında spor hareket- lerine başladılar. Büyük bir intizam göze çarpıyor, gür sesli öğretmenin kumandaları hiç aksamadan yerine getiriliyordu. Yüzlerce kol ayni za- manda hareket ediyor, siyahlı beyazlı genç kızlar sahada muhtelif şekiller meydana getirerek sürekli alkışlar toplamağa hak kazanıyorlardı. Genç kızlar beden hareketlerine başlıyalı yarım saat geçmişti, Öğrete men son kumandasını verdi: — Sol kol baş üzerinde yarım (0) yaparken topuk kaldır! Derhal sol kollar dağınık kesik saç- lı başlar üzerinde yarım «Oş oldu; vü- cudler hafifçe havaya doğru uzandı ve bir alkıştır başladı. Bu hareketten sonra kızlarımız gene öğretmenlerinin kumandasile sahanın geri tarafında- ki eski yerlerini aldılar. Şimdi sıra erkeklere gelmişti. Bel kırmızı şeritle beyaz pantalon üstünde gene beyaz atlet fanilelerile erkek talebeler sahaya çıktılar ve öğ- retmen bay Nihadın kumandasında spor hareketlerine başladılar. Gençler sert hareketlerle kız arkadaşları kadar güzel beden terbiyesi yapıyorlar ve sık sık alkışlanıyorlardı. Öğretmenin her kumandası derhal ve büyük bir bir- dikle yapılıyordu. Geçid resmi başlıyor Erkek talebenin beden hareketlerin- der sonra geçid resmi başladı ve tri- bün önünde yer alan Selimiye ban- dosunun çaldığı yürüyüş marşile ön- cs genç kızlar geçtiler. En önde bir kız talebe elinde bayrağımızı taşıyor, bunu öğretmenler ve sonra talebeler takip ediyorlardı. Tribün önüne gelin- ce kızlarımız başlarını davetlilere doğ- rü çevirerek - halkı —-selâmlıyorlardı, Genç kızlar resmi geçidinden sonra göğüs ilerde, baş dik ve bacaklarının bütün “kuvvetile askörce yürüyen er- kek talebelrimizin geçid resmi başlar dı, onlari da sporcüler takip ettiler; Önce, fito kürekleri omuzlarında de- nizciler, sonra futbolcüler ve güreşçi- ler sıra ile geçtiler. Şehrin Anadolu ya- kasındaki muhtelif spor - klüplerine mensup futbolcüler grup grup: geçi- yor, her grupun önünde koltuğu altı- Dün öğleden sonra Taksim stadyomundaki merasimden Iki enstantane Sağda Halkevi gençleri geçid resmine hazırlanırken solda ritmik dans yaparken na bir futbol topu sıkıştırmış olan ka- lecileri evvelâ müdafiler ve daha son- ra da muhacimler takip ediyorlardı. Resmi geçid bu suretle bittikten son- ra halka spor hareketlerinin nihayet- lendiği ilân edildi. Kadıköy stadına birçok kimseler de İstanbuldan geldi- ği için dönüşte vapurlarda oturacak yer kalmamıştı. Bakırköyünde 19 Mayis sopr ve gençlik bayramı, şehrimizin her tarafırida olduğu gibi Bakırköyünde de kutlanmıştır. Dün saat 15de Bakırköy ve civa- | rındaki mektepliler, sporcular tören meydanında tertip edilen programa göre yerlerini almışlardı, Bundan sonra askeri komutan, parti başkanı ve kültür müdürlüğü | bütün hazır bulunanlardan siviller şapkalarını çıkarmışlar ve talebe ie sporcular hazırol (vaziyetinde mızıkanın refakatile istiklâl marşını söylemişlerdir, Bu sırada meydandaki direğe Türk bayrağı de yavaş yavaş çekilmiştir. Bundan sonra sporculardan bir İ genç, 19 Mayısın Türk inkılâp - ve kurtuluş tarihinin başladığı büyük gün olduğunu anlatan bir nutuk Söylemiş ve nutuktan sonra onuncu yıl marşı çalınıp söylenmiştir. Bundan sonra spor ve idman ha- reketleri yapılmıştır. İdman hareketleri bittikten sonra talebe ve sporcular, Bakırköy kay- makamlığının önünden geçerek Be kırköyünün başlıca sokaklarından geçmişlerdir, Gece eğlenceleri Gündüz stadyomlarda yapılan id- mari bayramından obaşkâ gece de Halkevlerinde eğlenceler, müsamere- ler tertip edilmiştir. Bu münasebetle Beşiktaş Halkevi salonunda bir kon- ser, bir perdelik bir temsil verilmiş, projeksiyonla spor hareketlerine sid - eri spor salonunda jimnastik çeviklik hareketleri, Basketbol, eskrim, güreş, | boks gibi benedi hareketler yapılmış- tar, Bundan sonra bir yıl içinde Halk- evinde yapılan spor faaliyetlerinde ka- zananlara mükâfatlar dağıtılmıştır. Kadıköy Halkevinin tertip ettiği program mucibince dün gece Sürey- ii dal 20 Mayıs 1937. bayramı parlak kutlandı ya sinemasının üst salonunda ha mahsus büyük bir konser Şehremini Halkevinde de bir gece toplantısı yapılmış, Şehremini Halk- evi başkanı tarafından Atatürkün gençliğe hitabesi okunmuş, milli bir piyes temsil edilmiş, bundan sonra da bir balo verilmiştir. Üsküdar Halkevinde 19 may tarihi ehemmiyeti hakkında bir nu tuk söylenmiş, bundan Sonra bir kon- serle bir piyes temsil edilmiş ve mada spora aid bir filim gösleril tir. Halkevlerindeki Sabahleyin yapılan şenliklerden sonra öğleden sonra da Eminönü, Be- şiktaş, Şişli, Üsküdar, Kadıköy Halk- evlerinde İstiklâl marşı ile başlan- mak suretile ve hatiplerin 19 mayı- sın tarihi ehemmiyetini tebarüz etti- ren söylevlerile başlanmak suretile geçid resimleri, spor ve jimnastik ha- reketleri yapılmış ve bazı evlerde spor cularâ mükâfatlar dağıtılmıştır. Beyoğlu Halkevinin Taksimdeki parlak tezahüratı Beyoğlu Halkevi 19 mayıs bayra- mını tesld için hazırladığı (o zengin programın ilk kısmını dün öğleden sonra Taksim stadyomunda ve ikin- ci kısmını da gece Beyoğlu Halkevi binasında tatbik etmiştir. Beyoğlu Halkevinin spor şubesinde yetişen 155 kız ve 50 erkek sporcu dün öğleden evvel yeknasak kıyafetlerile Halkevi binasından hareket ederek Taksim (stadyomuna gelmişlerdir. Taksim stadyomu Beyoğlu Halkevi nin davetlilerinden mürekkep muaz- zam bir kalabalıkla dolu idi.. Burada merasime İstiklâl marşile başlandı.. Bunu müteskip Beyoğlu Halkevi relsi B, Ekrem Tur günün ehemmiyetini anlatan çok güzel bir nutuk söyliyerek bütün davetlilerin bayramıni tebrik etti. Sahada yer almış bulunân Halke- vinin spor kızları bundan sonra meni Jeketimizde flk defa olarak musiki £ Ie beraber ve toplu bir halde jimnas: tik hareketlerine başladılar, 100 kz plâkla çalınan ve hoparlörle ker ta- rafa yayılan bir vals hevasile, dalma beraberliği muhâfaza ederek bedii ha- reketler gösterdiler. Şimdiye kadar görmediğimiz bu yeni hareketin ha- sıl ettiği güzel manzara ve genç kız- larımızın gösterdikleri muvaffakiyet stadyomu dolduran binlerce insanın coşkun alkişlarile karşılandı. Bu danstan sonra bütün kızlar 89- hanın ortasına toplandılar ve ellerini yukarı kaldırârak bir müddet durdu- lar. Ne olacağını kestiremeden bekii- yen halk, kızlar kenarlara doğ a* çıldığı zaman ortada 25 genç kızın tül elbiseler giymiş oldukları halde küçük bir daire teşkil etmiş olduklas rını gördük. Bu şekilde uzun tül ek biseler giymiş olan genç'kızlar bedif danslar yaplılar, Halk bu sürprizi şiddeti alkışladı. z Bundan sonra Beyoğlu Halkevi 4- zaları hâlkın önünden muntazam bir resmi geçid yaparak merasime nihas yet verdiler, Evin erkek âzalârı da ge- Ce yirmi birde Halkevinin jimnastik salonunda toplanan davetlilere atle- tik hareketleri; basketbol, eskrim; güreş ve boks sporları yaptılar, kaza» nanlara mükâfatlar verildi. Şehremini Halkevinde 19 mayıs spor ve gençlik bayramı Şehremini Halkevi çevresinde tam saat 15 de Topkapı spor klübünde tops lanan Halkevi başkanı Midhat Te- ker ve gençlerden Bahri Selâhattin söz söylemişlerdir. Ondan sonra di- ğer numaralar yapılmış, bilhassa o- yunlar fevkalâde alkışlanmıştır. merasim Karaya oturan Amerika vapuru kendi vesaitile kurtuldü Dün sabah Fenerbahçe önlerinde karaya oturan Amerikan bandıralı ekspres vapuru öğleye kadar süren dgs vamlı bir çalışma sonunda kendi vesâ- itle yüzdürülmüştür. Muhtelif tüccar eşyasile Amerikadan gelen bu vapur dün sabah Ahırkapı açıklarında sis yüzünden yolunu şaşırmış ve Fener- bahçe önlerine düşmüştür. Vapurda hasar yoktur,