6 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

. ww 0. e R' age... 6 Mart 1938 4KŞAM sahife $ AKŞAMDAN AKŞAMA, . ——— Bitişik Kardeşler Evkaf : ve Belediye Dünkü gazetelerden birinde şöyle bir haber vardr Beleğiye, Eminönü meydanını 8 mak için evvelâ Validehanının yıkık masına, bunun için de binayı müşte rilerin tahliye etmelerine karar veğ- miş, Halbuki evkaf, kendince haklı | sebebler göstererek, peşinen aldığı | Paraları kiracılara geri vermemek ve kontratlarla müseccel haklarını on- lardan talepte israr etmek suretile müşkilât çıkarmış. Hakikat şu: Evkafla belediye, beraber hareket etmek mecburiyetinde olan ve biri birlerine mütemadiyen müşkilât çi- karan bitişik kardeşler vaziyetinde- dirler, Hilkat garibelerinden olan bu nevi yapışık ikizlerin faciasını okumuş, halbuki diğeri gezmek niyetindedir. Biri evlenmek arzusunda, fakat bira- der, «niçin senin yüzünden bana ald olmıyan ve hoşlanmadığım bir ka dınla yatağa gireyim?» diye hır çıka- rır... Hülâsa ayrılamıyan iki düşman, Belediye ile evkaf da böyle değiller | mi? İ — «Kolibasil var, Kırkçeşme suları | kapatılsın!» diye Sıhhiye Vekâletin- den emir aldım, kapatacağım! — Hayır, şadiryanlarımın suyu ke- silecek, Dokunmayınız! ! Belediye bir cadde açmıştır. Evkaf karşısına dikilir: — Bunun mukataası vardır. Ver bakalım, | — Canım nasıl olur? Ben bundan İntifa etmiyorum. Umumi menafi | namına kullanılıyor. Haydi ihtilâf... | Önceleri mahkemeye gidilirdi, son- ya bir hakem heyeti kuruldu... Fakat | verilen kararların tatbiki, şekli #hti- | Yâfları yüzünden, sürüncemede kalı | yor. Bir misal daha: Vakıf suları belediyeye geçmişti. Halbuki şehir yıllarca varidatından istifade edemedi. Belediye suların var ridatını evkaftan istedikçe: — Benim vakfiyelerimde su vark dalı tasrih edilmemiştir. Kül halinde | bulunan gelirim arasından bunu tef- rik edip size veremem. Esasen şartı vâkıfa da muğayırdır. Haydi gene hakeme... İlk... iden evkafın, nice nice içtimal ve iktisadi rolleri vardı: Hayırperyer ve beledi işlerin bir çokları onun sır- tında idi, Malını gasiplerin müsade- resinden kurtarmak isteyenler de, onun dini mahiyetteki himayesi altı- ha sığınırlardı vesaire... Ve nihayet evkaf, Babı Meşihalın bir nevi icra dairesi mesabesindeydi. Simdi ne gibi bir hayati vazifesi kalmıştır da nafiaya, belediyelere ha- vale edilemez? İkizi kardeşlerden sıhhatlı, isti. dadlı ve faydalısının harekâtma hâ- kim olması için tabii ömrünü artık yaşımış olanının fedâ edilmesi lâ zımdır, Vekili mebus B, Halilin hatırını sordu Dahiliye Vekili ve Parti genel Sek- Teteri B. Şükrü Kaya, uzun zamandan beri hasta bulunan İstanbul mebusu B. Halilin, İstanbul valisi B. Muhid- din Üstündağ vasıtasile hatırını sor durmuştur. Mebus B. Halile acil şifalar dileriz. Karagümrükteki gizli mezi Karagümrük zabıtası Fatihde Bey- Seğiz mahallesinde Cevdet isminde bi- Tinin evinin gizli mezbaha haline 80- kulduğu bir cürmü meşhrudla tesbit etmiş ve kesilmiş, kesilmemiş olarak 23 koyun bulmüştur. Koyunlar müsadere edilmiş, kesen- ©r hakkında lâzım gelen takibata gi- Tişilmiştir. Sarhoşluğun sonu Kadirgada tuhafiyeci Garbis ismin- > biri, evinde bir haylı rakı içtikten Sa pencere camlarını kırmış, elle- ğe tehlikeli surette yaralandığı i- 'errahpaşa hastanesine 5 li, kaldırı! Sebze hali Temel atma mera- simi bugünlerde yapılacak Ahşap ve salaştan bir baraka halin- de bulunan şimdiki sebze hâlini ye- rine yeni bir sebze hâli inşasının ge- çenlerde 72 bin liraya ihale edildiğini yazmıştık. Yeni binanın temel atma merasimi bugünlerde £ yapılacaktır. Yeni bina altı aya kadar ikmal edi- lecektir, Sebze hâlinden sonra gelecek sene bütçesile kuru sebze ve çabuk bo- zulmağa müsald erzak için bir hâl bi- nası daha inşa edilecektir. Bu hâl bi- nası hâl sahasının Unkapanı tarafın- da inşa edilecektir. Bu münasebetle yaplan istimlâk yakında neticelene- cektir, Yüksek tedrisat müdürü Şehrimizde bulunan Maarif Vekâ- leti yüksek tedrisat umum müdürü B. Cevad, dün üniversiteye giderek üniversitede meşgul olmuş ve Haseki hastanesinde yapılan yeni göz pavi- yonunun inşaatını murakabe etmiş- tir. Türk Pediatri kurumunun kongresi Türk Pediatri kurumu doktor Se- zai Tumay'in başkanlığında aktettiği kongresinde idare heyeti başkanlığı- na Profesör Dr. B. İhsan Hilmi Alan- tar, ikinci başkanlığa Dr. B. All Şük- rü, genel sekreterliğe Dr. B. Naci S0- mersan, Veznedarlığa Dr. B. Fahri Be- len, celse sekreterliğine de Dr. bayan Metine Belger seçilmiştir. Dr. B, Akif Ener'in kurum âzalığına kabulü tek- lifi kabul edilmiştir, Birer gün hapse ve birer lira para cezasına mahküm oldular Evvelki gece şoför Hayrinin idare- sindeki otobüs İş Bankasının önün- den Sirkeciye doğru gelirken dört yol ağzında, Mercan tarafından gelen $0- för Salihin idaresindeki taksi otomo- bilile karşılaşmıştır. Şoförlerin ikisi de arabalarını hızla sürdükleri için bu âni karşılaşmada şaşırmışlar ve arabaları sağa sola çe- virmeğe başlamışlardır. O sırada ş0- för Salih otomobilini Hayrinin oto- büsünün üzerine doğru sürmüş ve otobüsle kaldırımın arasında kalan dar yerden geçip savuşmuştur. Şoför Hayri de buna çarpmamak için ma- nevra yaparken kaldırımın üzerine çıkmış ve köşe başındaki şekerci Mus- tafanın dükkânına çarpıp camları kırarak dükkünm içine girmiştir. Vakayı müteakıb şoförlerin ikisi de yakalanarak kazaya sebebiyet suçun- dan mahkemeye verilmişler, diğer ta- raftan şekerci Mustafa da mahkeme- ye müracaatle otobüsün dükkâna çar- Pap içeriye girmesi yüzünden altı yüz lira zarar ve ziyan istediğini bildir. miştir. Dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde yapılan muhakemede maznun şoförler kazanın suçunu bi- ribirlerinin üzerine atmağa kalkış mışlardır. Muhakeme neticesinde iki- sinin de suçları sabit görüldüğünden birer gün hapislerine ve birer lira pa- râ cezası ödemelerine karar verilmiş- tir. Dükkân sahibi Mustafa da istedi- gi altı yüz lira zarar ve ziyan için hu- kuk mahkemesine müracaat edebile- cektir. Tarihi camilerin tamiri Evkaf idaresi, İstanbulda tarihi ve mimari kıymeti olan bazı camileri ta- mir ettirmek ve cemaatsiz olan bazı küçük meseidleri de kaldırmak üzere tetikikata başlamıştı. Bu tedkikat şeh- rin imar plânile de yakından alâkadar görüldüğünden belediye imar müdü- rü B. Ziya da komisyonun çalışmala- rına iştirâk etmektedir. Komisyonun tedkikatı, bu ay sonunda tamamlana- caktır. Haklı şikâyetler Şehir içi nakliyatı ucuzlamalıdır Bağlarbaşında oturuyorum. İs- tanbulda da çalışmak mecburiye- Hindeyim. Bu semt, İslanbul hu- dudları dahilindedir ve tramvay da en fakir halkın binmesi icab eden bir vasıtadır. Buna rağmen, İstanbul semtinde tramvaya bin- miyorum. Üskildarınkine demi binmiyerek o Bağlarbaşına kadar yürüyeyim? Zira, her gün 17,50 vapura, 13 kuruş da tramvaya vermem lâzım geliyor. Zaten kazancım nedir ki? Hayatı ucuzlatmak mücadelesi arasında şehir nakliyatı da unu- tulmamalıdır. Sanırım. meselâ ben Kısıklı framvayma 5 kutuşa binebilsem, vapura da gidip gel- me 15 kuruş versem nakliyat va- sıtaları iflâs etmiyeceği gibi, fa- kir fıkara da sarsılmaz. Yazma ve dokuma kooperatifinde satış memuru Fethi Drin . . Esrarengiz bir .. ja. “ ölüm tahkikatı Müddeiumumilik ihtiyar İsmailin ölüm sebeblerini araştırıyor Müddeiumumilik bir ölüm Vakası- nın tahkikatına el koymuştur. Bir kaç gün evvel şitidetli soğuklar hü- küm sürdüğü sırada bir sabah Vilâ- yet konağı civarında bir adam ölüsü bulunmuştur. Yapılan tahkikatta bu- nun İsmail adında biri olduğu tesbit edilmişse de İsmailin nereden geldiği, ne iş yaptığı ve İstanbulda nerede oturduğu anlaşılamamıştır. Cesedin ilk muayenesinde üzerinde yara, bere izi görülememiştir. Bunun soğukta, ğ temel görülüyor. Müddelumumilik ölümün hakiki se- bebini meydana çıkarmak üzere İs- mailin cesedini Morga (kaldırmıştır. İsmailin cesedinin fotografları da tek- sir edilerek muhtelif zabıta karakol- larma dağıtılmış ve hüviyetinin tes- biti için tahkikat yapılması istenmiş- tir. Üstübaşı pejmürde bir halde olan bu adam tahminen altınış yaşlarında- dır. Kıyafetine nazaran kendisinin çok fakir, yersiz yurdsuz olduğu anla- şılıyor. Müddelumumilik ölümün se- beblerini tahkik ediyor. Sahtekârlık iddiası Bir kadın pırlanta taşla- rının elçabukluğile değiştirildiği iddiasında Zabita, çarşıda kuyumcularda ge çen bir sahtekârlık işine el koymuş- tur: Arnavudköyünde oturan bayan Ya- noviçin iddiasına göre; kendisi çarşi- da Ali namında biri ile çırağı Hilmi- ye, satılmak üzere pırlânta taşlı bir yü- zük vermiştir. Az sonra Ali yüzüğü madama iade etmiş, fakat madam pırlânta taşlar. dan şüphelenmiştir. Madam bu sefer yüzüğü başka bir kuyumcuya götürmüş, bu kuyumcu taşların adi cam olduğunu söylemiş- tir. Bunun üzerine, taşların elçabuklu- ile değiştirilmiş olduğunu anlıyan madam Yanoviç hemen zabıtaya baş vurmuştur, Ali ile Hilmi yakalanarak hakların- da tahkikata girişilmiştir. , 'Tramvaydan düşerek yaralandı Taksimde Talimhanede Cemil apar- tımanında oturan B. Vehabın hizmet- cisi Sıdıka, Taksimde Şişli « 'Tünel tramvayına binmekte iken muvazene- sini kaybederek düşmüş, muhtelif yer- lerinden tehlikeli surette yaralanmış- tır. Sıdıka, zabıta tarafından Beyoğ- lu hastanesine yatırılmıştır. Borsa heyeti Yarın üç kişiden mürekkep heyet Ankaraya gidiyor İstanbuldaki borsa acenteleri An- karaya nakil hazırlıklarını bitirmek Üzere bulunuyorlar. Ankara borsası için bazı dileklerde blunmak üzere tetkikler yapmakta olan borsacılar birliği de çalışmalarını bitirmiş ve di- lekleri tesbit etmiştir. Acenteler birliği kâtibi umumlisi B. Nedim Akçerin relsliğinde üç kişiden mürekkeb bir heyet Maliye Vekâletile temaslarda bulunmak üzere yarın ak- şam Ankaraya hareket edecektir. Bor- sacılar heyeti borsacıların istikballeri için ihdasına karar verilen yardım sandığı projesini de beraberlerinde götüreceklerdir. Heyet gerek bu hususta, gerek di- ğer meseleler üzerinde Vekâletle te- maslar yapıp direktif aldıktan sonra tekrar şehrimize dönecektir. Ankara- da görüşülecek meselelerin en mühim- lerinden biri de yeni bir borsa binası inşasıdır, Ankara borsa binasının mu- azzam bir bina olması, her türlü kon- foru ve ihtiyaçları havi bulunması ka- rarlaştırılmıştır. Bu maksadla Nev- york, Londra ve Paris borsa binaları- nın plânları getirtilmiştir. Bu plânlar üzerinde tetkikat yapılacak ve hep- sinin en güzel tarafları gözönünde tutulmak suretile yeni bir plân hazır- Janacaktır. Borsa binasi inşa edilinciye kadar Ankara borsası Sümmer Bank bina- sında caktır. Binanın İki katı bu maksadla tahliye edilmiştir. Anka- ra borsası 28 gün sonra faaliyete ge- çecektir. Define dolandırıcıları Rizeli Hakkı ile Süleyman yakayı ele verdiler Zabıta; define bulunacağı bahane- sile bazı safdilleri dolandıran iki ar- kadaş yakalamıştır. Rizeli Hakkı ve Süleyman isimle- rinde iki kişi, define buldukları baha- nesile Şilede Şeref isminde birinin s8- kiz yüz lirasım dolandırmıştır, ve sa- rı pevezleri altın diye yutturmuşlar- dır. Eşref neden sonra bu penezleri sa- ğa sola göstermiş. o zaman acı haki- kati anlıyarak Şile adliyesine başvur- muştur. Şile müddeiumumiliği derhal müstacel bir telgrafla Üsküdar adli- yesine müracaat etmiş, iki dolandırı- cının Üsküdara indikleri bildirilmiş ve yakalanmalarını istemiştir. Bu sırada da Üsküdarda aşcılık eden Mehmed isminde biri, zabıtaya müra- caat ederek Üsküdarda «Şile» kahve- sinde iki adamın kendisine müracaat ettiklerini ve define bulunacağı baha- nesile kendisinden para koparmak İs- tediklerini anlatmıştır. Bu müracaat Üzerine zabıta me- murları lâzımgelen tertibatı almışlar, kahvenin üzerindeki bir odada yatıp kalkmakta olan Rizeli Hakkı ile Sü- leymanı, aşcı Mehmedden para ala- rak bir takım penezleri altın diye ve- rirken cürmü meşhud halinde yaka- Tamışlardır. Zabıta; her iki suçluyu da Üsküdar adliyesine teslim etmiştir. Buradaki suçlarından icab eden kanuni takibat yapıldıktan sonra Şileye sevkedilerek oradaki sekiz yüz liralık dolandırıcı- Tıklarının hesabını da vereceklerdir. Belgrad ve Atine elçilerimiz Balkan Antantı konseyi münasebe- tile gelmiş olan Belgrad sefiri B. Hay- dar Aktay dün akşam ekspresle Bel- grada dönmüştür. Atine elçimiz B. Ruşen eşref de bu akşam Atineye ha- reket edecektir. Kumar oynanan kahvehaneler Zabıta evvelki gece iki kumar vaka- sı tesbit etmiştir. Bunlardan biri Tak- simde İzzetin, diğeri de Fazlının kahvelerindedir. Oyun oynanırken yakalanan Osman, mal ve İsak mahkemeye verilmişlerdir. İSTANBUL HAYATI şıma dikilen hizmetçi elindeki gli ii iri j | h iş il 1 ; N | EseŞ ii bii Li i i ii | Cemal Refik i Şehrin imarı Şehir meclisi nisanda projeleri tetkik edecek tıları şimdiye kadar yalnız bütçe mü- zakerelerine tahsis edilmekte idi. Fa- muayene 1l marta kadar devam ede- cek. Üsküdar ve Kadıköy semtlerinde- ki taksilerin muayeneleri de 14 ta başlıyacaktır. : Bu muayeneden maksat, hurda ve dağılan camı olmıyan taksi adedini tesbit etmektir. | l ! j