28 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i Ingiltere, Japonyadan kati teminat istedi Japonya, Ingiliz sefirinin yaralanmasından dolayı teessürlerini bildirdi Londra 28 (Akşam) hükümeti, Çindeki İngiliz sefirinin uğradığı tecavüz münasebetile Japon | hükümeti nezdinde bu sabah yapa- | cağı teşebbüs hakkında Tokyodaki | sefirine talimat göndermiştir. Siyasi mahafilden alınan malümsta | göre İngiltere, bu tecavüzden dola- | yı yalnız tarziye istemekle kalma- makie, bu kabil tecavüzlerin te- kerrür etmiyeceğine dair Japonya- | dan kati teminat istemektedir. ! Şanghay Y1 — Çindeki İngiliz se- | firinin yaralanma hadisesi hakkında | şu tafsilât alınmıştır: Biri açık öteki | kapalı üzerlerinde İngiliz bayrağı bu- Yunan iki otomobil, Wuhsi civarında ve Şanghayın 11 kilometre şimali gar- bisinde iki Japon tayyaresinin taar- ruzuna uğramışlır. Sefir, yanında se- faret ataşemiliteri bulunduğu halde açık otomobilde bulunuyordu. İki Japon tayyaresinden biri evvelâ #ki bomba atmış sonra alçalarak oto- mobilleri mitralyöz ateşine tutmuş- tur, Bir kurşun sefire isabet etmiştir. İkinci Japon tayyaresi yalmız bir bom- ba atmıştır. Hastanede sefirin yarası — İngiltere | rahatsız geçirmiştir. Maamafih bu- gün sıhhati iyidir ve yaresı tehlikeli görülmemektedir. Japonyanın teessürü Tokio 21 — Çindeki İngiliz sefiri- İ nin yaralanması teessürle karşılan- mıştır. Bahriye Nezareti namına söz söylemeğe selâhiyettar bir zat Japon tayyarelerinin kasden ateş etmesi akla gelemiyeceğini, hadisenin vuku bulduğu yerde çok Çin otomobilleri dolaştığını söylemiştir. Londra 27 — Japon sefareti hadise hakkında hükümetinin tahkikat yap- tığım bildirmektedir. Sefir.hadiseden dolayı hükümetinin teessürlerini İn- giltereye bildirmiştir. Siyasi mahafii sadece teessür izha- rile hadisenin kapanmıyacağını tah- min ediyor. Çinde harb hali mevcud olmadığından bir sivil otomobilin bom- bardımanı mazur görülemez. İngil- tere, alacağı tedbirleri tayin için res- mi malümat gelmesini bekliyor. Fransız gaezteleri ne diyorlar? Paris 1 — Fransız gazeteleri İn- giliz sefirinin uğradığı taarruzdan dolayı teessür beyan ediyorlar. Ocuv- re gazelesi Şanghayın bitaraf bir ha» le getirilmesi için İngilizlerin yeni tekliflerde bulunacaklarını söylüyor. Şanghayda ecnebi menafline riayet edilmesi (o mesuliyetini münhasıran İngilterenin deruhde etmesi muhte- melilir. Maamafih bu, Amerikanın muvafakatine bağlıdır. Elektrik şirketi | Japonyanın Gindeki ile müzakere Mukavele hükümlerinin tatbiki ve noksan cihef- lerin ikmali görüşülecek yaptım. Elde ettiğim malümat şudur: Bilindiği üzere ötedenberi, hü- kümet ve İstanbu elektrik şirketi ara- sında bazı ihtilâflar vardır. Bilhassa bu ihtilâtlar arasında şirketin vakti- le elde etmiş oduğu elektrik imtiyaz ve şartnamelerini iyi tatbik etmedi- ği söylenmektedir. Şirketi eskiden idare edenler bir çök yolsuzuk ve sulistimaller yap- mışlardır. Bugün İstanbul elektrik şirketinin ihtiyacı karşılayamıyacak (derecede zayıf olduğu İleri sürülmektedir. Bunun için çok tabli olarak şirket idaresi ve mümesillerile Bayındırlık Bakanlığı arasmda Bir müzakere 20- mini hazırlamak üzere muhabereler cereyan etmektedir. Bu suretle iki tarafın bir defa da- ha karşı karşıya gelerek bütün ihti- lâfların halline doğru gitmesi tabif- Vaziyete göre vekâletle şirket ara- sında tahsisan bir satınalma mü- zakeresi değil, yukarıda sayılan hu- susların halini temin edecek bir te- mas yapılacaktır. Bunun için şirket mümessillerinin bir heyet halinde Ankaraya gelmeleri beklenmektedir. Meselenin hali ve belki şirket tesi- satının devletçe satın alınması bu müzakerelerin seyrine tabi olacaktır. Kayseri - Adana telefon hattı eylül ortasında açılacak Ankara 27 (Telefon) — Kayseri » Adana telefon hattı tesisatı bitmek ü- mağa açılacaktır. Bunu müteakib de Kayseri - Sıvas telefon hattının tesi- sine başlanacaktır. harekâtın protesto Amerikada Japon konsoloshaneleri önüne nöbetçiler konuyor Vaşingion 21 (A.A) — Cordeli Hul- Yun davetine rağmen «harp ve faşizm aleyhtarları» cemiyetinin azaları Ja- ponyanın Çindeki askeri faaliyetini Protesto etmek maksadile Japonya sefaretinin önüne bayraklı nöbetçiler ikame etmişlerdir. Roosevelt'in talebi üzerine Harici- ye Nazırı Hull, Uzak Şarklaki vazi- yetin nezaketini ileri sürerek cemi- yetten nöbetçilerin kaldırılmasını is- temiş ve bu suretle nöbetçi ikame e'- menin nazik bir safhaya giren vaziye- ti düzeltmekten ziyade vahimleştirme- ge yarıyacağını söylemiştir. Cemiyetin Nev-York şubesi sekre- teri memlekette bulunan bütün Japon 'konsoloshanelerinin önüne nöbetçiler fkame edileceğini beyan etmiş Adliye terfi listesi tesdikten çıktı Ankara 28 (Telefonla) — Adliye bakanlığının hâkim ve müddeiumu- miler arasında tayin, terfi ve nakilleri ihtiva eden son kararnamesi yüksek tasdikten çıkmıştır. Kararname bu- gün alâkadarlara bildirilecektir. Buna göre; İstanbuldan terfi eden ha- kimlerin isimleri şunlardır: Sulh ha- kimi Osman Nuri, Halii Kâmil, müd- delumumi müavini Cevdet, asliye aza- sı Tahir. Şehirlerimizin haritaları yapılacak Ankara 27 (Telefon) — Dahiliye Ve- kâleti bütün şehirlerimizin haritala- rını yaptırmak üzere teşebbüslere gi- rişmiştir. İlk iş olarak Kırşehirin ha- ritası yapılacaktır. Bunun için bir program hazırlanmış ve tatbika baş- Bianko casus mu? Atina 27 — Arjantin musikişinası Büvard Blânko Şamdan buraya gel- miştir. Bianko, Şamda casusluk töh- metile tevkif edilmiş olduğunu tek Hib etmiştir. Tarih kurultayı | Liselerin tarih ve coğrafya! hocaları iştirâk edecekler | Dolmabahçe Sarayında toplanacak | olan Tarih Kurultayına lise tarih ve | coğrafya muallimlerinin iştiraklerini | temin için liselerde tarih ve cağrafya | derslerine aid ikmal imtihanlarının | daha evvel yapılması kararlaştırılmış- tar. Verilen karara nazaran bilumum | Wselerde tarih, coğrafya derslerinin ik: mal imtihanları eylülün dokuzuncu İ günü, Türkçe ve edebiyat imtihanları / eylülün on birinci günü; riyaziye im- | tihanı eylülün on dörtdüncü günü | ve fizik kimya imtihanı da 17 nci gü- nü yapılacaktır. Hatayda karışık- | lık devam ediyor | Antakya 27 (Hususi muhabirimiz. den) — Hatayda karışıklık hâlâ de- vam ediyor. Halk mümessillerinin te- minatı ile Türk itcarethaneleri açıl- mıştır. Fakat Alevi ve Rum mağaza- ları kapalıdır. Suriyede karışıklıklar Çarpışmalar oldu, ölü ve yaralılar var Adana 77 (Huşusi mubabirimiz- den — Sağlam menbalardan buraya gelen haberlere göre, Suriyede karı- şıklıklar çıkmıştır. Usebetülkavimci- lerle halk arasında çarpışmalar olmuş- tur. Ölü ve yaralılar vardır. Suriyede anarşi var. Münevver genç- lik bir parti kurmağa teşebbüs etmiş- izmir telefon şirketi Satış mukavelesi tasdik edilmek üzere vekiller beyetine verildi Ankara 27 (Telefon) — İzmir tele- fon şirketinin satın alınması hakkın- da Nafia Vekâleti ile şirket arasında parafe edilen satış mukavelesi tasdik edilmek üzere Vekiller Heyetine ve- rilmiştir. Mukavele tasdik edildikten sonra şirketin İzmirdeki tesisatı hü- kümetimizce tesellüm edilecektir. Dünkü yağmurlar Termometre 17 dereceye kadar indi İki gündenberi havalar bozmuş, ve dün İstanbula ve civarına bol yağ- murlar yağmışlır. Yağınurla böraber hava da soğumuş ve etrafı bir sorıba- har manzarası kaplamıştır. Rüzgâr batı karayelden hafif surette esmiş- tir. Dün termometre en çok 25 derece idi. Akşam 22, gece 17 dereceye ka- der inmişti. İstanbulda ağustosla 17 derece sıcaklık nadir görülür. Meçhul tahtelbahirin batırıldığı doğru değil | Marmarada görüldüğü söylenen meçhul tahtelbahirin Bandırma açık- larında batırıldığı şayiasırın aslı çık- mamıştır. Esasen meçhul tahtelbahi- rin Marmarada mevcudiyeti teeyyüd etmemiştir, Bir sandal parçalandı Emin oğlu Mustafa ismindeki san- dalcı dün gece sandalile Üsküdara giderken Sarayburnu önünde Akay vapurunun şiddetli dalgalarile rıh- tıma çarpmış, sandalı parçalanmış, Mustafa da ağır surette yaralanarak hastaneye kaldırılmıştır. Bir tashih İstanbul 27 (A.A) — Muhterem Başvekilimiz İsmet İnönünün birade- ri Hayrinin vefatı münasebetile izhar olunan taziyetkâr hislere karşılık ola- rak temelli ailesinin teşekkürlerini bildiren dünkü tebliğimizde temelli yazılacak yerde sehven -tomelli ya- sıldığından düzeltir ve özür dileriz. ANADOLU AJANSI Ispanyadaki Italyan kuvvetlerinin zayiatı Sekiz gün içinde 16 zabit 325 nefer öldü, 60 zabit, 1616 nefer yaralandı Roma 27 (A.A.) — Resmi bir tebliğ, İspanyadaki İtalyan Jejyonerlerinin 14 ağustos ile 22 ağustos arasında aşa- ğdaki zayiata uğramış olduklarını bildirmektedir. Zabitler 16 maktul, 60 mecrüh, ef- rad: 325 maktul, 1616 mecruh. General Frankoile B. Musso- lini arasında teati edilen telgraflar Roma 2 (A.A) — B. Mussolini, ge- neral Francodan aşağıdaki telgrafı al- mıştır: «Kiymetli İatiyan lejyonerlerinin milli İspanyol kıtaatı ile sıkı bir me- sal birliği yapmak suretile ve kardeş- ce Santandere girmekte oldukları, ve bu harbin en parlak ve en müşaşa za- ferini kazanmış bulundukları Şu sıra- da da İtalyan lejyonerlerinin emrim altında bulunmasından duymakta ol- duğum gurur ve iftiharı ve bu pek süratli ileri hareketinde göstermiş bu- Yundukları şevk ve vukuf karşısında | hissetmekte bulunduğum hayranlığı | ekselânsınıza arzetmekle bahtiyarım. B. Mussolini, teşekkür makamında şu cevabı vermiştir: Bundan böyle pek samimi bir ma- hiyel kazanmış olan bu silâh arkadaş- Uğı İspi ıyı ve Akdenizi müşterek medeniyetimiz aleyhindeki bütün teh- ditlerden kurtaracak olan hihal zafe- rin zamanıdır. İtalyada sevinç Roma 27 (A.A.) — Santanderin zapı İ tanı tesid eden nümayişlere İtalyanın | bir çok şehirlerinde devam edilmekte- dir. i Hükümetçilerin bir muvaffakıyeti Valence 27 (A.A. — Müdafaa Neza- retinin tebliği: Aragön cephesinde hükümet kuy- vetleri Villamayor de Galtego kasaba- sını işgal etmişlerdir. Saragos bu suretle toplarının men- zili dehiline girmiştir. Saragos civarında vukubulan büyük bir hava muharebesi esnasında kükü- met tayyareleri beş asi tayyaresini dü- İ sürmüşlerdir: Şanghay Sovyet | konsoloshanesi Işıkla işaret et verildiği haberi bahane imiş Moskova Ti — Şanghaydaki Japon general konsolosu, dün Sovyet gene- ral konsolosuna boş bulunan Sovyet konsoloshanesinde geceleri dalma ışıklar göründüğü ve bunun Çin as- kerlerine bir işaret teşkil ettiğini söylemiş ve ışıkların yakılmasına de- vam olunursa şiddetli tedbirler elı- nacağını ilâve etmiştir. Sovyet konsolosu, bu tehdide ceva- ben Sovyet konsoloshanesinin tama- men Japonların kontrolü altında bu- Junduğunu, konsoloshanenin muha- fazası mesuliyeti Japonlara terettüp ettiğini ve binada konsoloshanenin hiç bir memuru bulunmadığını söy- lemiştir. Yukarıki haberi veren 'Tass ajansı diyor ki: «Japonlar, Tiyençinde yaptıkları gibi Şanghaydaki Sovyet konsolos- hanesine tecavüz etmeğe hazırlan- dıkları cihetle ışık meselesi Bir bahar neden ibarettir.» Romanya harbiye nazırı istifa etti Bükreş 28 — Romanya harbiye na- ırı Angelesko istifa etmiştir. Irak kabinesi Siyasi mahkümlar mese- lesi tedkik edilecek 'Temps gazetesi yazıyor: Irakta te- şekkül eden Midfai kabinesi progra- mıni okumazdan evvel muayyen bir hattı hareket takibine başlamış, mü- teveffa kral Faysalın Arab tesanüdü- nü ihya etmek hususundaki arzusu- nu teyid ile Firat isyanında medhal- dar siyasi mahkümlar meselesini ha- hazır bulunan Irak heyeti reisi mira- lay B. Hüseyin Fevziyi tayin etmiş- tir. Mumaileyh Bekir Sıtkı paşa ta- rafından tasavvur edilmiş olan Al- manya seyahatini tehir ederek yeni vazifesine başlamak için 27 ağustos- ta Bağdada dönecektir. Irakta intihabat hazırlığı Adana 27 (Akşam) — Irakta üç es- ki nazır propagandadan maznundur, Anarşi ihdas edecek unsurlar hudud- dan çıkarılmışlardır. Kabine intihab hazırlığı ile meşguldür. Baloncu Remzi Burnuna sakladığı heroinden öldü Hercin kullanmaktan suçlu ve mah- | keme kararile akıl hastanesinde teda- vi altında bulunan baloncu Remzi adında biri evvelki gün gene muhake- , me edilmek üzere hastaneden beşinci Asliye ceza mahkemesine götürüldüğü | sırada yarım gram heroin tedarik ede- | rek bir karamelâ kâğıdının içine sak- | Jamıştır. İ © Remzi mahkemeden çıkıp tekrar hastaneye götürülürken jandarmala- rın heroini görüp almalarından kor- i karak kâğıdı burnunun deliğine sok- İ muştur. Hastaneye gidince Remzi he- roini burnundan çıkarmak istemiş fa- Kat yerinde bulamayınca hastanede gene ayni işten tedavi altında bulu- nan arkadaşı Eftada haber vermiş ve ikisi bir olarak tellerle burnunu karış» tırmışlardır. O sırada Remzinin bur- nunun yukarısına kaçmış olan heroin paketi dağılmış ve tellerle karıştırma neticesinde hasıl olan yırtıklardan ka- nına kârışmıştır. Gece yarısı Remzi | birdenbire hastalanarak ölmüştür. Remzinin gömülmesine ruhsat verik miş, heroini nereden aldığınin tesbiti için tahkikata girişilmiştir. NS EE ei Filistinin taksimi Hindliler bunu paotesto edecekler Kudüs 27 (A.A) — Arab ajansının bildirdiğine göre, bir Hindli - Arab kongresi, 3 eylülde Allahabadda, Fi- listenin taksimini protesto makamın- da bir «Filistin günü tertib edecek- tir. Hindistanın bir çok şehirlerinde bir çok tezahürler yapılmıştır. Teza- hürleri yapanlara, Filistinin taksimi katileştiği takdirde İngiliz mallarına boykotaja başlanacağı tehdidinde bur Yunmuşardır. Gürcüpulatta yapılacak güm- rük binasının plânları Ankara 27 (Telefon) — Gürcüpu- latta, İranla müştereken inşa edece- ğimiz gümrük binası ile memur ev- lerinin plânları Nafia Vekâletince ha» arlanmış ve tedkik edilmek üzere Has riciye Vekâlekimiz . vasıtasile dost ve komşumuz İran hükümetine gönde- rilmiştir. Plânlar gelirgelmez derhal şana başlanacaktır. Akıl kongresine giden | murahhaslar döndüler ' Pariste toplanan ikinci beynelmilel akıl hıfaıssıhhası kongresine, Üni- versite namına gitmiş olan Dr. Fah- reddin Kerim ve arkadaşları şehri- mize avdet etmişlerdir. ssri res İzzak 9 BERBER .İ asyr EEE EE EBRSEBEEBEFEBRLARDEBEE BGEEPEEFEYEEES SEEEZLER