28 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 28 Rylül 1937 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Hitler ve Mussolini ari Berlinde nutuklar? söylendi Iki devlet reisi arasındaki müzake- reler mahrem cereyan ediyor B. Hitler İtalyan - Alman teşriki mesaisi- nin diğer devletler a leyhine asla bir blok teşkilini istihdaf etmediğini beyan etti Berlin 27 (Akşam) — B. Mussolini bu akşam saat 17,40 da buraya gel- miş ve istasyonda B. Hitler ile hükü- met azası, sİYİl ve askeri erkân tara- fından parlak merasimle karşılan- mıştır. Kordiplomatik te istasyonda hazır bulunuyordu, Mussolini yanın- da B. Hitler olduğu halde otomobille Hindenburg Sarayına gitmişlerdir. Bütün yol boyunca kesif bir halk kütlesi Mussoliniyi çılgınca alkışla mıştır. Ziyafet Berlin 27 (A.A.) — Başvekil B. Hit- ler, bu akşam İtalyan hükümet reisi #erefine büyük bir ziyafet vermiştir. 200 den fazla olan davetliler arasın- da İtalyanlar tarafından Hariciye Nazırı Faşist partisi genel şekreteri, Berlin Büyük elçisi ve elçilik erkâni ile B. Mussolininin maliyeti, Alman- lar tarafından da bülün nazırlar, par- $i, devlet ve ordu erkânı İle ilim, san- &t, ekonomi alemlerine mensup yük- sek zevat ve bunların zevceleri göze garpıyordu. Hitlerin nutku B, Hitler bu münasebetle söylediği nutukta, B. Mussoliniyi Faşizmin ve İmparatorluğun banisi olarak selâm- ladıktan sonra dünyanın endişe verici karışıklıklar geçirdiği sırada vukubu- lan bu ziyaretin istisnat mahiyetini ehemmiyetle kaydetmiş ve iki mem- leket arasındaki sarsılmaz siyasi gö- | Yüş birliğini ve sön müzakerelerle de te-| eyyüd eden çözülmez İtalyan - Al | man teşriki mesaisinin muslihane mahiyetini tebarüz ettirerek bu teşri- ki mesainin diğer devletler aleyhine Yeni hükümet programının ana hatları (Baş tarafı 1 inci sahifede) kâlet vekâletine sizin tayininiz muva- fık görülmüştür. Keyfiyet Büyük Mil let Meclisi riyasetine ve kendisine teb- Uğ olunmuştur. Reisicumhur ATATÜRK B. Celâl Bayar vekillerle görüştü Ankara 77 (Telefon) — Başvekâlet vekili B, Celâl Bayar saat 11 de Baş- vekâlet makamına gelmiş ve saat 13 e kadar kalmıştır. B. Celâl Bayar bu müddet içinde Hariciye Vekili si- yasi müsteşarı B. Numan Menemen- doğlunu, Gümrük ve İnhisarlar Ve- Kil! B. Ali Rânayı, Cumhuriyet Mer- kez bankası müdürü B. Selâhaddini kabul ederek bir müddet görüşmüştür. B. Celâl Bayar öğleden sonrada Mini Müdafaa Vekili general Kâzım Özalpı, Maliye Vekili B. Fuat Ağralı- yı ve Ziedat bankası umum müdürü 'B. Kemal Zalmi kabul ederek ken- Ankara 97 ÇTeleton) — Vekiller heyeti bugün toplanmamıştır. Öğren- diğime göre B. Celâl Bayarın reisliği altında yarın (bugün) toplanacaktır. Ankara 21 (Telefon) — Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri Şükrü Kaya, Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu, Maliye Vekili Fuat Ağralı, Milli Mü- dafan Vekili general Kâzım Özalp, İn- hisarlar Vekili Rana Tarhan ve Hari- asla bir blok. teşkilini istihdaf eyleme» diğini beyan eylemiştir . Mussolininin cevabı B. Mussolini verdiği cevapta B. Hitlerin İtalyan milletine fikir ve mesai ile birleşmiş bulunan bir mil- letin mümessili olarak selimlamış, İtalyan - Alman teşriki mesaisinin sarsılmaz bir kuvvette olduğunu ve bu teşriki mesainin kendisine karşı tevcih olunabilecek her türlü parça- lama teşebbüslerine göğüs gerebilece- Bini beyan etmiş ve yine bu teşriki mesainin hüsnüniyet sahibi bütün milletlere açık bulunduğunu ilâve et- tikten sonra demiştir ki: Bilhassa beraberimde karşılıklı kuvvetli dost- luğumuzun imanını götürüyorum. İtlyada heyecan Roma 21 (A.A) — Bütün İtalya Mussolininin Berlindeki resmi kabu- ine uzaktan olsun iştirak etmek iste- miş ve halk sokaklara konulan hopar- örün etrafını doldurmuştur. Ayni he- yecanın Mussoliniyi Almanyada ol duğu gibi İtalyadada takib ettiği göze çarpıyordu. Mahrem müzakereler Berlin 27 (AA) — D.N. B. ajan- 81 tebliğ ediyor: Mussolini ile Hitler arasında yapılmakta olan müzakere- ler esnasında ecnebi matbuatında çi kan yazılar bir takım faraziyelerden #barettir. Bu müzakereler kati bir mahremiyet içinde cereyan eylemek- tedir. Hattâ, Mussolininin ziyareti 50- nunda bir tebliğ heşredilip edilmiye- ceği de belli değildir. İzmirde bir cinayet Vehbi Habibi bıçakla yaralayarak öldürdü İzmir 21 (Akşam) — Bugün Tepe- dikte Vehbi adında biri arası açık olan Habibi öldürmüştür. 'Tahkikala göre Habib kahvede Vehbiye tabancasını” göstererek üze rine doğru yürümüş ve ateş etmiştir. Vehbi kendisine ansızın ateş eden Ha- bibin üzerine atılmış ve bıçağı ile mütecavizi ağır surette yaralıyarak öldürmüştür. AŞİ Sonbahar manevraları İzmir 21 (Akşam) — Aydın ve ha- valisinde yapılacak sonbahar maney- ralarında nakliyat ve cephe gerisi hizmetleri üzerinde uğraşılacaktır. Trakya manevralarına nazaran daha büyük bir kıymet taşıyan sonbahar manevraları filme alınacaktır. Gazi Terbiye Enstitüsü Beden şubesini takdir Ankara 27 (Akşam) — Berlin olim- piyadlarına iştirak eden Gazi Terbiye Enstitüsü beden şubesi talebelerinin gösterdikleri intizam ve - muvaffakiyeti takdiren Maarif Vekâleti beden terbiyesi müdürü B. Cemale Almanya hükümeti tarafın. dan bir teşekkür mektubu, bir madal- ya ve bir de albüm gönderilmiştir. 'Türk talebelerine kumanda eden harp okulu beden ter- biyesi muallimi B. Hüsameddine de Alman beden terbiyesi umumi mü- dürlüğü tarafından bir madalya he- diye edilmiştir. Madalyalar dün Alman sefaretha- nesi vasıtası ile kendilerine teslim edilmiştir. üye Vekâleti vekili Numan Menemen: Alman gazetecileri geliyor Bugün şehrimize Köstenceden 12 Alman gazetecisi gelecektir. İktisad sahasında mütehassistırlar. Bu ak- sında (Borsa komiserinin! tahkikatı bitti Yalan şayıaları kahvelerde hava oynun oynıyanlar çıkardılar "Türk parasının düşürleceği hakkın- da yalan şayla çıkaranlar hakkında kambiyo borsası tarafından yapılan tahkikat dün bitirilmiştir. Borsa ko- -| miseri B. İhsan Rifat tahkikat neti- cesini bir raporla Maliye Vekâletin? bildirmiştir. Şayia çıkaranların Beyoğlu tera- | fındaki bazı kahvelerde sık sık görülen | bir takım şüpheli şahıslar olduğunun kuvvetle zannedildiğini yazmıştık. Borsa komiseri tarafından (yapılan tahkikat neticesi bu zannı teyid etmiş ve mesullerin bu şahıslar ara- &ında bulundukları kanaati kökleş- miştir. Devalüasyon şayiasile kambiyo borsasının hiç bir alâkası bulunma” dığı, gerek acentelerin ve gerek sim- sarların bu işle suçusuz bulundukla- rı anlaşılmıştır. Bu vaziyete göre tahkikat tamamen zabıtaya intikal etmiş bulunmakta- dır. Esasen -şayiafın ilk çıkarıldığı gündenberi polis tahkikata başlamış- tı. Vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ polis müdürü B. Salih Kı- kıçın tahkikatla bizzat meşgul olma- (Devamı 4 üneğ sahifede) Çinli balıkçıların başına gelenler Bir Japon tahtelbahiri | 300 Çin balıkçısını — | öldürmüş Londra 21 KA, Renter ajansı | Hongkong'dan istihber ediyor: Scharhorst adındaki Alman va- puru bugün Hongkonga geldiği za- man deniz üzerinde yapılmış olan bir 'katliâm hikâyesi nakledilmiştir ki, ihtimal bu nevi faciaların en müthi- şiir, Seharnhorst vapuru, bir Japon tah- telbahirinin bu ayın 22 sinde Point - Cheelong Kan yakınında taarruz et- miş olduğu"12 Çinli balıkçı gemisin- deki yüzü kadın ve çocuk, iki yüzü er- kek olmak üzere 300 den fazla insan- dan hayatta kalmış olan 10 kişiyi ge- tirmiştir. SE Sağ kalanların söylediklerine göre, balıkçı gemileri kendi hallerinde ba- lık sylamakla meşgul iken tahtelba- hir su üzerine çıkarak merhametsizce ateş açmış ve bu gemileri birer birer batırmış ve dalgalar arasında ölmek üzere bulunanlarla yaralıları bırakıp Balıkçı gemilerinden bir tanesi, yel- ken açmağa ve bu katliâmdan kaçıp kurtulmağa muvaffak olmuştur. 'Ekserisi yaralı olarak sağ kalanlar, rinden birkaç tanesinin Hongkongda, müseccel olduğu zannedilmektedir. Madride hücum Asiler, şehre di dört kilo metre mesafede bir yeri aldılar Maârid 71 (AA) —Dün asilerin Tolede önünde bulunan cumhuriyet- çilerin mevzilerine karşı yapmış ol dukları bir taarruz esnasında düşman şehrin dört kilometre cenubunda kâin Cesa Blarezuayı ele geçirmeğe muvaf- fak olmuştur. ingiliz - Fransız müşterek notası Mussolininin avdetinde verilecek Iki devlet, Ispanya hakkındaki düşüncelerini şiddetli bir lisanla ifade edecekler Londra 27 (A,A.) — İngiliz - Fransız notasını Mussolini avdet eder et- mez Roma'ya tevdi edileceğini siyasi İngiliz mahfilleri teyid etmektedirler. / Bu notada üç taraflı konferans hak- kında Londra ve Parisin tasavvurları | tasrih edilmektedir. İspanya'ya ecnebi müdahalesi mese- | lesinin bu konferansta tedkik edilmesi istenildiği malâmdur. Zannedildiğine göre notada bu me- | sele hakkında iki devletin noktal na- | zarları şiddetli bir lisanla ifade edile- cek, bu devletlerin keyfiyeti realist bir | şekilde derpiş ettikleri ve işin süratle | helledilmesini diledikleri bildirilecek- | tir. Bu mahfellerde tahmin edildiğine göre ademi müdahale komitesi bu me- | selenin hallinde betaet gösterdiği için işin biran evvel halline doğru gidilebil- mesini teminen yeni bir yolda gâyret- ler sarfedilmesi muvafık addedilmek- İ tedir. Roma 27 (A,A.) — Stampa gazete- | in- sinin Paris muhabiri, Fran, gilizlerin İtalyanın İspanya mesele- sindeki hattı hareketine müteallik te- şebbüsleri münasebetile yazıyor Bu teşebbüsten beklenilen başlıca tesir, bilhassa İngiliz - Fransız bioku karşısında İtalyanın Akdenizdeki vazi- yetinin nazik ve bir takım ihtilâtlara sebeiyet verebilecek mahiyetet oldu- ğunu göstererek B. Hitleri tehdid et- mek ve Pariste düşünüldüğüne göre 'B, Müssolininin B. Hitlerden isteyece- ği kayıd ve şartsız müzaheret talebi- ne menfi bir cevap vermeğe Führeri sevkeylemektir. Bu gazete, ilâve ediyor: Acaba İtalya, Fransız ve İngiliz blo- İ ku ile İspanya meselesini yalnız başı- na müzakere etmeği kabul edecek mi- dir? Şimdiki ahval ve şerait dahilin- de Fransız - İngiliz çifte haddine bir İatiyan - Alman blokunun tekabül et- memesi takdirinde İspanyaya dair bir konferans akdedilmesi imkânı tasav- vur edilemez. (Çinliler 10 bin maktul ve yaralı bırakarak çekildiler Japon ileri harekâtı devam ediyor, ricat eden Çinlilere yakında yeni bir muharebe olacak Tokyo 71 (A.A.) — «Tebliğ» Şimali Çinde Japon ordusu, 23 eylülde Pe- Kin - Hankow demiryolu cephesine karşı bir taarruz icra etmiştir. Bu or- | du, 24 eylülde sabahleyin saat 10 da | bir çok çetin muharebelerden sonra Paoting şebrini işgal etmiştir. 10.000 maktul ve mecruh bırakmış olan Çinliler, cenuba doğru ricat et- | mektedirler. Çin ve Japon kıtaları 8- rasında yakında yeni bir temas vuku | bulacağı söylenmektedir. Tiyen - Tisin - Tsi - Man cephesin- | de 21 nisanda taarruza başlamış olan Japon ordusu, 24 nisanda, sabahleyin saat 6,20 de Tsang - Hsien şehrini iş | gal etmiştir. Poting ve Tsang - Hsien mevzileri, Çin ordusu için Japon ordusuna kar- şı başlıca müdafaa hattı idi. Ve 1935 tenberi hazırlanmıştı. Japon ileri hareketi devamda “Tenisin 27 (A.A.) — Japonlar Pe- kin - Hankow ve Tientsin - Pukov de- miryolları uzunluğunca ileri hareke- Türkkuşu filosu Diyarıbekirde Filö bugün Elâzize hareket edecek Diyarbekir 21 a — Türk- kuşu filosu Adanadan sonra Urfaya gitti ve saat 15,30 da Urfadan buraya geldi. Tayyarecilerimiz Tayyare mey- danında birinci umumi müfettiş B. Abidin Özmen, korgeneral Galip De- niz, vali, belediye reisi, Halkevi baş kanı, Tayyare cemiyeti reisi, zabitan ve kalabalık bir halk kütlesi tarafın- dan karşılandılar. i Atatürk kızı Bayan Sabiha Gökçe- Asilerin hücumlarının âni ve şid- detli olması, milisleri bu mintakadaki hatlarını hafifçe geri almağa mecbur etmiştir. Diploma tevzii merasimi Önümüzdeki perşembe günü &aa$ 1430 da bu yıl harp skademisinden ne büketler verildi. Misafir tâyyare- dilerimiz şerefine akşam belediye ta» rafından mükellef bir ziyafet verildi. Filo yarın (bugün) Elâzize hareket edecektir. İzmirde Asetilen fıçısı pat- çıkan subayların dipişme tevzli me- rasimi yapılacaktır. Ayni günde saat on Deşre #ieybelide leme mezun olan yarsubayların and içme merasimi yapılacak ve diplomaları da tavzi edilecektir. v ladi, dört yaralı var İzmir 27 (Akşam) — Bugün güm- rükte bir Asetilen fıçısı infilâk etmiş- tir. Etrafında bulunanlardan yana» rak ağır surette yaralanan dört ame- Je hastaneye kaldırılmıştır. Hadise et- tine devam etmektedirler. Çinliler Pa- oting - Funun takriben 40 kilometre cenubu şarkisinde kâin bir noktada mukavemet etmektedirler. Şanghay cephesinde Japonlar Çin- kıtalarının Kiang-Vang -Şende Ja- pon taarruzlarına şiddetle mukavemet ettiklerini itiraf etmektedirler. Changhaı'ın şimalinde Japonlar, Liuşiahangı muhasara etmektedirler, Kantona ve Nankine hava hücumları Canghay 27 (A.A.) — Japon tayya- releri bu sabah Kantonu bombardı- man etmişlerdir. Ölen ve yaralanan- ların 100 e baliğ olduğu söylenmekte- dir, Nankin 21 (A.A.) — Bugün öğleden sonra Japon tayyareleri Nankin civa- rma yeni bir akın yaparak Pukovu bombardıman etmişlerdir. Şehrin munsap cihetinde bulunan Çin harb gemileri de bombardımana maruz kalmışlardır. Nasradaki © Suikasıl İngiliz komiserinin katli yüzünden 108 arap tevkif edildi Kudüş 27 (A.A) — Nasradakl Arab- lar arasında Galilee mıntakası İngi- Wiz komiseri Yelland Andrews ile İn- giliz polisi Mac Ewan dün Nasrada #tlâf edilmeleri üzerine hükümetin it- tihaz etmesi muhtemel olan tedbirler- den dolayı büyük bir korku hüküm sürmektedir. l Şimdiye kadar aralarında bir çok Arab eşrafı bulunan 108 kişi tevkif edilmiştir. Gergin vaziyet sebebile Nasradaki dükkânların ekserisi kapalıdır, 'Nasraya bir müfreze İngiliz askeri gelmiştir. i 450 seyyah geldi | Dün Alman bandıralı Milvoke va», puruile şehrimize 450 seyah gelmiştir, Seyahlar muhtelif milletlere mensup“ turlar, Bunların 40 tanesi profesör« dür ve seir üniversitelere men