28 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Şubat 1938 AKŞAM Sahife $ . Amca, eskiden de yapılırdı... “ AKŞAMDAN AKSAMA | pi | Etin ucuzlaması Yarından itibaren ct fiatlerinde hissedilir bir ucuzlama oluyor. Dün- kü gazetelerde elbette dikkatinizi cel- betmiştir: Kıvırcık 50, kuzu ve dağlıç 47, ka raman ve dana 40, sığır 35, keçi ve manda 25 kuruşa satılacak, Pek çok kimse tereddüdler geçirdi: — Acaba mevsim icabı fiat inme- leri oluyor da, bu, hükümet ve bele- diyenin bir muvaffakıyeti diye mi gösteriliyor? Fakat hayır! Bu son aylar içinde kuzunun seksene, kıvırcığın yetmişe ve diğerlerinin de bu nisbette fırla- dığı oluyordu. Kıyırcık altmışlan aşağı hiç düşmemişti. Kilo başma daha şimdiden lâakal 10 kuruş tenezzül emrivakidir. Eğer piyasada mevsim icabı değişiklikler olursa, bunlar da, yeni narhlar üze rinde müessir olacak. Şimdiki halde, belediye, kasap dükkünlarmı; madeni fiat etiketleri le, muntazam damgularla, mülemiz di kontrollerle, bizzat halkı da kon- trole davetle sıkı bir zabıt ve rabıt al tına sokmuş oluyor, Bundan sonra, hilesiz, ucuz et yiyece Her halde, diğer istihlâk maddeleri de birer bi- Ter, medeni, demokrat ve devletçi bir memleketin şanına lâyık bir hal ala- caktır, öss Atatürkün nutkundaki hayata ucuz- latmak faslı ezberimizde. Celâl Ba- yar, evvelâ etten işe başladı. İstan- bul halkının kâfi derecede gıda ala- madığını, sıhhi o istatistiklere daya- mip, sâmimiyetle İtiraf o ettikten Sonra, bu derde ilk derman olarak, fakir fıkaraya et yedirmek © emelile bu mühim gıda maddesini on kuruş ucuzlalmak progrumını çizdi. Belediyenin bu programı aksatmı- yarak tatbik edebilmesini takdir et- mek - her fırsatla bu müesseseye velev samimiyetle, hücumdan geri kalmamışlar için! - hakkı insafla tanımak olur, Celâl Bayar, gazetecileri Yalovaya davetinde hayvan istihsal eden vilâ- yetlerimizde birlikler kuracağından, Karadenizde bir mezbaha tesis ede- ceğinden ve etleri - içinde soğutma ambarları bulunın vapurlarla - ke- silmiş olarak İstanbula naklettirerek bize daha ucuz yedirteceğinden bah- sediyordu. Demek ilerisi için ümidvar| olmakla beraber, şimdiki vaziyetten de pek memnun olduğumuzu söyli yebiliriz. ama Fakat bu güzel fikrin başarılı tat bikatçısı Muhiddin Üstündağ İstan- ! bul halkına bir tavsiyede bulunmuş tur ki, hayırlı teşebbüsün kati ve dat mi muyaffakıyetine erişmesi için, be- hemehsl buna herkesin riayet etme- si lâzımdır. — Et alışverişinde halkın Tramvay hattının geçtiği caddeler Şirket yakında esaslı tamirata başlıyacak Tramvay caddelerinde tramvay hai- tının her iki tarafında yedişer met relik kısımların inşa ve tamiri tram- vay şirketine aiddir. Evvelce yazdığı şirketin bu taahhü- fa etmediğini, yapı- lan tamirlerin çok sathi olduğunu ile- riye sürerek Nafia Vekâletine şikâ- yette bulunmuştu. Nafia Vekâleti, bu müracaat üzerine bir komisyon teşkil etmiş ve tramvay hatlarının geçtiği bütün yolları baştan başa tedkik et- tirmişti. Komisyonun Vekâlete verdi- ği rapora göre, yolların şirkete gid kıs- muridaki taşlardan mühim: bir kısmı bozuktur. Bu taşlar, arası iyi beslen- mediği için yağmur sellerinin tesirile günden güne biribirinden ayrılmak- tadır. Bu yüzden tramvay caddelerin- deki çöküntüler çok fazladır. Bina- eraleyh bütün bu taşların kaldırılıp yellerine yeni taşlar konması Jâzımdır Nfia Vekâleti bu rapor üzerine şir- ket nezdinde teşebbüste bulunmuş ve mukavele mucibince tramvay şebe- kesinin geçtiği yerlerdeki caddelerin kaldırımlarını yenileştirmesi lüzumu- nu bildirmiştir. Haber aldığımıza göre, Tramvay şir. keti yakında inşaata başlıyacak, eski taşları tamamile sökecek, alelâde par- ke taşları tamamile yetişmediği için daha muntazam ve biribirlerine bir- leşmeğe müsaid olan mozayik parke- ler döşeyecektir. İki yangın başlangıcı Şişlide B. Berberyanın 30,000 lira- ya sigortalı aparlımanı ile, Beyoğ- Tunda Yeniçarşıda B. Panayotun İş- gal ettiği ve 1,000 liraya sigortalı bu- lunan dairede birer yangın başlangı- cı olmuş. iki yangın da itfaiye tara- fından söndürülmüştür. Zabıta, her iki yongının sebepleri» ni tahkik etmektedir. Hekirik şebekesi Karanlık sokakları aydınlatmak için genişletilecek mız gibi Belediy Şehrin muhtelif semtlerine kona- cak olan iki bin lâmbadan iki yüzü şubat içinde Beyoğlunun bazı sokak- ! larma konmuştu. Mart içinde de da- ve hassas davranması, resmi makam- | larla memurların işlerini kolaylaştı. vacakfır. Herkes aldığı etin cinsini ve mahkiyetini dikkatle aramalı, parasını ona göre vermelidir. vs Atatürk'ün tarif ettiği «Milli tüccar» evsafını Şerefi de bu fırsalia, evvelâ kasapla- Ta düşüyor, Onlardan mesleki na- mus, halktan kendi menfaati iktizası kontrol, belediyeden (yılmaz gayret, hükümetten de maddeler üze- Tindeki ucuzluk vaidlerini tahakkuk ettirmek bekleriz. (Vâ - Nü) şekildeki ha İki yüz lâmba konacaktır. Bunlar, Kocamustafapaşa, Samatya, Beykoz, İ Anadoluhisarı, Çengelköyü ile Ana- dikkati | dolu yakasının bazı sokaklarına ko- nacaktır. Bundan sonra konacak olan lâmba- lar, şehrin elektrik şebekesi bulunan kısımlarındadır. Elektrik şebekesinin. bulunmadığı mahallelerde de bir. | çok karanlık sokaklar vardır. Bunlara benimsemek | Jâmba' konması için şebekenin bu yer- lere doğru uzatılmasına ihtiyaç var- dır. Bu maksadla hattın temdidi için Nafia Vekâletine müracaat edilerek müsaade istenecektir. Nafia Vekâleti müsaade verdiği tuk» dirde elektrik şebekesi bu semtlere de uzatılacak ve mütebaki lâmbalar buraya konacaktır. ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler Kiliselerdeki tabutlar Küliselerde, fakir hristiyan Ö- lüleri için tabutlar vardır. Cenaze naklolunduktan sonra, bunlar, hiç bir Jenni temizlik görmeksizin kilisede bekletilir; ik Tüzumun- da, gene öylece kullandır. Bu suretle, haslalık bulaşık mudır, mikroplar ürüyer mu, gö- zetilmeden, tabutlar, muhtelif evlere girip çıkmaktadır. Rica ederiz, devletin ve beledi- yenin bu işlerle alâkadar daire- leri şu yolsuzluğa Dir nihayet ver- sin. Üç hıristiyan Türk Görünmez kaza Bir kürek kar bir kamyo- nun camını kırdı, şoför yaralandı Evvelki akşam belediye temizlik amelesinden Mustafa, Pangaltı is- tasyonunda karları bir taraftan di- ger tarafa atarken bir kürek karo sırada geçmekte olan şoför Abdulla- hın idaresindeki komyonun ön ca- muna İsabet etmiş ve kırmıştır. Kırr- Tan cam pârçalarından bir kaçı ş0- för Mehmedin yüzüne isabet etmiş ve yaralamıştır. Bu şekilde tam mânasile görün- mez bir kazaya uğrıyan şoför kam- yonu durudrarak zabıtaya müracaat etmiş, Abdullah tedavi altına alın- mış, amele Mustafa da yakalanarak hakkında kanuni takibata girişil- miştir, ; Bir çocuk düştü, cebindeki çakı ayağına saplandı Kasımpaşada oturan 16 yaşların- da Orhan isminde bir çocuk, Şişha- ne yokuşundan çıkmakta iken ayağı kayarak düşmüş, bu sırada açık ola- rak cebinde bulunan çakı ayağına saplanarak yaralanmasına sebep ol- muştur. İşe el koyan polis, Orhanı tedavi altına aldırmıştır. Bir kıvılcım bir çocuğun kol damarında yaralar açtı Kasımpaşada demirel Kadrinin yanında çalışan Reşid, ocak başın- da iken büyük bir kıvılcım sıçramış, kolunda büyük bir damara isabet ederek kesilmesine sebebiyet ver- miştir. - Reşid, fazla kan zayi ettiği cihet- le Beyoğlu hastanesine yatırılmıştır. Gaz lâmbasını yakarken etekleri tutuştu Kireçburnunda oturan ve fener bekçiliği yapan yetmiş beş yaşların- da Fatma, yanmakta olan sobadan gaz lâmbasını yakmak isterken etek- lerinden tutuşmuş, vücudünün muh- telif yerlerinden yanmıştır. Fatmayı civardan yetişenler kur- tarmışlar, Beyoğlu hastanesine kal- dırmışlardır. » Kadıköy suyu ıslah ediliyor Bu yaz işe başlanması ümid ediliyor Kadıköy - Üsküdar Su Şirketi ile teçhizatının satın alınması hakkında tanzim edilen mukavelenin tasdiki için hazırlanan lâyiha Millet Mecli- sine verilmiştir. Bu kanun kabul edi- ince, salın alınma muamelssi kati- yet kesbedecektir, Su şebekesinin Belediye tarafından idare edilmesine başlandığı günden- beri. Belediye Sular idaresi sebekenin pek bazuk olan kısımlarını tamir et- tirmek gibi acele bazı tedbirler almış, fakat su miktarını arttırmak, tasfiye etmek, süzme havuzlarında tertibat almak gibi suyun ıslahını temin ede cek hiçbir şey yapmamıştır. pi Millet Meclisine verilen mukavele tasdik edildikten sonra Sular idaresi, şebekenin ıslahı için bir proje hazırlı- yacaktır. Bu münasebetle şebekenin hangi kısmının bozuk, neresinin sağ- lam olduğu tedkik edilecek, diğer ta- raftan yeni ihtiyaçlar da göz önüne alınacaktır, Projenin birkaç ay içinde ikmal edi- lerek bu yaz yeni tesisat yapılması bekleniydr. Üsküdar Halkevi Tarih ve edebiyat şubesi dün bir toplantı yaptı Üsküdar Halkevi Tarih, Edebiyat şubesi dün bir kongre ak- detmiştir. Kongre lu klübü baş- kanı bay Vahdet tarafından idare edilmiş ve neticede ekseriyetle şu z8- vat idare heyetine seçilmişlerdir: Başkanlığa Necdet All, sekreterliğe bayan Meliha, Yümni Otkan, İdareye Orhan Günsan, Münib; Tarih, Edebiyat kolu yeni faaliyete geçmiştir. Kırılmaz cam Taksi otomobillerden bu tarzda cam takmıyanlar işliyemiyecek Verilen son karara göre otobüsler, sipariş vesikasını gösterdikleri tak- dirde tripleks cam koymak için iki aylık mühletten istifade etmektedir- ler, Taksi otomobillerine gelince; Ge- çen haziranda yapılan senelik muâ- yenede sağlam çıkmıyacak derecede bozuk ve çürük olan arabaların plâ- kalarının alınması, henüz tripleks camı tedarik edemiyen otomobillere de bir aylık mühlet verilmesi karar- laştırılmıştı. Otomobiller, numara sıralarına gö- re muaâyene edildikleri tarihten iti- baren bir ay içinde tripleks camı ta- kacaklardı. Belediye tarafından yapılan ilâna rağmen tripleks camı taktığına dair muayene edilmek üzere şimdiye ka- dar hiç bir otomobil müracaat etme- miştir. Belediye, bir kaç gün daha bekliyecek ve muayeneye gelmiyen İSTANBUL HAYATI Onu unutmuş | Burun deliklerinden üst dudağının kenarlarına yayılan kaba bıyıklarını uçları simsiyah. Fakat alt tarafa doğ- ru renkler kırmızılaşıyor ve diplerde beyaz benekler göze çarpıyor. Şakak- larından, ensesinden sarkan saçları. nın alaca kınalı renklerinden de anla- glayor ki, boyanın tazelenmesi ihmal edilmiş. Koluna sımsıkı yapıştığı ka- dın, otuzunda ya var ya yok. İkisinin de giyinişlerinden, dünyalığın yerin- de olduğu farkediliyor. Erkek, dik yürümek için kendini sik- — Bu iş yeni bir şey değildir Bay | ... Fakat yalnız bayat palamutlar rın kulaklarını kırmızıya boyayıp tar ze gösterirlerdi.. ... Halbuki şimdi havyardan tut da...