18 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

18 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Mtatürk manevra sahasında TBaş tarafı 1 inci sahifede) Daha yolda iken yol arkadaşları- mızın bazı saylavlar ve mütekald ge- nerallar olduğunu tahmin ediyorduk. Fakat indikten sonra kafilemizin ba- şında mareşal Fevel Çakmağın bu- Yunduğunu anladık. Meğer bulunduğumuz yer Devriş- tepe imiş ve kırmızı kuvvetlerden bir fırkanın - ki hangi fırka olduğunu gazete vasıtasile maâvilere haber ver- miş olmamak için söylemiyorum - kendi gayretlerile elde ettikleri ilk mühim tepe imiş. Mareşal Fevzi Çakmak ve maiye- tindeki erkân bu kuvvetin kuman- danlarından izahat almağa başiadı- asla görünmiyen bir top patlıyor. Yü- rüyüşler oluyor. Yerde sürünen mu- habere tellerine çarpmamak için iti- na ile adım atıyoruz. Dürbinle bakın- ca ufuklarda kımıldamalar farkedili- yor. Fakat bunların kim olduğunu ancak mütehassıs bir göz anlıyabilir. Tepenin üzerinde mareşal Fevzi Çakmağın refakatindeki erkân ara- sında örgenerallerden Fahreddini, Ali Saidi, İzzeddin Çalışları tedkik edi- yorum. Bilhassa mareşalla orgeneral Fahreddin yüksek rütbeli komutan- Yara sualler soruyorlar ve biran, bir topun niçin patlamış olduğu onları alâkadar ediyor. Mareşale dikkat ediyorum. Geniş omuzlar üzerinde çok güzel bir tena- süple duran akı karasından fazla genç bir baş. Resimlerine nazaran her halde pek daha genç görünüyor. 1,80 kadar tahmin ettiğim boyu vücudile mütenasip, baldırları mevzun, mun- tazam ellerinin bilekleri kalın. Mare- gal üniforması üzerine dürbin ve ta- banca takmış; sesi kalın ve ihtişamlı, Nadir gülüyor, fakat tebessümü gü- zel. Bütün harekât esnasında dört beş saat kendilerile birlikle bulundum. Ancak bu Derviştepede konuştukları- na rasladım. Ekseriya dinlemeyi ko- nuşmaya tercih ediyorlar. z Erkân arasında korgeneral Muzaf- fer Ergüderi ve bundan başka âmiral Mehmed Aliyi görüyorum. Heyette bahriyemizin yegâne mümessili şim- dilik kendileridir. Fakat amiral Şük- rü de gelecekmiş. İşte mütekald general ve saylav Ali Fuad, Pertev, Kâzım. Ali Fuada dikkat ediyorum. Hiç konuşmıyor. Bütün misafirler gibi onun elinde de bir harita var, harekâtı takib edi- yor. Orgeneral Kâzım, B. Cevdet Ke- Tim gibi sivil. Maamafih gene askere yakın bir kılık. Bugünün sivli kılık- ları da bilhassa dikkate lâyık. Avcı ceketi, kilot pantalon vesaire. Apu- letli sivil esvab giyenler arasında bi- lâhare mülâki olduğumuz B. Falih Rıfkı Atay ve B. Kihc All de var. Mareşal ve arkadaşları Dervişte- peden mavi tarafa geçti, biz de oto- mobille onları takib ettik. Yalnız bu harekâta vakıf askeri mabfilin sual ve cevab parçaları kulağıma çarpıyor. Bir mısır tarlasının üzerinde ufukla- Ta doğru .dürbinle bakıyorlar. İşte cümle parçaları: — Kolbaşı göründü. — Açılmış ilerleyorlar. Orgeneral Fahreddin: — Mavi topcu geç kalmış, diyor. — Burada bir taarruz karargâhı var. Bir kaç mevkii daha teftişten son- Ta bir yolun üzerinde durduğum sr- Tada bir hazırlık dikkatimizi celbetti. Bunun sebebini anlamakta güçülük çekmedik. Atatürk, refakatlerinde Başvekil İsmet İnönü, Dahiliye Vekili ye Kaya ve hükümet erkânın- saylavlardan bir grup olduğu halde teşrif buyurdular. Atatürkün otomobili açık ve diğer otomobiller kapalı idi. Büyük Önder Başvekil İsmet İnönü ile otomobilde yanyana oturuyorlardı. Atatürk ma- reşalın elini sıktı. Biraz sonra derhal faaliyet başladı. Civarımızdaki kuvvetlerin okomu- tanları birer birer Atatürkün karşı-” #ına çağınlıyor. Cumhur başkanımız ve &skeri, medeni Büyük Önderimiz Sualler soruyor. İlk önce bu suallerin sert ve şaşırtıcı olduklarına dikkat ediyorum. Fakat cevapları aldıktan sonra Atatürk gönül alıcı bir izahatla kendilerini taltif buyuruyorlar, AKŞAM Öğrendiğime göre Atatürk bu me- yanda orgeneral Fahreddin, korgene- ral Salih Omurtaka ve daha bazı ko- mutanlarımıza mahfazalar içinde s8- atler hediye etmişlerdir. Napolyon bir harp baskını esnasın- da hızla uykudan uyandırılınca: — İmtihan için kaldırıldığımı san- dım da korktum, demiş. Çok isterdim ki, Fransız cihangiri şu menevrada bir vaziyete dair Ata- türk tarafından imtihana çağırılsa idi. Onun nasıl şaşırdığını seyretmek isterdim. İsmet İnönü ekseriya elinde dürbin ufuklara bakıyor. Her hareketi ile nazik ve sevimli olan Başbakanımız da komutanlarımıza şaşırtıcı sualler soruyor. Bilmem tesadüf mü, ben yanlarında bulunduğum sırada top- culuğa dair sorgular sordular. Atatürk, geniş bir gri kasket, yari spor açık kahve rengi ceket ve yelek, gri kilot ve sarı manevra botları giy- mişlerdi. Gözlerinde siyah bir toz güz- lüğü, ellerinde gri renkte bir eldiven vardı. İsmet İnönü ise ceketi, yeleği ve kasketi kilotundan daha koyu olan bir gri komple giymişlerdi. Ayakia- rında rogan çizmeler vardı. Ellerinde bir kamçı tutuyorlardı. göğüslerinde- Ki İstiklâl madalyası dikkate çarpı yordu. Öğleden sonra Öğleden sonra cephelerdeki taar- Tuzlar arasında manevra, mütekabil taaçruz şeklinde devam etti. Makineli silâhlar, tanklar, tayysreler harekete geçti, Kırmızı tarafın Karışdiran mevki- inde bulunan suvari Jivasına mensup otomobillere bindirilmiş alayı kırmızı tümenin cephesini takviye etmek üze- re emir aldı. Alay saat 17 de zırhh oto- | mobillerin himayesinde Karışdıran- | dan Yanıkağıl köyüne hareket etti. Ayni zamanda kırmızı kolordunun | Çorluda bulunan bir tümeni de cep- | he gerisine yanaşmak üzere emir aldı. Muhtelif yollardan istifade ederek cepheye doğru yürüyüşe geçti Bügün öğleden sonraki harekât arasında kırmızı ve mavi tayyarlerin | keşif faaliyeti öe vardı.' Tayyareler kendi tarafına icab eden raporları at- | tılar. Atatürk, İsmet İnönü ve refakatle- rinde bulunan zevat öğle yemeğini Çer- kesköyünde yedikten ve bir müddet Istirahatten sonra tekrar manevra sâ- hasına gelmişler, harekâli askeriyeyi büyük bir dikkatle takib etmişlerdir. | Atatürk ve maiyetleri akşam saat 19 de Çorltyu şereflendirmişlerdir. Manevra devam ediyor Çorlu 17 (A.A) — Manevrayı taki- be memur hususi muhabirimizden: Büyük Trakya manevraları 17 ağus- tos sabahından itibaren - bugün Çer kesköylünden hareket eden bir kır- mızı tümenle bir mavi tümenin Ma- nika köyünün cenub sırtlarında kar- şılaşmasile başladı. Muharebe evvelâ mavinin taarruzu, sonra da kırmızı- nın mukabil taarruzu halinde cer& yan etmiştir. Atatürk refakatlerinde Başvekil İs- met İnönü, Dahiliye Vekili Şükrü Kaya ve maiyetleri erkânı olduğu halde geldiler ve manevra. sahasını gezerek harekâta iştirak eden birlik- lerin vaziyetini gözden geçirdiler. Manevra, devam ediyor. Filistinde yeni hadiseler Kudüs YI (AA) — Taarruz vaka- ları devam etmektedir. Tulkerimde arazi sahiplerinden ve eşraftan bir Arap sokakta öldürülmüştür. Yugoslav ve Romanya heyetleri de geldiler Trakya manevralarında hâzır bu- Tunmak üzere davet edilen dost ve müttefik Yugoslavya heyeti dün 5a- bah Konvansiyonel trenile şehrimize gelmiş ve Sirkeci garında büyük mera- simle karşılanmıştır. Yugoslav heyeti, genel kurmay baş- kanı general Nediçin riyasetinde genel kurmay 2 nel başkanı general Braşiç, Yugoslaryanın Ankara ataşemiliteri albay Rakoçeviç ve kurmay ön yüzba- ası Milovan Grigoriyeviçten mürek- keptir. * Sirkeci istasyonu, Türk ve Yugoslav bayraklarile söslenmişti. Tren saat 10,20 de Sirkeci istasyonunda du- Tunca, önde Yugoslav genel kurmay başkanı general Nediç bulunduğu hal- de, heyet âzası trenden inmişler ve mareşal Fevzi Çakmak namına kur- may ikinci başkanı korgeneral Asım Gündüz, İstanbul kumandan vekili kor- general Cemil Cahid Toydemir, genel kurmay yarbaşkanı Veysel Ünivar, İs- tanbul merkez komutanı tuğgeneral İhsan İlgaz, Hariciye protokol şet mu- avini B. Kudret, Yugoslavya maslâ- hatgüzarı, general konsolosu, elçilik ve konsolosluk erkânı tarafından kar- Şlanmışlardır. - zi General Nediç, trenden iner inmez korgeneral Asım Gündüzün ve diğer generallerin samimiyetle ellerini sık- mış ve İransızca: — Seyahatim gayet iyi geçti. Sizi, memleketinizi ve ordunuzu tanıdığım- dan dolayı baktıyarım, demiştir, Müzika Yugesisv ve Türk marşla- Tını çalmış, askeri kıta da selâm res- mini ifa etmiştir. 5 Muhterem misafirimiz, general Ne- diç, askeri kıtayı teftiş ederken türk- çe olarak: — Merhaba asker! demiş ve islas- yonun içinde ve dışında toplanan halk tarafından alkışlanmıştır. General Nediç ile korgeneral Asım Gündüz iIk otomobile ve maiyetleri de diğer otomobillere binerek doğruca Perapalas oteline gitmişlerdir. Heyet, öğleden sonra Dolmabahçe | İ sarayına giderek defteri mahsusu im- za etmiş, Taksim âbidesine çelenk koymuş, İstanbul okumandanlığında general Asımı ziyaret etmiştir. Rumen heyeti de geldi Rumen heyeti dün saat 15 te Ro- manva vapurile gelmiştir. Heyet, genel kurmay başkanı general Şikityu'nun başkanlığında genel kurmay ikinci başkanı ganeral Lakobiç, albay Ştef- ba, Romanyanın Ankara ataşemilite- ri yarbay Leon Jorjdan mürekkeptir. Heyet, Galata rıhtımında genel kurmay ikinci başkanı korgeneral Asım Gündüz, İstanbul komutan ve- kili korgeneral Cemil Cahid Toydemir, genel kurmay yarbaşkanı tümgeneral Veysel Ünivar, merkez komutanı tuğ- general İhsan İlgaz, protokol şef mua- vini B. Kudret, Romanya elçisi, ge- neral konsolosu tarafından karşılan- mıştır, Muzika Rumen ve Türk marşlarını çalmış, askeri kıta ihtiram resmini yapmıştır. Heyet alkışlar arasında otomobillere binerek Perapalas oteli- ne gitmiştir. Burada bir müddet isti- rakatten sonra Dolmabahçe sarayma giderek defteri mahsusu imza etmiş- ler, müteakiben Taksimde Cumhuri- yet âbidesine çelenk koymuşlardır. He- yet, İstabul kumandanlığında general Asım Gündüzü ziyaret etmiştir. Rumen i reisinin tı Beisan'da polise yardım eden. bir Arap katledilmiş, diğer bir mahalde de başka bir Arap öldürülmüştür. Mütekald miralay Ruşeni Alinin kın MÜZEYYEN'le müteahhid ve tüccar SUA- DIN evlenme törenleri Cumartesi akşamı Tokatlıyan salonlarında Büyük Önderin ve Saracoğlu Şükrü, Cevat Abbas, Recep Zühtü, Ruşen , Falih Rıfkı, Polis mü- 'dürü, Kavala Hakkı, Sabiha Gök- çenin ve birçok zevatın buzurlarile yapıl- mıştır. Yeni evlilere saadetler dileriz. Bu akşam: Heybellada Plâj Gazinosunda ENAYİLER 19 ağustos perşembe akşamı Festival gecesi: Taksim bah- gesinde, Zozo Dalmasın İştirakile HALİME Yagli fından misafir heyetler şerefine Pe- rapalas otelinde 70 kişilik bir ziyafet verilmiştir. Heyetler bu akşam vapurla Tekir. dağına hareket edecekler, oradan Taö- nevra sahasına gideceklerdir. Şehrimiz inşaat malzemesi tüccar- larından Sarafoğlu Demir Kardeşler firmasından Bay Dikran Demir | vefat etmiştir. Cenaze merasimi ya- | rınki perşembe günü saat 15 de Bey- | oğlu Balıkpazarı Ermeni kilisesinde icra kılmacaktır. İstanbul Avcılar ve Atıcılar Birliğinden Birliğimiz âzalarının hamil oldukları hü. viye yarakalarını Birlik merkezine get Terek yeni sene tasdikini yaptırmalarını rica ederiz. 18 Ağustos 1937 Teşekkür Diş tabibi Anesli N. Ander müj beni kartardı. Kirk gün kırk gece bana. ağır iztiraplar veren bu hastahiğ pek nadir görülmüştür. Binaenaleyh hâ“ yatımı kendisine borçlu olduğumu aleneri beyan eyler ve yüzümde hiç bir emare birakınadan tedavi ettiğinden dolayı te- gekkürlerimin gazeteniz vasıtasile iblâğını ederim wel S, Der Sarkisyan Ye: YENİ NEŞRİYAT YARIM AY 61 inci 15 Ağustos sayısı çıkmıştır. Zarif renkli bir kapak içinde çıkan bu sayıda mütenew! yazı ve resimler vardır. Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankasından: Bankamızdan evvelce teksütlük tazminatı alarak ayrılmış olan eski me- murlarımızdan âhiren intişar eden 3202 numaralı Türkiye Cümhuriyeli Zi- Taat Bankası kanununun 62 nci maddesi mucibince beyanname vermek su- retile tekaütlük haklarını muhafaza etmek isteyenlerin bu beyannameleri 12/9/937 tarihinde bitecek olan müddetin hitamından evvel Bankamıza tev- di etmeleri kendi menfaatleri ikitzasından bulunduğu ilân ve tebliğ olunur. (2676) (5120) Akay. işletmesinden: 1) İşletmemizin Yalova kaphcaları methaline iki kilometre mesafede te- sis edeceği elektrik santralının bina kısmile, yaptırılacak olan transformatör kulübesi kapalı zarf usulile ekslitmeye konulmuştur. 2) Bu işe aid evrak şunlardır: A) Eksiltme şartnamesi B) Fenni şartname C) Keşifler Ç) Projeler D) Mahal Tistesi E) Mukavele projesi F) Fenni şartname lâhikası 5) Eksiltme 7 Eylül 1937 salı günüsaat 16da idare merkezinde şefler encümeninde yapılacaktır. 4) Santral binasının bedeli keşfi (29,598) lira (12) kuruş Transformatör kulübesinin (2048) lira (44) kuruştur. 5) Talipler her iki keşif yekünunun “ yedi buçuğu nisbetinde muvakkat teminat getireceklerdir. 6) Teklif sahipleri getirecekleri zarfları yukarıda yazılı günde nihayet saat 15 e kadar makbuz mukabilinde encümen Reisliğine tevdi etmiş bulun- malıdırlar. Postada vaki olacak gecikmeler nazarı itibara alınmaz. 7) Şartname ve keşifler idare veznesinden üç lira mukabilinde satın alınabilir, 2) sa sz: ilen ere İstanbul Vilâyeti Ziraat Müdürlüğünden : 1 — Evsafı fenni şarinamede yazılı beş ton sulfür dü karbon şartnamesi veçhile ve Mersinde teslim kaydile eksiltmeye konulmuştur. İhalesi 27/8/937 tarihine müsadif Cuma günü saat on beşte Vilâyet konağında Zirast Müdür- Yüğü odasında müteşekkil komisyon huzurunda ve açık eksiltme suretile ya- pılacaktır. 2 — Tahmin bedeli 1750 liradır. 3 — Eksiltmeye iştirak edeceklerin 2490 sayılı kanunun 32, 33 üncü mad- delerinde yazılı ahkâm dairesinde yukarıda yazılı gün ve saate kadar komis- yona müracaat eylemöleri lâzımdır. 4 — Eksiltmeye iştirak için vakti muayyenden evvel muhammen bedelin $6 7,5 olan 131 lira 25 kuruşun makbuz mukabilinde mal sandığına yatırılmış olması veya banka teminat mektubunun komisyona verilmesi şarttır. 5 — Şartnamesi ve fenni şartnamesi her gün Ziraat Müdürlüğü kalemin- de görülebilir. (5252) Sultanahmed erkek sanat okulu arttırma ve eksiltme ve ihale komisyonundan: Nev'i 'Mikdarı Fiat Eksiltme T. G. 8. İlk teminat Şekli EK. S. L &. Dağlıç eti 13500 K. 47Kilo 2/9/93T perşembe #i5 87 kapalı 1430 Sadeyağ 5000 85 » © 2/9/937 Perşembe (356 25 açık 15,70 'Türk antrasidi 110 ton 2275 l 6/9/937 Pazartesi 220 87 açık X. Leramarin 30 » 1475 | 4 Okulun yukarıda yazılı dört kalem yiyecek ve yakacağı eksiltmeye ko- nulmaştur. Eksiltme Cağaloğlunda yüksek mektepler muhasebeciliği binasın- da yapılacaktır. İstekliler 2490 No.lı kanunun 2,3 üncü maddelerindeki evsafı haiz olmaları. Ticaret odasını 937 belgesini ve yiyeceğe talip olanlar ay- rıca her hangi bir devlet müessesesinde erzak müteahhidliği yaptıklarına dair bonservis taşımaları ve ibraz etmeleri lâzımdır. Kapalı eksiltmeye gerek doğrudan doğruya ve gerekse taşıdığı vekâletna- meye istinaden vekâleten iştirâk edecekler bu vesaiki kanununun 32 nci maddesine tevfikan gerekli zarfına koyacaklır. i Ve zarflar bu maddedeki tarifat dairesinde tanzim edilmiş bulunacaktır. İstekliler belli gün ve saatte sözü geçen komisyona ve şartnameleri görmek istiyenler okula başvurmaları ilân olunur. (5329) Istanbul Vakıflar Direktörlüğü İlânları Kıymeti Pey parası s Lira Kr. Lira Kr. 2492 50 181 70 Lâleli: Lâleli tramvay caddesi Koska cadde- sinde 2No.lı dörtoda bir mutfak ve bahçesi olan meşrutahanenin ta- mamı 122 — ' İmrahor mahallesinde İmrahor cad» desinde eski 101 yeni 107 No.lı ve tamamı 11 metre olan arsanın tama» mı 5550 ' 3654 00 274 50 Cağaloğlunda: Alemdar mahallesinde Ticarethane v$ Çatalçeşme sokağında I2No.h 261 metre murabbamda bulunan müfreâ bir kıt'a arsa. | 4060 00 (229 50 Cağaloğlunda: Alemdar mahallesinde Ticarethane v4 338 49 26 00 Yedikule: bir kıt'a arsa, 4 Yukanda yazılı emlâk satılmak üzere 15 gün müddetle arttırmaya çıka« rılmıştır, İhalesi 2/9/6397 perşembe günü saat 15 de yapılacaktır. İstekliler rin Mahlülât idaresine müracaatları, (6319),