23 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Bahife 4 malik AKŞAM z e e — 23 Eylül 195 Başvekilimiz dün | Roma-Berlin Yeni geçid yerleri apıyal | ile i Ankaraya gitti (© Lonra.Paris Başvekil vekili B. Celâl Bayar" da! ke va sa kat ar İ anlaşmaya ilerde girmesi bu akşamki trenle gidecek Bir buçuk ay müddetle mezuniyette bulunan Başvekli B. İsmet İnönü dün Bayar, Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya, Adliye vekili şam erfikası ve çocüklarile birlikte | B. Şükrü Saraçoğlu, Nafıa vekili B. gı i Ankaraya gitmiştir. Başvekil hususi motörlö” saat 7, 10 da Haydarpaşaya gelmiştir. Bu esna- da şehrimizde bulunan vekiller ve da- ha birçok zevat Haydarpaşa garında Başvekili bekliyorlardı. Garın içi B. İsmet İnönünün Ankaraya hareketi- ni haber almış olan kalabalık halkla dolmuştu. Başbakan refikası ve çocuklarile ga- Ta girince samimeyetle karşılanmış ve oradaki zevatın ayrı ayrı ellerini sıka- rak uzun hasbühalde bulunmuştur. Gardaki samimi görüşmeler on beş dakikadan fazla sürmüştür, Başvekil İ | yüksek mektep talebelerinin de bulun- | duğu kadırı, erkek kalabalık halk ara #ınde, güler yüzle herkese ayrı ayrı ütifatta bulunmuştur. B. İsmet İnönü saat yedi buçuğa | doğru hususi trenin son vagonuna bin- miş ve tren hareket ederken kendisi- ni istikbal için bekleşen kesif kalaba- kığı selâmlamıştır. Riyaseticumhur umumi kâtibi B Hasan Riza, Seryaver B. Celâl, Kale- mimahsus müdürü B. Süreyya, Baş- vekâlet vekili ve İktisad vekili B. Celâl All Çetinkaya, Mini Müdafaa vekili general Kâzım Özalp, Sıhhiye vekili B. Refik Soydam, Gümrük ve İnhisar. lar vekili B. Ali Rana Tarhan, Maliye | vekili B. Fuad Ağralı, Ziraat vekili B. | Şakir Kesebir, Hariciye vekâleti siya- | si müsteşarı B. Numan Menemencioğ- lu, Meclis ikinci reisi B. Hasan Saka, Londra sefiri B. Fethi, Varşova sefiri B. Ferid, şehrimizde bulunan saylav- lar, vali ve belediye reisi B. Muhiddin ündağ, İstanbul kumandanı gene- ral Halis, Merkez kumandanı general | İhsan, general Cemil Cahid, general Salih ve daha birçok zevat Başvekili uğurlâyanlar arasında bulunuyorlar ve tren gayet ağır ilerlerken kalabalık halk, son vagonun sahanlığında gü- | Tümsemekte olan Başvekili büyük bir | | coşkunlukla alkışlıyorlardı. Hususi tren gözden kayboluncaya kadar al- kışlar devam etmiştir, | Başvekâlet Vekili de bugün | i gidiyor Başvekâlet Vekili ve İktisad Vekili B. Celâl Bayar bu akşamki trenle An- | karaya hareket edecektir. B. Celâl Ba- yar bir müddet sonra tekrar şebrimi- ze gelecektir. Mussoliniyi istikbal için Berlinde büyük (taksitlerinin tahsili hazırlıklar (Baş tarafı 1 inci sahifede) &olininin ziyareti münasebetile büyük tertibat yapılmaktadır. B. Mussolini Berline vardığı zaman geçeceği Unter- der Linden caddesinde kartal başlıklı | büyük elektrik sütunları konulmuş- tur. B. Mussolini 29 eylül çarşamba günü Berlinden İtalyaya dönecektir. Almanyada bayram günleri Berlin 22 (A.A.) — Ducenin Alman- yayı ziyareti münasebetile aşağıdaki kanun çıkarılmıştır; 25 eylül 1937 günü Münih için ve 28 eyldl 1937 günü Berlin için resmi bayram günü olarak telâkki edilecek- tir. İşçiler ve müstahdemler, müesse- selerin kapali bulunmasına rağmen, 1 mayıs milli bayramında olduğu gi- bi, ücret ve gündeliklerini alacaklar- dır. Ayrca Almanya Dahiliye Nezareti de, bu ziyaret münasebetile, 25 eylül- den 29 &ylüle kadar, bütün Almanya dahilinde bütün resmi bina ve mües- seselerin bayraklarla donatılmasını emretmiştir. Kabul resimlerini “ya- pan resmi müesseselere, Alman baj- Takları yanında, İtalyan bayrakları da çekilebilecektir. Almanyada sıkı inzibat tedbirleri Daily Expres yazıyor: Cumartesi günü B. Mussolininin Hitleri ziyareti esnasında hayatını eriniyet altına almak için şimdiye kadar Almanyada emsali görülmemiş &ıkı inzibat tedbirleri alınmaktadır. B. Hitler ile B. Mussolininih geçe- cekleri yollarda otuz beş bin siyah Üniformalı muhafız dizilecektir. Polisler yol - üzerinde her kapı ve pencereyi nezaret altında bulundu- racaklar, evlerin damlarında, bütün sokak aralarında nöbet bekliyecek- ler, bütün ecnebileri tarassud edecek- ler, Fransadan Mühihe gelen İtalyan mühacirlerine bilhassa dikkat edecek- lerdir. Berlinde de ayni tedbirler alı- nacaktır. Mussoliniye fevkalâde bir istikbal merasimi yapılacaktır. Goering ve Goebbels ile diğer nazi önderleri onu karşılıyaçaklardır. İstasyon, İtalyan ve “Aman bayrakları ile süsler ektir. “e ve Gem On iki metre yüksekliğinde ve Al man kartalı ile süslenmiş taklar inşa edilmiştir. Bunlar gece elektriklerle Büslenecektir. Olimpiyad stadyomunda iki devlet yelsi 120 bin kişilik bir kalabalığa nu- tuklar söyliyeceklerdir. Kazanç vergisi Tereddütleri izale için vekâletin bir izahı Ankâra (Akşam) — Kazanç vergisi tarhiyalının : vaktinde yapılmaması veya itiraz tedkikatının gecikmiş ol- ması gibi sebeplerle kanunda tayin olunan taksit müddetleri içind vaci- bültahsil bir hale gelmemiş olan ka- zanç vergilerinin mükelleflerce n& ka- dar müddet zarfında ödenmesi lâzım geleceği hususunda tereddüde düşül- düğü ve yüzde on teehhür zammının bu gibi vergilere tatbik suretinde ba- zı yanlışlıklar yapıldığı Maliye vekâle- tine verilen teftiş raporlarından an- laşılmaktadır. Bu tereddüd ve yanlışlıkları ortadan kaldırmak üzere vekâletçe hazırlanan bir izahnameye göre, kazanç vergisi kanunu mucibince tahakkuk ettirilen vergiler biri haziran ve diğeri birinci kânun aylarında olmak üzere iki tak- sitte tahsil olunmak lâzımgelir. Ver- gi taksitlerinin birer aylık müddet zarında tahsil edilmesi bakımından eski kanunla yeni kanun arasında bir fark yoktur. Ancak vergi, itiraz edilmemek veya itiraz-edilip de tdkiki itiraz komisyo- nunca bir karar ittihaz olunmuş ol- makla vacibültahsil bir hale geleceği- me göre ikinci taksitin hulülundan ev- vel bu şekilde tahakkuk etmiş olan vergilerin itiraz müddetinin bitmesi veya tedkiki itiraz komisyonunun ka- rarmnın tebliği tarihinden itibaren bir ay içinde ve diğer yarısının da ikinci taksit müddeti içinde tahsili lâzım gelir. İkinci taksit müddetinin mururun- dan sonra vacibültahsll bir hale gel- miş olan vergiler için taksit mevzuu bahis olamıyacağından bunların ta- mamının bir aylık rfüddet içinde tah- sil ve bu müddetler içinde ödenme- miş vergilere yüzde on teehhür zam- mi Hlâvesi icap eder. Bu hükümler, muayyen taksitlerle tahsili lâzım gelen ve fakat bu taksit müddetlerinin hulülüna kadar vacibül tahsil bir hale gelmemiş olan vergiler hakkında tatbik olunacaktır, Bayanlara m alonü e Ankara 23 (Akşam) — Yenişehir. de bayanlara mahsus olmak üzere bir İ bu iki devletin Akdenize bilfiil hâkim yanın bu İtalya, kendisine, bu anlaşmaya Hirmesi için sonradan vuku bulan müracaata, müsavi muameleyi ba- hane ederek red cevabı vermişse de hakikatte, açık bırakılan kapıyı ka- pamış değildir. İlalya, İngiltere, Fransa arasında devam eden temas- lar neticesinde bir anlaşma olması çok muhtemeldir. Çünkü, Nyon Ak- deniz anlaşması, hakikatte İngiltere ile Fransanın Akdenize sokdukları muszzam deniz ve haya kuvvetleri ile, olmaları demektir. İtalyanın bu kuv- vetlere - kendi hissesini katmıyarak açıkta kalması, böyle bir vaziyeti ka- bul etmek gibi tefsir olünabilir. Bu- nun içindir ki İtalya, Akdeniz anlaş- masına karşı alacağı tavrı, belki de Mussolininin Hitleri ziyaretine ve iki devlet adamı arasındaki konuşmala- ra bırakıyor. Şimdiden ortalıkta dönen rivayet- | lere göre, Mussolini - Hitler mülâka- tı, Roma - Berlin mihverinin politika temeli olan gürültülü ve heyecanlı meydan okumalardan ziyade, bir sulh ve sükünet havası yaymıya matuf olacakmış. Almanyanın, eskidenberi İngiltereye karşı aldığı müsamahalı ve idareli vaziyet, son zamanlarda ise Fransaya yaklaşmak için gösterdiği temayül gözönünde - tutulursa, Ber- lin - Roma mihverinin İngiltere - Fransa birliğine el uzulacak şekilde hareket edeceğine ihtimal verilebilir. Bunun en mühim sebebi, İngiltere ile Fransa arasında” kuvvetli ve rıkı el birliği olduğuna şüphe yoktur. Herhalde Nyon konferansı ve Mu- solini - Hitler mülâkatının Avrupa politikasında bir değişiklik noktası olacağını söyleyenler var. Bu görüşü yabana atmamalıdır. Necdet Sadri İSTANBUL TİCARET ve ZAHİRE BORSASI osnlanas dal .ERS5İjs İç fındık DIŞ Buğday: Liverpul Buğday: Şikago Kazaların önünü almak üzere hal- kın köprünün bir tarafından diğer tarafına serbesçe geçebilmesi için ye- re çiviler çakılmıştı. Belediye, diğer bazı kalabalık ve vessiti nakliyenin çok geçtiği yerlere de köprüde olduğu gibi çivili geçid. yapmanın : faydalı placağı neticesine varmıştır. Kara» köy tramvay durak yerinden karşı tarafa, ve ayni yerden Kadıköy iske- lesine ve tünel tarafında geçmek üze“ re yeni çivili geçidler yapılmıştır. Resmimiz dün gece yeni geçid yer- lerinde çivilerin çakılışını göstermek İ tedir. Buğday: Vinipek ERTUĞRUL SADİ TEK Bu gece (Yeşliköy) de (Aman Hanım Sus) ve (Kilıbık), cuma (Heybeli) , siya e) Glakson çalmak yasağı tekid edildi Şoförlerin glakson çalmaları mene- dilmişti, Bu emre rağmen bazı şoför- lerin glakson çaldıkları görülmüştür. Geçen gün bizzat vali B. Muhiddin Üstündağ bir şoförün glakson çaldı- ğını görmüş ve bizzat şoföre beş lira ceza vermiştir. Belediye relsliği, dün şiddetli bir tamim yaparak glakson çalan şoförlerin şiddetle: tecziye edi- leceklerini bildirmiştir. İtalya Sicilyadan Libyaya asker gönderiyor Roma 22 (A.A) — Libya'da teşkil edilmekte olan 20 nci kolordu için Si- cilyadan da, Libya'ya asker gönderii- mektedir. Sirte ve Marmarica fırkala- | rından alınan cüzütamlar Sicilya ve Plemonte gemilerine | bindirilmiştir. Günderilen ilk kıtaları hamil bulu- nan-Iombardia vapuru İse Trablusa varmıştır. Deniz kontrolunda Sovyet Rusyanın şiddetli tenkidi Moskova 22 (A.A.) — Gazeteler, İs- panya sahillerindeki deniz kontrolü- nün kaldırıldığı belde, Fransız - İs- panyol hududunda kontrolün idame edilmiş olmasını şiddetle tenkid et- mekte ve bunu İtalyaya karşı yeni bir taviz suretinde karşılamaktadır. Yarın akşam Büyük san'atkâr NAŞİT GEGESİ GÖRÜLMEMİŞ BİR HADİSİ Umulmaz, Doyulmaz, Halkın büyük arzusile b Pangaltı TAN sinemasında Şehir tiyatrosunun kıymettar sanatkâ Halide Pişkin'i in ATEŞ KAZIM vodvi 4 perde MAŞIT 5 taildle 5 sahnede Bay Tekin Afrikada Teşekkür Ölümü ile bizleri kederler içerisinde bi- rakan sevçili kârdeşimiz. ve şerikimiz ARAM GESAR'ın bizzat cenaze merasi- mine iştirak" veya şifahen ve tahriren be- yanı taziyet lütfunda bulunarak teessür- lerimize orlak olan bilcümle akraba ve dostlarımıza ve cenazesine çiçek gönder- mek nezaketinde bulunan bütün müesse- sat ve ticarethanelere sansur teşekkürle rimizi takdime teessürümüz mani olda- Kumdan, en derin minnet ve şükran hisle- rimizin iblâğına muhterem &gazetenizin tavasulunu rica eyleriz. Allesi namma kardeşi: YAHRAM GESAR | Sahibinin Sesi firması namına: N. ŞOR Halkevinden: ür rar Hüsne sünaseben Üniver- | sitesi peufenielerind m Bay Bayan Pittard tarafını günü sast 18 de Evim merkez salonunda (Be; Birliği) hakkında bir konferans ve davetiye tir. Bu konferans için Herkes gelebilir. 7 odalı Kiralık konforlu apartıman Taksim tramvay caddesi üzerin- de, güneşli ve havadar, kalorifer, sıcak su ve asansörlü bir binada yedi odalı bir apartıman kiralık- tır, Taksim Topçu caddesi 2 nu- maral UYGUN apartımanı kapi- cısma müracaat, yoktur. ânı /E BU m aa İNLERCE HALK ALKAZAR SİNEMASINI DOLUP BOŞALTIYOR. ÇÜNKÜ Görülmez, muszzam eser ir hafta daha gösteriliyor Yüksek İktisad ve Ticaret mektebi Direktörlü: ğünden: Kalöriferlerde yakmak üzere mektebimiz için 80 ton yıkanmış Kriple kömürü ile 30 çeki odun alınacaktır. Tahmin bedeli 100 liradır. İhale 4 Teş- rinievrel Pazartesi günü saat 14 de Sultanahmetteki Ticaret, Mektebi binasın- da yapılacaktır. Şartnameler okulda nat akçesini Yüksek Mektepler Muhasebeci mektepte bulunmaları. «6253 SARAY si verilmektedir, İsteklilerin 56 7,5 temi- ine yatırarak mezkür ihale günü neması Sabırsızlıkla bakla ve VİCTOR MARGUERİTE'in meşhur romanı olan ERİ mii öküz ük büyük Preniz dinini görteriyer F K KIZ ua GARÇONNE) Baş rollerde: MARİE BELL - HENRY ROLLAN - ESCANDE ve JACGUE CATELAİ gark Yerler kapılırcasına satılmakta olduğürdan İütfen yerlerin evvelden aldırılması rica olunur, İlâveten:) FOX JURNAL son dünya havadisleri.