28 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

28 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

28 Eylül 1917 caddeleri Yozgad şehrinin bütün yapılıyor Dükkânların önü asfalt yapılmağa başlandı yeni elektrik tesisatı da ilerliyor Cumhuriyet meydanının caddesi yapılıyor Yozgad (Akşam) — Memleketimi- zin terakki ve inkişafına.ciddi bir gay- amg” ret ve-alâka güsteren vâli B. Abdul- lah Feyzi Gürel ilk hamlede memle- ketin en mühim caddelerinin munta- zam bir halde yapılmasını emretmiş- ler ve Belediyeye verdiği direktif üze- rine hemen caddeler yapılmağa baş- lanmıştır. Çorum ve Ankarâ caddeleri tâmamen güzel bir şekilde yapılmış- tar. Cumhuriyet meydanının parkesi de ay sonuna kadar biteceği tahmin edilmektedir, Memleketin en güzel bir mahallinde bir park yapılması düşünülmüş ve lâ- ım gelen hazırlıklar başlamıştır. Yine valinin direktiflerile çarşı içe- Fisinde çok çirkin bir manfara teşkili eden dükkün önlerinin' yekpare as- İfalt yapılması kararlaştırılmış ve he- men bu karar dükkân sahiplerine teb- liğ edilmiştir. Birkaç gün zarfında bü- yük bir faaliyetle bütün dükkân ön- leri yapılmağa başlanmıştır. Bundan sonra umumi caddenin #afalt olarak yapılması Belediyece düşünülmekte- dir. Senelerdenberi yarım yarbalak işliyen memleket elektriğinin iyi bir şekle 80- kulması Belediyece düşünülmüş ve bü büyük derdi gidermek için geçen sene bütçesine mühim bir tahsisat ayri- | mıştı, Ayrılan tahsisata “Belediyeler | Bankasından yapılan istikraz da ilâ- ve edilerek bir şirkete 93 bin liraya ihale edilmiştir. Birkaç ay eyvel başlıyan tesisat hay- Ji ilerilemiş, bütün caddelere yeni di- rekler dikilip hatlar çekilmeğe baş- lamıştır. Makine 220 beygir kuvvetin- Yozgadın yapılmakta olan yeni elektrik santral dedir. Cumhuriyet bayramına kadar tesisat ve makinenin kurulması bite- cektir, Yorzadda at koşuları Yozgad (Akşam) — Valimiz B. Fey- xi Gürelin himayesinde vilâyetimla C. H. Partisi sonbahar at koşuları yapıl- masını kararlaştırmıştır. Öğrendiğimi- 26 göre koşular 17 birinel teşrinde yak pılacaktır. inden 1zım gelen hazır. tıklar Gaziantep Halkevi temsilleri Gaziantep (Akşam) — Halkevimizin gösterit kolu sık «ık verdiği temsil İ Adapazarında yeni lerle halkımızın aydınlatılmasına ve umumi seviyenin yükselmesine çalışıyor. Gösterit kolu kendi verdiği temsillerden başka sahnesini mektep müsamere- lerine de açık bulundurmakta ve bu müsamere ve temsillerde mekteplere ge- reken yardımı yapmaktadır, Antep lisesinin “37 senesi mezunları kendi yazdıkları «Asri lise mezun- lar adlı müzikli fantazi bir eseri geçenlerde Halkevi sahnesinde temsil etmig- muştur, Eseri “nüzik kosmı müzik öğretmeni Ferid tarafından bestelenmiş- tir. Yukarıki Asri lise mezunları. piyesini temsil edenlerle gösterit | şubesi üyelerini temsilde" sonra sahnede bir arada göstermektedir, orta okul yapılıyor Bu sene ilk mekteplere talebe akını çok fazladır Adapazarı (Akşam) — Orta oku- lun yapılma yeritesbit edilerek işe başlanmıştır. Kazanın en güzel ve ol- dukça en geniş yeri olan Cumhuriyet alanının doğu tarafında temelleri kazılmağa başlamış, ve bu meydanın muhtelif yerlerine amele paviyonları inşa edilmiştir. Okul inşaatı bu yıl içinde muhakkak ikmal edilerek gö- lecek yıl bütün talebe bl modern yu- vanın sinesine toplanacaktır. Belediyenin bu yıl eski parka ekli olarak yeni yaptırdığı kısmı halka açılmıştır. Mevsimin sıcak günlerini halk burada geçirmektedir. Bu yıl vilâyetin bütün ilk mektep- leri 1 teşrinlevvel tarihinde açılacak- tır, Eylülün on beşindenberi talebe kaydine başlanmıştır. Talebe tehacü- mü Adapazarında çok fazladır. Kaza- mızda yedi ilk okul olduğu halde bu ihtiyacı karşılıyamamaktadır. Bu va- ziyeti doğuran başlıca sebep, kaza- mızdaki çocuk bolluğudür. Artan çocuklar gelecek yıl okullara alınacaktır, Kültür. idâresi ayrıca tedbir almaktadır, Kazanın bu duru- mu karşısında bir kaç okula daha ih- tiyacı vardır. Adapazarının sonbahar panayırı Adapazarı (Akşam) — Bu yıl ilçe- mizin Sakarya kıyısındaki geniş mey- danlığında sonbahar panayırı açılmış- tur. Vilâyetin her köşesinden akın akın iştirak edenler vardır. Panayır halkı- mızın alâkzzını üzerine toplamış ve dört beş günlük hayatı çok istifadeli alışverişlere sahne olmuştur. Ayancıkta ecnebi bir mürebbiye boğuldu Zavallının denizde fazla kalma neticesinde boğul- duğu tahmin ediliyor Ayancık (Akşam) — Ayancıkta Zin- gal şirketi mühendislerinden bay Far- kaşın 24 yaşlarında Macar tabiiyetin- de Margaritta adındaki mürebbiyesi denizde yüzerken boğulmuştur. Her sabah deniz banyosu almak üzere 6-6 sularında denize girer, hayli açılır tak- riben iki saat denizde kaldıktan son- ra tekrar dönerdi. Mürebbiye bu defa girişinde aradan 3-4 saat geçtiği hal- de meydana çıkmadığı nazarı dikkati celbetmiş ve denizde 6-6 saat araştır. malar yapıldığı halde bulunamamış- tır, Ceset 15 gündür hâlâ meydana çük» mamıştır. Zehirli gaz tehlikesinden korunma kursları Diyarıbekir (Akşam) — Evvelce vi- lâyet merkezinde memurlar ve halk için gaz tehlikesinden korunma kurs- ları açılmıştı. Şimdi bu kurslar kaza» gaz kürslarını bitiren muallimler Er- gani, Çermik, Bismil, Eki, Silvan ve Lice kazalarına gönderilerek halka z6- hirli gaz tehlikesine karşı korunma usullerini öğretiyorlar. Halk bu kurs- lara büyük bir rağbet göstermektedir. İzmit belediyesinin yol inşaatı İzmit (Akşam) — İzmit belediyesi şehir yollarını esaslı bir şekilde tamir ettirmektedir. Evvelki seneler demir- yolu caddesi, asfaltla yapılmış idi. Şiri- di de postane caddesi beton ve güm- rük caddesi de parke olarak yapılmış- tır. Bundan başka, Yukarıpazarn pek harap olan yolu ile, birçok mahal- le arası sokaklara da kaldırım döşen- miştir, Körfezin sona erdiği sahada da büyük bir koru tesis edilmektedir. Bu koru İzmite çeref verecektir, Şiddetli sıcaklar İzmit (Akşam) — İzmitte bunaltıcı sıcaklar başlamıştır. Bazı günler, ha- reretin dereöesi gölgede 36 yı bulmuş- tur. Bu gayri tabit sıcaklardan iki in- İ san bayılmıştar. | Azılı şaki Zühtü kaçarken itlaf edildi Zühtü, birçok cinayetler işlemiş ele avuca sığmaz yaman bir hayduttu Haydud Zühtü, arkadaşı Abdullah, metresi Feride, kendilerini yakalıyan zabıta memurları arasında Erzincan (Akşam) — On beş gün evvel Erzincanda Zühtü namında çok azılı.bir şaki yakalanmıştır. Bu hay- (İ dud, ilk cürmünü işlediği Çankırıya sevkedilirken otomobilden kendisini atmak suretile kaçmağa teşebbüs et- rine ateş eğilerek I(Af edilmiştir. " Bu şeririn işlediği cürümler pek çoktur. Zühtü, aslen İspirlidir. İlk ci- nayetini, 931 temmuzunda işlemiş, ara larında eski bir iğbirar bulunan Ka- racaviran belediye relsi B. Hilmiyi, yol üzerinde pusu kurmak suretile öldürmüş, B. Hilminin bindiği araba- nin sürücüsünü beş yerinden yaralı- yarak ölümüne sebebiyet vermiş, son- Ta Malatya tren yolunun 18 inci kıs- mında mühendislerin otomobillerini, © arkadaşı Kırşehirli Esad, Rizeli Beh- 1â1 ve Kırşehirli Mustafa ile birlikte soyurak kaçarken, Sıvasta yakalana- Tak Adliyeye verilmişti. Haydud Zühtü, bir fırsatını bula- Tak kaçmış ve 7-8 ay evvel Kemahta Acemoğlu köprüsünde tren hattı in- şaatında çalışmakta ve Feride namın- da bir kadın ile yâşamakta olduğu öğ- renilerek jandarmalar tarafından ya kalanmıştır. Bu azılı Şaki, Kemahtan sevkedil- mekte iken elleri kelepçeli olduğu halde kendisini götürmekte olan jan- darmanın üzerine atılıp silâhını aldık- tan sonra kaçmış, yanina aldığı İspir- H Muhiddin ve Bayburdlüu Abdullah namındaki iki arkadaşile bir müddet şurada burada dolaştıktan sonru Ke- mahta Acemoğlu köprüsünde beraber yaşamış olduğu Feridenin, Trabzon- lu Agâh ile beraber yaşadığını öğre- nince küplere binmiş ve intikam al- mağa karar vermiştir. Zühtü, bir gece Feridenin oturdu- ğu evin duvarını delerek içeriye gir- miş, biçakla Ferideyi beş, dostu Agâ- hi da sekiz yerinden yaraladıktan sonra kaçmıştır. Haydud, bundan bir buçuk ay evvel Divriğiden çıkan postayı, bu iki arka- daşile beraber soymuş, tren inşaatın- da çalışan ve köylerine dönmekte olan amelenin örilerine çıkarak paralarım gespetmiştir. Şakavet ve melânetini günden gü- ne genişleten bu haydudun yakalan- ması için çok sıkı tertibat alınmış ve eski metresi Feridenin Erzincana ge- lerek Dana mahallesinde kiraladığı evde Zühtünün ve hempası Abdulla- hin saklanmakta olduğu öğrenilmiş- tir. Bu malümat üzerine 29/30 ağustos gecesi Feridenin evi muhasara edi- lerek bitişik evden içeriye girilmiştir. Zühtü ile Abdullah, derhal silâhları- na davranarak zabıta memurlarına g*es açmışlar ve dört saat mukavemet, göstermişlerdir. miş ve jandarmalar tarafından Üze- | Şaki Zühtü, arkadaşı Abdullah ve metresi Feride Bu sırada zabıtanın «bomba İle evi tahrib edeceğiz, çıkın, teslim olun» ih- tarları karşısında, Feride üç çocuğile beraber dışarıya çıkmış ve teslim ol- muştur, Feride zabıtayı aldatmak içla evde Zühtü ile Abdullahın bulunma- dığını iddia etmiş İse de zabıta me- murları bu sözlere kanmamışlar ve içeriye girerek her tarafı araştırmağa, başlamışlar ve neticede bodrum katın- da kazdıkları kuyunun içinde sakla- nan Zühtü ile Abdullahı silâhlarile ve tabancalarile yakalamışlardır. Bu şakilerin yakalanmasında baş- komiser B. Basri Güç, komiser Semen- der Aytekin, komiser muavini İhsan. Savaş, polis Ahmed Şahin ile arka- daşlarının büyük hizmetleri görük müştür. Bunların taltifleri Vekâalete yazılmıştır. Zühtü, Çankırıya sevkedi- irken kaçmak istediği cihetle #tlâf edilmiştir. İzmitte ucuz elektrik cereyanı İzmit (Akşam) — Belediye kâğıd fabrikasından elektrik cereyanı almış- tır. Bu, merasimle icra edilmiştir. Uzun zamandır elektrik yüzünden sıkıntı çeken İzmitin bol ve ucuz bir ışığa ka- vuşması, halk arasında büyük bir 38- vinç uyandırmıştır. İzmitin en uzak köşelerine kadar elektrik tesisatı yapılmaktadır. Tesi- sat en geç bir senede sona erecektir. Elektriğin kilovatı 12 kuruştur. Bu miktar, belediye meclisi kararı ile ten- gil edilecektir. Eskiden 24 kuruştu. Ruam mücadelesi İzmit (Akşam) — İzmitte başlıyan ruam mücade'esi 20 ilk teşrinde niha» yet bulacaktır.