12 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 14

12 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 14

Anadolu Anonim Türk Sigorta Şir- keti hissedarlar umumi heyeti, aşağı- daki hususatın müzakeresi için 30 mart 1938 tarihine müsadif çarşamba günü saat on altıda Ankarada Türki- ye İş Bankasındaki İdare merkezinde fevkalâde olarak içtima edecektir, İş bu içtimaa iştirak etmek için hissedar- ların sahib oldukları hisse senedlerini içtima gününden asgari bir hafta ev- yel şirketin Ankarada Türkiye İş Ban- /kasındaki İdare Merkezine ve İstanbul- da Yenipostane karşisında Büyük Ki- kezine tevdi ederek mukabilinde du- huliye varakası almaları ve Ticaret ka-| hununun 385 inci maddesi mucibin- ce bir hisse senedine sahib olan hisse- darların da bu içtimaa iştirak edebile- ceği ilân olunur, MÜZAKERAT RUZNAMESİ: « 1 — Dahili nizamnamenin 11, 18, 21, 26, 26, 42, 48, 44; 45, 49 ve 52 nci madderinin aşağıdaki şekilde tadili; * 2 — Dahili nizamnamenin 23, 34, Ye 41 inel maddelerinin tayyedilmesi. ) 3 — İdare meclisi azalarının mes'u- İiyetlerile murakablar hakkında aşağı- da yazılı yeni maddelerin ilâvesi, 6 — Yedinci fasıl başlığındaki (04 essis hisseleri) tabirinin tayyedilmesi, 77 — Dahili nizamnamedeki fasıl ve madde numaralarının yapılacak tadi. ita göre teselsül ettirilmesi, sedarlardan ikinci rubu sermayenin ta- leb edilmesine karar verilmesi. Tadili teklit edilen maddelerin yeni metinleri: Madde 11 — Şirketin umur ve mesa- Jihi heyeti umumiye tarafından üç 86- ne müddet için müntehab ve beşten do- kuza kadar azadan mürekkeb bir mec- Misi idareye ihale olunur. İlk üç sene müddet için teşkil olunacak meclisi idare azası müessisler tarafından ta- yin olunacak ve bunların memuriyeti üçüncü senei hesabiye muamelâtını tetkik zımnındâ adiyen in'ikat edecek olan heyeti umumiye içtimaıma kadar devam edecektir, Madde 18 — Bilâ mazeret sıra ile üç içtimada bulunmayan Meclisi idare azasına istifa etmiş nazarile bakılacak ve usulüne tevfikan yerine bir diğeri intihab olunacaktır. Madde 21 — Meclisi idare, ittihaz et- tiği mukarreratın icrası ve masalihi cariyel şirketin idaresi için münasib gördüğü salâhiyetlerle hissedarlardan yeya hariçten bir müdür ve fen müşa- virleri tayin edebilir. Ve buna müdüri- yet heyeti denir. Müdür ve fen müşa- virlerile vazife ve salâhiyetleri memu- riyet müddetleri, tekaüd veya azilleri şeraiti hakkında mukavele aktedebilir. Müdüre muavenet ve gaybubeti, yar hud mazereti halinde ona vekâlet et- mek üzere bir veya birkaç müdür mu» avini, ikinci müdür ve salâhiyettar've- kil tayin edebilir. Madde 25 — Müdür ve fen müşayii.. leri her ne vakit lüzum görülürse Mec- Msi idareyi davet edebilirler, ması ve şirkeli ilzam edebilmesi için şirketin isminin ilâvesi suretile: * 1i — İdare Meclis azâsından birile mali müşavir, fen müşavirlerinden bi. ri veya Şirket Müdürü veyahud müdür muevini veya ikinci müdürlerinden bi- ri veya salâhiyettar vekil (Fonde dö Puvuar) lardan biri 2 — Fen müşavirlerinden biri ile Şirket müdür veyahud müdür muavi- nadolu nacıyan hanında kâin Munmelât Mer- | Anonim 3 — Şirket Müdürü ile müdür muavini veya ikinci müdürlerinden biri veya salâhiyettar vekil (Fonde dö Puvuar) lardan biri tarafından müştereken im- za edilmiş olması meşruttur. Hayat sigortalarından maada her nevi sigorta pöliçelerile her nevi sigor- ta ücret makbuzları ve cari muamelelere ve muhabereye müteallik evrak malt müşavir, fen müşavirlerinden biri, şitket müdürü ve müdür muavini veya ikinci müdürlerinden biri tarafından münferiden veyahud selâhiyettar vekil “(Wonde dö Puvuar) lardan ikisi tarafından müştereken imza edilebilir. Bu imzalar sicili ticarette tescli ve alelüsul ilân edilecektir. « (— Müdürün veya müdür muavinlerinden veya ikinci müdürlerden birinin .veyahud Iki salâhiyettar vekilin mahakim ye devairi resmiye huzurunda Şir- | keti temsil etmeleri makbul ve muteberdir, Madde 47 — Şirketin temeltüatı seneviyesinden bilâmum masarifine ve im- Türk Sigorta Şirketinden: 12 Mart 1938 . rinde satın alınacak senedat bu hisse adedine göre bir nisbef dairesinde tayin olunarak ve mezkür senedatın numaraları m8“ rakizi şirkette münteşir fki gazete İle neşir ve ilân olunacaktır. Mezkür senedatın iştirası için iktiza eden sermâye heyeti umu miye kârarile gerek kırk üçüncü madde mucibince tefrik edik len hususi ihtiyat akçelerinden ve gerekse tezyidi sermaye tak» dirinde tezyid olunacak miktarı sermayeyi imza ve taahhüd ede* cek olanlar tarafından verilen primlerden teşkil olunacaktır, İştira kılınan müessis hisselerine aid yüzdeler hisse senedalı te mettülerini tezyid eyliyecektir. İştira olunan mezkür müessig hisseleri iptal edilecektir, ilâve edilen maddeler : ha ve fifa tertibatına ve her hangi bir teahhüdün ifasına muk-| Madde .. Meclisi idare azası deruhte ettikleri vezsifin ifasından ve şirket na- tezi mebaliğ badettenzil evvelâ ihtiyat akçesi için 96 15 ve ser- mayenin ödenmiş kısmı için 96 7 hesabile birinci temettü his sesine kâfi meblAâğ ayrılacak. . Saniyen: Mütebaki kalan meblâğ 49 uncu madde nazarı iti- bara alındıktan sonra berveçhiati tevzi olunacaktır; 5 15 Meclisi İdareye 4 10 Meclisi idarenin tensibi veçhile tevzi olunmak üzere Mü- Madde 43 — Nizami ihtiyat akçesi için balâda tayin edilen mebaliğ ifraz ve tesviye edilmiş sermayenin birinci temettü hissesi ita edildikten sonra heyeti umumiye diğer mebaliğ tevziine mübüşeret etmez- den evvel tahakkuk eden temettü üzerinden bir miktarının mu- hassasunlehi tayin edilerek veya edilmiyerek veyahut sadece s8- a nel atiye hesabtana nakledilmek suretile meclisi idarenin tekli İl ile tefrik ve ifrazma karar verebilir. Heyeti mezküre gene Meclisi idarenin teklifi ile bu suretle teşkil edilmiş olan ihtiya- ri ihtiyat akçelerinin mahalli tahsisini tadile veya kısmen ve kâ- milen tevziine dahi karar verebilir. Bu halde meblâğı mezbur kırk sekizinci maddenin şon fıkrasına tevfikan tevzi olunacaktır. Madde 44 — Temettüat ödenmiş sermayeye 9e 7 birinci temettü hissesi itasi- na kifayet etmediği takdirde noksanı maddei sabıkada zikro- iunan ihtiyari İhtiyat akçelerinden icab eden meblâğ alınmak suretile itmam ve ikmal edilecektir. Marüzgikir ihtiyat akçelerinin de ödenmiş sermayeye 7 7 bi- rinci temettü hissesi itasına ademi kifayeti halinde sinini mü- teakibede, nizamnamel dahili mucibince temetlüattan ifrazı muktezi ihtiyat akçesinin tefrikinden sonra diğer hususat için mebaliğ ifraz edilhueden noksan olarak ita eğilmiş olan sabika birinci temettü hissesi 9 7 ye Iblâğ edilecektir. Madde 43 — Kanuni ihtiyat akçesi 48 inci madde mucibince temettüatı sene- ii muhtemel zarar ve masraflara karşılık tutulacak ve işbu ak- çenin miktarı şirket esas raddeye baliğ oldukta artık kanuni ihtiyat akçesi ifraz olunmı- yacaktır. Şukadar ki kanun! ihtiyat akçesi sermayenin bir misline baliğ olduktan sonra ondan sarfiyat icrasile miktarı nisbeti mezküreden aşağı düşerse tekrar temettüattan tevkifat icrasına mübaşeret olunabilecektir. Madde 49 — Düyunatın itfasından sonra bakiyei matlüb evvelemirde serma- yenin tesviye edilmiş kısmının hissedarana iadeten tediyesine tahsis olunacak ve bakiye kalırsa bu dahi hissedarana malik ol- dukları hisseler adedi nisbetinde taksim Kılımacaktır. Tasfiye muamelâtının hitamında tasfiye heyeti kat'i bilânçoyu tanzim edip fevkalâde surette içtimaa davet edilecek heyeti umumiye- ye tevdi ve tasfiye memurlarının beriyüzzimme olduğu ve şirke- tin mevcudiyetine katiyyen nihayet verildiği İktisad Vekâletine ihbar ve gazetelerle ilân olunacaktır. Madde 52 — Şirket ihraç edeceği hisselere sahib kaydı zımnında neşreyliye- ceği taritnamede evvelâ şirketin maksadı teşekkülünü ve müd- detini, saniyen müessislerin esamisini, salisen sermayenin mik- tarını ve sureti tezyidini, rablan temettüün sureti taksimini ve heyeti idare azasına tahsis kılmacak makadiri sarahaten derç ve beyan edecektir. Tayyedilen maddeler : Madde 23 — Müdüriyet heyeti her üç ay nihayetinde Meclisi idareye umuru şirketin hal ve cereyanı hakkında rapor ita eder. Madde $4 — Heyeti umumiye bilcümle hesabatın tetkiki için gerek hissedar- lardan ve gerek hariçten bir veya müteaddid müfettiş tayin eder, Şu kadar Ki ilk hesab senesi için iktiza eden müfettişler müessisler tarafından intihab olunacaktır. Müfettişlerin Mec- Hsl idare azasına, müdür ve muhasebeciye karabeti olmaması tişlerden biri vazifesini ifa edemiyecek bir hale gelirse heyeti umumiyenin içtimaina kadar şirket muamelât ve hesabatını diğer müfettişler teftiş ederler. “Madde 41 — Bin aded mülessis hissesi ihdas edilmiştir. satılmiyacak müddeti esnasında senev! temettüntı safiye Üzerinden yüzde on beş atideki kırk ikinci madde mucibince işbu müessis hissele- rine ald olacaktır. 'Müessis hisse senadati hâmlilerinin şirket muamelâtının idare- si ve hesabatının tanzimi hususlarına müdahalelerine salâhiyet > vermez. Haklarının istimali ezcümle tevzii lâzım gelen temettü miktarının imha ve itfa tertibatına tahsis olunacak mebaliğin ve kırk üçüncü maddede muayyen ihtiyat akçeleri miktarları- nın tayini hususunda şirketin bilânçolarına ve heyeti umumi- yece ittihaz olunan mukazrerata ittibaa mecburdurlar, Hiç bir halde ve sermayenin tezyidi takdirinde bile müessis his- mına yapmış oldukları ukut ve muamelâttan dolayı şahsan mes'ul değildirler. Ancak kanunun ve işbu esas mukavelenamenin kendile- rine tahmil ettiği vazalfi tamamen ifa etmemek suretile sebebiyet verecekleri zararlardan dolayı müteselsilen mes'uldürler, Şu kadar ki kendilerine verilen vazaifin ifasında ağır hata ika veyahut s0” lâhiyetlerini tecavüz suretile vaki olan zarar kimler tarafından Ika edilmiş ise mes'uliyet yalnız onlara terettüb eder. Bu meş'uliyet hâ- sıl olan maddi ve hakiki zarar miktarma maksurdur. Madde ... Meclisi idare azası şahsan alâkadar bulundukları hususatın müs zakeresine iştirak edemez ve heyeti umumiyeden izin almadan ken» di veya şahsı ahar namına bizzat veya bilvasıta şirketle bir muame- Jel ticariye yapamazlar. Keza heyeti umumiyenin müsaadesini al- maksizın şirketin icra eylediği muamelel ticariye nevinden bir mu- ameleyi kendi veya ahar hesabına yapamayacağı gibi ayni nevi mua” melei ticariye ile meşgul bir şirkete şahsan mes'ul aza sıfatile dahil olamazlar. Madde ... Meclisi idare şirket kesabına şirket hisse senedatını iştira veya işbul senedatı rehin mukabilinde kabul ederek para ikraz veya avans its edemez. Şu kadar ki temettünttan tefrik olunan meblâğ mukabilinde beğel- leri tamamen tediye olunan hisse senedatının iştirası için heyeti umumyie Meclisi idareye sâlâhiyet verebilir. Madde ,.. Heyeti umumtiye her sene gerek hissedarlardan ve gerek haricdei azami üç sene için bir veya beşi tecavüz etmemek üzere müteaddid murakıb intihab eder. Şu kadar ki ilk murakıblar tesis heyeti umu” miyesi tarafından bir sene müddetle intibab olunurlar. Bir murakıb intihal edildiği takdirde bu murakıbın ve müteaddid murakıblar intihab edik diği takdirde nısfından bir ziyadesinin Türk olması lâzımdır. Müd- detleri hitam bulan murakıbların tekrar intihabları caizdir. Vazifo- leri hitam bulan Meclisi idare azası heyeti umumiyeden beraat ik tisab etmedikçe murakıb olarak intihab olunamazlar, Mürakıbların Meclisi idare azalığına intihabları ve şirketin memuru sıfatile umum ve mu&” melâtını tedvir etmeleri caiz olamaz, Meclisi idare azasının kendilerine ve usul ve furuğundan birisine karabeti olanlar murakıb intihab olunamazlar. Murakıbiir her Ye kit heyeti umumiye tarafından © azlolunabilir, Mürakiplerin tayin ve tebdilleri Meclisi idare tarafından derhal Sicilli Ticarete tescil'ete tirilmekle beraber gazetelerle de ilân ettirilecektir. Müteaddid mur rakıblardan birinin esbabı kanuniyeye binaen vazifesinden sukutu halinde diğer murakıb veya murakıblar heyeti umumiyenin tik iÇ timama kadar ifayı vazife etmek üzere yerine birisini intihab edef ler. Bu suretle vazifesiden sukut eden murakıb bir kişi olduğu tak dirde heyeti umumiyenin ilk içtimaına kadar vazifedar olmak üz re alâkadarlardan birinin mürâcaati üzerine merkezi şirketin bu lunduğu mahal mahkemesi tarafından bir murakıb tayin olunur. Bu hususta Meclisi idare azasının da mahkemeye müracaatı mecbir ridir. Madde ... Murakıbların vazifesi şirketin muamelâtı umumiyesini murakab9 ve hesabatını tetkik ve teftiş ve Meclisi idare azası ile müttefikan bilânçonun şekli tazminini tayin ve hisse senedatının vaziyetini te” bit velhasıl şirketin maenafiine muvafık gördüğü her nevi murakabf ve teftişatı icra ve üç aydan fazla fasıla vermemek şartile zaman 3 man şirket kasasını ve kuyud defatirini kontrol ederek mevcuğuf kuyudata muvafakatini tesbit ve meclisi idare azasının kanun V9 şirket mukavelenamesi ahkâmına tamamile riâyet eylemelerine nezaret ve 89“ ne nihayetinde içtima edecek olan heyeti umumiyeye şirketin vr ziyeti, hesabatı ve bilnçosu ve meclisi idarenin faaliyeti hakkında” ki kanaat ve mütaleasını havi bir rapor takdim etmektir. Murakıblar esbabı mübreme ve müstacele tahaddüsü halinde heye umumiyeyi fevkalâde olarak içtimaa davete mecburdurlar; Madde ... Murakablar kanunen ve işbu dahili nizamname ile kendilerine tevdi olunan vezaifi hüsnü suretle ifa etmedikleri takdirde müteselsil mes'ul ve vukua gelecek maddi ve hakiki zararları zamındırlâr. i i Mİ ii ve senedlerini de şirketin melhuz zarar ve ziyanına karşı teminat rak dâvanın hitamına kadar kalmak üzere muteber bir bankay? die mecburdurlar, Davanın reddi halinde davayı taleb eden şirketin maddi ve hakiki zarar ve ziyanını tazmine mecburdur. Heyeti umumiyenin her ne sebebe müstenid olursa olsun Mec idare azası aleyhine ikamei dava olunmasına mütedair olan nın icrası keza murakıblara alddir, .. Murskıblar, Meclisi idare müzakeratında rey ve müzakereye rak etmemek şartile hazır bulunabilirler. Ve münasib teklifatı meclisi idare ve heyeti umumiyenin ar? ve fev timaları ruznamelerine ithal ettirebilirler, pu — iiadde ... Murakıblar heyeti umumiyece takdir ve tesbit edilecek ücreti #E” < Jar, İşbu ücret şirketin masarifi umumiyesi meyanına ithal edil si ii x