23 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Londra 23 (Akşam) — İtalya hü- kümeti, Nyon itilâfına iştirâki esas itibarile kabul ettiğinden İngiliz, Fransız ve İtalyan bahriye mütehas- Sısları pazartesi günü Pariste topla- narak İtalyanın iştirâk suretini ve Nyon itilâfında yapılacak tadilâtı görüşeceklerdir. Paris ve Londrada memnuniyet Paris 22 (A.A) — İtalyan zimam- darlarının Akdenizde korsanlığa kar- şı mücadeleye İtalya filosunun da iştirâk etmesini prensip itibarile ka- bul etmeleri Pariste ve Londrada memnuniyetle karşılanmıştır, Prasi ve Londra, böyle bir kabulü temenni etmekte idi. 'Hali hazırda mukavelename, ta- mamile teknik mahiyette olduğun- dan bahriye mütehassıslarının içti- mama doğru istikamet alınacak ve bu mütehassıslar, normal surette Pariste içtima edeceklerdir. Elde edilmesi muhtemel itilâr, ta- bif Akdeniz itilâfını imza etmiş olan diğer devletlerin tasvibine arzedile- Nankin 22 — Sabah saat 10,l0 da fabrikaların ve gemilerin düdükleri Japon tayyarelerinin yaklaştığını ha- ber vermişlerdir. Bunun üzerine halk sokaklarda delicesine koşuşarak sak- lanmağa başlamıştır. Yirmi dakika sonra Ikinci müstacel tehlike işareti verilmiş ve bu sıra 13 Çin tayyaresi havalanarak Japon tayyarelerile mu- harebeye girişmişlerdir. Kırk kadar Japon tayyaresi şehrin cenup tarafına bomba yağdırırlarken, diğer bir Japon hava filosu da Puko- wu bombardıman etmişlerdir. Çinli- ler tayyare bataryaları ile şiddetle mu- kabelede bulunmuşlardır. Çinliler dört Japon tayyaresi düşürdüğünü iddia ediyorlar, Nankinin kalabalık mahallelerine birçok bombalar düşmüştür. Bombar- Ingiliz, Italyan ve Fransız delegeleri pazartesiye toplanıyorlar Yapılacak antant, Nyon mukavelesini imzalıyan devletlerin tasvibine arzedilecek Nankin ve Kanton bomba yağmuruna uğradılar Çinlilerin Tsang - Hsiendeki müstahkem mevzileri de japonların eline düşmek üzere cektir. Fransız gazeteleri ne diyorlar? ,Paris 22 — İtalyanın Nyon itilâ- fını kabulü meselesinden bahseden Petit Parislen gazetesi diyor ki: Bu itllâr, daha umumi ve hattâ İspanya işlerine ademi müdahale meselesini de ihtiva etmeğe müsait görüşmelerin bir mukaddemesi görün- mektedir. Petit Journal, dan: İhtimal kimin bir diplomasi za- feri kazanacağı suale şayan görüle cektir. İtalya mı ( yoksa Fransa ve İngiltere mi? Hakikat halde bu za- feri B Neville Chamberlain kazana- caktır. Papulaire gazetesi, şöyle diyor: dİtalyaya katiyen müadelet hak- kı bahşedilmemiştir. İtalyan eksper- Teri, Fransız ve İngiliz eksperleri ile ancak teknik müzakerelerde buluna- caklardır. Nyon itilâfları çerçevesi içinde ya- pılacak teknik tadilâttan başka hiç | bir şey mevzuuhas olamaz.» dıman yirmi dakika sürmüştür. Ha- saratın miktarı henüz malöm değil dir. Ancak nüfusça zayiatın pek az olduğu tahmin ediliyor. Zira hava hü- İTronkozo serbes bırakılırsa Son dakika | Malaga Fransız | konsolosu mevkuf Fransız konsolosu da salıverilecek Paris 23 (Akşam) — İspanyanın Malaga şehrindeki Fransız konsolosu- nun konsoloshane binasında âsiler tarafından mevkuf bulunduğu teey- yüd ediyor. Bu tevkif, Brest şehrinde C 2 namında hükümetçi tahtelbahiri kaçırmağa teşebbüs etmiş olan İspan- yol Tronkozonün tevkifile alâkadar- dır. Fransa hükümeti Jâzım gelen te- şebbüsatta bulunmak üzere Troliko- zonun Fransadaki faaliyeti hakkında yapılmakta olan tahkikatın neticesi- ni bekliyor. Zânnedildiğine göre Ma- laga âsi maldnatı da Tronkozo ser- best bırakıldığı takdirde Fransız kon- solosunu da serbest birakacaklardır. Fakat Fransada yapılmakta olan tah- kikat, Tronkozonun mesuliyetini mey- dana çıkardığı ve kendisi serbest bi Takılmadığı takdirde Fransa ile gene- Tal Franko hükümeti arasında vahim ii çıkmasından, korkülmakta- Msn Almanyaya seyahat proğramı İtalyan Başvekili 25 eylülde Münihe varıyor Berlin 23 (Akşam) — B. Mussolini B. Hitleri ziyaret için yarın hareket ediyor. Seyahat şimendiferle yapıla- caktır, Hududdan itibaren Münihe Kadar bütün şimendifer boyunca Al man mektep talebeleri dizilmiş dura- caklardır. B. Mussolini 25 eylülde Mü- nihe varacak, istasyonda bizzat B. Hitler tarafından o karşılanacaktır. cumlara karşı vaktinde sığınaklar ya» pılmıştı. Kanton da bombalandı Kanton 22 — Kanton şehri dün bir saat fasıla ile iki defa Japon tayya- relerinin hücumuna uğramıştır. Japonlar ilerliyorlar Tokyo 22 — Şimali Çinde Yiençin— 'Tsi-Man demiryolu üzerindeki Çin kı- taatını takip etmekte olan Japon or- dusu, Tlençin'e 100 kilometre mesa- fede bulunan Tsang-Hsien'e vasıl ol- muştur, Çinliler, 1935 senesindenberi burada birçok müdafaa tertibatı vü- cude getirmişlerdir. Tsang-Hslen'in zaptı kuvvel karibeye gelmiştir. Demir ve altın madenlerimiz Mar ve İnhisarlar vekâletleri binaları Senede yarım milyon liralık| Yakında inşaata başlana- demir ihraç edilecek Ankara 23 (Telefonla) — Hereke civarında zengin demir madenleri | cevheri bulunduğu evvelce haber ve- rilmişti. Öğrenlldiğine göre en İyi manyezit cinsinden olan bu cevher- den yakında dünya piyasasına ihra- cat başlıyacaktır. Senede yapılabile- cek ihracat yarım milyon ton kadar olacak ve iki buçuk milyon lira ka- dar varidat getirecektir. Diğer taraftan Bulgar dağında bu- Yunan altın, gümüş ve kurşun maden- lerinin Istihsali de başlıyacaktir. Şim- diki halde beş senelik istihsalâta kâ- fi gelecek kadar maden bulunduğu tesbit Senede yapılacak istihsalât iki milyon ton kadar ola- caktır, | Haciosman bayırında bir İ j otomobil kazası Tarabyada oturan müteahhld Salâ- haddin 281 numaralı hususi otomo- bille dün Hacıosman bayırından gel- mekte iken direksiyonda vukua ge- len bir arısanın tesirile otomobil yo- Yan kenarına yuvarlanmış ve bir ağa- ca çarparak parçalanmıştır. Müteaddid yerlerinden yaralanan Salâhaddin jandarmalar trafından Alman hastanesine yatırılmıştır, | 1 münakasaya çıkarılmıştır. cak ve süratle bitirilecek Ankara 23 (Telefonla) — Yenişe- hirde Devlet mahallesinde yapılacak yeni Adliye Vekâleti binasının inşaa» Bina- nın keşif bedeli 450 bin liredir. İn- İ şaatı birinci teşrin ayı içinde başlıya- cak ve yeni mali senenin hululünden evvel bitirilecektir. Gene Devlet mahallesinde yaptırı- lacak olan yeni Gümrük ve İnhisar- Jar Vekâleti binasının İnşaatma da yakında başlanacaktır. Binanın pro- jeleri Nafın Vekâletince hazırlan- aştı, ie Sıcaklardan 2 kişi bayıldı İki gündür sıcaklar gene fazlalaş- mıştır. Bu yüzden evvelki gün sokak- ta iki bayılma vakası olmuş ikisi de hastaneye kaldırılmışlardır. Bunlar dan biri Maltepede oturan ve ticaret yapan B. Ferhattır. B. Ferhad Eminönünde gitmekte iken birdenbire düşmüş ve bayılmış ve polis tarafından Cerrahpaşa hastane- sine kaldırılmıştır. Eminönü kaymakamlığı odacısı Re- fik de Balıkpazarından gitmekte iken fenalaşıp düşmüş, memurlarda bu odacıyı da tedavi altına almışlardır. 26 eylülde B. Mussolini Meklenburg- da yapılmakta olan Alman askeri manevralarının son safhasında bulu- nacak, 27 eylülde Berline varacak ve üç gün kalacaktır. 'B. Mussolininin ziyareti 25 eylül Münih için 27 eylülde Berlin için bayram günü ilân edilmiştir. Frank fiati Dün bir frank 29 santim kadar yükseldi Fransız frangı dün yükselmeğe bâş- lamıştır. Evvelki gün Londrada bir İngiliz lirası karşılığı 146,12 iranktı. Dün ise 145,93 franktan açılmış 144,83 #rankta kapanmıştır. Şu vaziyete gö- Te Fransız parası | frank 29 santim kadar yükselmiştir. Türk borcu tahvilleri de dün franga uyarak yükselmişlerdir. İstanbul bor- sasında 13,50 liradan açılmış, 35 ku- Tuş yükselerek 13,85 lirada kapaımış- tır. Meçhul bir tayyarenin vapura hücumu Atılan bombalar, vapura isabet etmedi Tanca 22 (AA) — 700 yolcu ile Korsika'dan gelmekte ve Kazablan- kaya gitmekte olan Koutoubiz vapu- ru, Baleares adaları cenbunda saat 18de bir tayyarenin taarruzuna uğ- ramış olduğunu bildirmiştir. Vapura isabet vaki olmamıştır. İngiliz harp gemileri, vapurun im- dadına koşmuşlar ve kendisine refa- kat etmişlerdir. Antakyada yeniden Türkleri tevkif ettiler Antakya 22 (Hususi muhabirimiz- den) — Bir Türk kafilesi evvelki gün İskenderuna giderken Türkiyeye kaç- mak töhmetile jandarmalar tarafın. dan durdurulmuş ve hepsi tevkit edil- mişlerdir. 23 Eylül 1937 am Askerlik dersleri Birinci Teşrinden itibaren kız talebeye de okutulacak Kız talebeler de sınıf geçmek ve şahadet- name almak için askerlik dersinde muvaffak olmak mecburiyetindedirler Ankara 22 — Maarif Vekâleti orta mektep birinci sınıftan itibaren lise, yüksek ve Üniversitede kız talebelere askerlik dersleri verilmesini kararlaş- tarmış ve âlâkadarlara tebliğ etmiş- tir. Bu emir, 1 teşrinievvelden itiba- ren tatbik edilecek ve bu mekteplerin muadili olan meslek, sanat ve hususi mekteplere de şamil olacaktır. Devam, sınıf geçmek ve mektepten mezun olmak için erkek talebeye tahmil edilen mecburiyetler, kız ta- lebeye de şamil olacaktır. Yalnız as- kerlik dersi, Türkiye vatandaşlarına verilecektir. Ders saatleri, sırf bu seneye mah- Sus olmak üzere bütün sınıflarda kız- lar için haftada bir saattır. Bu ders yılında kız talebe için tertip edilen Ye orta ehliyetname tedrisatını ihti | va eden hususi bir proğram tatbik edilecektir. Birinci proğram yalnıs yedinci sınıfta, (ikinci ' program sekizinci sınıftan itibaren yukarıya doğru bütün sınıflarda, üniversite ve yüksek tahsilin her sınıfında okutu- Jacaktır. Bu sene için proğramlar, bilhassa geri hizmete aid olan kısımları üni- Yersite ve yüksek mekteplerle liselerin son sınıflarında geniş bir surette okutulacaktır. Yedinci sınıf askerlik proğramı dersleri, ordu teşkilâtı, as- kerlik kanunu, askeri terbiye, silâh bilgisi, harp tarihi, yaya hareketleri kısımlarını sekizinci sınıf askerlik ders proğramı da yukarıkdaki kısım- lardan başka bilgisi, topoğrafya, muharebe bilgisi, seferberlik kısımla rını da ihtiva edecektir. Büyük Bulgar manevra- kini 26 eylülde başlıyor Manevralar aleni olacak iki piyade fırkasile bindirilmiş bir fırka iştirak edecek Sofya 22 — Bulgar ajansı bildiriyor: Balkan harbindenberi ilk defa ola- Tak yapılacak olan Bulgar ordusunun manevraları 26 eylül akşamı başlıya- caktır, Popovo şehri civarında cereyan ede- Cek olan bu manevraların hedefi, mo- dern piyade fırkaları ile motörlü fır- kaların teşkilâtını ve sevkülceyş kabi- Miyetlerini tedkik eylemektedir. Bu manevralar ilk defa olarak, umumi ve aleni bir mahiyet arzeyliyecektir. Manevralara, her garnizondan ali- nan efradla hususi surette hazırlan mış iki piyade fırkası ile bir bindiril- miş piyade fırkası iştirak edecektir. İki piyade fırkası iki muhasım tarafı teşkil eyliyecek, bindirilmiş fırka ile bir avcı tayyare filosu ve bir topçu ala- yı, lüzumu takdirinde her İki taraf le- hine kullanılmak üzere harekât mü- dürlüğünün emrine verilecektir. Ma- nevralar esnasında hava hücumları» na karşı müdafaaya çok ehemmiyet verilecektir. Manevralar, Harbiye nazırı general İ Lukov tarafından idare olunacak ve erkânı harbiye relsliğini de Bulgar ordusu erkânı harbiye reisi general Peev yapacaktır. » Manevralar, bizzat kral tarafın- dan küşad edilecek ve kral, bütün ha- rekât müddetince manevraları yakın- dan takip edecektir. harekât, 29 eylül akşamı bitecek ve 3 teşrinievvel kralın tahta çıkışının I9 uncu yıldönümü münasebetile, manevra sahasında bü- yük bir resmi geçid yapılacaktır. Italyan bahriyelilerinin tecavüzü nasıl oldu? Tunusta kurşunla mütecaviz üç İtalyan bahriyelisi | yaralandı Tunus 22 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: “Tunus hadiseleri hakkında şu izâ- hat verilmektedir: İtalyan bahriye zabit namzedleri tarafından idare edilmekte olan altmış kadar İtalyan bahriyelisi, İtalyan hukuku beşer bir- liği» binasına girmişlerdir. Bunlar, mobilyeleri tahrib etmişler ve Micelli | isminde birini öldürmüşlerdir. İkisi kurşunla olmak üzere üç İtal- yan bâhriyelisi yaralanmıştır. Mü- | taarızlar, kaçmışlardır. Bir çokları balkonlardan atlarken yaralanmış- lardır. Haberdar edilen zabıta hemen vaka mahalline gelmiştir, fakat İtal- yanlar kendi harb gemilerine iltica etmişler ve bu suretle tahkikata uğ- ramaktan kurtulmuşlardır. Taarruzu muhik göstermek için bahriyelilerin, Tunusa geldikleri gün- denberi, faşist aleyhtarı unsurlar ta- rafından tahrikâta maruz kalmış ve bu nusurların İtalyan rejimi aleyhin- de hakareti mulazammın risaleler neş- retmiş oldukları ileri sürülmektedir, Halbuki tahkikat esnasında böyle hiç bir risale bulunmamış ve facianın vü- kuundan evvel İtalyanlar tarafından hiç bir protesto yapılmamıştır. "Tahkikat, bu işte tasmim ve tasav- vur mevcud olduğunu meydana çi- karmıştır. Yaralanan üç bahriyeli, adam öldürmüş ve bu cinayete İşti- rak etmiş olmakla itham edilmektedir. Istanbul - Edirne yolunun açılışı Açılma töreni 27 eylülde merasimle yapılacaktır Ankara 23 (Telefonla) — İstan. bul - Edirne yolunun İstanbul - Lü- leburgaz arasındaki kısınının açılma töreni 27 eylül pazartesi günü yapı lacaktır. Bu tören için bir program hazırlanmıştır. İstanbulda bulunan davetliler tö- Ten günü saat sekizde Cağaloğlunda Nafia müdürlüğü binasında buluşü- caklar, bilâhare otomobillerle Top- kapıya giderek asfalt yol başında bu- Tunacaklardır, Burada muhtelif yer. lerden gelen otomobiller bir kafile ha“ İ Mini alacak, müteakıben Lüleburgaza hareket edilecektir, Burada da Tekir- dağı - Kırklareli ve Edirneden gelecek kafilelerle birleşilecektir. Yolun açılma töreni takriben saat on ikide yapılacak, müteakıben Lü leburgaz Halkevinde davetlilere bir ziyafet verilecektir. Dönüşte Çorluda askeri mahfilde istirahat edilecektir. Beyrutta karışıklık Beyrut 22 (Hususi) — Burada kari» şıklıklar çıkmıştır, Bir grup Suriye ize cisi Suriye bayrağile sokaklarda do- laşırken taşlanmışlardır, Birkaç m lı vardır; Balkan sireşçileri geldiler Bir hafta evvel İzmirde yapılanı beşinci Balkan güreş şampiyonasında yer alan Türk, Yunan ve Yugoslav güreşçileri dün gece saat 22 de An- kara vapurile gelmişlerdir, n N —.—ammosa