6 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 8 Mart Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Rumen hariciye müsteşarı B. Komnenin beyanatı | Balkan antantı barışın ve anlaşmanın tarsini için bir nümüne teşkil eder Bükreş 5 (A.A.) Hariciye müsteşarı B. Komnen matbuata beyanatta bu- Tunarak, Balkanların Avrupa bariş için bir tehlike teşkili ettiği zamanın çok şükür geçtiğini kaydeltiklen son- ra demiştir ki: — Şimdi, Balkan devletlerinin poll- tikası, bu devletler münasebetlerinde- ki samimilik, Balkan ahalisinin entel- lektüel ve ekonomik terakkisini temin hususunda dirijanların müşterek dü- güncesi ve barişıni ve iyi ânlaşmanın tarsinı sayesinde bir nümüne teşkil edebilir." B. Kömnen Afikarada gösterilen ha- yâretli Kabulü ve modern “Türkiyehin büyük Şefi tarafmdan yaratılan bu güzel şehirde geçirilen dört gün zar- fmdaki samimilik havasını bilhassa kaydetmiş ve bunun dört Balkan An- tantı devleti arasındaki bağın neka- dar sıkı olduğunu gösterdiğini bildir. miştir. Konferansın bu anlaşma ve birlik havasından mülhem mesaisi, dört devletin, her bir devletin coğrafi ve politik vaziyetinden doğan © hususi menfaatini göz önünde tutan müşte- Tek menfaatini terkib eden müttefik ! ! 1 — Balkan Antantı devletlerinin | İtalya ile olan münâsebetleri. Konseği ! kararlarında âza devletlerle (İtalya Arasındaki münasebetleri idare eden coğralik - politik o münesebetlerden | mülhem olmuştur. 2 — İspanya meselesi. Konsey ade mi müdahale politikasına devam ve Londra komitesine iştirike karar ver- miştir. Diğer taraftan, Aza devletlerin | ticari münasebetleri bakımından bazı fil vaziyetleri de göz önüne almalari icab eder. Buna binaen konseyde âza ber deyletin ekonomik faaliyetini ko- rumak maksadile münasib zamanda general Franco ile temasa gelmek ü- zere delege gönderebileceğine karar vermiştir. 3 — Milletler Cemiyeti meselesi. Balkan Antantı, Milletler Cemiyetine karşı sadakatini teyid etmiş ve fakat Cemiyet icraatını ancak âza devlet- lerin politik istiklâl ve müsavatlarına riayet çerçevesi dairesinde - tasavvur tebarüz ettirmiştir. Diğer devletlerin iç işlerine müde- hale etmemek kararında (bulunan Balkan Antantı devletleri, kendi iç iş- lerine hiç bir sürette müdahaleye de müsamaha etmiyeceklerdir. Zikredilen bu beyahat, Küçük Antantın evvelki bazı kararlarına ve bilhassa Romanya tarafından (Milletler Cemiyetinde 21/1/1938 tarihinde yapılmış olan be- yanata uygundur, Deniz teğiihiali. Amerika ika seylâbı Japonya devletler arasında me kabul ediyor gen sonraki toplantısı esnasında Hi- devletler Azasında deniz silâh- indirilmesi için müzakereler başladığı takdirde bunu memnuniyet İe karşılayacağını söylemiştir. Hirota bu takdirde Japonyanın muharebenin daha felâketli ve ciddi mâni olmak için zırhlılarla t gemilerinin ortadan kâldırıl- masını telkin edeceğini söylemiştir. Fakat böyle bir tedbir tarihin baş- mevcud olan harbi kanun harici yapmıyacaktır. Hirota Japonya ile Sovyetler biniği arasındaki vaziyetin cidd! olduğunu itiraf etmiştir. Filistinde muharebe Filistin kuvvetleri, tenkil harekâtına itina başladılar Kudüs © (AA) — Yammun ve Unelfalnu kasabaları civarında yapı İan muharebe tedhişçilerin tenkili İçin yapılan harekâtın başlangıcın- Ganberi görülmemiş derecede şiddet- M olmak istidadını göstermektedir. Maverayi Şeria hudud “kuvvetleri. nin ve askeri tayyarelerin himayesin- de ilerliyen Filistin kıtaları tedhişçi- leri takib etmeğe ve onlara ağır za- Üz verdirmeğe devam etmektedir. Hayfa 5 (A.A) — PFilistindeki İns giliz kuvvetlerinin baş kumandanı miştir. Bu mıntakaya gece Lakviye kıtaları gönderilmiş bulunuyordu. Zannedildiğine göre Araplardan ölenlerin mikdarı 25 kişidir. Arap çe tesinin ikiyüz kişiden mtirekkep ol- duğu tahmin edilmektedir, Şanghayda bir hâdise Şanghay 5 (A.A.) — Tahrik edileni bir Japon nöbetçi neferinin bir Ame- 105 ölü, 100 ka kayıp var hasarat 25 milyon dolar Los Anceles 5 (A-A.) — Şimdiye ka- dar 105 kişinin öldüğü ve 100 kişinin koybolduğu tesbit edilmiştir. Şimen- difer hattı hariç olmak üzere vukua gelen hasarat 25 milyon dolar olarak tahmin edilmektedir. Hükümet makamları enkazın üç ayda ortadan okaldırılabileceğini ve Suların tahrip ettiği binaların bir se- nede yeniden Inşa edilebileceğini be- yan etmektedirler. Vanda açılacak üniversite hakkında tedkikler Ankara 5 — Maarit Vekili B. Saffet "Arkan, Vanda kurulacak üniversite hakkında tedkiklerde bulunmak üze- re yakında Vana gidecektir. Avusturya nazileri Nümüyişler tertibine hazırlanıyorlar hükümet dbir alıyor Viyana 5 (AA) — Linz'de 6 şubat- ta bir «Almanlık günüz tertib etmek- ten menedilen naziler 27 martta Avusturyanın muhtelif noktalarında buna benzer nümayişler yapmağa hazırlanmaktadırlar. Hükümet makamları tarafından verilen bir karar mucibince makamat nezdinde Hitler selâmı vermek ve Avusturya marşının ilk parçaları söy» lenmeden Alman marşını söylemek yasaktır. Son dakika Lehistan dörtler misakına aleyhdar B. Bek'in Romada görüşeceği meseleler Varşova 6 — Leh Hariciye nazırı B. Bek'in Romaya yapacağı seyahatin | hedefi, Lehistanın dörtler misakının aleyhinde olduğunu İtalyaya bildir- mektir, İyi havadis alan mahafilde söylendiğine göre B. Mussolini dörtler misakının terkine mukabil Lehistanın | komünizm aleyhindeki pakta girmesi ve Milletler Cemiyetinden çekilmesini Istiyecektir. Lehistân bunu da redde- decektir, B. Bek'in şerefine verilecek ziya- fetlön Leh Hariciye nazıntin İtal- ya kralı ve Habeşistan imparaloru ta- birini kullanacağı bu suretle fiilen ta- Bınmış olan Habeşistamın İtalya tara- fından ilhakmı teyid edeceği haber ve- riliyor. Moskova muhakemesi Rakovskinin sözleri hakkında bir r tekzib Londra 6 (A.A.) — Moskova mu- hakemesi esnasında (Rakovskinin mevzuu bahsettiği Rusyadaki İngi- Mzlete yardım cemiyeti âzasından ledi Mürlel Paget, Rakovskinin Söz- lerini tekzip etmekte ve asla İngiliz istihbarat ajanı olarak (çalışmamış olduğunu beyan « eyiemektedir. Avusturyada vaziyet Viyana 6 — Linz şehrinden bildi- rildiğine göre bir çok evler gamalı haçlı Alman bayrağı çekmişlerdir. Dahiliye Nazırı bu şehre gitmiştir. Nazilerle vatanperver cephenin ârâ- sını bulmağa çalışacaktır. İspariyanın hâkimiyeti Londra 6 — Euriciyea müsteşarı, "Avam kamarasında sorulan bir suale cevap vererek İngilterede İtalyan 1s- keri bulunması İspanyanın hâkimi- yetini ihlâl eder mahiyette tanınma» dığını söylemiştir. iskân umum müdürlü- dünün yeni teşkilâtı Yeni proje ile bir su dairesi ihdas olunuyor Ankara 5 “relefonla) — İskân umum müdürlüğü yeni bir teşkilât projesi hazırlamıştır. Bu projeye gö- re merkez teşkilâtı bir rels ve bir reis muâvininin idaresinde iskân işleri direktörlüğü, iskân tesis ve tasfiye işleri direktörlüğü, fen heyeti su iş- leri, istatistik bürosu, tahakkuk bü- Tosu ve müteferrik kalemlerden iba- rettir. - Yeni kürulan. su daitesinin teşkilâtı 100 lira maaşlı bir reis, “80 Uira maaşlı bir reis muavini, 35 lira maaşlı bir mümeyyiz, 25 şer lira ma- Aşlı birer tedkik ve muamelât memu- rundan ibarettir. İskân tesis ve tasfiye işleri direk- törlüğü 55 lira maaşlı bir direktörle, 45 lira maaşlı bir direklör muavini idaresinde iki bürodan müteşekkil olacaktır. Genevrede Hatay meselesi Beşler komitesi pazartesi Horst Vessel türküsü menedilmiş- tir. Vatanperverler cephesi Avusturya devlet bayrağına gamalı haç'ın ilâve- si meselesi münakaşa edildiğini tek- zib etmektedir. Diyet meclisinde Yukarı Avustur- yadan bahseden vali Glelsmer halki dahili sulhu temin etmeğe davet et- miştir, Diyet meclisi Başvekile bir tek gari göndererek kendisine müzehiç olacağını bildirmiştir. B. Komnen Berline gitti Bükreş 5 (A.A.) — B. Komnen, ves da mektubunu vermek üzere gece yâ rısı Berline hareket etmiştir. günü toplanıyor Cenevre 5 (A.A.) — Hatay mesele- sini tedkik etmek üzere Türk, Fran- #ız, İngiliz, İsveç ve Belçikalı delege- lerden mürekkep beşler komitesi pa- zartesi günü toplanarak mesaisine başlıyacaktır..,,, | ö Dün geceki yangın Dün gece saat 24,25 de Büyük Be- bekte İnşirah sokağında 19 sayılı, 8 katlı ahşap evden yangın çıkmıştır. Ev, Jak isminde birinin malı idi. İçin- do Mihran adında biri kiracı olarak oturuyordu. Yangın sobadan çıkmış ve çabuk büyümüştür. İtfaiye yetiştiği zaman artık çatı çökmüştü. Bu sebeple bina 'kurtardamamış, ateşin büyümesinin İspanya meselesi gene hâd bir sahaya girmeğe başladı Ingiliz gazetelerine göre Almanya ile İtalya Londra 5 (A.A.) — İspanya işlerine | ademi müdahale meselesi geçen haf- talar içinde, hiç değilse zahiren olsun, İ | i Londra komitesinin teknik çerçevesi içine girmiş iken son günlerde tekrar birdenbire politik ve diplomatik saha- ya fırlamıştır, İngiliz matbu a göre bu değişik» liğin başlıca sebebi İspanyol muharip- lerine harp levazımı verilmekte olma- sıdır ki, bu İspanyol meselesini yeniden had bir siyasi safhaya dökmüştür. Muhalefet gazeteleri, eğer Londra komitesi, toplanırsa yeniden mühim miktarda Alman ve İtalyan levazımı- (Ispanyaya külliyetli mühimmat göndermişler mun İspanyaya gönderilmiş olduğunu isbat ederi vesikalaria ka yazmaktadır. Parlâmento ekseriyeti mahafili ise bu iddialara karşı, Başvekilin yeni- den müdahaleler vuku bulduğunu tevsik için hiçbir habere İngiliz” hü- kümetinin muttali olmadığı unda Ki beyanatını ileri sürmektedir. Masmafih bütün partilerin ittifak ettikleri bir cihet varsa, o da, Iktid nihayet cle alack taraf her kim olur- sa olsun, İspahya istiklâlinin mahfuz tutulması zarüretinin bugün her zâ- zamandân Ziyade meydaha çıktığıdık Japon - Sovyet münasehatı İyileşiyor B. Hirota Japon meclisinde beyanatta bulundu Tokyo 5 (AA) — B. Hirota, dün mecliste İstizahlara cevab vererek, Japon - Sovyet münasebetlerini daha normal bir şekle koymağa çalışaca- ğını, Sovyetler birliğinin de'aym ax- zuda bulunduğunu bildirmiş ve me- buslardan Sovyet hükümetinin bu arzusuna inanmalarını riçe ederek bunun muvaffakıyet ihtimalini art- avı muahedelerinden doğan hakların- da israr edeceğini söylemiştir. Tokyoda bir suikasd Tokyo 5 (A.A.) — Polis, sosyal küt- leler partisinin relsi İto Abeye karşı yapılan sulkasda iştirakten maznun birini yakalamıştır. Bu suikasdın, elektrik endüstrileri kontroluna aleyh- tar olanlar tarafından teşvik edildi- Ü hakkında heyecanlı ifşaata intizar edilmektedir. Şubatta İzmir limanının faaliyeti İzmir 5 (Akşam) — Şubat ayı zar- fında İzmir limanına 152 vapur gi- Tİp çıkmıştır. Bunlardan 106 si Türk vapurudur. Diğerleri de şu mikdarlardadır: 18 İtalyan, 5 Alman, 1 Amerikan, 4 Hollânda, 2 Fransız, 8 İngiliz, 1 İs- veç, 1 Macar, i Norveç, 2 Romanya, 3 Yunan vapuru. Yeni gemilerimiz Trak vapuru nisanda teslim edilecek Berlin 5 (A.A.) — Türkiye hesabı- na Kleldeki Germania tezgâhlarında inşa edilen «Trak» vapuru 15 kânu- nusanide denize indirilmiş ve hâlen teferrüatı Ikmal edilmek üzeredir. Aynı tipte başlanan üç gemiden ilki olan #Trak» nisanda teslim edilecek- tir, Diğer iki vapurdan biri mart sonun- da, diğeri haziran başlarında denize indirilecektir. Bu üç vapur 1800 ve 3600 beygir- lik yüksek ve alçak tazyikli krup tür. binlerile mücehhezdir. izmire aid işler Izmir valisi ve belediye reisi 10 martta Ankaraya gidiyorlar İzmir 5 (Telefonla) — İzmir valisi B. Fazlı Güleç ve belediye reisi doktor B, Behçet Uz 10 martta Ankaraya giderek vilâyet ve belediyeye ald iş- ler hakkında alâkadar Vekâletlerle temaslarda bulunacaklardır. Bu işler arasında vilâyetin yeni bütçesinin tasdiki ve Fuar meseleleri de vardır, Macaristan silâhlanıyor Beş senede bir milyar pengü sarfedilecek Budapeşte 5 (A.A) — Gıyor'da söy“ lediği bir nutukta Daranyi demiştir ki: «Gelecek beş sene zarfında mem leketin milli müdafaasını takviye et- mek üzere Macar hükümeti bir mil yar pengü sarfedecektir. Bu meblâğ servet üzerine konağak bir vergi ve dahili bir istikraz ile temin edilccek- tir, Servet vergisi her şeyden evvel ban“ kaları ve endüstriyi istihdaf edecek- tir» Harici siyasetten bahseden Daranyi Macaristanın İtalya, Avusturya ve Almanya ile dostane münasebetlerini takviye ettiğini söyle r, Macaris- tan Polonyaya samimi bir dostlukla bağlıdır ve ekalliyetlerin himayesini müessir bir şekilde temin etmeleri şartile küçük İtilâf devletlerile müna- sebetlerine normal bir şekil vermeğe her an hazırdır. Daranyi Macaristenın programını ilân ettiği Macaristanın silâhlanma müsavi haklara malik bulunmasını taleb etmemiştir. Nevyorkta bir birahanede infilâk Nevyork 5 (AA) — Üç katı bir hinada bulunan bir birahanede bir kaç infilâk vuku bulmuş ve bina ta- mamile harab olmuştur. Üç kişi ölmüş bir kişi ağır ve elli kişi hafif suretle yaralanınıştır. Gin - Japon harbi Büyük bir meydan muharebesi başladı silâhlanma Şanghay 5 (A.A) — Bu sabah Sa» rinehir üzerinde bu nehrin cenubun- da bulunan Çin mevzilerinin şiddetli bir topçu ateşi altına alınmasile bü- yük bir meydan muharebesi başla mıştır. Japon ve Çin ordularının ku- vayı külliyesi karşı karşıya bulun- maktadır, İki orduyu yalnız Sarınehil biribirinden ayırıyor. Buraya gelen bazı haberlere göre, Çin ordusunun harekâtını bizzat ma“ reşal Şan - Kay - Şek idare etmektedir, Mareşal Japonların nehrin yukarı- sından her hangi bir geçme teşebbü- süne karşı koymak tüzere Sanşiye müs him takviye kuvvetleri göndermiştir. Son haftada 32 Japon tayyaresi düşürülmüş Hankov 5 (A.A.) — Çin tebliği Nanşang üzerine dün taarruz yapan 15 Japon tayyaresinden sekizi cer& yan eden hava muharebesinde pilot- ları tarafından düşürülmüştür. Ge çen hafta zarfında 32 Japon taşya” resi düşürülmüş veya tahrib olunmuş” tur, Formus üzerine yapılan taarru7* da müteaddid tayyare meydanların- da tahrib olunanlar da bunlara der hildir.