September 23, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

September 23, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Eylül 1937 z AKSAMDAN AKŞAMA: | Yine klüp meselesi Bu sütunda «Klüb vatanperverli- finden spor sevgisine» diye bir yazı yazmıştım. Cumhuriyet gazetesinin dünkü nüshasında, muhterem arka- daşrmız Abidin Daver oKlüb hastalı” İı ve klüb sevgisi» başlığile cevab ve- riyor, Müteaddid delalar benden bahset- mesine rağmen, doğrusu, yazdıklarını kendime cevab saymadım. Çünkü fi- kirlerine esas itibarile muarız değilim. Sporcunun mensub olduğu klübü Sev- mesi, arkadaşlarına bağlılık duyması üleyhinde prensip noktasında kim söz söyliyebilir? Abidin Daver diyor ki: «Spor bir or- du, klübler bu ordunun alaylarığır. Alaylardaki askerlerin hepsi vatanları için döğüşürler. Fakat bu alayları va- tan uğrunda can verirken kahraman- lıkta biribirlerile rekabete sevkeden bir «esprit de corps», bir kıta ruhu vardır ve şerefi vardır, Klüb sevgisi, büyük bir yurd içinde küçük yurd sev- gisidir!» Arkadaşımız, askeri tabirleri, teş- bihleri sever. Bu teşbihinde de hata yoktur. Hakikaten, spor ve kllibler böyle olmalı, Klâsik anlayış budur. Ancak, memleket sporunda en baş- ta teşvik edilmesi lâzım gelen «klüb sevgisi» midir? Ben bunu sanmıyo- rum. Bu sevgi zaten o derece bedmest bir âşığın sevgisi halini almış, o dere- Ce ifrata varmıştır ki kafa yarılan, ba- cak kırılan maçlar meydandadır. Âde- Â bir taassup gözleri bürümüştür. izansın mahud yeşil ve mavi renk- erile bizim Galatasaray - Fener - Gü- heş rekabetlerini mukayese edenler çoktur. Abidin Daver, eklübüne iha- net edenlerin», menfaat mukabili bi- rinden çıkıp ötekine intisab edenlerin de mevcudiyetini zikrederken haklı- dır. Fakat bunların sebebi nedir? Un. surları tereddi ettiren fena mânada Klüpcülük değil midir? Bizzat sporcu- luğu. gölgede bırakıp ta Küpçülüğü onun önüne alan zihniyettir, Mademki arkadaşımız askerlikten misal gösterdi, Biz de-onum fikir silsi- lesine devam edelim: Öyle bir vesprit de corps» tasavvur edilsin ki, ifrata varmıştır, bir kumandan, ötekinden onbaşı, çavuş uyartmağa uğrasıyor, biribirinin kuyusunu kazıyor, hattâ bir ecnebi kuvvetle çarpışıldığı sıra- da, kendi milletinin mağlübiyelini bi- le için için, - yahut dışın dışın - te menni ediyor. (Böyle maçları hatır. lamaz mısınız?) Netice evvelki yılın Girid isyanı, ya- hut şu meşhur İspanyol harbi... Bal- kan harbinin mağlübiyetini fırkacı- ğa atfederler... Bizim de Klüpler, bunlara benzer zibniyetlerle hastalan- muşlardı, Tedavileri mevzuubahistir, Böyle bir vaziyette âkil olanlarca te- barüz ettirilmesi icab eden şey, »klüp vatanperverliğinin teşvik değil, «Gen- niş mânadaki spor sevgisinin klüpçü- lüğe tekaâdüm ettiğini. o anlatmak- tır, Ben bunu naçizane anlatmak iste- miştim, Esasen Abidin Daverin ser- lâvhasında da «Klüp hastalığıs Tbare- si var, Hastaya acımır; e, tedavi edilir; fakat hastalık sevilir mi?... Yok, hayır, Klüplerin hastalığım te- davi etmeden, klüp vatanperverliğini meşru görmüyelim, Böyle şey sevi mezi , Otobüs seferleri Taksim - Yıldız, Sirkeci - Topkapı seferleri başliyor Taksim ile Yıldız arasmda otobüs işletilmesi müsaadesi verilmiştir, Fi- atler 12,5, 10 ve 6 kuruş üzerinden tesbit edilmiştir. Bu hatta beş otobüs. tahsis edilmiştir. Ayni hatta, yani Be- şiktaşla Taksim arasında işliyen Tram- vay şirketinin otobüsleri 14 kuruş üc- Tet alıyorlar. Şimdi bu yeni arabala- rın bilet ücretleri ayni mesafe için 10 kuruştur. Bundan başka Sirkeci ile Topkapı arasında da otobüs işletilme- sine müsüade edilmiştir. Sirkeci ile Topkapı arasında 7,5 kuruş ücret alı- 'nacaktır. Bu hatta da altı araba tah- sis edilmiştir. Her araba 15 dakikada bir hareket edecektir. Bayan Pittardın konferansı Tarih kurultaya iştirak eden İs- viçreli profesör Pittardın refikası ba- yan Pittard bugünlerde Eminönü Halkevinde ilmi bir konferans verecek- tir, Bayan Pittard Türkiye hakkında tedkikatile maruf kıymetli bir şah- Siyettir, Zorbalığın cezası Bir ay on gün hapse 35 lira para cezasına mahküm oldu Beyoğlunda Kocatepe civarında otu- ran Reşide adındaki kadın, dün gece | seyyar koltukçu Aliye tesadüf etmiş, | AI bir aralık Reşideyi yakalıyarak: — Beni şimdi beraber evine götü- receksin, yoksa seni döverim, “ öldü- Demişlir: Teşide bu teklifi kabul etmeyince Ali hiddetlenerek kadını saçlarından yere çarpmış ve dövmüş- tür, Gürültüyü duyan polisler yetişe- i rek Aliyi yakalamışlardır. Zorba Ali karakola götürülünce polisler de kü- für ve hakaret etmiştir. İ Dün asliye dördüncü ceza mahke- | mesinde Alinin muhakemesi yapılmış, suçlu herşeyi inkâr elmiştir, Muhake- me neticesinde Alinin, Reşideyi döv- düğü ve polislere hakaret ettiği sabit olduğundan bir sy an yedi gün hapsi- ne ve otuz beş lira ağır para cezası ödemesine karar verilmiştir. All mah- kemede tevkif edilerek tevkimaneye gönderilmiştir. Emir Abdullahın hediyeleri! Erdün Emiri Altes Abdullalın he- diyelerini hamil Olan ve şehrimize ge- Jen müsahiplerinden B. Seyid Meh- med, dün Atatürk tarafından Kabul olunarak Emirin hediyelerini takdim etmiştir, — B. Seyid Mehmed, Tarih Kurultay müzakerelerini takip etmiştir. Edirnekapı camiinde mevlüd Önümüzdeki öumartesi günü saat on dörtte Edirnekapı camisinde Ha- fız Kemal tarafından bir mevlüd AKŞAM Haklı şikâyetler Pazar tatili var diye mi? Elinde iki ekmek paketi bulu- nan bir okuyucumuz, dün matba- amıza gelerek şu şikâyette bulun- du: «— Anadoluhisarında oturuyo- rum, hr zaman ekmek aldığım ve Anadoluhisarından başka, Kandil- li, Kanlıca, ve Çubuklu semtlerin- de de şubeleri bulunan bir firin vardır. Şu iki pakeli bu fırının pazar ve pazartesi günlerinde çıkan ekmek- lerinin iki ayrı kalitede olduğunu göslermek üzere getirdim. Pazar günü çıkan ekmkte kullanılan un, sair günlerde kullanılan una nü zaran çok daha düşüktür. Hususi- le pazar günleri belediyenin tes- bit ettiği kalitedeki undan kullan- müiyan bu fırıncının takip ettiği zihniyeti bir türlü anlıyamadım! Galibe zabalai belediye memurları- zın bugün tatil yaptıklarını zan- nediyor!» Feci bir kaza Dört yaşında bir yavru babasını karnından yaraladı Dün Fatihte bir kaza olmuş ve dört yaşında bir yavru, ihtiyan alk tında olmıyarak babasını tehlikeli | surette yaralamıştır. Hadise, cereyan etmiştir; Fatihte Karamustafa mahallesin- de Topçu Emin sokağında 4 numa- Talı evde B. Salfihaddin ve ailesi oturu- yorlar; B, Sulühüddinin dört yaşında Erdoğan isminde bir çocuğu vardır. Erdoğan, dün: ahasının makasın eline geçirmiş, bununla oynamakta iken, bir aralık bir tarafta oturmak- ta olan babasının üzerine doğru atıl- mış ve işte bu'atılış sırasındadır ki elindeki makas babasının göbeği üze- rine saplanmıştır. Vakadan haberdar edilen zabıta, 'B. Salâhaddini bir otomobille Cer rahpaşa, hastanesine kaldırmış ve ha dise hakkında tahkikata girişi miştir... İlkmekteplerde tedrisat İlk mekteplerden bir kısmı sabah- tan akşama kadar, bir kısmı da sabah ve akşam olmak üzere çift tedrisat usulünü tatbik etmektedirler, Maarif müdürlüğü, kazalardaki Maarif me- mürluklarından çift ve tam tedrisat yapabilecek mekteplerin listesini is- temiştir. Bu listeler geldikten sonra &y başından itibaren çift tedrisat ya- pacak mektepler faaliyete geçecek- lerdir, şöyle Pazar yerleri Beyoğlu belediye şubesi müstesna olarak sabah pazar yerleri için beledi- yenin istediği malümat gelmiştir. Gelen cevaplara göre şimdiye kadar 40 pazar yeri kurulması teklif edilmiş- tir, Beyoğlunda da cevap geldikten kıraat olunacıktır, Edirnekapı halkı bu mevlüde da- vetlidirler, sonra şehrimizde açılacak pazar yer- lerinin altmışa baliğ olacağı tahmin ediliyor. İ : i j Gümrük resmi Sanayicilerin di- Asfalt yol İnsanlarda muhtelif boğaz zevkle- ri vardır. Meselâ tatlının lezzeti baş- kadır. Tuzlunun lezzeti gene başka- dır. Hamur işinin lezzeti başkadır. Dondurmanın lezzeti başkadır. Çor- banın lezzeti büsbütün başkadır. lekleri ay sonunda| , yen nesi yarin yürümek tedkik edilece Yeni ithalât serbestisi katarnamo- k ddelerin gümrü leri ziyadeleştirjlmiş ve bir kısmı da enzil edilmi, mulâtı arasında husule gelen veya ge- lecek rekabetin nisbetsiz olacağı iddi- asile gümrük resimlerinin yerli ma- mulün korunacağı şeklinde tadilini istemektedirler. sanayicilerin adedi otuzu bulmuştur. Bu ayın sonunda İktismd Vekâletinde bu dileklerini tedkik edecektir. Mektebe elverişli binalar mek başka, parke taşının üzerinde yürümenin zevki gene başka.. Asfalâ üzerinde yürümenin zevki büsbütün başka... İnsan bozuk bir yoldan asfalta çık- büsbütün doyamıyorsunuz. Bu maksadiz Ankaraya baş vuran | © Asfalt sizin âdeta yorgunluğunuzu dinlendiriyor. İstanbul için, şehrin için yaman zaman her- güzelleşmesi 'bir komisyon toplanarak sanayicilerin kes bir fikir yürütüyor. Sirkeciden Üsküdara asma köprülerden tutunuz da, Beyazıddan Taksime kadar uza- nan tünellere kadar, İstanbulun gü- Birçok bina sahipleri meketp itti- baz edilmek üzere Maarif müdürlü- İsen kya e ea Züne teklifte bulunmuşlardır. Bunla- rın teklifleri Maarif müfettişlerine ha- Me vale edilmiştir. Müfettişler elverişli > olan binaları teni - Mü falt, yapabildiğimiz kadar asfalt... #ald olan binslar kira ile tutulacaktır. | | Çünkü dümdüz, muntazam yol, Zincirlikuyu kazası Iki kişiyi çiğniyen Alman Juhan yakalandı yuda bir kaza olmuş ve 926 numeralı hususi bir otomobil, Beyoğlu kay- İhsan I makamlığında ziraat memuru ile arkadaşı Hakkının bindiği bir mo- yaralanmasına sebep olmuşlar. araştırılmakta idi. Kat intaç edilmiş olup kaza esnasın- da otomobil, Ayaspaşada — İstanbul apartımanında oturan Alman tebag sından Yuhan'ın idare ettiği tesbit edilmiş ve kendisi yakalanmıştır. Hakkında lâzimgelen kanuni takibat yapılacaktır. Parti ocak kongreleri Halk Partisi ocak kongrelerinin teş- rinlevvelin 1 inde toplanmaları evvel- için kongreler 10 teşrinievvele - talik edilmiştir. Çemberlitaş yanındaki su terazisi Evka! idaresi, Çemberlitaşın etrafını tanzim ettiği için taşın yanındaki su losiklete çarparak her ikisinin de | viyatım düzeltiyor. kağa çıkan bir adamın haleti ruhiyesi üzerinde geçilği yolların büyük bir tesiri vardır, Evinizden sinirli mi çıktınız? Evde bayanla kavga edip kapıyı gayet hız- Bundan üç gün evvel Zincirliku- Eğer bozuk ” bile Gla muş, çarpık çurpuk, yol çukurlu ve yo- lu pürüzlü berbad bir yoldan da ge- çerseniz sinirleriniz büsbütün artar, Canınız büsbütün sıkılır, Halbuki tecrübe ediniz, sinirli bir un Bu hususta polisçe yapılan tahki- Vatandaşlar için asfalt yol en mü- him bir ihtiyaçtır. H.F. ————————— — -Sıhhate zararlı yiyecekler Eminönü mıntakasında yapılan bir kantrolde sıhhate muzır olduğu gö- rülen 100 pasta, 100 çörek, 300 ka- vun müsadere edilerek imha Olun- muştur. Fatih mıntakasında da belediyece ce kararlaşlırılmıştı. Kongreler etra- | tasdikli tarife bulundurmuyan iki gü fındaki hazırlıklar ikmal edilmediği | Zino hakkında zabit tutulmuştur. Bundan başka Eminönünde 47, Fa- tihte 21 kişi belediye nizamaflna ri- ayet etmediklerinden cezalandırımış- lardır. sa Ticaret odası meclisi Ticaret odası meclisi dün toplan- terazisinin kaldırılmasını Belediyeden | Muştır. Zahire borsası idare heyetine istemiştir. Belediye bu eski teraziyi kaldırmış ve geriye doğru bir su terazi- si daha yaplırmağı muvafık görmüş- tür, > Eminönü Halkevi Eminönü Halkevinin kışlık mesai programı hazırlanmağa başlanmıştır. Könlerans, müsamere ve salreye aid seçilmiş olan zevatın intihabı meclis- çe tasdik edilmiştir. Bundan sonra borsa harici musmele yaptığı görü- len üç zahirecinin cezalandırılmasına bu program 1 teşrinievvelden itibaren | dık nizamnamesinin emrettiği şekil. tatbik edilmeğe başlanacaktır. de hazırlanacaktır, mmm . Yoksa Yahya Kemal bir şiir mi yazdı? Na ve, çabuk söyle. © ekli | MN İ dl bir bili! LE | 1 LE hil nl dr DA ya MAM Tiç Le a Öğe ie çilem