12 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

12 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Meyva ağaçları: Meyvalı ağaçlara musallat olan zararlı haşerelerle bu mevsimde nasıl mücadele ıp iyii Fepeeli Mahlâl istimal edileceği vakit dizerine tekrar Mâve ediniz. “a Me Ayidir. Keza koşnül pamuklu bit haşereleri üzerine de besini ği rl tamıamile imha eder. Karbolineum, bizim Yedikule gaz fab- alalı hakla a “ Gi mak kabildir. “ — yerlere sürülecek olursa bolan tamami- le imha eder, Yalniz dikkat edilecek mü- him mesele, ilâcı tomurcuklar Üzerine hriymrei Bundan başka kayısı, şeftali firçe ile ve hem de püskürgeç kletile ha- gere olan yerlere püskürtülür. Bu ame- Uyatın bir kaç defa yapılmasını tavsiye ederiz, Zirh karbolineum çok ucuzdur. Hattâ hastalığı, haşereleri ziraat müdüri- yetine ihbar ederseniz, karbolincumu mes- canen de alabilirsiniz. başereler için de fırça ile ilâcı sürmelidir. Köşnüllere ve diğer bir takım haşerele- re karşı peli süllürde kullanılır. Bunu yapmak biraz güç olmakin beraber, nasl Yane diğer bir yazımızla izah ede- iz. Her bahçe sahibinin ağaçlarına musal- it olması ihtimali çok olan bu haşere- lerle, vaktinden evvel mücadele yapılma- m iâzimdiz. Haşereler çoğulırsa, mücade- lesl de pek müşkbi olur, Reseimiz, Diyaspis haşeresinin tasal- 10tuna, uğramış. bir meyva, ağacı dalını göstermektedir. İpek çibi beyaz olan kı- altında haşere gizlenmiştir, #B Guy de Maupassant Şapkasmı aldı, çıkarken: Yeğeni de elli bin frankla razı etmeğe çalışayım değil mi? dedi, * — Hâyır, İstediği yüz bin frangı ver, İstersen benim payımdan ver, Utandı: — Yok canım, bunu da paylaşırız. Eilişer bin frank verdikter sonra gene tam bir milyon kalıyor, İlâve etti: Allaha ısmarladık mini mini Mad. Notere gitti ve meseleyi karısı bul- muş gibi anlattı. Ertesi gün Madölen, kocasına elli bin frank verdi. Noterden çıktılar, Jorj yaya yürü- mek istedi, hava güzeldi. Karısına karşı çok mültefit davranıyor, keyifli görünüyor, gülüyordu, Karısı dalgın, düşünceliydi. Dü Roy, beğendiği saatin durduğu camekâna geldi: — Sana bir elmas hediye edeyim mi? dedi. Lâkayıd cevap verdi: — Nasıl istersen. Girdiler, Sordu: — Ne istersin, gerdanlık mi, bilezik mi, küpe mi? Aile Dostu Tefrik No. 68 | Sebzecilik: Kuşkonmaz pençeleri, bu ayda, hazırlanan yerlerine nasıl dikilirler? Kuşkonmazlat; iyi hazırlanmış, hafif kumlu, kili, bol gübreli toprakları sever. Erazi derin bir ekilde 60 - 65 santim derinliğinde kirizma edilir ve ayni za- manda çiflik gübresile gübrelenir. İlkbaharda, bu mevsimde, toprak tes- viye edilir. Bundan sonra 1 - 120 santim aralıklarla İşaretler, çizgiler yapılır. ve bu çizgiler üzerinde resmimizde görüldü- Bü gibi, 50 santim arzında, 50 sanlim de- rinliğinde A A Kendekleri açılır ve hen- deklerden çıkan toprak yan taraflarına, B, B, B şekillerinde olduğu gibi konur. Bu hendeklerin içerisine 80 santim imesafe- lerle pençelerin dikllecek'eri mahallere birer değnek konur ve bu suretle işatet edilir. Pençeler, çukur İçinde, 10 santim Kalınlığında © kazılıp okabartılan toprak Üzerine olurtulur, C şeklinde olduğu gibi. Pençelerin oturtulacağı toprak Üzerine bizar da çürümüş gübre konur. D, D, D'de olduğu gibi. Daha üzerine $ - 6 santim kadar toprak konur. Dikilen pençelerim yerlerinin beli oi- ması için, / de görüldüğü gibi işaretler konur. Havalar kurak giderse, süzgeçli kora- larla 3-4 defa sulanır. İlk sene zarfında ya- pılacak çıkacak yabani otların çapalarla alınması, arasıra su verilmesi, bazan şerbetli su verilmesi de çok fay- dalıdır. Birinci sene erüzinin baş kalmaması için, hendekler arasındaki toprağa bezelye, fasulye, bakla, nohut ve saire, ekilerek eraziden istifade edilir. Sonbahara kadar, dikilen pençelerden 50 - 55 santim kadar haval bir sak mey- dana gelir, bunlar sararıp kuruyunca, topraktan 10 - 12 santim boyunda kesi- lir, yakılır ve külü de pençeler üzerine dökülür. Bu zamanda pençelerin etrafı dikkatlice bir şekilde bellenerek açılır, gene üzerlerine 5-10 santim çürümüş sa- manlı gübre konur. İkinci sene: Dikilip te tutmamış yer- ler varsa, buralara yeniden pençeler diki- "e 5 Me toprak karışlırı- lir. O sene, tekrar den tilrer meb re sürgünler basi olur. içi kilecek kazıklara bağlanırlar. Yalnız di- kilecek kazıkların, pençeleri zedelememe- si için, meyilli bir şekilde pençelerden uzak olarak tesbit edilir ve sürgünler bu hereklere bağlanırlar. Gene haval olan bu saklar sararıp ku- topraktan on santim yukarısın- dan kesilerek yakılır ve külleri kuşkon- mazlar üzerine serpilir. Bu sefer artık hendekler açılmaz. Üçüncü sene; mahsul alınmağa başla- nir, onun için de mart nihayetine doğru, toprak çapalanarak gübre ile karıştırılır, toprak çapalarla doğru ve hen- dek boyunca sirt de boğaz doldu- rulur. Yapılacak sırtların irtifa: 30 - 35 santim olursa kâfidir. Ru şekilde sırtlar yapıldıktan sonra yirmi gün sarfında pençelerden süren haval saklar kaşıklar- la, veya hususi bıçaklarla kesilerek top- lanır. Dördüncü sene yapılacak ameliyat, müteskip senelerin aynidir. Hariçten tedarik edilecek kuşkonmaz pençelerinin zedeleniemiş ol- ması, pençelerin, sürgünlerinin kalın, işi teşekklli etmiş olmasına dikkat etmek Jâ- zamdır, Pençeler yerle, dikilirlerken uzun Tercüme eden; Selâmi Sedes Altın ve mücevherler soğukluğunu | gidermişti, camekânlara bakarken gözleri parlıyordu. Birdenbire: — İşte güze! bir bilezik, dedi. 'Bu altın bir zincirdi, her tarafında bir elmas vardı. — Kaça bu bilezik? — Üç bin frank efendim. — İki bin beş yüze bırakırsanız alı- — Şu sâatle beraber dört bin frank peşin vereyim. Yoksa gidiyorum. — Peki öyle olsun. Gazeteci adresini söyledi ve: -—-Baatin üstüne, bir baron tacı, altına isimlerimin ilk harflerini kaz- dırınız dedi. Şaşiran Madölen gülümsedi. Satıcı: — Emredersiniz bay Baron, per- şembe günü hazırdır dedi. Yolda kadın kocasının Koluna girdi. Kocasının becerikli ve yâman bir adamı olduğuna kanaat getirmişti. Vodvilin önünden geçiyorlardı. Ye- ni bir piyes temsil ediliyordu. — İstersen bu gece tiyatroya gide- 4m. Bakalım bir loca ver mı? 'dıkça hariçten para İle yem alxımamasını İ cası Paristeymiş. Onunla da görüş Tavşanlar: Evlerde yetiştirilecek ada tavşanlarını nasıl ve ne gibi yemlerle beslemelidir? Evlerde, ada tavşanları beslemek çok kârlı ve faydalıdır. Çünkü evlerinizin ar- tıklarını, bahçelerinizin otlarını, tavşan lara yedirmek suretile bu maddeleri âza- mi bir şekilde kıymetlendirmiş olursunuz. Ada iavşanları gida, yem hususunda müşkülpeseni olmıyan hayvanlardır; O kadar ki, ne verilirse, ne bulurlarsa yer- ler. Pisboğaz, obur hayvanlardır. Hattâ, altiarına yataklık olarak konan otları bi- | le, çok defa yedikleri vâkidir. Bunlar id- rar olin bile hiç müteessir olmazlar. Maamafih, böyle idrark otları yemek su- retile, çok defa zebirlendikleri vük:dir. Onun İçin buna dikkat etmek Jâzımdır. Tavşanlara verilecek (gıda! yemleri gu suretle bir takım gruplara ayırmak kabildir: 1 — Ye ru ve kuvvetli yerler. 3 ler ve gidajardır. 1 — Yeşil yemler ve gıdalar:. Yeşi olarak en wöuz olanlar, bahçedeki otlar, kırlardan toplanacak yeşillikler.: Evlerde» ki sebze kırıntıları, lâhana, pırasa, kore- viz, ıspanak, ebegümeci, marul, salata yaprakları Bahçelerde ekilen yonca, tirfü, hilde, | acı bakla, yaban! kahkaha otları, marul salata yaprakları, kavun, karpuz kabuk- | lan... Kurutulmuş otları da tavşanlar çok yerler. Ezcümle bakla, nohut kabukları, Sapları, yulaf osamanını, tavşanlar seve seve yerler, 2 — Yumüşak yemlerden, ezilmiş kay- matılmış yulaf, kepek, misir unlarını da şak bir haldejçok severler. 3 — Kuvvetli yemler olarak ta buğday unu, arpa, masir, yulaf unlarını, diğer yemlerle karıştırarak, meselâ: Kıyılmış yeşillik ile karışık ölarak vermek kabildir. 4 — Bundan başka bir çok küspeler, tavşanlara, yem olarak verilebilir. Meselâ: Susam ve fındık, yer fıstığı emler ve kuru otlar, 2 — Ku- Yumuşak yem- tavşanlar çok severler. Bunları da kuru | yemlerle karıştırarax vermek faydalıdır. Evlerde beslenecek tavşanların en ucuz beslenmesini, zaruret hasıl ölma- en'ueuz yem- tavsiye ederiz. Alınsa bile, leri tercih etmek lâzımdır. Tavganlârı en iktismdi bir şekilde bes- lemek için evlerin biledmie artıklarını, sebze artıkları, panates kabukları ih gi- bi maddelerle kurumuş kemikleri, yemek artıklarını kâmilen tavşanlara vermelidir. Lokanta ve hastanelerde bir çok artık ekmekler vardır. Bunları çöpçülere, ve- rirler, bunları topüyarak ıslatmal, suyu- mu sıkıp bunun içerisine bir mikdar da kepek ilâve edilerek tavşanlara veri- Yrse çok kârli ve faydalı yemler verilmiş olur. Tavşanlara verilecek yeşil otların; nemli, sulu ve ihtimar etmiş olmamasına dik- kat etmek lâzımdır. Böyle ıslak otların bir müddet sicak ve havadar bir mahalde kurtulduktan sonra, tavşanlara verilmesini köklerle, zedelenmiş olanlar kırkilır ve öylece toprağa yerleştirir. Resmimiz: A A hendeği, C içinde ka- bartılan ve pençelerin oturacağı toprağı, D,D, D hendek içine konan gübreyi, EE pençelerin oturmuş şeklini, P F pençeler üzerine konan 10 santim toprağı, G, G hendeğin ilk seneki vaziyetini, H kalan mesafeyi, | yanlarına bağlanacak kazık- ları, B, B de hendeklerden çıkan ve bilâ- hare gene hendekler içine konan toprağı Bir loca buldular, aldılar. — İstersen barde yemek yiyelim. — İsterim. Jorj memnundu, daha neler yapa- bilirim diye düşünüyordu. — Bayan Mareli de alalım mı? Ko- mek istiyorum. Gittiler. Kadınla yüzyüze gelmek- ten biraz çekinen Jorj, bu ilk tesadüf- te karısının yanında olmasını canına minnet bildi. Fakat Klotlid hâdiseyi unutmuştu bile, Jorjun davetini kabul etsin diye kocasını zorladı. Yemeği ve geceyi neşeli geçirdiler. Jorjla karısı çok geç vakit eve dön- düler. Merdivenlerde ışık sönmüştü. Jorj arada sırada bir kibrit çakıyordu. Birinci katın sahanlığına gelince, ay- 'nada kendilerini gördüler. Dü Roy, yüzleri daba iyi görünsün diye elini kaldırıp kibriti yakın tuttu ve gür bir kahkaha ile: — Milyonerler geçiyor! dedi, vü Fas istilâ edileli iki ay olmuştu. Fransa Tancaya hâkimdi. Devlet borç- ları garanti etmişti. Bu işte bir iki na- zırın yirmi milyon kazandığı söyleni- yor ve Laroş - Matyö ismi dillerde do- Jaşıyordu. Valtere gelince, onun bir taşla iki kuş vurup istikraz tahvillerinden kırk ehemmiyetle tavsiye ederiz. Bilhassa ge- be olan tavşanlara hiç vermemek lâzım- dır. Aksi takdirde, midelerinde husule gelecek gazat tesirlle, yavrularını düşür- mek ihtimali çoktur. Tavşanlara günde ne kadar ve hangi bir formül ile göstereceğiz. Yemlerin muayyen zamanlarda verii- mesi faydalıdır. 'Tavşanlara verilecek yemlerin güneş doğmadan evvel, sabah er- kenden, akşamları da güneş batmak Üze- Te iken verilmesi faydalıdır. Kümeslerde, muntazam beslenen tavşanlara, bir de öğle vakli yem verilirse fena olmaz. Öğ- le vekti verilecek yemlerin az mikdarda olması ve yeşillikten başka bir şey veril. mesi Jâzımdır. Hariçten yem alindığı tâkdizde, böyük şehirde #ineselâ» İstanbulda10 ana İle bundan basıl olacak 200 yavru için, s8- nevi âzami bir şekilde, beher anâ için 40 - 45 kuruşla farla para verilmemesi Mizımdır." Bittabi evdekk yemlerden kis- men istifade edilmek şartile. 50 valde tavşan için: Bu formül dahi- Mnde, yem verilirse kâfidir Birinci gün. Sabah Akşam 3.5 kilo kemik 3.5 - 4 kilo yonca 4 kilo yeralması © 8 - 7 kilo pancar İkinci gün: 3-4 kilo yulaf 3-34 kilo kuru yonca 1-2 » Kaynatalnışmısır 6-7 kilo şalgam 4-44 kilo yerelması Bu tertip üzerine verilecek yem mik- darları hakkında - bir fikir edinmek ka- bildir. Tavşanlara su vermek te lâzımdır. Yalnız kişin tavşanlara mullak alık su verilmesi lâzımdır. Yayrulara musir, patates, kaynatılmış yulaf unu veya haşlaması vermek fay- dalıdır. Vüsi mikyasta tavşan yetiştireceklerin, her halde yem ve gıda cihetini iyi dü- vündükten sonra işe lazımdır. Meselâ: 5000 tavşan yetiştirecek bir kimsenin 200 anaya 20) erkek tavşana ihtiyacı vardır. 220 tavşan senenin beş ayında takriben 2000 tavşan meydana ne teşebbüs etmek ve ona göre hazırlan- dıktan sonrn işe başlanmasını tavsiye ederiz. AKŞAM'ın Ziraat mütehassısı karilerimizin suallerine cevap veriyo (AEŞAM) m ziraat mütehassısı her nevi ziract bahislerine dair sorulacak #uallere cevap verme- ğe hozırdır. Gönderilecek mek- tupların üzerine (Ziraat muhar- riri için) kelimelerinin ildvesi 1â- zımdır. Ziraat sahifemiz Okuyucularımız her hafta bu sütunlarda siraate ait müteaddit yazılar ve mülehassısımıza s0r- dukları meselelerin cevaplarını bulacaklardır. milyon, bakır-vedemir “madenlerin- | 'den'de sekiz on milyon kazandığını, | yok bahasına arazi alıp istilânın erte- | si günü bol fialle sattığını bilmiyen | kalmamıştı. Bir kaç gün zarında dünyanın hâ- kimi, krallardan daha nüfuzlu bir banker oluvermişti. Artık karışık iş ler gören bir bankanın müdürü, şüp- heli bir gazelenin sahibi, dalavereci mebus yahudi Valter değildi. Zengin | musevi bay Valterdi. | Bunun böyle olduğunu ispat et- mek istedi. Fobur - Sentonorede güzel bir ko- nağı olan Karisburg prensinin sıkım- taya düştüğünü biliyordu. Üç milyo- na konağı bütün eşyasile satın almağı teklif etti. Prens de kabul etti, Ertesi gün Va'ter yeni evine taşın- dı. Bundan sonra aklına dâhiyane bir fikir daha geldi. O sırada Macar res- samı Karl Markoviçin bir tablosu teş- hir ediliyor, bütün Paris o tabloyu görmeğe gidiyordu. Sanat münekkidleri, tablonun şa- heser olduğunu yazıyorlardı. Valter, beş yüz bin frank verip tab- Toyu satın aldı ve bu suretle herkesi kendisinden bahsettirmeğe icbar etti. Sonra gazetelere ilân verdi. Bir ge- ce, Paris sosyetesini konağına davet edecek ve tabloyu gösterecekti. Bir Kanaryalar hakkında Fatih, B. $. K 1 — Kanarya yemleti içine karıştırılacak yumu ” miş yur kabuğu yumurtanın İçini kıyıp kabuklarını güzelce ezerek, yemleri içe risine az mikdarda karıştırılıp verilifğ se çok faydalıdır. Kabuğun terkibi KİZ reç - karboniyeti kalsiyum - olduğundan hayvanların wiidelerindeki ezşingi gide” rir, ayni zamanda genç kanaryaların Ke? miklerinin mükemmel bir şekilde takişâs fini temin eder ? — Kanarya yemi dediğimiz, bildiğimi kuşyemidir. Yani, biz buna, Phalarin C8# Darlensis deriz, bu kuşyeminin Lâtingö$ sidir. 3 — Haşhaş ile afyon tohumu arasın” da bir fark yoktur. Haşbaş tohi kışın arasıra, haftada bir, üç olsu; vermek faydalıdır, kanaryaları besler. Yalnız, haşhaş çok yağlı bir tohum Gis .duğundan, sık sık ve çok mikdarda ve” Tilmemesi “icap eder, *aksi takdirde kuş” lar yağlanarak ölme kabiliyetlerini kaj& bederler. , Kenevir keza ayn), evsafı haizdir, DUS nu da. afyon; haşhaş gibi: vermek Jâzm- Tıştırarak ve haftada bir kaç defa vet riniz, belki “faydasını görürsünüz ve ME ticeyi bize gene bildiriniz. 4 — Cermen cinsi kanaryalar beyâğ tüylü olurlar ve iyi bakılırlarsa, pek DOŞ öterler. Bu cins kanaryaların öl nin sebepleri şu suretle hulâsa Hastalanmış veya kuşun örkütülmüş Gi ması hatıra gelebilir. 3 Kuş kafesini, güneşli havalarda, pen eere kenarına koyunuz. Yaprak salat veya en İyisi lübada veriniz, kabil ise kuş” çulardan - kuşlar için hazırlanmış - KUS Tutulmuş balıktan, bir iki parça Kafes# , evvelce güzel ve muniâs iş ması lâzımgelir. yacaattan sonra, gene muvaffak olamaz” sanız kuşun hasta olduğuna hükmetmek icap eder. Neticey! bize tekrar bildir'niz. Kösele, meşin ve buna benzer enkaz gübreleri Kâğıdhanekör, B. Osman: Kösele VW bura benzer enkazm toprakta kısmı güzel gübre olur. Fakat yanmış KÜ Jü © kadar değil; maamafih toprakla ka ik, bu yanmış kısımdan da, İS” tifade edebilirsini, Yeni asma çubukları hakkında Topkapı, bay Gürbüzer: Kânunusani sonunda diktiğinizi bildirdiğiniz. çubukları, ilkbaharda asmalara su yürü” düğü vakit, yani nlsan on beşe kadar Wizlenmeğe başlarlar. Bu çubuklara, Dö sene ilâç atılması da zarar yoktur. MAM mafih, bir defa küküzt, bir defa da gör tagı, hafif Bordo bulamacı şeklinde Hirse fena olmaz. Bu ilâçlara mit yazıl” rımız, samanında intişar edecektir. BUDU ları okuyarak ona göre hareket tavsiye ederiz. Çubuklardan fışkıran, süren füisleği yanlarındaki hereklere bağlarsanız gen olmaz, rüngürdan, bunların kırı mı temin etmiş olursunuz. Sürecek sürgün çubuklar, dalları göl” cek sene Wkbaharında - mart, nisanda “ çubukların kuvvetine göre, 1 - 2 göz ÜL rinden budarsınız. Bunların ne budanacaklarını da zamanında izah edö” ceğiz. ” “Toprağı çok 4k. eteniş iseniz çubul lar biraz zarar görür, maamafih teklif? yoktur. * şaheseri Miydi. Davetiyeler dağıtıldı. Gece yarısı” dan sonra da balo verilecekti. La Vi fransez on beş, gündenbörk O davet ve belo gecesine dair bir BAS eşrediyor, halkın tecessüsünÜ uyandırıyordu: Dü Roy patronun miuvaffakıyetini kıskanıyordu. Karısından kopardığı beş yüz DİN frankla zengin oldum sanmıştı, Ak buki etrafına yağan milyonları gö rünce fakir olduğunu. hissediyordü: bu yağan milyonlardan da eline hİĞ bir şey geçirememişti. Kıskançlık hirsı her gün artıyordu. Herkese düşmandı, Valtere düşman” dı, artık evlerine gitmiyordu, LA şun sözüne Uyup Fas tahvilâtı yan karısına düşmandı, kendisini di kâtib gibi kullamıyor. Bazan diklerini yazarken, hayatta muvaffa€ olan bu adami gırtlaklamak arzusü” na kapılıyordu. Laroş tevazu gösteriyor ve yerinde tutunabilmek için altına boğulduğ”” nu saklıyordu. Fakat Dü Roy, s0” dan görmüş avukatın yüksekten # muşmasile altına boğulan bir olduğunu hissediyordu. (Arkası vaf” 12 Mart 198iEUÜ ni dır. Bunları, kuşyemlerine azar, azar kü© 3 B 1 B : z