28 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

28 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

SPOR KAYNAHLARIMIZDA: Kara sporlarında olduğu kadar deniz sporları da askeri mekteplerimizde diğerlerine nümune olacak kadar ileri ve verimlidir Perşembe günü Kuleli askeri lse- miz güzel bir deniz bayramı yaptı. Her sene memleketimizin en parlak spor hareketlerini hiç aksatmadan yapan askeri liselerimizin bu gayreti cidden çok şayanı takdirdir. Sporun yetişen genç bünye üzerin- deki müsbet tesirleri tugün dünya- nın ileri gelen bütün memleketlerin- de tasdik edilmiş bir hakikattir. Bugün gaxb meleketlerinde ve bil- çım oynamaktan, koşusunu koşmak- | la hiç bir şey alakoyamaz. Bu iş üze rinde uzun bir zamandanberi uğra- şan büyük terbiyeciler çok verimli neticeler veren usuller vazetmişler- dir. Artık bünye ve karakter üzerin- de en büyük tesirler spor vasıtasil yapılmaktadır. Bizim mekteplerimizde maalesef henüz İsveç usulü jimnastik hüküm sürmektedir. Çok monoton hareket- siz ve heyecansız bir tarz olan İsveç Jimmastiği talebeye üzücü geldiği için | mea zamanı gelmiş ve geçmiştir Askeri mekteplerimizin bu busus- ta gösterdikleri hassasiyet çok yerin- dedir. Her sene binlerce genç, yarı nın kahraman subayları karada ve denizde sivil mekteplerimize nümu- me olacak kadar güzel ve verimli spor bayramları yapmaktadırlar. Kuleli- lerin bu seneki deniz bayramları da yük muvattakıyefler göstermişlerdir. Yürücülerin ve atlayıcıların dere- / veleri bu sporda şumpiyonlarımızı Hele su topu maçlarında bir çokları- nı bu hafta şehrimizde maçlar yapan Macarlar kadar teknik bulduk, Bun- dan büşka 50 ye yakın gencin tam teçhizatlarile denize atlıyarak yüzme- leri çok enberesandı. Bizce askeri mekteplerin başında işten anlıyan tecrübe sahibi kimse lerin bulunuşu spor hareketlerinin bugünkü parlak mevkie yükselmesin- de en esaslı bir âmil olmuştur. Daima muvaffakıyetli spor bap- ramjları tertib eden askeri liselerimizi angariye karşılanmakta ve tabii ola- Tak beklenen randman alınamamak- İ tadır. Bu vadide cezri bir ıslahat ya- tebrik ederken diğer mekteplerimi- zin de bu seviyeye en yakın bir 7p- manda yükselmesini temenni ederiz. Mevsimin son at yarışları Koşulardan 3000 ve 2800 metreliklerin çok heyecanlı olacağı anlaşılmaktadır Yarın Velielendide 937 mevsiminin. altıncı ve son at koşuları yapılacaktır. Geçen beş hafta yarışlarından daha güzel ve heyecanlı alacağı programın şeklinden ve iştirak edecek atlardan anlaşılan bu koşular hakkında biraz malümant, verelim: İlk koşu: Yerli yarımıkan İngiliz er- kek ve dişi teylara mahsus ve mesafe. si 1600 metredir. İkramiye mecmuu 190 Tira olan bu yarışa dört hayvan iştirak edecektir: Sulmp, Ülker, Se vim ve Uğur. Biz yarışın daha fuzla prens Halimin Sahapıyia 8. Temelin Uğuru arasında olacağım zennediyo- Tuz. Bununla beraber Sahapın 67, Uğurun 49 kilo ile koştuklarını da hatırlatmağı faydalı buluruz. İkinci koşu: 1800 metre üstünde dört hayvanın iştirak edeceği bu yarış 3 ve daha yukarı yaştaki halis kan İn- giliz at ve kısrakları arasındadır. Ga- liplere verilecek ikramiye mecmuu 410 liradır. Bekâr, Dandy, Sülün ve 'Novisden galibiyete en kuvvetli nam- Zed, en hafif koşan prons Eialimin Novisidir. Bumumla beraber Bürhan Işın Bekârı da bu mesufede kuvvet- lidir. Üçüncü koşu: Mesafesi 1009 metre, ikramiyesi 1000 lira olan bu yarış ya- rın en güzel koşularından biridir. Çünkü iki yaşmdaki halis kan İngiliz erkek ve dişi taylara mahsustur. Bu taylar ya az yarış gördükleri veya büs- bütün yeni oldukları için yarış me- raklıları tarafından pek görülmüş, tecrübe edilmiş değillerdir. Bu itibar- la fuvoriler kolaylıkla kestirilemez ve Sürprizler karşısında kalınabilir. Bu yarışa girecek Komisarj, Parista, Öz- demir, Eşin, Romans, Florya adların- daki taylardın prens Halimin Rö- mans, Ahmed Atmanın Özdemiri, Bürhan Işılın Komisarjı üzerinde en fazla durulabilecek taylardır. Dördüncü koşu: İkramiyesi 510 li- ra olan bu yarışm mesafesi üç kile- metredir. Bu koşuya girecek dört ve daha yukarı yaştaki yerli yarımkan İngiliz at ve kısraklardan Bayburd, Andrebudin, Ceylân, Mahmure ve Ayhan hemen hemen ayni kuvvette hayvanlardır. Bununla beraber mesa. fenin uzunluğu Andrebudin ile Mah- mureye diğerlerinde Yazla bir avantaj vermektedir. Beşinci koşu: 250 lira ikramiyeli ve 4 ve daha yukarı yaştaki yerli yarım- kan Asrap ve halisken Arapat ve kısraklarına mahsus bu yarışın MEsR- Tesi 2800 metredir. İştirak edecek Ne- cip, Benli Boz, Sada II ve Sürekden Ahmed Bozun Benli Bozu galiba ge- ne başta gelmeğe namzeddir. Son koşu: Wiliyetin ikinci tecrübe koşusu adını tuğıyan bu yarışın İkte- miyesi 750, mesafesi 1600 metredir. Üç ve duha yukarı yaşta ecnebi kanı- 7 taşıyan her ırka mensup at ve kıs- raklara mahsus bu yarışa İştirak ede- cek Sahap, Tihu ve Sağunak adında- ki hayvanların üçü de prens Haltmin- se her nedense içimizden gelen bir his. Sağanakın kazanacağını zannettiri- yor, 150 Suat » Bayan Kurteli Bayan Ginderf we Kris v ve Roux 1630 Sunt ve Vedat v Meth ve Mus- lih veya A. Pa- ton ve Lemm. 17,15 Jaffe ve Ban- v Kris ve Are 1630 Cift erkek, Futbolcü Vehap tekrar İzmire döndü İzmir (Akşam) — Eski Altaylı Ve- hap, Fransadaki kulüble alâkesını ke- serek İzmire dönmiüştür. Vehabın, İz- mire bu dönüşü, temelidir ve bir daha Fransaya gitmiyeceğini söylemekte- ir. Vehap; tekrar Altayla, yani gim- diki Alsancak kulübüne girecektir. Vehapla; Alsancak takımı mühim bir kuvvet kazanmıştır, çök güzel olmuş ve gençlerimiz bü-” Bugünkü spor hareketleri 1 — Taksimde futbol maçı: Pire muhteliti - Galatasaray Be giktaş mubbeliine karşı, saat 17 de, 2 — Modada yelken ve yüzme mıntaka şampiyonası, saat 14 de. 3 — Tarabya Tokailıyan ote- yolunda.. Atina (Akşam) — Yunanistan bu- gün atletlerin yataklı vagonla Bük- rTeşte yapılıcak olan sekinzinci Bal- Uzün: Lambrakis, Komasas. Üç adım: Palsmiatis, Kaplodis. Gülle: Stelanakis; Floros. Disk; Silles, Fioras. Cirit: Pupayorgi, Muncavas. Yunan diski: Fikiotis, Silos, Yugoslavya atletizm ekibi Balkan oyunlarına iştirak etmiyor Zağrep — (Akşam) — Dün alelâ- ecele içlima eden Yugoslar atletizm federasyonu aşağıdaki kararı kati- etmiyecektir. Bizce iştirakine ma- ni olan sebeb mali müşkülüt değildir. kan şampiyonası için hazırlık müsa- bakaları yapılmış ve kamp için de atletler ayrılmıştı, Asıl mesele Lubli- yan Klüplerinin itirazlarile müsaba- kalara ailetlerini göndermemelerin- den ileri gelmektedir. Yugoslavların atletizm şam- vermedi Zağrepte yapılan atletizm şampi- Büver 1LI; Kataliç 112 King 237; Bram 238 400: Despot 59; Karner 588 800: Srakar 203.2; Jorga 2.052 1500: Kötnik 4.108; Srakar 4.12 110: Hanjekeviç 175; Sivyeciç 178 10,000: Sindelar 25. 22.4; Starman 35.30. 4Xx100: Hayduk klübü 459 4X400: Maraton klübü 2378 Cirit: Markuşiç 57.9; Miloş 53.58. Gülle; Kovaçeviç 1377; Mari 1355 Çekiç: Stesişik 4358; Gölç 4212 Uzun: Kalay 676; Brodoviç 671 Sırık; Bakov 3.50; Lenaro 3.40 Üç aram: Yoviçeniç 18.60; Ostoyiç 3.01 Disk: Manoyloviç 44.18; Kleut 4046 günleri de saat 14 de Moda deniz bay- ramında yüzme birincilikleri yapıla- cağından aşağıda isimleri bildirilen hakemlerin o günlerde Modada bu- lunmalarına muhterem gazetenizin delâletini rica ederim, Baş Tinker: bay A. Fetgeri, bay Sitkı, bay Şazi, bay Nedim, bay İs- mail, bay Hüsameddin, bay Bekir, bay Rıza, bay Harun, bay Zeki, İ sız konsoloslarına gönderdiği birer he- Meşrutiyetin felâketlerin İşte Anadolu içtima mevcudiyeti- ni gösterelidenberi biribirinden me- zarlaria ayrılan Ermenilerle Türkler, bu eski ve yeni dostlar, adalete me- yilden doğma mütekabil bir incizap ile birleşiyor! Harsketin devamı şüp- besiz sair unsurları da cezbedecektir. Bugün © büyük ittihadın küçük bir nümunesini arzeden kongremiz âzasım tebrik ederken kendisini unulamıyacağımız bir sımf var: Teş- kiltamızı içeride can pahasına can- landıran kahraman refiklerimiz! Han- terikki bir medeniyet çıkarıyorsu- nuz! Türkiyede dağlar gibi baş kaldıran müstebidler, kaygusuztuğa vurduğu- nuz muttarid darbeler tir, tir titriyor! Kalbinizle ısıttığınız milli zeminden kopacak ve kıyameti gösterecek bir zelzele ile onlar hep göçecek ve göç- Üğkleri topraktan bir söl ve saadet ci- hünu doğacak! ) (1) Bu yazılar hep bir sümid ve temen- ni edebiyatı. idi. Avrupada istibdad aleyhinde neşriyat ile uğraşan firari Jön Türkler filiyat sahasında iş gö- remiyorlardı. Bu neşriyat vakıâ de- hilde efkârı hazırlamağa hizmet edi- yordu amma maksada vüsul için bu kadarının kâfi gelemiyeceği artık her- kes nazarında tahakkuk eylemişti. hareket hakkında bazı Avrupalıların serâeyledikleri tenkidlerde haklı nok- İalar dahi bulunduğunu tecrübe ile nihayet takdir eylemişlerdi. Devlet ve milletin selâmeti yalnız Avrupaya savuşmak ve neşriyat Üz edilememişti. göğüs gererek memleket dahilinde cid- di ve müessir bir kıyam hazırlamak 1â- İ zam geliyordu. Biz burada İttihad ve Terakki ce- miyetinin Selânikte nasıl merkez tesis ettiğine, memleket dahilinde nasıl ya- yıldığıma dair izahata girişecek deği- liz. Cemiyetin umumi tarihi yezılma- mıştır. (2) Meşretiyetten sonra bu isin Ahmed Rasim beye tevdi olundu- gunu duymuştuk; fakat eserini göre- medi. Zaten bu (Jön Türkler ve Yıldız) bahsinde biz bu tarihin mebadisini Bu bahse hatime olarak şunu ilâve edeceğiz: İttihad ve Terekki cemiyeti 13 ma» (Bizim zatı şahanelerine Kin ve Bü- sumetimiz yoktur. Yalnız bir emeli- miz var. Bunu da zatı şehanelerinin 77 zilhicce 1293 (19 mart 1877) tarih- il nutku hümayunlarında kabul bu- yurdukları gibi memlekette müstebi- dane idarenin neticesi olan Suiistima: lerin ve fenatıkların kalkmasıdır. Cemiyetimizin gayesi sizin de tak- dir ve methetmiş olduğunuz Kanunu 'Esusinin iadesidir. Bu #rzu umumidir. Bu fikirde bütün milletin bizimle beraber olduğuna emin olunuz. Cemiyet milletin menfaatlerile he- nedanımızın menfasflerini hiç bir vakit biribirinden farklı tutmamıştır. Kanunu Esasinin meriyete geçmesi- yunlarına söttir!.) Cemiyet mayısın ön beşinde Selâ- nik, Blanastır, Üsküp İngiliz ve Fran- SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ VÜZÜ Yazan: SÖLEYMAN KANİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkı'mahfuzdar, Tefrika No. 941 ilânı bir çok önünü aldı yet marifetile fransızca birer muhtıra verdiği gibi bu muhturanın birer su- retini de bazı Avrupa devletlerinin Haritiye Nezaretine takdim eyle arişti. Fakat Abdülhumide meşrutiyeli ka- bul kararını verdirmek için böyle be- yannameler, müracaatlar kâfi gele medi. İstibdad kalesi ancak içeriden feth- olunabilecekti. Bu suretle hareket edildi ve Abdül- hamidin istibdadın yıkmak güyesine ancak Selâniği kendisine umumi mer- kez ittihaz eden dahili teşkilitan can ve baş tehlikesini göze alarak Manas- tar, Kosova, Selânik vilâyetlerinde ter- tip ettiği kıyam ile varılabildi. (Arkası var) Nüzhetin ağ lere m Bay Süleyman Nüzhet gönderdiği bir mektupta bu muamele etrafında İza- hat veriyor. Bu izahat Abdülhamidin $on senelerinde siyaset diye tevil ve tervirde nerelere kadar varıldığını, sa- ray adamlarının ruhi hnletlerini, zih- Biyetlerini göstermek itibarile dikka- te şayandır. Bay Süleyman Nüzhet diyor ki: TTevkifim Bebikli muhafızına verdirilen bir jernal üzerine olkmuşlu. Mesline meş- rutiyetlam sonr vakıf olduğum bu furns- ünde evvelden muştam. hareket sırasında hakkımda ötedenberi teveccüh gösteren İngiliz konsolosu Kamberbac bir vasıta ile beni tesiipet etmiş. ni i iç ş ij il i İ pek güzel östmi, der. Bubmn Tile beruber br kitabı da sana geçmiş. Bu #- Kirlerle yetişmiş olduğun için sen de O saçmalara İnamp sarılmış, şimdi tabika- #ma geçmek istemişsin. Bir de senin Avrupadaki hainler ile de in er i i ii il yil gli pi İ tiril ia e il ii i ; il ; ân tarıdiklarına ezcimile Subahaddin. kayinbiraderine - AH Haydar Mitat be- ye - tuttukları yolun vehmmetini anlatır, awğetieriri temin edersin. Eğer bunu ya- Parsan hem cezadan kurtulur, hem de pek çök in'am ve Hütyf yörüzsün. Kubul eği- yorsun efendimize sroedeyim. İradesini Bu sırada onda Sami beyden başka komisyandan kimse yoktu. Bundan ve kon- los Kumberbacın İzmürdeki sözlerinden TD) Terakkinin on yedinci nüshası, (2) Ohgi havalisine cemiyetin nasıl kol saldığına ve ne yaptığına dalr yazdığımı eser daha basılamamıştır. b em m GAR A