29 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

29 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede). romancının eserlerini, Ali'nin hiç de aklına gelmiyen ve gülünç bulduğu bir sebebden seviyormuş. Ali fikir de- Ziştirmek külfeti gibi Raci ile selâm- Jaşma” zahmetinden de kurtuldu. v İyili; , öfke, şiddet, hased gibi kötü hislerin bulunmaması demektir. Fazi- let ise insanın, duyduğu kötü hisleri, intikam arzusunu yenebilmesidir. Fa- zilet faal bir hassadır; iyilik ise «pas- sif»tir. (Bunu Montaigne'de okudum, fakat başka biri tarafından söylenil- miş bir sözü, doğru buluyorsam, ben de tekrar etmiyecek miyim? Ah! bizde bir muharrir çıksa da Montaigne'i, Rabelais'yi yağma else, intihal etse, edebiyatımız İşte o zaman genişlemek yoluna girmiş olur. Elimden gelse o işi ben yapacağım. Fakat büyük ec- nebi muharrirleri intihal etmek, sırf | kendi o kafamızın mahsulü O san- dığımız şeyler yazmaktan kolay de- | Eildir. Bir kere onları hakkile anla- mak lâzım... İşte işin en zor tarafı!) vi Zamanın değiştiğini farketmek, zan- nederim ki çok müşkül bir iş... Geçen gün bir yazı okudum, muharriri, Ah- med Midhat Efendi'nin ölmüş, Terce- manı Hakikat'in kapanmış olduğun- dan henüz haberdar değil gibi gözü- küyordu: dilin biraz sadeleşmiş olma- sına rağmen yine o üslüb, yine o zih- niyet... Fakat o muharrir yalnız de- Zil: gazetelerimiz, mecmualarımız, el- li yıl önce kaleme alınmış oldukları hissini veren yazılarla dolu. Bugün yarılması lâzım gelen şeyler belki ya- rım asır sonra yazılacak ve bittabi garib olacak. Nurullah Ataç Etibba odasının toplantısı İstanbul etibba odası, dün mutad altı aylık toplantısını yapmıştır. Top- lantıya oda reisi doktor B. Niyazi İs- met riyaset etmiştir. Toplantıda oda- nın altı aylık faaliyetine dair raporu okunmuş ve iki hesap mürakibi inti- hab olunmuştur. Oda Teşrinievvelde tekrar toplana- cak idare heyeti intihabatı yapıla- caktır, Batan İtalyan vapurunun yolcuları | Bir müsademe neticesinde Çanak- | Kale elvarında batan İtalyan vapuru- | nun 9 yolcusu Çanakkaleden şehri- mize getirilmişti. Dün de dört yolcu | gelmiştir. Bunlarda kabahatin İtalyan | vapurunda olduğunu iddia etmekte- dirler. Yolculardan bir kısmı Provi- dans vapurile yollarına devam etmiş- lerdir, Yolcular beşer, onar bin lira zarar ve ziyan ettiklerini idda eyle- mişlerdir. Alâkadarlarca bu iddilar tedkik olunuyor. İlalyan vapurunun acentesi yolcu- Yarın navlunlarını vermiş, zararları- nın tediyesini tedkikat sonuna birak- Botan İtalyan vapurunun yüzbin İngiliz lirası kiymetinde olduğu tes- bit edilmiştir. Maaşları artan gümrük mu- © hafaza memurları Gümrük muhafaza memurları ma- ağlarının arttırılması hakkındaki ka- nun mucibince hazırlanan ilk liste gelmiştir. Listede altı memurun ismi vardır. Bu arada Başmüdür B. Hasan da bulunmaktadır. Harp malüllerinin teşekkürü Harp malüllerinden bazıları gaze- temize müracaat ederek üç aylıkları- ni alırken Fatih malmüdürlüğünden gördükleri kolaylık ve hüsnü muame- leden çok mütehassis olduklarını, ge- rek malmüdürlüğü memurlarına ve gerekse Maliye vekili B. Fuad Ağra- ya en derin şükran hislerini bildir- meğe gazetemizin vasıta olmasını ri- ca etmişlerdir. Şüpheli bir ölüm Unkapanında oturan Muharremin dört yaşındaki kızı Makbule dün evin- de ölmüştür. Zabıtaya yapılan ihbar- da Makbulenin, babası Muharrem ta- rafından döğülerek öldürüldüğü iddia edilmiştir. Bunun üzerine Muharrem dün adliyeye teslim edilmiş ve Mak- bulenin cesedi de adliye doktortna gös- terilmiştir. Adliye doktoru tarafından yapılan muayene neticesinde ölüm şüpheli görüldüğünden cesed morga gönderilmiş ve tahkikata girişilmiştir, AKŞAM Türkiye, siyaset mektebi (Baş tarafı birinci sahifede) mümtaz bir muhitte nasıl hürmet ve itimadla karşılandığını gösterir. Bu demektir ki, Milletlerarası büyük po- Htikada mevki sahibi olan Kemalist Türkiyenin Başvekilinin herhangi bir nutku, İngiliz parlâmentosunda dahi, Milletler Cemiyetini müdafaa için de- ll diye kullanılacak kıymet ve şumul dedir, Hiç şüphe yok ki, İngiliz mebusla- rma, bu sözlerin inandırıcı değerde bir vesika diye dinletilmesinde iki mem- Teket arasındaki -kendiliğinden, hâdi- selerin zaruretile vücud bulan- sami- mi dostluğun, itimadın büyük tesiri vardır. Her ne olursa olsun, hâdise, Türkiyenin Milletlerarası edindiği ye- İ ri, ve İsmet İnönünün Avrupa siyaset âleminde kazandığı hürmet ve itima- | dı çok bariz şekilde bir kere daha göstermek itibarile, iftihara değer. Türkiye, kendi siyasetile, onu idare | eden yüksek insanların şahsiyetile an- cak bu devirde, bütün dünyada misal ve delil diye ileri sürülüyor. wTürkiye siyaset -mektebi olmuştur.» Bu cüm- leyi Cenevrede birçok politikacılardan bizzat işittik. Necmeddin Sadak Sıhhiye Vekili diyor ki.. (Baş tarafı birinci sahifede) İki günde 23 vaka Tifodan korunmak için şehrin muh- telif yerlerinde açılan aşı istasyonla- rına dün de birçok kimseler müracaat ederek aşılanmışlardır. Sıhhiye mü- dürlüğü, tifonun eni çok çıktığı Fatih ve Eminönü kazalarında hastalık çi- | kan mahallelerde teftiş yaptırmıştır. Cumartesi ve pazar günü şehrin muhtelif yerlerinde çıkan yeni vaka- lar yirmi üçü bulmuştur. Bu suret- le İstanbulda günde en aşağı 10, en çok 17-18 vaka kaydedilmektedir. Bostanların şehir'haricine çı- i ve belediye | Bostanların şehir haricine çıkarı ! ması fikri belediyece henüz kabul edil- memektedir. Belediye şehrin iktisadi | vaziyeti ile çok sıkı alâkadar gördüğü bu mesele hakkında derhal karar ve- remiyeceği fikrindedir. Sıhhiye müdürlüğü, İstanbulun İ hangi semtlerinde lâğımlarla suların karıştığını dün tedkik etmeğe başla- mıştır. Bu lâğımlar, hemen tamir edi- lecektir. Meyvaların tifonun geçmesinde mü- essir olduğuna göre meyvaları per- manganatlı bir mahlülde yıkamadan yemenin doğru olmadığını bir müte- hassıs hekimin beyanatına atfen yaz- mıştık. Dün bu zat ile tekrar görüş- tük, bize dedi ki: — Beş binde bir permanganatlı bir mahlül meyvalardaki mikropları öl- dürmeğe kâfidir. Yani bir litre suyun içine 20 santigram miktarında per- manganat koymak ve bu su içinde ya- rım saat kadar meyvaları biraktıktan sonra bol terkos suyu ile yıkayarak ye- mek lâzımdır. Sıhhiye müdürlüğü, bugün de ya- pacağı tecrybelerden - sonra ihtiyacı karşılamazsa mevcud aşı istasyonları- m arttıracaktır. Şimdiye kadar aşıla- nanların sayısı 60 bini bulmuştur. Bir keçi boynuzu ile bir gen- cin kolunu kırdı Cihangirde Alibey apartımanında oturan Yılmaz, apartımanı önünde oy- namakta iken Mihal isminde birine ald bir keçi boynuzu ile çocuğun sağ ko- Tunu kırmıştır, Yılmaz hastaneye kal- dırılmış, keçi sahibi hakkında da ta- kibata girişilmiştir. Vefa İdman yurdu kongresi Vefa İdman Yurdu, otuzuncu yi- lık kongresi, B. Saim Turgudun baş- kanlığında toplanmıştır. Eski idare ve mürakabe heyetinin raporları oku- nup kabul edildikten sonra yeni idâz re heyeti seçimi yapılmıştır. Genel başkandığa Vefa İdman Yurdu müessislerinden İstanbul kül- tür direktörü B. Tevfik Kut, idare heyeti başkanlığına Şehir meclisi üyesinden avukat B. Hasan Fehmi, âzalıklara B. Hasan Beşer, Ali Muh- sin, B. Necmeddin ve Nureddin Ye- ner ve mürakabe heyetine de B. Faik Kont, B, Salm Turgud, B, Saim Şe- hin seçilmişlerdir. Izmitin kurtuluşu dün fevkalâde tezahüratla kutlandı i Dünkü merasimden İzmit 28 (Hususi muhabirimiz- den) — İzmitin kurtuluşunun 17 nci yıldönümü bugün merasimle ve fev- kâlâde tezahüratla kutlandı, Kahraman askerlerimiz saat 9da büyük takın altından bir geçid resmi yaptılar ve çok alkışlandılar. Bunu, bu mesud günü kutlamak üzere civar köylerden gelen köylülerin geçişi ta- kib etti. Sırımda ve ellerinde gülle taşıyan köylü kadınlarımız durma- dan alkışlanıyordu.. Geçid resmine sporcularımız da iştirak ettiler ve çok alkışlandılar, Büyük demiryolu caddesini takiben şehire giren alay doğruca Atatürk ani- tına gitti. Etrafı müdhiş bir kalabalık sarmıştı. Şanlı sancağımız alkışlar a- rasında direğe çekildi. Bundan sonra alay kumandanı slbay Fahri kurtuluş 28 Haziran 1937 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESHAM ve TAHVİLÂT İstikrazı dahli O95/ Türkiye Cüm- 8875 1983 istikrarı (oo $5| huriyet Merkez Ünitürk I 1820! Bankası ». E 1100 | Anadolu hisse 2410 » m 1788 | Telefon 650 Mümessil 1 o 43,15) Terkos 0,50 > 4045! Çimento 30 > m İ ittihat değir- © 10 İş Bankası 9,80| menleri » hamiline 980) Şark değir- o 080 > Müsesis TI) menleri Para (Çek fiatleri) Paris 174845) Sofya 637958 Londra 627) Prağ 2250404 Nev York 7as5| Berlin 100,25 Milâno 1498,10 | Madrit va Atina on4oa0| Belirad dn Cenevre © 34330) pengo 30875 Brüksel 4867 | Bükreş. 1010175 Amesterdam 143/071 Moskova o 240225 İSTANBUL TİCARET ve ZAHİRE BORSASI FİATLAR DIŞ FİATLAR dört enstantane ve hakikati canlandıran bir nutuk söyledi ve devamlı bir şekilde alkış- landı, Bundan sonra Cumhuriyet Halk partisi merkez kamun yönkuru- lunun genç başkanı B. Sadeddin bir | nütuk söyledi. Bütün teşekküllerin çelenkleri Ata- türk anıtma konduktan sonra önde muzika olduğu halde şehidiiğe gidildi. Çelenkler kondu ve nutuklar söylendi Akşam belediye gazinosunda bir zi- yadet verildi. Ziyafette civar vilâyet- lerden gelen köylüler hazır bulundu. Cumhuriyet Halk partisi başkanı ve Vali B, Hâmid Oskayın ziyafette köy- Jüler arasında bulunması köylülerin neşesini Geç vakta kadar güzel bir bayram gü- nü yaşatıldı. “Her taraf bayraklar ve elekiriklerle süslüdür. Madrid cephesinde İBORSAJ| (Baş tarafı birinci sahifede) cenup mınlakasında asiler, cümhuri- yetçilerin Sierra de alarcon ve Sierra le taaruz etmişlerdir. Cümhuriyetçilerin bataryaları, asi- leri dağıtmış ve bu suretle taarruzla- Tr akim kalmıştır. Madrid bombardıman edildi Madrid 28 (A.A.) — Doküz asi tay. yaresi saat 18 e doğru hükümet mer- kezinin üstünden uçarak Casa de Campo ve Prado mınlakalarına doğru gitmişlerdir. Biraz sonra bu mıntaka- larda şiddetli infilâklar işitilmiş ve cep- heye yakın bulunan hükümet merke- zinin binaları infilâkların şiddetinden sarsılmıştır. Bombardımanın neticesi hakkında henüz malümat gelmemiştir. Santander tahliye ediliyor Santander 28 (A.A) — Sivil ahali- yi çıkarmak üzere buraya birçok İn- giliz gemileri gelmiştir. Bordeaux 28 (A.A) — Santandör'- den gelen 1238 mülteci Herrosguiree vapurile buraya gelmişlerdir. Bilbao 28 (A.A.) — Nasyonalistle- rin ileri hareketi devam etmektedir. Şimalde icrayı haröket etmekte olan kuvvet, Somorrostro de Luzucro ya- kınındaki tepeleri işgal etmiş ve Cast- ro Mardiales yakinıa varmıştır. Cenupta ilerliyen kuvvet, Guenes'i zaptetmiş ve Cannadasa yaklaşmıştır. Birçok Bask milisleri, teslim olmuş- lardır, Deniz klübü büyük bir proğram hazırlıyor Deniz klübü her senedeniz yarış- ları yapmakta ve bu yarışlar büyük bir alâka toplamakta idi. Bunu göz önün- de tutan deniz klübü idarecileri bu sene için daha geniş bir program ha- zırlamaktadırlar, Paris at yarışları Paris 28 (A.A.) — Semblat isminde. ki Fransız jökeyinin binmiş olduğu Martinez Dehoz'a sid Clair Voyant a- dındaki Fransız atı, Frederico Teselo- ya aid İtalyan atı Donatello Deux ile Edouard de Rotschild'e aid Fransiz Gonfalenier atını geçerek büyük Pa- ris mükâfatını kazanmıştır, bir kat daha arttırıyordu. | de Argallanes'deki mvezilerine şiddet- Haziran 1937 Kutub seyyahları Sovyet hükümeti bunlara i“Kahraman,, ünvanını verdi Moskova 28 (AA) komitesi, şimal kutbu » etmiş olan Schmidt, Spirin: ne, Alexiev, Maz lovine, Babouchkine, Ve Merkezi İcrâ lokov'a «Kahramans ünvanını ve Le nı vermeği Kararlaştırmış« tir. Bünl ruble mü- kâfat ta al Sefere iştirak eden diğer 18 “kişi 15,000 ruble ve Lenin nişanım, 18 kişi 10,000 rul Kızılyıldız nişannı al caklardır. !|Sovyet Rusyadan Amerikaya giden tayyareciler ni Ikmal eden üç si Union Statlon'a di; mümessillerile ından karşılan- gölmişler ve be Sovyet kolonisi t mandanı general Westover tarafından şereflerine tertib edilecek olan bir ka- bul resmine iştirak edeceklerdir. Tay- yareciler yarın relsicümhur Roosevelt tarafından kabul edileceklerdir, i İspanyaya yardım ç entrenasyonalin birlikte hareketi isteniyor Moskova 28 (A.A.) — Dimitrof, Tho- rez'e bir telgraf çekerek sendika ve sosyalist Fransız komünist partisi umumi kâtibi enternasyonallerinin ge lecek toplantısında İspanyol cümhu- riyetçilerine yardım eğilmesi hakkın- da yapılan üç teklifin müzakere edil- mesini istemiştir, Bu teklifler şunlar. i dır: 1 — Üç enternasyonal, müştereken İ faşisl olmıyan memleketlerin hükü- met ve pa ntolarına müracaat ederek İspanyada bulunan İtalyan ve Alman kuvvetlerinin derhal geri çekil | mesi, İspanya cümhur'yeti sahillerine Konulmuş olan ablokanın kaldırılma» s1 ve İspany hükümetinin bütün beynelmilel haklarının tanın- ması için Sovyetler birliğinin müşte- rek tedbirler alınmasını istediğini bil- direceklerdir. İ 3 — Üç enternasyonal, Milletler Ce- miyetinden föşist mutearrızlarına kan şı zecri tedbirler alınmasını ist? k- lerdir. 3 — Bütün memleketlerdeki işçi s- nıfları da bu taleblerin tatbik edil mesi için ellerinden geleni yapacak- lardır. İrlanda başvekilinin bir nutku Dublin 28 (A.A.) — Başvekil de Va- lera söylediği bir intihap nutkunda demiştir ki: İngiltere ile Irlanda arasında sulh ancak İngiltere Irlandsya hâkim ok mak hevesinden vaz geçtiği anda ka- bil olabilecektir. O vakıt iki memle- ket yanyana müşterek menfaatlerini gözeterek tam bir mutabakat halin- de yaşıyacaklardır. : Şimali: Irlanda haikıda sulh zihniyetile hareket ede- rek cenubi Irlandaya iltihak eyleme- Haseki hastanesi baştabi- binin teşekkürü Oğlumuz Kümranın vefatı elimi dola- yısile gerek bizzat Ve gerekse mektup ve telgrafla beyanı taziyet ve teessüratı- muza İştirik buyuran Bayan ve Baylara, meslekdaşlarıma ve yakınlarıma ve kesri ve sivil talebe arkadaşlarına ayrı Ayrı teşekkürlerimizin iblâğına teessürü- müz dolayısile muvaffak olamadığımız- dün minnettarlığımızın sayın gazeteniz- le iblüiğini sonsuz saygılarımızla dileriz, Haseki Hastanesi Raştabihi Nazmi Sel- cen ve eşi Sadiye Selcen Mesud bir evlenme Şehrimizin maruf simalarından Kâ- tipzade bay Sabrinin kızı bayan Bin- naz ile bay Muzaffer Feyzloğlunun evlenme töreni dün Ortaköydeki evle- rinde yapılmıştır. Merasimde iki ta- Tafın dostları hazır bulunmuştur. Genç evlilere saadet temenni ederiz. Mevlüdu şerif kıraatı Zevcem şehidi ahiret Seyyide Fatma Nedime İle ebeveyni ve kardeşlerinin er- vahı layyibelerine ithaf olunmak üzere £ Temmuz 937 cuma günü, cuma nama- zinı müteakip Beşiktaşta Vişmezade ve velâdeti letpenahi kıraat olunacağından din kar- deşlerinin bu meclisi melâiki önisden İstinareleri istirham olunur, Emekli süvari tuğbaylarından Cemil