February 28, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

February 28, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

sen esasa 28 Şubal 1433 a Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika Chautemps istifa etmesi ihtimali var Âyan, uzlaşma ve hakem kanununun 6ncı maddesini red, 8 inci maddesini encümene iade etti Paris 28 (Akşam) — Âyan meclisi, başvekil B. Chautemps'in bütün ısrar ve ricalarına ve mebusan meclisince kabul edilen metin Ayan meclisi ta- rafından tadil edildiği takdirde ikti- dar mevkiinde duramıyâcağı hakkın- daki ihtarlarına rağmen uzlaşma ve Bir Ingiliz harp tayyaresi esrarlı şekilde kayboldu İngiliz tayyarecisi, ecnebi bir telsiz istasyonu tarafından aldatılarak tuzağa düşürüldü Londra 28 — Büyük bir ketumi- yetle inşa edilmiş olan bir İngiliz bombardıman tayyaresi tecrübe uç şu esnasında esrarengiz bir surelle ortadan kaybolmuştur. OHavawlık mahafilinin beyanına göre İngiliz tayyarecisi, ecnebi bir telsiz istas- yonu tarafından aldatılmış ve bu ec- hebi telsiz istasyonunu İngiliz İs Çekoslovakya ile Italya arasında bir hadise Çekoslovakya Cumhur reisi Mussolini hakkında | tecavüzkâr bir lisan kullanmış Roma 21 — Çekoslovakya cumhur reisi Benesin, B. Mussolini hakkında tecarüzkâr bir Hsan kullandığı du- yulmuştur. Ceteka ajansı bunu tek- db etmiştir. Giornal d' İteliz bu tek- bi neşreltikten sonra diyor ki: «Ceteka ajansı, tekzib ediyor. Fa- kat bunun hakikste istinad ettiğin- den o kadar az emindir ki bu tekzi- bini Prague'a bildirmeğe cesaret ede miyor. Biz bilâkis reisicumhur Bene- in bu bahtsız cümleyi bilfi darfet- tiğini teyid ve bu sözleri Fransız el- gisine söylediğini tasrih ediyoruz. — Bu hususta tafsilât verebilecek va- siyette olduğumuz için icab ederse bilâhare bunu da yaparız.» İtalyanın Londra elçisi Romaya gidiyor Calais 27 (A.A.) — İtalyanın Lon- dra elçisi Dino Grandi, det etmek üzere Calais İngiltere - Irlanda Konuşmalarda büyük güçlüklere tesadüf edildi daki müzakerede çok büyük ibtilâf- Jar meydana çıktığını söylemiştir. Müzakereye perşembe günü Lon- drada devam edilecektir. Komuşma- nın hatanın sonuna doğru bitmesi İnuhtemeldir. Von Papen vedanamesini verdi Viyana 27 (A.A.) — Dün Reisiciim- hur Miklas'a veda mektubunu veren Alman sefiri von Papen, matbuata be- yanatla bulunarak Berchtesgaden iti- Mflarının iki memleket arasmdaki an- laşamamazlığa nihayet vermiş oldu- ğunu ve sAlman sulhünü» perçinleş- tirdiğini söylemiştir: - kabinesinin | hakem kanununun altıncı maddesini reddetmiş, 8 inci maddeyi tahrir en- cümenine iade etmiştir. Ayan meclisinin bu kârarı, kabine- yi müşkül bir vaziyete sokmuştur. Başvekilin istifasını vermesinden korkuluyor. tasyonu (zannederek (muhabereye girişmiş ve istikametini değiştirerek şarka teveccüh etmesi için talimat almıştır. İngiliz makamalı, kayıp tayyareyi aramak için yüz tayyare gündermiş- lerdir. Fakat şimdiye kadar yspılan araştırmalardan hiç bir netice glına- mamıştır. Fransız meclisindeki müzakerenin akisleri İtalyan gazeteleri memnun Alman mahafili iyi karşılamadı Roma 21 (A.A.) — Sor. zamanlar. da Italyanın Fransaya karşı ittihaz ettiği tarzı hareket hilâfına olhrek Chautemps'ın parlâmentoda söyle- | diği nutuk burada müaaıd bir şekii- de karşılanmıştır. Gazeteler, Chautemps'ın şu cüm- lesini tebarüz ettirmektedirler: «Bütün Pransa İtalyan milletine karşı dostane bir sempati bissi besle. | mektedir.» Berlin Ti (A.A) — B. Delbos'nun parlâmentoda. söylediği onuluklen bahseden siyasi mahfeller, Fransayı Avrupada hududsuz müdehale hak- larma malik olmak istemekle ittiham etmektedir. Bu malhtfeller, B. Delbos'nun müş- terek emniyet ve Fransz - Sovyet paktının ibkası taraftarı olduğunu yeniden beyan etmiş olmasını tees- Süfle karşılamaktadırlar, Birçok gazeteler, Berline yaklaş mak arzusunu izhar etmiş olan Flan- din'in bu işte muvaffak olemamasın- dan dolayı teessürlerini izhar etmek- tedir. Deniz silâhları İngiltere, Amerika ve Fransa kayıtları kaldıracaklar nm deniz murabhasiarı sali günü burada toplanarak bu üç devleti 1936 tarihli deniz muahedesile tesbit edil- miş olam tahdidlerden kurtaracak olan maddenin taibikine karar vere- ceklerdir, Bi karar, Japonyanın tahdidlere riayet etmekten imtina etmesi üze- rine ittihaz edilecektir. Türk kodeksinin ta tadili çalış- malarına devam ediliyor 1930 tarihli Türk kodeksinin tadilini gülden geçiren ve bu kodeksin ye- niden tanzimine çalışan komisyon profesör Akik Muhtarın reisliği altın» da çalışmalarına devam etmektedir. Komisyonun çalışmalarının daha bir kaç ay süreceği anlaşılıyor. GÜNÜN HADİSELERİ İngilterenin maddi ve manevi hazırlığı takib eden Habeş, Uzak Şark. Almanya, İspanya ber kafadan bir ses işikiliyor: — İngiltere her şeye boyun eğiyor! — İngiltere eskisi gibi değil.. Nerede i halil... Hoşuna gitmiyen bir şey donanmasını gönderir, kızdıranın Sularında nümayiş yapar, yahva da doğrudan doğruya Nma- mında demirlerdi, asr sonrasına göre düşünür elrdi. Şimdi İse, yarım saat ev t etmiş hâdiseler karsısında mfah iyor, — Macborald bir idealizmedir kapıldı, | wenin sil biammasanı geri buraltı. Büyür Britanya âimdi Iş işten geçtikten sonra toparlandı amma, tes'ihat progra- miri tamamlayıscıya kadar ötekiler de yapasaklarını yapmış bulunacakkır. sö. Söylenenler buslardir ve herkes dükkan: le tedkik ettiği İl de hiç bir danma eseri görmiyerek etdden bile: — Bir şey yapmağa niyetii değil mi? Müstakbel harekâtı nasl olacak? Kurret- lenince nasi bir siyaset takib edecek? Son zamanlara kadar bunlara cevab verilemiyordu. Fakat Edenin kabineden ayrılarak, malöm olan sert tavrı takın- ması, malüm olan sözleri söylemesi Üze- Fine mililecessis nazarla; önünde bir man- ümiyetle anlaşmağa! çalışacak. Eğer bunda muvaffak olamaz- 3a, yepyeni, genç bir kuvvet, ihtiyat hat- tında bekliyor: Rencide ola ola kurulmuş zembereğe dönen bir ingiliz efkârumumiyesi Eden'in şahsı arkasında hazırlanmaktadır. Şayet bu kuvvetin şimdiki haşin prensiplere LE başınz geçmesi mukadderse, o güze ailâhlarıma mevkiinin müsadele hları kuvvet k genç İngiliz için için tekev even ediyor hissini vermektedir. F. Tanur Hatay intihabat nizamnamesi Ceneypede ede toplinacak komisyona iştirak edecek heyetimiz yarın geliyor Ankara 21 (Telefonla) — Hatay intihabat mizamnamesini yeniden tanzim için 7 martta Cenevrede top- Ianacak komisyon müzakerelerinde bulunacak olan. Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemen- cioğlu yarın (bugün) akşamki eks- presle İstanbula hareket edecek ve çarşamba. günü İstanbuldan Cenev- reye gidecektir. Hariciye Vekâletinden, B. Cevdet, B. Tank Emin, Adliye Vekâletinden hukuk işleri umum müdürü B. Şi nasi, hukuk profesörlerinden B. İb- rahim Menemencioğlu, Dahiliye Ve- | kâleti şube müdürlerinden B. Meh- med Ali, Antalya mebusu Tayfur da komisyondt müşavir olarak bulur- | maâk Üzere B. Numan Menemeneloğ- | Iura refakat e Yüksek Sıhhat şürası bugün toplanıyor Ankara Zi Gikletonls) — Yüksek İ sıknst şürası yarın (bugün) topla- nacaktır. Şüra, tabiblerin sanat içra- sından mütevellid suçlarına aid iki dosya İle röntgen lâborafuarlarının süreti tatbikine dair olan mizamna- me projesini tetkik edecektir. İ Ankara nümune hastanesine Almanyadan bir cild müte- hâssısı getirtili; Ankara Yi (Telefon) — Ankara nümune hastanesine Almanyadan bir cild mütehassısı getirilecektir. Profe- sör marlın on beşinde Ankaraüa bu- Tunacaktır. Ankarada yalnız üç ilk mek- tep kızamıktan kapatıldı Ankara 21 (Telefonla) — Bazı ga zeteler Ankaradaki bütün fik mektep. lerin tatil ettiklerini yazmışlardır. Halbuki yalnız bir iktiyaf tedbiri ol- raak üzere üç mektep kızamık yüzün- den kapatılmıştır. Bütün ilk mektep- derin kapatıldığı haberi bundan ga- hâdiseleri £ j1 . Macar .polisi bir çok nazi tevkif etti Tutulanların başında bulunan, eski bir komünist imiş! Macar zabıtası, birçok nazileri tevkif etmiştir. Bu- zı resmi Macar şalısiyetleri hakkında tahkirâmiz yazıları muhlevi risaleler neşretmiş olan 15 kadar nazi dün gizli bir matbaanın meydana çıkarılmasını i | | Budapeşte 27 (AA) — | müteakip tevkif edilmiştir, Bunların şefi, eski bir komünisttir. Binbaşı Szalassy ile arkadaşlarından 71 nazi 22 şubatta tevkif edilmişlerdi. Bunlar hâlâ polisin kontrolü dırlar. altında” Milli müdafaa için 600 milyen pengoeslik bir istikraz akdedileceği şu si- rada muzır unsurlara karşı alman tedbirler banka mahfellerinde menmuni- yetle karşılanmıştır. Muhterem misafirlerimiz dün Ankaradaki maçı takip ettiler B. Metaksas, antant âzaları ve milletleri adına Türk milletini, Türk gençliğini selâmladı Ankara 27 (A.A) —- ekselârs Metaksas ile Yugoslavya Başvekili Stoyadinoviç ve Rumen dış bakanlığı müsteşarı Komnen iç işleri hir stadına gelerek Galatasaray ile Harbiye takımları arasında yapıl makia olan maçı bir müddet takib etmişlerdir. Muhterem (misafirlerimizin stad- | yormn şeref tribününe girişleri stad- | | | | da bulunan halkım ayakta ve daki- kalarca süren alkışlarile karşılanmış- tar. Ankara halkı ve gençliği ile bu su- Tetle karşı karşıya gelmek fırsatım. dan istifade eden Elen Başveklii ek- selânş Metaksas gerek kendi ve ge- rek pek muhterem meslekdaşları Yu- İngiliz kabinesin- de değişiklik Başvekil yeni tadilât yapmağı düşünüyormuş Londra 21 (A.A.) — Havas ajansı muhabiri bildiriyor: Lord Halifax, Hariciye nezaretinde az bir müddet Kalacaktır, Başvekdi, B. Edenin çeki- lişinin doğurduğu heyecan yatıştık- mağı düşünüyor. Avam kamarası koridorlarında söy- lendiğine göre, şimdilik Ziraat Nazı- rı William Morrison'ün Hariciye Ne- zaretinc seçilmesi çok muhtemel ol- makla beraber kamara âzasından bir Hariciye Nazırı intihabı kolay olmi- yacaktır. Lord Halifax'ın Hariciye Nezaretine tayini, İngiliz - İlalyan müzekörele- rinin muvaffakıyetle neticelenmesine tır. Böyle bir muvaffakıyet, “kabine- nin mevkiini kuvvetlendirecektir. Aynı mahfeller, B. Beyd Lennox'un mesai nezareti müsteşarlığına tayini, müfrit sağ cenahiz birlikte çalışmak için gayret sarfedilmekte olduğuna bir delil addedilmek lâzımgeidiği fik- Trindeğirler, Diğer tahminlere göre, Churehill kabineye girecektir. B, Ckamberlain- den sonra en muhtemel Başvekil ola- rak da sir Thomas İnskip'in İsmi zik- redilmektedir. İzmit Ticaret odasi meclisi intihabı yapıldı İzmit O (£kşam) — Ticaret odası meclisi âzalıkları için yapılan inti- hap bitmiş ve Asım Ardiman, Falk Nüzhet Belkin, Zihni Kaman, Sa- deddin Yalım, Ömer Lütfi, Ferid Aral, Mabir Kıştay seçilmişlerdir. Heyet ilk toplanlısını vali bay Hâ- mid Oskaym huzurle yapmıştır. Vali, yeni âzeları tebrik etmiş ve günden güne inkişaf eden Köcaeli yilâyetinin #icari vaziyetine işaret ederek daha şümullü çalışılması icap ettiğini bildirmiş , yeni meclise mu- vatfakıyetler dilemiştir. Bu münase- 'betle bir çay ziyafeti verilmiştir. Elen Başvekili tan sonra kabinede yeni tadilât yap- | | kadar zâman kazanmak için yapılmış»! goslavya Başvekili Stoyadinoviç ve Rumen dış bakanlığı müsteşarı ek- selâns Komnen naruma mikrofon önünde kısa bir hitabede bulunmuş ve gençlik arasnda bulunmaktan duydukları bahtiyarlığı ifade ederek Konsey âzası ve anlani milletleri adı- pa Türk milletini ve Türk gençiiğini selâmlamıştır. Atina elçimiz B, Ruşen Eşref Ün- aydın tarafından (türkçeye çevrilen bu hitabe stadyoru dolduran on bin- lerce halk tarafından çok hararetli ite alkışlanmıştır. Maçın soruna doğru dest ve müt- telik devletler mümessilletinin stad- dan ayrılışları gelişlerinde olduğu gi bi halkın samimi ve içten duyguları- mın bir defa daha tezalşürüne vesile vermiştir. İngiliz - İtalyan konuşması Italyan mahafili çıkan haberleri tekzib ediyor Roma 27 — İtalyan mahafili, İn- giltere ile İtalya arasında başlıyan müzakereleri bozmak için bir çok taraflardan çalışıldığımı söylüyor. Bu mahafil Süveyş kanalında İtalyanın İsteğine dair çıkan yalan haberleri tekzip elmektedir. Trablusta yapı- lacak olan manevralarn Mısır değil, "Tunus hududunda yapılacağı bildi- rilmektedir. Londra 27 — Londrada bulunan İngilterenin Roma, sefiri hariciye er- kânile görüşmüştür. Sefir talimat aldıktan sonra biriki güne kadar Romaya hareket edecek ve Romada müzakereye başlıyacaktır. Nevyorkta 3 casus tevkif edildi Washington 21 (A.A.) — Feodersl araştırma bürosunun müdürü, casus- luk yapan ve Amerika sahitleril€ panama Kanalı sahillerinin istihkâm- Yanma aid askeri sırları ecnebi bir devlete satmağa (teşebbüs eden ÜÇ kişinin New - Yorkta tevkif edildik- lerini bildirmektedir. Rumen kabinesi Bükreş 27 (A.A) — Kral Carol, 22 martta Londraya gidecektir. Pali” rik Miron Cristea'nın bir müddet de ha hükümetin başında katması ihti» mali yardır. Çünkü yeni kanunucsa- sinhi müttefikan kabul edilmiş öi- masına rağmen milli hayata, intihab kanununa, bankalara ve matbuata taallük eden esaslı kararnameler he- nüz resme ilân edilmemiştir. i Yugoslav meclisinde bütçe müzakeresi Belgrad 27 (AA) — Parlâmento düm Adliye nezareti bütçesinin ikinci kıraati müzakerelerine devam etmiş” fir. Celsenin sonunda Adüye Nazri Simonoviç söz larak muhaliflerin bazı itirazlarına cevab vermiştir. Bun dan sonra reye geçilmiş ve parlâmen- to bütçeyi kabul etmiştir.