17 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Şubat 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA: - | Bursada “Eski ,, nin muhafâzası Şöyle bir mektup aldım. Efendim, Gazetenizde bir iki gündür Bursa gezintilerinden bahsediyorsunuz. Ben de bir kaç ecnebi arkadaşımla birlikte, Bursayı bu bayram xiyaret edenler arasındaydım. Fakat saydığınız iyi Şeyler arasında bazı fena noktalara da rasladım: Bunlar şu cümleyle hulâsa olunabi- Jir: «Yeniye himmet olunuyor, fakat €ski gereği gibi düşünülmüyor; halbu- ki Bursanın en kıymetli ve bir daha ele geçmiyecek mevcudiyeti ve mina- $ı eskidedir.» Meselâ: 1 — Yalova yolunda ve Bursaya pek yakın bir mesafede küçük bir çam or- 'mamı bakiyesi vardır. Bunu Bursa gö- xü gibi esirgemelidir. Halbuki her dahı bir tırtıl yuvası halinde! Bir iki bah- çıvanın bir kaç haftalık mesaisi bu 2 — Yeşil türbe ağlanacak bir vazi- yettedir. O canım çiniler dökülmüş, altından harçlar sırıtıyor. Bilmem | hangi tarihte biri gelip bunlardan iki fakat aradan tahrib edici mevsimler geçtiği halde hâlâ ses sada çıkmamış! Hele ahşab, tarihi kapı büsbütün ağ- lanacak vaziyettedir. Kar yağınca ya- | bu kapı, bina ile beraber yapılmıştır. Artık müzelik bir kıymet almıştır. Bunu böyle rüzgâra, güneşe terket- mek olur mu? Hiç değilse, kurt ye- niklerini kapatmalı, üzerini muhkem bir billâr cam çerçeveyle kapatmalı- dır, Baktım: Mermer pervazın dış ta- rafından böyle bir örtme kabildir. Abideleri muhafaza cereyanının bizde bu kadar kuvvetlendiği bir devirde Yeşil'i bu kadar metruk bırakmaları Bursalılar için affedilmez bir kusur- dur, Diğer bir nokta da, Yeşil türbe- nin kapalı tutulması, gezdirilmemesi- dir. Bir çok ecnebiler «biz buraya ka- dar bunları görmeğe geldik!» diyor- lar. Hakları da vardır. Yalnız onlar değil, Türkiye halkı da, bu Türk şahe- serini içinden seyretmek ister. Tarihi mihrab niçin saklı tutuluyor? İçerde- ki padişah ve sultan sandıkaları cum- huriyetçi hisleri sarsacak diye elbette kimsenin aklına bir şüphe gelmez! O halde niçin gezdirmemeli? böylece, lisanı hal ile bizim lâkayidliği- mizi alaya almaktadır. Nadir Kemal e (Vâ — Nü) Bir çocuk balkondan düşerek yaralandı Fatihte oturan Mehmed Tevfiğin © yaşındaki oğlu Altan, dün sabah ©rin 3 üncü kat balkonunda oynar ken müvazenesini kaybetmiş ve bal- düşmüştür. Muhtelif yerlerinden ağırca yarala» Lokanta camekânlarinda ye- mek teşhir edilmiyecek Lonkantaların camekânlarında piş- Miş, pişmemiş yemek, meyva tehiri Yasak edilecektir. Bu kabil yemekler, Zeminden tavana kadar uzanacak olan Kapalı camekânlarda ve dükkânların buluncaktır. Bu kararlar Şehir meclisince tasvib 5 *dilirse tatbik edilecektir, Kırılmaz cam Piyasada - mevcudu kalma- dığı anlaşıldı Otomobil ve otobüslere kırılmaz cam takılması etrafındaki kararın tatbiki üzerine henüz bu camı tak- mıyan 40 otobüsün istir. dad edildiğini, fakat diğer taraftan otobüs ve otomobil sahiplerinin piya» sada bu camın bulunmadığını iddia ettiklerini yazmıştık. Otobüslerin muaycnelerinden son- ra evvelki günden itibaren otomobik lerin de muayenelerine başlanmıştır. Bu muayeneler belediye makine mü- Kendisinden başka fki belediye müfet- tişi, iki de şoförler cemiyeti mümes- silinden mürekkep bir komisyon ta- rafından yapılıyor. Haziranda mutaj olarak yapılacak yulık muayeneye gi- rTemiyecek kadar çilrük ve eskimiş oto- mobillerin şimdiden plâkaları istirdad edilecek ve bunların kırılmaz cam tak- malarına hacet kalmıyacaktır, Diğer taraftan şoförlerin piyasada tripleks cam olmadığı hakkındaki id- diaları, ticaret odasından belediyeye gelen bir tezkere ve diğer taraftan be- lediyenin yaptığı tahkikat ile tahak- kuk etmiştir. Bu vaziyet üzerine bele- diyece yeni bir karar ittihaz edilmiş- tir: Tripleks cam takmağa mecbur olan otobüs ve olomobiller cam tedar rik edemedikleri takdirde bu camı si- pariş ettiklerine dair bir vesika ibraz ettikleri takdirde mazeretleri kabul edilecek ve kendilerine cam takıncaya kadar bir mühlet verilecektir. Bu karar üzerine kırılmaz cam te- darik etmedikleri için plâkaları istir- dad edilen otobüsçüler, sipariş vesi- Kalarını ibraz ettikleri takdirde ken» dilerine plâkaları iade edilerek çalış- malarına müsaade edilecektir. Fiatler yükseldi Son günlerde kırılmaz cam fiatleri , Evvelce metro murab- ba âzami 12-13 lira iken 25-30 liraya Satılmaktadır, maliyet fiatinin vasat olarak 10'lira tuttuğu tahmin ediliyor, ME sanayi birliği Umumi heyet dün toplandı, seçim yapıldı Milli sanayi umumi heyeti dün öğ- leden sonra ticaret odası meclisi sar lonunda toplanmıştır, Evvelâ senelik raporu okunmuş ve itirazsız kabul edilmiştir. Raporda sanayi birliğinin faaliyeti şu suretle hülâsa edilmiştir; 9377 senesi İstanbul sanayi erbabı k- çin çok hâyırlı bir iş senesi olmuştur, Fakat deri sanayiinde inkişaflan yade gerileme ve küçülme görülmüş- tür. Bu cihet alâkadar makamlarca tedkik mevzuu olarak ele alınmıştır. Yeni sergi binası için komite seçil- miştir. Riyasete İktisad Vekâleti tar rafından Vekâlet müfettiş heyeti rel- si B. Hüsnü Yaman tayin edilmiştir. Bu hususta bir proje kazırlanmış, İs- tanbul valisi B. Muhiddin Üstündağa arzedilmiştir. Birlik umumi kâtibi B. Halid Güleryüz de Ankaraya giderek sergi üzerinde direktifler almıştır. Ser- gl binasının kurulması uzun süreceği için bu seneki yerli mallar sergisi ge ne Galatasarayda açılacaktır. Rapor okunup bittikten sonra yeni sene bütçesi tedkik ve tasvib olunmuş, yeni idare heyeti intihabı yapılmıştır, Neticede asl! âza olarak B. Halil Se- zer, Selim, Sami Besler, Mehmed Ali, .Nuri, Cemil, Alber ve Halid Güleryüz; yedek âza olarakda B. Nüreddin, Habib Dilber, Hasan Ali, Tevfik, Alâ- addin, İbrahim Ferdi ve İbrahim Zi- ya seçilmişlerdir. Taze ve bayat ekmeklere ay- rı etiket konacak Fırınlarda taze ve bayat ekemler ayrı ayrı yerlerde satılacak ve üzer- lerine «taze, «bayat» etiketi konacak- tar, Bu emre muhalif olarak hareket eden fırıncılar hakkında zabit tutu- | larak para cezası verilecektir, Haklı şikâyetler Yaya kaldırımsız asfalt cadde Şehireilik mütehassısı B. Pros- tun birinci sınıf sayfiyelerden ad- dettiği Suadiye ve civarının ana caddesini teşkil eden Bağdad cad- deşinin yaya kaldırımı yoktur. Nafianın yaplırmış olduğu asfalğ- lan insanlar, arabalar, otomobil ler, motörsiklet hep birlikte giğme- je mecburdur.Yolcular bir kaza- ya uğrıyacağım diye heyecan çe- kerler. Seneler geçtiği halde yaya kaldırımın toprağı bile tesviye ©- dümemiştir. Hiç değilse bu yüz başlangıcı na kadar bu mahsur ortadan kal dırılmalıdır ki, caddede çocuk ço- cuk rahat rahat gezebilsin. Okuyucularınızdan Avukat Münir Fatih cinayeti muhakemesi Tıbbı adli maktulün hazım borusunda rakı bulaşığı bulunmadığını bildiriyor Sevişmekte olduğu Recep adındaki delikanlı ile elbirliği yaparak, koca» sı Nureddini Fatihte oturdukları ev- de öldürmekten suçlu İrfan, suç or taklığından maznun anası İfakat ve Recebin muhakemelerine dün ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Recep, o gece Nureddinin kendisini eve davet ederek beraber rakı içtikle- rini ve sarhoşlukla kendisine tasalluf etmek istediği için Nureddini vurdu- Bunu iddia ettiği cihetle, ölen Nured- dinin vaka esnasında hakikaten sar. hoş olup olmadığının Tıbbı adiiden sorulmasına karar verilmişti. « Dün Tıbbı adliden gelen rapor mah- 'kemede okundu, Bu raporda Nured- dinin cesedi üzerinde yapılan otopsi neticesinde ölünün hazım borusunda rakı bulaşığı bulunmadığı bildirili- yordu. Suçluların vekili; — Bu raporda Nureddinin ölmeden. evvel sarhoş olup olmadığı açıkça zik- redilmemiştir. Rapor ancak zan ve tahminlere istinad ediyor. Müekkille- rim hakkında verilecek kararda bu ci- hetin de göz önünde tutulmasını iş- terim, dedi, İrfanla İfakat başka bir diyecekle- ri olmadığını söylediler, — İlk muayenede bu adamın sap hoş olup olmadığına bakmamışlardır. Ben, mahkemenin vereceği cezaya rü» Dedi. Evrak tedkik edilerek karar verilmek üzere muhakeme başka gü- ne bırakıldı. Tari vapuru dün geldi Tramvay arabalarından daha sekizi yeni tarza konacak Yeni sistemdeki tramvay arabaları- nin Şişli ve Maçka ile Taksim arasın- daki istasyonlarda durmadan sefer yapmaları halkı pek memnun etmiş- tir. Bunu göz önüne alan Belediye, şirket nezdinde teşebbüslerde bulun- muş ve bu tarz tramvay arabalarının artırılmasını istemiştir, Eski araba- lardan sekizi da'ia yeni şekle konula- rak sefere çıkarılacaklardır, Etlere damga Kıvırcık diye dağlıç, hattâ ka- raman sürülüyor her şeyi gözönüne alacağı ve ona gö re fiat tayin edeceği tabildir. Benim derdim bu değildir, başkadır: Evvelce mezbahada kesilen hayvan- lara cinsini gösteren bir damga vur rulurdu. Herkes buna bakarak etin kıvırcık mu, dağlıç mi, karaman mi, yoksa keçi mi olduğunu anlardı. Bir müddetten beri bu damğalar kaldırı. dı. Şimdi dükkânımıza gelen müşte- riye bir etin kıvırcık veya dağlıç ol- duğunu isbat etmekte son derece güç- lük çekiyoruz. Bir çok kimseler de bu yüzden aldanıyorlar, kıvırcık diye dağ- ıç, hattâ karaman alıyorlar. | Etlere tekrar damga vurulmalıdır. Hem bir değil, bir kaç yerine. Bu su- retle hilenin önü alınır» Kasabın söyledikleri çok makul ve mantıkidir. Etlere yeniden damga vurulması lâzımdır. Esasen işittiği- mize göre, belediye de bunu düşün- müş ve yeni belediye zabıtası tali- matnemesine etlere eskiden olduğu | gibi damga vurulması hakkında bir madde koymuştur. Et komisyonu dün toplandı Etin on kuruş ucuzlaması hakkın- duki kararın talbiki için teşkil edilen ri Asım Süreyya, hayvan borsası re- isi Rıdvan, iki celeb, iki kasap esnafı İşlirik etmiştir. Dünkü toplantıda B. Feridun Manyas reis seçilmiş, içtimaa iştirâk eden âza tarafından tedkik e- dilmek ve verilecek kararlara bir 26- min teşkil etmek üzere hazırlanan ra- porlar okunmuş ve bir mesal progra- mı bazırlanmıştır. toplanacaktır. Unkapanı - Şehzadebaşı İstimlâk için harita hâzırlanmağa başlandı İnşa edilmekte olan Gazi köprüsü iki sene sonra bitecektir. Köprü ile be- Palto hırsızları İki kişi yakalandı, Taber muhtelif yollar da açılacağın- sorguya çekildi Öz türkçe riyaziye ıstılahların ka- bul ve mekteplere tamiminden sonra riyaziye kitaplarının bu ıstılahlara gö- Te yazılması kararlaştırılmış. Şimdi- | ye Kadar okutulan riyaziye kitapları" süs olmak üzere bir (Geometri) hen- dese kitabi hazırlatmağa karar ver- ehemmiyetis dir, © hizmetine mukabil şu on kuruşu da ak, larmış, Çocuk bu kolay hizmeti ka Ortaköy Şifa Yurdu sahib ve mük dürü doktor Ahmed Asım Onur tarik fından bu akşam saat 17,30 da Emis- önü Halkevinde bir konferans verile." cektir, Konferansın mevruu «Fenni doğumum nüfus (o çoğaulmasındaki