28 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Bahife 4 AKŞAM 28 Ağustos 190 Kuruçeşme cinayeti faili müşahede altına alındı Katil, babasile kardeşinin kendisini tımarha- neye göndermek istediklerini iddia ediyor Evvelki gün sabahleyin Kuruçeş- medeki evde kardeşi Radiyi yüzünü yıkarken, babası Şevketi de yatağın- da uyurken tabanca ile öldüren Ze- ki, tahkikat esnasında sinirlerinin bozuk olduğunu ileri sürerek delilik iddiasında bulunmuştu. Kendisinin bazı hareketleri de şüpheli görüldü- günden muayenesine lüzum hasıl ok | muş ve dün Zeki adliye doktoruna | muayene ettirilmiştir. I Zeki dün akşam üzeri tevkiMane- | den çıkarılarak üç jandarmanın mu- | hafazası altında adliyeye getirilmiş. | tir. Zeki gene bir gün evvelki gibi çok | asabi hareket ediyor, halk arasından | geçerken yüzünü mendil ile kapgh- yör ve hızlı hızlı koşarak yürüyordu. Adliyeye > getirilirken de hep tenha sokaklardan geçmek istemiş. Bu yü” den, tevkifhaneden çıktıktan sonra arka sokaklardan getirilerek Ebüs- suud caddesinden geçirilmiş, adliye- ye sokulmuştur. Katili sokakta gö- Tüp tanıyan birçok kimseler arkasına takılmışlardır. Zeki jandarmaların muhafazası altında adliye doktoru- nun odasına götürülmüş ve doktor B. Enver Karan tarafından muayene edilmiştir. Zeki muayene esnasında sorulan | Suallere asabi hareketlerle kısa kısa ve zorlukla cevaplar vermiş, gene bir gün evvelki gibi hasta oluduğunu, kendisini o tımarhaneye göndermek istedikleri için bâbasile kardeşini öl- dürdüğünü söylemiştir. Adliye doktoru B. Enver Karan da | Zekinin deli olub olmadığının tama- | men tespiti için tıbbı adlide müşahe- de altına alınmeâsina karar vermiştir. Zeki dün akşamdan itibaren tıbbı ad- liye götürülerek müşahede altına alın- mıştar. Japonların Çini İngilterede fena tesir uyandırdı (Baş tarafı 1 inci sahifede) yoluna devam etmiştir. Japon membaları silâh taşıyan diğer Yapurlar gelirse onlarla da anlaşma olacağını ümid ettiklerini söylemişler- dir. Nankin bombardıman edildi Şanghay Yi — Çin ajansı 12 Japon tayyaresinin Nankini bombardıman ettiğini bildiriyor. Tayyarelerin attık- ları bombalardan birçok yangınlar çık- mıştır. Ölenler çoktur. İki Japon tay- yaresi düşürülmüştür. Şanghay üzerinde uçmakta olan iki büyük Çin bombardıman tayyaresi Ja- pon tayyareleri tarafından düşürül müştür. Japon tebliği Tokyo 27 (A.A.) — Tebliğ: Bir Ja- pon tayyare filosu 26 ağustos günü sa- bah saat 3 de Hangeu'nun 250 kilomet- Te cenubi şarkisinde kâin Nan-Şan tay- yare meydanını bombardıman etmiş- tir. Tayyare filosu hiç bir arızaya ma- rüz kalmadan dönmüştür. Japon ordusu 26 ağustos gününde ricat etmeket olan Çin kıtalarını mü- #ald şerait altında takip etmeğe devam etmiştir. Ayni gün zarfında Japon tay» yareleri Kalgan'ın 200 kilometre cenu- Şair Ali Ekrem | (Baş tarafı 1 inci sahifede) Ali Ekrem küçük yâşta şitre merak etmiş, urun zamah şiirlerini Ayın Nadir imzasile muhtelif mecmualar- da devrin tanınmış şairlerile beraber neşretmiş; tenkidier yapmıştır. Şair Tevfik Pikretle geçinemezler- di. Cenabın lisanına taraftar değildi. Ona «terakib şiirin kıymetini tezyid değil, tenkis eder» demişti. Hüseyin .Cahidle de uzun süren münakaşalar Merhum, Servetifünunda “bir çok şiirler neşretmiştir. Eserleri şunlardır: «Ruhu Kemal, mesirler». Zilâli İlham, şiirler», «Ka- sidel askeriye», . «Lisanı > Osmani» «Ordunun defteri», #Anavstan>, «Şiir ve fen, «Vicdan alevleri, «lisan nazm, Lisanı nesir: Darülfünunda tak- rir ettiği dersler», «Mesaliki edebi- yes, «Namık Kemal. Bunlardan başka * Ali Ekremin teş tiyatro eseri vardır. Ali Ekrem değerli bir şalrdi. Lisa- nı eski idi. Terkiplere çok bağlı kal mıştı. Bir çok güzel şlirler yaşmış ve sevilmiş bir şairdi, Öğrendiğimize göre B. Ali Ekrem ölümünden 36 saat sonra gömülme- #ini ve cenazesine çiçek getirilmeme- sini vasiyet etmiştir. Merhümun al. Jesi erkânma taziyelerimizi sunarız. B. Benes Prağa avdet etti Prag 71 (A.A) — B, Benes dün ak- sam praga avdet etmiştir. abluka etmesi bi garbisinde ve Pekin - Suiyan hattı üzerinde kâin Talung şehrini bombar- dıman etmişler ve bu suretle dağılmak | üzere bulunan Çin ordularının hattı ricatini kesmişlerdir. Japonlar zehirli gaz kullan- mışlar Nankin 27 (A.A.) — Şang-Kay-Şek'- in karargühından bildirildiğine göre Japon kıtaları Nanku önündeki muvaf- fakıyetsizlikleri dolayısile 89 uncu Çin fırkasına karşı ağustosun 24 ve 25 inci günleri zehirli gaz kullanmışatdır. Japonlar bir şehri zaptettiler Tsinghai 27 (A.A.) — Japonlar, dün Tsinghai'ye girmişlerdir. Çinliler, 500 teletat vermişlerdir. 1,000 kadar da ya- | ralıları vardır. Japonlardan 59 kişi maktul düşmüş ve 70 kişi yaralanmış- tır. Japonlar, Mankouastsun mıntaka- | sındaki Çinlileri mevzilerinden çıkar- mışlardır. Bir Çin gambotu batırıldı Tokyo 27 — Moğol kıtaları Japon as- kerlerile birlikte harp ediyor. Bunlar Çin askerlerini her atraftan inhizama uğratmaktadır. Japonlar Nankvant- sun'da Çinlileri mevzilerinden tardet- mişlerdir. Japonlar bir Çin gembotunu batır. muşlardır. | verlimesi B. Çörçil | (Baş tarafı 1 imci sahifede) ; Birkaç ay evvel bugüne kadar miş- | i Hi görülmemiş bü hattı hareket hah- kında Avam Kamarasının nazarı dike | katini celbettim. Sonbaharda İngiliz. | parlâmentosu tekrar toplandığı Sü İ man İngilteredeki ecnebi teşkilâtı ile. | ciddi surette meşgul olacak ve İngiliz. | nazırlarından fiili kontrolun kendi ellerinde bulunduğunu isbat etmeleri talep edilecektir. i Bu meseleyi halletmek güç değil dir. Farzı'muhal olarak bir ecnebi, bu komünist veya faşist teşkilâtta bu- lunmağa vakit bulursa, kendisinden arasıra polis karakoluna uğrıyarâk ikamet tezkeresini tedkik ettirmesi ve İngiliz misafirperverliğinden isti- fade etmek istediğine dair ciddi delil- ler ve hüsnüniyetini isbat etmesi ta- leb eder. Hükümet içinde hükümet kurmağa teşebbüs eden teşkilât relsle- ri de derhal memleketlerine iade olu- nurlar. Almanyanın oradaki İngiliz tebas- sına karşı mukabelebilmisilde bulu- nacağından korkmağa mahal yoktur. İngilterede iyi mevki sahibi Almanlar çoktur. Fakat Almanyadaki İngilizler böyle bir vaziyette değildir. Karşılıklı bir muhaceret takdirinde uğrıyacağı- miz zararlar ehemmiyetsizdir. Fikrimi açıkça yazıyorum, kendisi. le iyi münasebetler idame etmek is- tediğimiz Alman hükümetinin bu ma- Kul dileklerimizi nazarı dikkate alaca» Almanya ile ticaret Son üç aylık münasebata âid bir rapor hazırlanıyor Almanyadaki bloke | paralarımız hakkında Berlinde cereyan eden mü- zakerelerin uğraması piyasada alâka ile karşılan- mıştır. Alâkadarlar vaziyeti yakından takib ediyorlar, Evvelki gün Berlin- den şehrimize gelen Türk heyeti rei- si İktisad Vekâleti müsteşarı B. Faik Kurdoğlu dün İktisad Vekilini ziya- ret ederek bu mevzu üzerinde görüş- müştür. Müsteşar dün öğleden evvel Türko- fise gelmiş, iki saat kadar ofiste meş- gul olmuştur. Görülen lüzum üzerine müzakerelerin başladığı zamandan şimdiye kadar olan Almanya ile tica- Ti münasebatımız üzerinde tedkikat yapılmış ve son üç aylık zaman zarfında evvelki teahhüdlere göre ya- pılan ihracat ve ithalât vaziyeti hak- kında bir rapor hazırlanmıştır. Bu Tapor öğleden sonra İktisad Vekiline arzedilmiştir. Yapılacak umumi etüdler sonunda Türk heyeti reisine yeniden direktif verilecek've B. Faik Kurdoğlu bugün- | lerde tekrar Berline hareket edecek- tir. Şimdilik bir tevakkuf devresi ge- | çiren müzakerelerin Berlinde tekrar İ başlıyacağı anlaşılıyor. Bugünkü va- ziyet dolayısile bazı tedbirler alına- cağı da söylenmekte ve gümrüklere ithalât vaziyetleri hakkında direktif ihtimal dahilinde görül mektedir. Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede) Dostoyevski - İvanla tercih etmek hak- kımızdır; zaten kendisi de onları sev- diğini açıkça bildirir. Bir romancının, yarattığı şahıslar. Ja bir olması meselesi de hiç basit bir $ey değildir. Bir romancının yarattığı şahıslar arasında kahraman, korkak, hasis, cömerd, zeki, budala, her türlü insan vardır, O romancıda - bir adam olması itibarile - o vasıfların, biribiri- nin tamamile zıddı olan o vasıfların hepsi var mıdır? Romancı o şahısları Sanki kendisi imişler gibi tâ içten ta- savvur edebilir, fakat kendisi onlar değildir. Son zamanlarda bir takım Frenk romancıları, mektub sahibinin ileri sürdüğü fikirler üzerinde pek duru- yorlar, «Devenin üstündeki de Ali, de- ve de Ali, deveci de Ali» yen bu mazariye, güç ükmesine rağmen pek kolay olduğu için çok kimselere cazib geliyor. Doştoyeveki'. nin hem Mişkin, hem Kogojin, hem Smerdiakof, hem Aglae Epançin, hem de Sonia olması, Balzac'ın hem Goriot, hem Cösar Birottenu;, hem de M, Gran- det olması akla sığar şeylerden değildir. O iki b romancı, yarat- tıkları şahısların hallerini, hislerini bizzat kendilerininmiş gibi tasavvur Mektub sahibine tavsiye ederim: singönicux. izahlara pek kapılmasın; onlar ekseriya büyük meseleleri hal- Jetmek için değil, bilâkis kapatıver- mek için icad olunur. Bir insanın, ken- dinde bulunmıyan ihtirasları tasav- vur edebilmesi, yani kendine benze- miyen şahıslar yaratması öyle kolay kolay hallolunacak işlerden değildir. Nurullah Ataç Askeri mecmuanın 106 ncı sayısı muvakkaten tevakkufe | pek benzi. | (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESHAM ve TAHYİLÂT İstikrası hadili 95.75 | Türkiye Cum- 90 1983 İstikrar 9575| hüriyet Merkez Ünitürk 1 145750) Bankası Ünitürk 11 146750 | Anadolu Mis, 2455 Ünitürk ır 4445 | Telefon T0| Mümessil 1 Sago) Terkos 70 » Msi | Çimento 940 »> m | MühadbDeğirs 1 Bankası 090 | menleri » hamiline 990) Şer değir- 08 » Müesis o 75İ menleri Para (Çek fiatleri) Paris 210675) Sofya 033914) Londra 631) Prag 220525! Nev York o me7as0| Kerr a0) Miino 495! Belgrad za30| Atina 80,6045 | Zieti 41790 Cenevre 34372) Pengo 39310 Brüksel 4.8838 | Bükreş © 1064075) Amsterdam 143 | Moskova © 20435) Türk Mürettipler Cemiyetinin bugünkü gezintisi 'Türk mürettipler cemiyetinin; ya- pılması kararlaştırılan deniz gezinti- | sine bugün saat 16 da köprüden Şir- | keti Hayriyenin 68 numaralı vapurile hareket edilerek başlanacaktır. Saat 16,20 de Kadıköyüne uğryacak ve vapur Büyükada önünde demirliye- cektir. 18,30 da Büyükadadan tekrar köprüye gelinecek ve 20 de Üsküdara uğrıyacak ve buradan doğruca Ku- vaklara kadar gidilecektir. Vapur 21,20 de Büyükdereye var- mış olacak ve 24 de Büyükdereden dönüş yapılacak 1,15 de Üsküdara ve 1,30 da köprüye gelinerek deniz ge zintisine nihayet, verilecektir. Köprüden her tarafa”iramvay te- min edilmiştir. Atinada tifo Atina 21 — Atina civarında Pavros mahallesinde tifo çıkmıştır. Hükü- met icab elen tedbirleri almış ve aşi tatbikine başlamıştır. İSTANBUL TİCARET ve ZAHİRE BORSASI © 2s FİATLAR CİNSİ Buğday yumuşak Buğday sert Bakla Çavdar Kuşyemi Keten tohumu Darı sarı Tiftik mal Yapak Anadolu Yapak İzmit Peynir Beyaz Peynir Kaşar Buğday Tiftik Kepek Arpa Un Yapak Susam Nohut Mısır 2. yağı DIŞ FİATLAK Buğday: Liverpul 831 K. Buğday: Şikago 498 Buğday: Vinipek Arpa: Anvers Misir: Londra Keten 'r. :Londra Fındık G. : Hamburg Prındık L. : Hamburg Unkapanı Kızılay kamonundan: 28 ağus- tos 987 cumartesi akşamı Haliç, Fenefi Cibali mektebi bahçesinde “tertip ediler sünnet düğünü havanın yağmurlu gitme- si dolayısile eylülün 4 üncü cumartesi gü- nüne teahhür ettirildiğini davetilerimize üzülerek bildiririz. Ertuğral Sadi Tek Bu gece (Beylerbeyi) pa #artesi (Bebek sali (Sundi. ye plâj) çarşamba (Heybe- Wada) tiyatrolarında temel verir. Istanbul Sıhhi Müesseseler Arttırma ve Eksiltme Komisyonundan : Eksiltmeye konulan iş: İstanbul Sıhhi Müzesinde yapılacak tamirat, Keşif bedeli: 2750 lira Muvakkat garanti; 206 lira 25 kuruş Sıhhi Müzede yaptırılacak olan tamirat işi açık eksiltmeye konulmuştur. 1 — Eksiltme 13/9/937 günü saat 15,30 da Cağaloğlunda Sıhhat ve İçtima' Muavenet Müdürlüğü binasında kurulu komisyonda yapılacaktır. 2 — Mukavele, eksiltme Bayındırlık işleri genel ve hususi şartnameleri, pre je ve keşif hülâsasile buna müteferri diğer evrak komisyonda görülebilir. 3 — İstekliler cari seneye ait ticaret odası vesakasile bu işe benzer 2000 li- Talık iş yaptığına dair Nafa Müdürlüğünden almış oldukları müteahhitlik. ve- #ikasile muvakkat garanti makbuz veya banka mektuplarile birlikte belli gün ve saatte komisyona gelmeleri. (5666) Muhammen kıymeti li. Er. 201 00 nm tamamı, 211 40 tamamı, 201 00 sanin tamamı, Hasköyde Hacışaban mahâllesinin kalayci sokağında 48 No, Ju arsa Feriköy mahallesinin ayazma sokağında eski 6 yeni 38 No, lu arsanı Pangaltı mahallesinin kuyumcu sokağıhda 17 mükerrer 23 No. Ju ar- Yukarda yazılı gayri aasikollerin mülkiyetleri peşin para ile satışı 24/8/93 tarihinden ilibaren 10 gün weüddetle uzatılmıştır. İhalesi 2/9/937 saat 15 de ko misyonda yapılacaktır. Taliplerinin “ 7,5 pey paralarile mahlülat kalemine gelmeleri, (5643) Trakya Örnek ve Üretme çiftliği direktörlüğünden Lüleburgazda kâin Trakya Devlet Örnek ve Üretme Çiftliği Saray tepe mev kilne yapılacak bir büro ile üç memur evinin inşaatı proje ve plânları yaptırı- Jacaktır. İnşaat mühendis ve müleahhitlerinin esaslı tafsilât için Çiftlik idaresine acele müracaatları. (5633) İnhisarlar U. Müdürlüğünden: 1 — Cibali fabrikasının mamul tütün anbarları duvarlarına şartnamesi mucibince pazarlıkla ahşap lâmbri yaptırılacaktır. II — Pazarlık, 13/1X,/937 tarihine rastlıyan pazartesi günü saat 15 de Ka bataşda levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. 1 — Keşif bedeli 1072,50 lira, muvakkat teminat 80,44 liradır. IV — Şartnameler parasız olarak hergün sözü geçen şubeden alınabilir. V — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatte “© 7,5 güvenme paralariyle birlikte adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur. (5644) İstanbul Deniz Ticaret Müdürlüğünden: x Müdüriyet ve mülhakat Jimanlarile kılavuzluğa aid 65 kalem evrakı mat- bua açık eksiltme İle bastırılacaktır. Tahmin bedeli (2079) liradır. Yüzde 7,5 teminatı muvakkatesi olan 155 lira 92 kuruşun İstanbul Defterdarlığı muha- sebe müdürlüğüne yatırıldığına dair makbuz veya bahka teminat mektubile 31/8/1937 salı günü saat 15 de Galatada deniz ticaret müdürlüğünde müte- pi iza ae ei teyenlerin de m j