17 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakik Dançiğ meselesinin halline sıra seldi B. Hitler nutkunda bu meseleden bahsedecek Avam kamarasında sorulan bir sual Londra 17 (Akşam) — Berlinden bildirildiğine göre, B. Hitler pazar gü- nü irad edeceği nutukta Dançig me- selesinden bahsedecek ve bu mesele- nin Avusturya meselesi kadar Alman- ya için hayati bir ehemmiyeti haiz ol- duğunu kaydedecektir. Dançig müstakil bir Alman devleti olduğuna göre, mukadderatını ser- bestçe tayin etmesi icab eder, 3000 kişi afdan istifade edecek Londra 17 (Akşam) — Berlinden gelen haberlere göre, B. Hitler Avus- turyada ilân edilen umumi afdan pek memnun kalmıştır, Afdan istifade ede- cek mücrimlerin adedi 3000 dir. Avusturya katolik ve yahudilerinin endişesi Viyana 17 (Akşam) — Avusturya- da katolikler ve yahudiler vaziyetin tarzı inkişafından büyük bir endişe içinde bulunuyorlar. Avam kamarasında B. Eden'in cevabı Londra 17 (Akşam) — Avam kama- rasında Avıfturya meselesinde İngil- tere tarafından takib edilecek hattı harekele kısaca cevab veren B. Eden Avusturya - Alman itilâfının metni henüz neşredilmediği cihetle, şimdi- den vaziyeti tesbit etmenin imkânı olmadığını söylemiştir. Avam kamarasında B. Edeni ziyaret eden Avusturya sefiri Almanya - Avus- turya itilâfını kendisine tebliğ etmiş- tir, Avusturyada mühim tebeddüller daha olacak Berlin 17 (Akşam) — Avusturyada vukubulan siyasi (değişikliklerden başka Avusturya meclisinde ve diğer şubelerde de mühim tebeddüller ola- caktır. Kabineye memur Cernato va- tanperverler cephesinde Şuşniği tem- sil edecektir. İtalya tahşidatı tekzib ediyor Roma 17 (Akşam) — Salâhiyettar İtalyan makafili, Avusturya hududu- na iki İtalyan fırkasının gönderildiği- ni tekzib ediyorlar. Roma gazeteleri, Avusturya hâdiselerini memnuniyet- le kaydediyorlar. Yeni Avusturya dahiliye nazırı Berline gitti Paris 17 (Akşam) — Avusturya da- p hiliye nazırı B. Reiss dün akşam Ber- line gitmiştir. B. Hitler tarafından ka- bul edilecektir. Bükreş Sovyet elçisi sahte pasaportla kaçmış Esrarengiz gaybul gaybubeti öldürü öldürülmesine hamledilen elçi, meğer Romaya gitmiş Bükreş 17 (Akşam) — Ortadan kaybolan Bükreş Sovyet maslahatgü- zarı Butenkonun Romada meydana çıkışı ve beyanat vermesi, burada büyük bir tesir uyandırmıştır. Buten- Papanin heyetini tayyareler kurtarıyör Heyetin bulunduğu ban- gize iki tayyare kondu Paris 17 (Akşam) — Moskovadan gelen son haberlere göre, iki Sovyet tayyaresi Papanin ilim heyetinin bu- Yunduğu sabih buz parçası üzerine konmağa muvaffak olmuşlardır. He- yet bugün kurtarılacaktır. , İngilterenin Almanyaya verdiği kısa vadeli avanslar Londra 16 (A.A) — İşçi mebuslar- dan Georges Stramss, bazı Londra firmaları tarafından Almanyaya veri- len kısa vadeli borçların gittikçe ço- Kaldığını bildirerek Alman silâhlan- masına yardım edilmemesi için hükü- metin ne gibi tedbirler düşündüğünü maliye nazarından sormuştur. Nazır Bir Jahn Simon kendi malümatının bunun aksine olduğunu ve hükümetin müdahalesini icab edecek bir vaziyet mevcut olmadığını bildirmiştir, im Bu sabah Jurnale d'İtalia gazetesinin direktörü ile görüşen Bulenko Röman- ir niçin ve nasil kaçtığını anlat- Zile, Bükreşteki Sovyet orta el- çisi B. Ostrovskinin hareketinden son- Ta kendisine şüpheli görünen bir şah- sın elçiliğe yerleşmek üzere geldiğini ve 5 şubatta bu adamın yanındaki di- ger iki şahısla birlikte Sinayaya git- mek teklifinde bulunduğunu ve ken- disinin bu teklifi kabul etmediğini di- ğer taraftan karısile 16 yaşındaki kı- Zzının kendisine iltihak için müsaade alamamış bulunduklarını ve hayatın- dari korkarak birkaç gün gizlenmeyi Tüzumlu addettiğini ve 6 şubatta böy- le yaptığını ve 10 şubatta Bükreşten tamamen ayrılarak Romaya hareket ettiğini bildirmiştir. Stalin'in mektubu Berlin mahafili buna nasıl mana veriyor? Berlin 16 — B. Stalinin propagan- 'dacı İvanöva gönderdiği ve Sövyet Rus- yanın emniyetini kati surette temin etmek için Sovyetlerin beynelmilel proletarya ile teşriki mesai etmeleri lü- zumundan bahis olan mektubunun neşri, büyük bir tesir uyandırmıştır. Zira bu mektup. Sovyetlerin başka memleketlerin dahili işlerine karışmak İçin B. Stalin tarafından izhar edilmiş olan arzusunu teyid eder, Berlinde, Garp demokrasilerinin bu tehlikeye karşı göz yummalarına hayret edil mektedir, Varşovada B. Stalinin, komşu der- letlere karşı kominternin yeni bir ta- arruzunu hazırlamakta ve bu suretle Troçki tarafından düşünülmüş olan komünizm sistemine avdet eylemekte bulunduğu beyan edilmektedir. Romada ise bunda Moskova hükü- meti ile komintern arasındaki birliğin. —— bir eri a ş İ graflar teati edilmişti AKŞAM GÜNÜN HADİSELERİ İsviçrenin silâhlanması 1914 barbinin en mühim kısmı, bitaraf bir memleket olan Belçikanın toprakları Üzerinde cereyan etmişti. Çünkü Alı yanm gizli hücum plânı o taraftan, nen bir rivayete nazaran bu sefer im bir beynelmilel çarpışma olursa İsviçre Ayni akıbete uğrıyacakmış. Simdi bu memleketin silâhlanmasına bu tahınin esbabi mücibe diye serdolunuyar. Bu mü- nasebetle İsviçre Harbiye şubesi şefinin ŞU Sözleri dikkate şayandır: «İsviçre 1914 harbinden “mucize © kurtulmuştur. Halkımızın karşısına çıkan Üzücü mesele şudur ki, memleketimiz A rupanın orlasında sevkulceyş hareketli müsait bir nokla teşkil ediyor, Ve koraşu- larımız ihtilâf vukuunda ( topraklarımını İşgal etmek hirsına okapılabilirler. Eğer kararsızlık içinde bulunüursak, eğer ordu- muz. İyi hazırlanmamış olursa memlek timiz Avrupanın omüharebe o ımeydı haline gelecektir. Bu muhatarayı berti Taf etmek için hududlarımızı iyi beslemu Miyiz. İlk hudud hadisesi çıkar çıkmaz. kışmı külliyi derhal sevkedecek gibi müs cehhez bulunmamız lâzımdır tâki herkes İsviçrenin mukavemet © edeceğini bilerek bize saldırmağa cesaret edemesin ve 1914 mucizesi tekerrür etsin.» Böylelikle İsviçre de silâh yarışı kerra- nina katılmış oluyor. Belkide bu yeni hususiyeti onu 1914 deki istisnai mevktin- den çıkarmak için mütecavizin göstere- ceği bir bahane olasaktır. FP. Tanur Kral Faruk'un Türkiyeyi ziyareti El Mukatteme göre bu zi- yaret iki memleket için yeni bir devrin başlangıcı olacak Kahire 16 (A.A.) > El Mukattem gazetesi Kral Farukun memleketimize muhtemel seyahati hakkındaki maka- lesinde ezcümle diyor ki: «Krahmız, Türkiye cumhuriyetini ziyareti takdirinde birçok sıkı rabıta- larla biribirine bağlı bulunan dost Türkiyeye müstakil bir hükümdar s1- fatile gidecektir. Bu ziyaret Iki mem- | leket ve devlet arasında yeni muahe- delerin akdi akabinde iki Caraf için hayırlı neticeler verecek ve yeni bir devir başlangıcı olacaklır.» İ Atatürk'le Mısır kralı İ arasında telgraflar Ankara 16 (Telefon) — Mısır kralının doğumunun yıldönümü münasebeti- le Cümhur Başkanı Atatürk ile kral Majeste Faruk arasında Samimi tel- Ahmed Emin - Avni Bayer davası. Avukat Yusuf Kenan Antel, protestoyu kendisinin dikte ettiği hakkında Avni Bayerin mahkemede söylediği sözleri tekzip. ediyor Avukat Yusuf Kenan Anlel'den dün akşam aldığımız şu mektubu aynen yoruz? «Pazartesi günkü nüshanızda Avni Bayer - Ahmed Emin davasına ald havadis sütununda yazılı Avni Ba- yerin birinci ceza mahkemesindeki ifa- desinde protestonamenin tarafımdan dikte ettirilerek yazdırıldığı tarzında- ki iddiayı bugün tesadüfen hayretle okudum. Evvelce de yazmış olduğum veçhile Avni Bayerin bir davasını bilvekâle ta- kip etmiştim. Fakat son protestona- meyi çekmezden evvel bu mesele hak- kında. kendisile bir kelime görüşmüş değilim. Binaenaleyh evvel ve ahir ar- zeylediğim şeklin hilâfına vaki olan beyanat işin hakikatine uygun değil- dir. Bu maruzalımın muteber gazeteni- ze dercini rica ve bilvesile hürmetleri- mi takdim ederim.» Müfettişler fezleke hazırla- mağa başladılar Otobüs işleri etrafında tahkikat ya- pan Dahiliye Teftiş heyeti reisi B. Tev- fik Talâtın reisliği altındaki Mülkiye müfettişleri çalışmalarını bitirmişler- dir, Müfetlişler elde ettikleri neticeler hakkında bir fezleke hazırlamağa başlamışlardır. Fezleke bugünlerde Da- hiliye vekâletine gönderilecektir. Troçkinin oğlu öldü Paris 17 (A.A.) — 'Troçkinin oğlu Leon Sedot Troçki, Paris hastaneleri- Italya Yahudiler için bir yurd istiyor Fakat bu yurdun Filistinden başka yerde tesisini muvafık buluyor resm! bir tebliğ neşrederek, Yahudi meselesindeki hattı hareketini tasrih etmekte ve Filistinden başka bir yer- | de'bir Yahudi devleti kurulmak sure- | tile bu meselenin halledilebileceğini ilâve eylemektedir. Notada İtalyanın Yabudi aleyhtarı bir siyaset takip edeceği hakkındaki haberler tekzip edilmektedir. İnformatione Diplomatica gazetesi | bü münasebetle diyor ki: | Mesul Roma mahfilleri cihanşümul | Yahudi meselesinin bir tek şekilde hal- ledilebileceğini zannetmektedirler ki, O da şudur: Filistinde olmamak şarti- | le dünyanın bir tarafında, kelimenin mutlak mânasile, yani dünyanın muh- telif memleketlerinde dağınık bir hal- de bulunan bütün Yahudi kitlelerini | normal diplomasi ve konsolosluk yol- | Alman - Avusturya hududunda Alman tahşidatının | manevra için olduğu | “bildiriliyor İ Viyana 16 — Tirolda Alman - Avus- turya hududunda Alman askerleri toplanmışlır. Bunların beraberinde motörlü kıtalar, hava kuvvetleri var- dır. Tahşidalın her sene yapılan ma- nevralar için olduğu bildirilmiştir. Bu tahşidatın her hangi başka bir şeyle alâkadar olmadığı anlaşılmakta» dır. Roma 16 (A.A) — İtalya hükümeti i Mesud bir nişanlanma Gaziantep mebusu B. Ali Kılıcın hemşirezadssi ve Bebek Amerikan kol- | leji talebelerinden Berin Kılıç ile Yük- sek ticaret mektebi talebelerinden ve | Galatasaray klübü sporcularından bok- sör Enver İnsel'in nişarılanma merasi- mi dün gece mebus E. Ali Kılıcın Tak- | simde Cümhüriyet apartımanındaki | dairesinde kutlanmıştır. Merasimde Atatürkün hemşiresi ba- yan Makbule ve yaverleri Celâl ve Na- şid, Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya, vali | ve belediye reisi B. Muhiddin Üstün- dağ, mebuslardan B. İsmail Müştak, Zonguldak mebüsu B. Ragıp, B. Recep Zühtü ile memleketin fikir, siyasa ve edebiyat âlemine mensup birçok da- vetli hazır bulunmuşlardır. Toplantı samimi bir hava içinde geç vakte ka- dar devamı etmiştir. Yeni nişanlılara saadetler temenni ve tebrik ederiz. ! Yunan Başvekili Salı günü Atinadan hareket edecek Atina 16 — Ankarada toplanacak olan Balkan antantı konseyine işti- rak edecek olan Yunan Başvekili B, Metaksas önümüzdeki Salı günü ak- şamı buradan Selânik'e hareket ede- cektir. B. Melaksas Selânik'te Çar- şamba gününü geçirdikten sonra o akşam hareket ile perşembe günü akşamı İstanbula varacak ve cuma günü Ankarada toplanacak olan Bal- kan 'antantı konseyine riyaset için o gece Ankaraya hareket edecektir, B. Metaksas Ankaradan dönüşte, trenle Atinaya avdet edecektir. Pars ajansının tekzibi Tahran 16 (AA) — Pars ajansı, komintem aleyhinde mücâdele için Türkiye, İran, Irak arasında İstanbul- | da müzakereler yapıldığı O hakkında yabancı matbuatta çıkan haberlerin asıl ve esastan âri olduğunu bildir- i-yetini isbat etmşitir ve değiştirilmiye- | vilâyetlerde hususi muhasebe müdür” Şubat 1938 ları ile temsi! ve himaye edecek bir ya- hudi devleti teşkil etmek... Hükümet, rejime düşman olan un- surlar bittabi hariç olmak üzere, hiç bir zaman Yahudilerin aleyhinde Ya- hudidir diye siyasi, iktisadi veya ahlâ- ki tedbirler kabul etmeği aklıma ge tirmemiştir; Yahudi cemaatlerinin hayatını tan- zim ve kontrol eden kanun, müessiri- cektir. Maamafih faşist hükümeti, son 28“ manlarda İtalyaya gelmiş olan Yahü- dilerin faaliyetini nezaret altında bu- Tundurmak ve Yahudilerin milletin u- müumi hayatına iştiraklerinin fertlerin zati meziyetleri ve camlalarının adeğ itibarile olan ehemmiyetleri ile gayri mütenasip bir hale gelmesine meydan vermiyecek surette hareket etmek hak» kını muhafaza eder, Hususi daire memur- larının maaşları 938 yılından itibaren tatbik edilecek bir kadro hazırlandi Ankara Vi (Telefonla) *— Dahiliye Vekâleti vilâyetler hususi idarelerin- de çalışan bütün memurlar için 1938 yılından itibaren (tatbik edilmek üzere tip kadro hazırlamıştı. Bu kadroya göre vilâyetler dört kısma, ayrılmaktadır. Senelik gelirleri 500 bin liraya kadar olan vilâyetler birinci, 500 binden bir milyon liraya kadar olan vilâyetler ikinci, bir mis yondan bir buçuk milyona kadar olan vilâyetler üçüncü, ve bir buçuk milyon Hradan yukarı olan vilâyetler de dördüncü tip vilâyet addolunmak* tadır. Varidatı 500 bin liraya kadar olanı leri 40-45, yeniden ihdas olunacak | milli idare müfettişleri 30-35, varidat müdürü ve birinci mümeyyizler 35, ikinci mümeyyizler 30, birinci sınıf memurlar 25, ikinci sınıf memuriaf 20, üçüncü sınıf memurlar 17,5, kör tüpler de 16 - 14 - 12 ve 10 lira asli mâ” aş alacaklardır. Varidatı 500 bin liradan bir milyo lirays kadar olan vilâyetlerde hususi muhasebe müdürleri 45 - 55 muavin” leri 40, mahalli idareler müfettişleri ve varidat müdürleri 35 - 40, birinci mümeyyizler 35, ikinciler 30, birinci sınıf memurlar 25, ikinci sınıf m& murlar 20, üçüncü sınıf -memurlaf 17,5 ve kâtipler de 16 - 14 - 12 - 10 ei Ta asli maaş alacaklardır. Varidalı bir milyon liradan bir bü- çuk milyan lirsya kadar olan vilâyet” lerde hususi muhasebe müdürleri 55 - 70, muavinleri 45, mahalli idare” ler müfettişleri ve varidat müdürleri 40 - 45, şefler 40 birinci mümeyyizlef 85, Ikinciler 30, memurlar da 25-20 * Vi,5 kâtipler 16 - 14 - 12 - 10 Yira asli maaş alacaklardır. Varldati bir buçuk milyon Irade” yukarı olen yilâyetlerde ise hususi muhasebe müdürleri 70 - 80 muavin” leri 55, mahalli idareler müfettişi ve varidat müdürleri 45 - 50, şeflef 40, memurlar 25 - 20 - 17,5, kâtiplef de 16 - 14-12-10 lirn asli mas$ alacaklardır. e mutabakat hasıl oldi Ankara 17 (Telefonla) — Yunanis* tandan dönen İsveç sefiri bugün TÜ” kofis reisini ziyaret ederek yeni tİC ret anlaşmasının tatbikatında tesi edilen bazı güçlüklerin izalesi et da ofis reisi B, Bürhan Zihni ile müş ve anlaşmanın tatbikatını