29 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

29 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

Adana şimale ve istas- yona doğru genişliyor Nehir kenarındaki bahçelerden başka bir kaç umumi bahçe ve park yapıldı Adananın umumi görünüşü Adana (Akşam) — Adananın ku- ruluşu pek eski olmakla beraber yal- nız Türk devrine ait eserler'göze çar- par, Kıymetli ve tarihi binâlar eksik değil ise de Adanada, minareden ziya- de fabrika bacası, kubbeden çok iri gövdeli pamuk depoları bulunur. Çok | sicak ve kurak olan iklimi dolayısile evlerin şeklinde bir hususiyet görülür. | Ekserisinin damları düz, saçakları ge- niş, balkonları çıkintılıdır. Şehir bir yandan nehir boyunca şi- male doğru diğer taraftan demiryolu ve yeni istasyona doğru genişlemekte. dir. Nehir kenarında uzanan; sicak müne çalışılmaktadır. Bir yıl içinde Adanaya 2787 ton çimento, 1500 ton işlenmiş demir, 950 ton da işlenme- miş demir grimiştir. Bu rakkamlar adanadaki imar hareketinin canlı bir misalidir. Adanada bahçeler Adanalıların yazın sıcak ve bunal- tıcı günlerinde geceleri temiz ve serin hava almak ve tatil günlerini iyi ge- çirmek için Seyhan nehrinin sağ sa- hilinde ve hükümet konağının karşı- sında bir belediye bahçesi, gene Sey- | han kenarında ve Orduevi karşısında i yazlık Seyhan parkı, yazlık sinema ve ! memleketler nebatatı, portakal, limon, | bar yardır. Son zamanlarda meydana | hurma ağaçlarile ve palmiyelerle dolu getirilen ve plânı Yansene yaptırılan | ve süslü bahçelerin, bağ ve bostanlarm | büyük Atatürk parkı mevcuttur. Bu | pek hususi ve lâtif manzarası vardır. | park diğerlerinden çok güzel ve mo- | i Memlekette içecek ve kullunılacak | derndir. suyun ekserisini nehir ve bürgularla Parkın ortasında Atatürk heykeli, çakılan tulumbalar vasıtasile çıkarı- | heykelin kaidesinde kurtuluş savaşı lan sular teşkil eder. hatıralarını gösteren üç figür ve Nehir kıyılarında yeni bahçeler | önünde gayet güzel mermerden ya- (Mavra) denilen dolaplarla, diğer kı- | pılmış bir havuz vardır. sımlarda bulunanlar da bostan kuyu- Atatürk parkı bu yıl daha güzelleş- larına konulan dolap ve motörle işler | miştir. Belediye, ağaçlama fasliyeti- İ Santrifuj ve motopomplari sulanır. ne durmadan devâm etmektedir. | Evvelce deniz yolile Adanaya Köp- Parkın sağ cephesinde bu sene bü- rü başına kadar Seyhannehri üzerin- | yük bir gazino yaptırılmıştır. İ de ufak tefek mavuna ve'yölkenliler- | | le yapılan nakliyat, bugün'için yalnız | Kadınhanı çok iyi bir suya | şehrin kereste ve odun ihtiyacını dağ- kavuşuyor lardan indirildikten sonra Sallarla Kadınhan (Akşam) — Kazamız halkı bir iki ay içinde çok iyi bir su- ya kavuşacaktır. Bu suyun merkeze isalesi için lâzım olan boru ve saire tamamen fenni ve sıhhi şeralti haiz- dir. Halkın sıhhatı namına bu suyun temini, İstanbul tüccarlarından Ka- dınhanlı B, Ahmed Toppaşın on bin, İ Son seneler zarlında şehirde Imar | oğlu B. Nurinin dört bin ve bura tüc- İ göze çarpacak kadar bariz ve canlı- | carlarından B. Mustafa Uğurun beş | dir. İnşaat günden güne artmaktadır, | bin lira teberrülerile meydana ( gel- İ Yeniden yarpılan evler modern mi“ | miştir. | mari'tarzında ve üç tip üzörindedir. Halk, bu hamiyetli hemşerilerine İ Belediyemizce * bu tiplerin taammü- | candan minnettardırlar, Gaziantep Amerikan hastanesi satılacak Adanaya kadar gelmesini teminden | İbaret kalmıştır. | Adana son tahriri nüfusa göre | "16,806 nüfusludur. Devlet demiryolla- i rı İdaresinin yaptığı istatistiklere gö- | re bir yıl içinde Adanaya 663,433 ki- şinin geldiği anlaşılmıştır; Gaziantep (Akşam) — Burada Amerikalılar tarafından vücude getirilmiş bir çok müesseseler vardır. Kollej ve kolleje ait yedi sekiz bina geçen yıl satılmıştı. Halen Amerikalılar elinde yalnız büyükçe ve muntazam bir hastane kalmıştır. İşittiğime göre bunu da satmak arzusundadırlar. Halk daha ziyade mem- lekel hastanesine ve Türk müesseselerine müracaat ediyor. Burasının satın âlırarak memleket hastanesine ilâvesi ve Gaziantepte bir nümune hastanesi vücude getirilmesi çok muvafık olacaktır. 29 Hyziran 1937 Sıvas at yarışları Ikinci hafta koşuları da güzel ve heyecanlı oldu Sıvas (Akşam) — İlk bahar ikinci hafta at koşuları da yapılmıştır. Ko- şu alanı geçen haftakinden daha faz- la bir kalabalıkla çevrilmiş bulunuyor- du. Vali B. Nazmi Toker, tümkomutan Seyfeddin Akkoç, belediye başkanı B. Adil Tarhan da yerlerinde hazır bu- lunuyorlardı. Birinci koşu Sıvas vilâyeti mıntaka- sı dahilinde doğmuş ve yetişmiş üç ya” şındaki yerli yarım kan Arap ve ha- lis kan Arap erkek vedişi taylara mahsustu. İkramiyesi 255 lira, mesa- fesi 1200 metre idi. Çallı Mehmed Gök- çenin Şahini birinci, Fehmi Günayın Mercanı ikinc, geldler. Üçüncü hay- van yarış harici çıktığından sayılma» dı. İkinci koşu: Dört ve daha yukari yaştaki yerli ve yarım kan Arap ve ha- lis kan Arap at ve kisraklara mah» sustu. İkramiyesi 300 lira, mesafesi 2600 metre idi. Gemerekli Mehmed Ali Özcanın Ce- sur Ceylânı birinciliği, Adanalı Mus- tafa, Yılmazın Kaptanı ikinciliği, Kay- serili B. Hakkının Uçarı üçüncülüğü kazandılar, Üçüncü koşu: Dört ve daha yukari yaştaki Arap kısraklarına masustu. İkramiyesi 255 lira, mesafesi 2200 metredir. Adanalı Hüseyin Atlının Şeyhası birinci, yüzbaşı Cemil Er- yurdun Hamdan Budağı ikinci, mü- hendis İbrahimin Gökçeni üçüncü gelmişlerdir. Dördüncü koşu: Bu koşu, diğerle- rine nazaran daha heyecanlı ve bahsi müşeterek daha ateşli ve münakaşalı idi. Dört ve daha yukarı yaştaki yerli yarım kan Arap ve halis kan Arap at ve kisraklara maysustu. İkramiyesi 320 lira, mesafesi 2800 metre idi. Adanalı Fehmi Dikmenoğlunun Çağ- lıyanı birinci, Nureddin Duymuşun Kalenderi ikinci, Kargalı Şükrünün Vuralı üçüncü gelmişlerdir. Yarışlardaki intizam yazılmağa, de- Zet bir vaziyette idi, Sıvas okulları ş © ” / N n İL Se 4 a ev sakine Sıvas (Akşam) — İlk ve orta okul- lar, imtihanlarını bitirerek yaz tatili- ne başlamışlardır. Bu yıl alınan ve- rim çok iyidir. Yukarıki klişe Fevzipa- şa ilk okulu üçüncü sinif yavrularını öğretmenlerile bir arada gösteriyor. Gaziantep barsakhanesi genişletildi Gaziantep (Akşam) — Belediye ta- rafından 934 te inşa edilmiş olan Bar- sakevi bu defa genişletilmiştir. Evde bir senede işlenen barsak sayısı on bi- ne yaklaşmaktadır. Her barsak : beş kuruşa işleniyor. Tesisat muntazam ve fennidir, Burada yalnız Antepten değil, civardan gelen barsaklar dat iş- lenmektedir. Bergamada yapılan araştırmada yeniden bir çok eserler bulundu Bir mezarın içinde bir çok kiymetli avani meydana çıkarıldı Bergamada Akropol Bergama (Akşam) — Bergamanın | mevkiinde İyon Agorası tarzındaki müzesi, çok | mam denilen, fak; son Zâ zengindir, son günlerde yeni bulunan manda Bizanslılar zamanında bazı eserler, müzenin kıymetini yük- | Sen Pol kilisesi haline getirilen ka- seltmiştir. Ar ve felsefeye ait Berga- | dim Mısır tarzında tamamen tuğla ma müzesindeki eserler, ayrı bir hu- | lardan inşa edilmiş olduğu tesbit olu- susiyeti haizdir. Efes ve Milet; Berga- | nan (Serapis mabedi) nin harap, fa- madan büyük ve âsarca daha zengin | kat dimdik bakayası canlı bir tarih iseler de - Bergama seksen bin, Efes | eseri halinde yükseliyor. Bu koca bi- ve Milet yüz bin nüfuslu idiler - Ber- | nanın milâddan evvel inşa edildiği gama eserlerindeki incelik ve zarafet, | muhakkak, fakat hangi senelerde ve diğerlerinde yoktur. Klâsik ve elenis- | kim tarafından yaptırılmış? İşte bu tik eserler itibarile de Bergama zen- | bilinmiyor. gindir. İ Bergama Akropolünün yanında Yeni bulunan eserler: çok küçük bir eser halinde kalan Ati- Bergamanın Tekke boğazındaki | na Akropolü için yapılan propagan- tepe üzerinde sondaj yapılmış, eski | dayı düşünüyorum da komşu mem- bir mezar bulunmuştur. Mezarın | leketlerin neden birer seyyah şehri içinde kıymetli avani vardır. Bundan | olduklarını daha iyi anlıyorum. az evvel bu civarda bulunan bir me- zardan, Milâddan eyvelki tiyatro ar- Bir çocuk göle düşerek tistlerinin kullandıkları “artist mas boğuldu keleri meydana çıkmıştı. Topraktan | 5 zin mamul olan bu maskelerden birisi | , opndınma 28 —. Sındırgı nahiye z sinden Naim adında bir çocuk bir çok kıymetildir. Çünkü dişleri de bo- | kaç gün evvel ortadan kaybolmuştu. sulmamış yâziyettedir. Bergamahın Naimin cesedi civardaki gölde bu- muhtelif yerlerinde müteaddid tum- | sunmuştur. Çocuğun göle düşerik boğulduğu zannediliyor. balar vardır. Bunlarda araştırmalar Bir kızın cesedi bulundu şimdiye o kadar o ha- yapılacaktır. . Bergama müzesinde plânları hazırlanmıştır. iğ < 3 Burada bir çök mabedlerin, bilhaş- | | <2r* 26 — Klise köyünde 16 yaş nin, jimnas ve tiyatroların harabeleri | hafla bir gece orlada kaybolmuştur. çok kıymetlidir. Üç yerde biri 10,000, | & Üç gün sonra Perinin cesedi De- tiyatro vardır. Perinin nasıl öldüğü tahkik edilmek- Şehrin. göbeğinde — Kızılarlu | tedir. restore edilecek muhtelif eserlerin sa Diyana mabedile Bereket mabedi- larında Peri isminde bir kız geçen diğerleri de 15,000 ve 25,000 kişilik üç | löşan köyü civarında bulunmuştür. Gaziantep bul Gaziantep (Akşam) — 1400 metre uzunluk ve 20 metre genişliğinde açılan yola bulvar ismi verilmiştir. Bu yolun Kültür bahçesinden Parti kurağına kadar olan kısmı asfalt döşenmiştir. Halbuki yol, bulvar denebilecek vaziyetten -çok uzaktır. Çünkü, yanlardaki pürüzler kaldırılmadığı gibi üzerindeyapılan binalarda da intizam göze çarp- mamakta ve yolun Parti kurağından ilerisi çok berbad bir manzara arzet- mektedir. Halbuki, Antebin medhalini teşkil eden bu yol çok mühimdir ve burada, bazı şehirlerimizde olduğu gibi hakiki bir bulvar vücude getirilmesi şehre bir kat'daha güzellik verecektir. Belediye herhalde şehrin bütün milli ihtiyacını biran evvel temin etmek çaresine bakmalıdır. Kaldırımlar ve Başkarakola kadar yol, parke döşenmeli, ağaçlanmalı ve inşa edilen evler için yeknesak bir plân kabul edilmeli ve hu- lâsa burasının bulvar haline gelebilmesi için lüzumlu tesisatı meydana geti- rilmelidir, #4 < II İRİ en eğen