18 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM > 18 Ağustos 1937 a Dün Geceki ve Bu Sabahki Eliaberler Antakya, Iskenderu ile muhabere kesildi Kırıkhanda yeni tecavüzler yapıldı, Hatayda Vatanilerin teşvikile 15,000 bedevi toplandı Ankara 18 (Telefonla) — Hatayda- ki son karışıklıkların devamı dolayısi- de fevi komiser Kont de Marte- Yin önümüzdeki hafta Paristen döne- Dün gece Kırıkhanda tarikçiler ve fesatçılar, Üç eve silâh atmışlar ve Alevilerin ileri gelenlerinden Maru- fun akrabası Lâtifin evini gazlı pa- çavralar atmak suretile yakmışlardır. Antakya, İskenderun, Halep tel graf hatları. kesilmiştir. Antakyada devriyeler Beyruttan gelen zırhlı oto- mobillerle gezmektedirler. Türkiye hududuna fiti- ca edenler fevkalâde komiser vekiline emniyet temin edilmedikçe Antakya- ya dönmiyeceklerini bildirmişlerdir. Fena maksadlarla hareket edenle- rin elinde bir âlet olan aşiretler, mü- temadiyen Hataya dolmaktadır. Ci- vardaki âşiret kuvvetlerinin 15,000 i aştığı ve bunların teşvik gördükleri neee. emir bekledikleri bildiril- Japonya Çin ile münasebatını kesti Çinde umumi seferberlik ilân edildi Japon konsoloshanesi tahrip edildi Tokyo 17 — Nankinde Japon mas- lahatgüzarı ve sefaret memurları Nankini terk ederek Çingtaoya ha- Teke tetmişlerdir. Londra 18 (Akşam) — Nankinden gelen haberlere göre Çin hükümeti umumi seferberlik ilân etmiştir. Ja- pon bahriye nezaretinin tebliğine gö- Ye Çin kuvvetleri şimale doğru yürü- yüşe devam ediyorlar. Çin kuvvel külliyesi Fuating-F'u ile Açangçeoda toplanmıştır. Çin tayyareleri Şanghaydaki Japon | konsoloshanesini tamamile tahrip et- r, buna mukabil de 13 Japon tayyaresi Şapeyde Çin mevzilerini şid- | detle bombardıman etmişlerdir. Vaşington 17 (AA.) — Roosevelt | ve Hull, Çindeki vaziyeti tedkik et- mişlerdir. İki devlet adamı Japonya | ie Çin arasında hali harp mevcud ol- duğunun ilân edilip edilmiyeceği me- selesini tedkik etmişlerdir. Çünkü iki memleketin harp halinde oldukları- nın ilân edilmesi bunlar hakkında bi- taraflık kanununun tatbikini isti zam edecektir. İyi haber alan mahfiller, Amerika- nın hali harbin mevcud olduğunu yakında ilân edeceğini tahmin et- mektedirler. Şanghay 17 (A.A) — Şehirdemu- harebeler devam ediyor. Japon ge- mileri Çin hatlarını bombardıman et- mektedir. İzuma amiral gemisi bom- bardımana daha müessir bir suret- te iştirâk etmek için mevkiini değiş- tirmiştir. Şehirden ecnebilerin çıkarılmasına başlanmıştır. İngiliz ve Amerikan te- baası kadm ve çocukların ilk kafi- lesi hareket etmiştir. Şanghayda 8 İngiliz harp gemisi toplanmıştır. o Captown kruvazörü Nankine hereket etmiştir. Düşürülen Çin tayyareleri Tokio 17 (A A.) — Bu sabahki İ kabine İçtimaında Bahriye Nazırı, Ta- İ pan tayyarelerinin şimdiye kadar 87 Çin tayyaresini ve 17 Çin hangarını tahrip etmiş olduklarını bildirmiştir. Bahriye Nazırı, Japon tayyarelerinin Nanchang hava üslerinde mühim ha- sarlar ika etmiş olduklarım ilâve et- miştir. Nazır, Changhal'da , vaziyetin Çi- nin meseleyi yeniden gözden geçir- mekten imtinaı dolayısile vahim ol- makta devam ettiğini söylemişitr. Harbiye Nazırı general Sugiyama, Nankin hükümeti kıtaatının şimale la ilerlemekte olduklarını söyle- Sanlander etrafında Nasyonalistler bir şehri işgal ettiklerini bildiriyorlar Bübao 17 (A.A) — Nasyonalistler Barello, Chireo, Arroya kasabalarını ve Santanderin 55 kilometre cenu- | bunda kâin Retnosa şehrini işgal et- mişlerdir. Hükümet tekzip ediyor — | Santander 17 (A.A.) — Yapmış ol- dukları şiddetli taarruzlara rağmen, nasyonâlistler, Reinosayı İşgal edeme- mişlerdir. Asiler arasında isyan mı? Madrid VI (A.A.) — Askeri mahfil ler, Toledo ve Talaverada asi safların- da isyan çıktığını bildirmektedirler. Bu mahfiller, dün sabah asi hatların- da şiddetli tüfek ve mitralyöz ateşleri iştilmekte olduğunu ilâve etmektedir- ler. Asi tayyarelerinin Talaveranın üzerinde uçarak şehre bomba attıkla- rı görülmüştür. Anarşistlerin vaziyeti Madrid VI (A-A.) — General Miaja, 14 üncü fırkaya Cumhuriyet bayrağı- nı tevdi etmiştir. Fırkanın şefi, maruf anarşist Mera, bu münasebetle bir nü- tuk söylemiştir. Mera, anarşistlerin enternasyonalist olmakla beraber bu harpte nasyonlist bir tarzı hareket it- tihas etmeğe karar vermiş olduklarını ve ecnebi müdahalesinin harbi bir is- tiklâl harbi şekline sokmuş olduğunu tebarüz ettirmiştir. tedir, Yeni Irak başvekili (Baş tarafı 1 inci sahifede) Harp bittikten sonra Irak meclis reis- liğine intihap edilmiş, bir aralık da kabine riyasetinde bulunmuştu. Adâna 1T (Hususi) — Türk Sözü gazetesinin bugün hususi muhabirin- den aldığı malümata göre, İrak ordu- sunda çok geniş mikyasta bir karışık- hk çıkmıştır. Öğle üzeri İrakla olan bütün telefon ve telgraf muhaberatı kesilmiştir. Başvekil Süleyman Şevket paşa ka- binesinin istifa ettiği de söyleniyor. Bağdad heyecan içindedir. Kudüs 17 (A.A) — Reuter muba- biri bildiriyor: İrak ordusunda ciddi karışıklıklar çıktığı hakkında burada teyid olun- mıyan kuvvetli şayialar devam etmek» tedir. Telefon mühaberetı dün öğle- denberi kesilmiştir. Katil bir şey söylemiyor Deyli Telgraf gazetesi yazıyor: Irak genel kurmay başkanı general Bekir Sidkıyı Musulda öldürmüş olan nefer, bu suikasdin sebeplerini bir türlü söy- lememektedir. Katili bu cinayete şu iki sebepten biri sevketmiş olabilir; 1 — Geçen seneki hükümet darbesi e$- nasında öldürülen Irak Harbiye Na- arı Cafer Elâskerinin intikamını al. mak, 2 — Son zamanlarda cenubi Fi- rat havzasında yapılan temizleme ameliyesi esnasında ölenlerden birinin öcünü almak. Katilin bu ölenlerden birinin akrabası olduğu zannedilmek- m Atatürkün Zonguldaklı- ların telğrafına cevabı Zonguldak 1'1 (A.A.) — Kömür yo- unun Çatalağzı ile Zonguldak erâsi inşaatının bitmesi ve demiryolunun Zonguldağa, girmesi münasebetile vali ve Parti başkanı tarafından halkın şükran ve tazimlerini sunan telgrafa Atatürk şu suretle mukabele buyur- muşlardır: B. Halid Aksoy Vali ve C, H. P. İlyönkurul başkan Demiryolunun, Kömür ilinin mer- kezine ulaştığı mesud hadisesini bil- diren telgrafınızı büyük memnuni- yetle aldım. Bu münasebetle muhte- rem halkın bana karşı gösterdikleri yüksek duygulara teşekkür ederim. süz ATATÜRK Boraei edecek ecek sanmış! Dün Izmirde görülmemiş bir yaralama vakası oldu İzmir VI (Telefonla) — Bugün bü- rada Adliye binasının önünde çok fe- ci bir vaka oldu. Ayet oğlu Ömer adın- da biri sekiz ay evvel kendisini Boz- yakada bir zeytinlikte tabanca kurşu- nile belinden yaralıyarak sakat bira- kan Süleymana raslamış ve derhal ta- bancasını çekerek Süleymana ateş ct- miştir. Süleyman sol omuzundan ya- ralanmıştır. Koltuk değneklerile dolaşan Ömer, jandarma muhafazası altında Adliys- ye getirildi ve ifadesinde şunları sö ledi: — Süleyman beni sakat bıraktı. Se- kiz aydanberi devam eden muhake- memiz bugün sona erecekti. Avukatı onun masum olduğunu söyledi. Belki beraet eder, diye düşündüm ve beni bu hale koyan adamı, Süleymanı öldür- meğe karar verdim. Fakat jandarıma- lar önüme geçtiler. Kararım onu, sonra da kendimi ortadan dırmaktı. Ömer teykif edildi. Öğleden sonra Süleymanın ağır cezadaki mahkemesi bitti. Ömeri yaralıyarak sakat birak- mak suçundan iki sene dört ay hapse mahküm oldu. Ikinci noterlik Vekâlet lâğvedilmesine karar verdi İstanbul ikinci noteri B, Hasan hak- kında bir sahle vasiyetname tanzimi suçundan dolayı tahkikat yapıldığını ve kendisinin tevkif edildiğini yaz- mıştık, 'Bu hadise etrafında Vekâlet tedki- kat yapmış ve neticede noterlik da- iresinin lâğvine karar verilmiştir. Jâğıv keyfiyeti dün İstanbul müd- delumumiliğine bildirilmiş ve alâka- darlara tebliğat yapılmıştır. İkinci noterliğin muamelâtı İstinbül altıncı noleri B. Galip Bingöle devredilmiş- tir. 30 ağustos zafer bayramı İzmit VI (A.A.) — 30 ağustos Zafer bayranmında Kocaeli vilâyetini temsi- | len Dumlupınara üç kişilik bir. heyet gidecektir. Bu heyet meçhul asker â- bidesine vilâyet namına bir çelenk ko- yacaktır. B. Falih Rıfkı ki bir kaza geçirdi Çorlu 11 (Telefonla) — Saylav B. Falih Rıfkı Atay bugün bir otomobil kazası geçirdi. Otomobil hehdeğe yu- 'varlandı ise de B. Falih Rıfkı Ataya hiçbir şey olmadı. Bugün buraya ha- » fif yağmur yağdı. Dün Güzel sanatler akademi- sinde beş sergi açıldı Dün Güzel sahatler akademisinde heykel, resim, tezyyini sanatler, afiş ve tarihte Karagöz ismile beş sergi açılmıştır. Sergiler içinde bilhassa memleketimizde ilk defa olarak açıs lan Türk heykeltraşları sergisi şaya- nı dikkattir. Başvekilimizin mühim beyanatı Umumi buhran içinde en üksek prensipimiz şudur: Her türlü vesaitle sulhe hizmet etmek, milletler arasında uzlaşmayı ilerletmek, emniyetimizi başka devletlerle mücadeleden beklememek Bâşvekil İsmet İnönü İskandinavya | gözetecilerinden A.J. Fischere uzun | beyanatta bulunmuş, muharririn ge- Tek memleket işleri, gerek Türkiyenin harici siyaseti hakkında sorduğu muh- | telif suallere etraflı cevaplar vermiş- tir. Bu arada muharririn Avrupadaki buhranlı hava ve büyük mikyasta tes- Mhat plânları Türkiye üzerinde ne de- Tece tesir yapmaktadır sualine karşı başvekil İsmet İnönü demiştir ki? — Bühranlı hâva ve teslihat yarışı tabii olarak her memlekete tesir et- mektedir. Umumi buhran havası için- de vatanımız için de tehlike ihtimal- leri vardır. Bu tehlikenin ne zaman, nasıl ve hangi taraftan geleceği kati olarak tesbit edilemez. Biz komşuları- mizla uzlaşmıya erişebilmek için akla gelen ker şeyi yaptık. Eski düşmanlık- ları unutturmıya çalıştık ve müstakil | Sulhperver plânlarımız hakkında ken- diliğimizden teminat verdik. Umumi buhran havası içinde bizim en yüksek prensipimiz şudur: Her tür- lü vesaitle umumi sulhe hizmet etmek ve bütün kudretimizle milletler ara- devletlerle mücadeleden bekleme dir. Türkiyeye Avrupanın muğlâk meselelerile Asya meseleleri arasında köprü nazarile bakılabilir mi? — Türkiye Avrüpa ve Asya büyük kıtaları arasında bir irtibat mıntaka- sı ve mutavassıt sayılabilir. Zaten bi- zim de şark politikamız, âzaları ken- di aralarında tam ve samimi dostluk içinde yaşıyan bir Milletler cemiyeti düşüncesini istihdaf ediyor. — Son seyahatiniz politika nok sından ne gibi neticeler hasıl etmiş- tir? — Londraya yaptığım seyahat mu- ayyen ve binaenaleyh müsbet ve mü- cerred gayelere matuf değildi. Daha ziyade esasen taayyün etmiş bir siya- si vaziyetin tenvir ve tarsini maksadı gözetilmiştir. Bu seyahat Türk ve İngiliz milletle- Ti arasındaki dostluğun güzel teza- hüratını müşahede ve tesbit etmeğe bizim için müteyemmin bir firsat teş- kil etmiştir.» Muharrir mülâkatının sonunda 18 memlekette bir çok meşhur adamlarla görüştüğünü fakat hiç birinin kendi- sinde İsmet İnönü kadar insaniyet- sındaki uzlaşmayı ileriletmek ve hiç bir zaman kendi emniyetimizi başka perver tesir ve intiba bırakmamış ol- duğunu kaydetmektedir. Bir Ispanyol vapuru daha torp Şehrimiz Ispanyol maha torpillendiğini ne teyid Geçen pazar günü Bozcaadadan 15 mil uzakta general Frankonun bir tahtelbahiri tarafından batırılan İs- panyol vapurundan sonra Karadeniz- den Akdenize çıkan Mar Nero nanun- daki İspanyol vapurunun Adalar de- nizinde bir tahtelbahir tarafından ba- tırıldığı hakkında dün şehrimizde ba- zı şayialar dolaşmıştır. Şehrimizdeki salâhiyettar İspanyol mahafili bu haberi ne teyid ve nede tekzib etmişler ve sadece demişlerdir ki: — Bu hususta hiç bir haber alma- dık. Mar Nero namında İspanyol va- puru, Gudad de Cadizin törpillenme- sinden iki gün sonra İstanbuldan ge- illendi mi? fili Mar Nero vapurunun ve ne tekzib ediyorlar çerek Akdenize açılmıştır. Fakat bu vapurun akıbeti hakkında bize henüz fena bir haber galmemiştir. İngiliz harp gemileri faaliyete geçecek Londra 18 (Akşam) — Çanakkale açıklarında bir İspanyol gemisinin meçhul bir tahtelbahir tarafından ba- tarılması hâdisesi İngiliz siyasi maha- filinde çok fena tesir uyandırmıştır. Bu hâdise üzerine İngiliz bahriyesi Akdenizde herhangi bir İngiliz gemi- sine böyle bir hücum vaki olursa der- hal harp gemilerile müdahale ederek tahtelbahiri batırması için emir ak mıştır. Bir dalgıç (o 'Iki evin dördüncü denizde boğuldu Bir geminin çapasını çıkârmak isterken hava borusu tıkandı Zonguldak 9 — Kozluda feci bir kaza olmuş, bir dalgıç deniz dibinde havasızlıktan boğulmuştur, Facia şöy- le cereyan etmiştir; Kozlu önünde demirini koparan Doğan vapurunun çapasını deniz al- tından çıkarmak için Ereğlili Keçi Mehmed isminde bir dalgıç 25 kolaç suya inmiştir. Dalgiç çapayı bulmuş, iple bağlamaya çalışırken demir dal- gıça hava veren hortumun üzerine yi- kılarak tıkamış, dalgıç havasızlıktan | ölmüştür. Faciaya bir ihmalin sebep olduğu, her dalgıcın yanında bıçak bulunma- si lâzımgelirken Mehmedin suya bi- | çaksız indiği ve bu yüzden ağırlıkları- iz kesip yukarı çıkamadığı anlaşılmış» | katı yandı İİffaiye ateşin büyümesine İ meydan vermedi Kumkapıda Bayramçavuş mahal- lesinde Arabzade sokağında Saib ve AAraksinin kiracı olarak oturdukları 21 numaralı dört katlı evin dördün- cü katından dün öğleden sonra yan- gın çıkmıştır. İtiaiyeye haber verilinceye kadar yangın yan taraftaki Erahi ile Ona- nın oturdukları 25 numaralı evin dördücü katına sirayet etmiştir. İt- faiye yetişerek iki evin dördüncü kat ları yandıktan sonra daha büyümesi- ne meydan vermeden yangını söndür- müştür. Yangının sebebi tahkik edi- £ liyor. İzmiti Kâğıt fabrikası tenvir edecek İzmit VI (A.A) — İzmit belediyesi Kâğıt fabrikasından aldığı elektriği kendi tesisatına bağlamış ve 15 ağus» tos akşamından itibaren muvaffakı- yetli tecrübeler yapmıştır. 30 ağustoş- da da açılma töreni yapılacaktır.