12 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Mart 1938 AKŞAM Sahife $ AKŞAMDAN AKSAMA. İstriidye ziyafeti Bolulu ahçıların nesli inkiraz buldu Garp midesizliğinin nümunesini göstermek üzere, «Pari «Suar» gaze- tesinden şu havadisi teretime edeyim: «Tenorlardan Ciovanni Martinehi, Nev- york operalarından birinde şarkı söyler- ken, büyük bir heyecan uyandırmıştır. «Ayda» Yı oynadığı sırada - haydal « bir- denbire sendeliyerek yuvarlanmış ve ba- yılmıştı, Bütün seyirciler ayağa kalkmış, «Me oldu? Ne var?» diye . Tabin- tile, operayı radyodan takib edenler de merak etmişler, telefon üstüne telefon ederek malâmat almak istemişler. Meğer zavallı, tenor, sadece bir hazım- sızlığa maruz kalmış mış, Sahneye çık- madan evvel, Amerika'da «İstiridye. ziya eti» Genen yemeği yediği sonradan snla” şılmış, liste şöyle: Evvelâ İstiridye (kokteyli... edin; Vetmut veşairenin içinde İstiridye ezilmiş... Sonra, İstiridyeli çorba, derken çig İstiridye, arkadan İstiridye kızartma» m, tatlı olarak da üzerine şeker dökülmüş İstiridye! Ve bunların hepsi, sütlü kahve ie içilecek! Ö'.» Ne buyrulur? Birde kendi tabahatımıza itiraz ederiz: Esası kavrulmuş soğan olan bir yemek sistemi imiş de muzırmış, bik mem neymiş... Halbuki bizim taba hat ekmeği çok, katığı az yemek üze re kurulmuştur, Kavrulmuş soğan derecesi de, saf ve tabii gıda arasında turşu, hardal nisbetlerinde ve müş- tehi mesabesinde kalır. Bizde yıpra- tıcı madde azdır. Doktorların «Fazla et yemeyiniz, bu yaşta iyi değildir!» demeleri, bence, tamamile kitabidir: Garpte öyle tavsiye ediliyor diye ni- çün biz de öyle davranmağa kalka- hm? Garplı, el kadar bifleği sene- lerce yiye yiye kendini mahyetmiştir de bu sebeleb ona cartık eti kes, bir azda başkasını ye!» derler.. Bizim sebze ve hububat yiyişimize nisbetle et esasen devede kulaktır. Yemeklerimiz içinde münasebetsiz- lik ve muzırlık cihetinden şu yukar- daki «İstiridye ziyafeti ne azıcık da- hi yaklaşan yoktur. Fakat itiraf edelim kl, Tasavvür seneden seneye ağzımızın tadını kaybediyo- ruz, Milli tabahatimizin kuşhane ye- meklerinden türlü türlü hamur işle- rine ve tatlılarına kadar şaheserleri- ni gereği gibi yapabilecek insanlar kalmadı: Bir kere, bütün bir profes- yonel Bolulu ahçı nesli inkıraz bul. du. Bunlar, sanatlerinin sırlarını nis. yan köşesine götürdüler. Acaba bir kaç müstesna nümuneleri şurada burada kaldı mı? Bunları, hoca gibi, yüksek maaşlarla celbederek sanat mekteplerine alsak... Köşede bucak- taki amatörlerin de bildiklerini top- lasak... Mimi benliğimizin muhtelif unsur- larının birer birer derlenip toplan- dığı bu devirde tabahat da ihmal edilmemeli, Yoksa, ihtiyarlığımızda, torunları- mız, zaika inceliğini başka milletlerin yemek pişirme tarzında arıyacaklar, İster misiniz, meslâ: — Büyük baba! Bu akşam sana bir «İstiridye ziyafeti» çekeceğim! « di ye âhirı ömrümüzde karşımıza çık- sınlar ve bugünkü ihmalimizin ceza- sını böylelikle bize versinler?... (Vâ-Nü) mn mr iki ğı kesildi Üsküdarda Hasanın fırınında çali- — Bizim Mesud Cemilin yeni ve gü- ei bir teşebbüsünü haber aldım bay Amcat.., Kanalizasyon Belediye yeni bir program hazırlıyor Kanalizasyon inşaatı için belediye Ne şirket arasında yapılan mükave- le yakında bitecektir. Belediye bütün şehrin lâğum ihtiyacını karşılamak Üzere yeni bir program hazırlamağa karar vermiştir. Bu program, belediye relsliği makamınca tasvib edildikten sonra mayısta inşaata başlanacaktır. Bu inşaat, belediye trafından idare edilecektir. İnşaata evvelâ Kurbağaliderenin temizlenmesile başlanacak, deredeki muzahrafat kaldırıldıktan sonra Ka- dıköy lâğımları muntazam kanallara bağlanacaktır. Bundan sonra biri Üs- küdarda, diğeri Fenerbahçede olmak üzere iki tasfiye havuzu yapılacaktır, Kanalizasyon şirketi, on senelik müddet içinde Istanbulun Halice ba- kan kısmının lâğımlarile kısmen TTop- hane ve Cihangir lâğımlarnı inşe ettirmişti. Belediye, Kadıköy ve Kurbağglıde- başka 'başlıyacaktır. Marmara sahillerinin” Jâğımları için Kumkapıda bir tasfiye havuzu yapılacaktır. Barbarosun Türbesi Açılacak meydan için hükümetten tahsisat istendi Beşiktaşta Barbaros Hayreddin tür- besi etrafının tanzimi için B. Prost tarafından hazırlanan plânın Nafla Vekâletince tasdik edildiğini yazmış ve bu plânın bir klişesini (AKŞAM)da neşretmiştik. Bu plâna göre türbenin etrafında bir bahçe yapılacağı gibi rıhtımda bir de deniz müzesi yapıla» caktır. Belediye plânın tatbiki için yapılar cak istimlâk hakkında hükümetten 300 bin liralık tahsisat istemiştir. Hükümet bu tahsisatı verince plân mucibince derhal istimlâke ve saha- nın tanzimine başlanacaktır, Denizde boğulan kayıkçi İsmailin cesedi bulundü Dün öğle üzeri Karaköy köprüsü civarında deniz üzerinde bir erkek cesedi bulunmuştur, Otuz beş yaş larında kadar tahmin edilen bu ce sed üzerine zabıta tahkikata giriş- miş ve az sonra, bunun, bundan on beş gün evvel, sandalında muvazene- sini kaybederek düşüp boğulan kayık- çı İsmail olduğu tespit edilmiş, cesed âilesine verilmiştir, Kız talebe için bu sene kamp kurulmıyacak Tise ve orta mekteplerde #skerlik dersinin tatbikine başlanması üzeri- ne erkek talebe gibi kız talebenin de askerlik kampına çıkarılması evveleg düşünülmüştü. Bu kararın tatbikin- den bu sene için vazgeçildiğinden bu sene kız talebe için kamplar kurul» mıyacaktır. B. A. — O halde (Su uyur, düşman uyumaz!) meselini (Sanat uyur, Sa natkâr uyumaz!)a çevirelimi,, ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetle Harap medreselerdeki üniversiteliler Üniversite talebelerinden kimsesiz ve pek fakir olanlar bazi eski medre- #ölerde ikamet etmektedirler, Çok de- falar odalarındaki lâmbanın gazını bile tedarik edemiyerek sönük bir mumla ve münavebeyle çalışıyorlar- mış. Bu medreselerden biri «Fatihte Çiftebaş kurşunlu medresesi dir. Tavanı açılmış, çikoları çatlamış, odü- lar sular içinde sırıl sıklam bir hal- müracaat de... İçindekiler, etmişler: «Rutubetlen öleceğiz!e demişler, Kimse aldırmamış olacak ki, be- nimle beraber bu haberi alan hayır- bah bir dostum, şahsan ve hürmetle tanıdığı Evkaf umum müdürüne eti. Ben- katini celbetmek lâzım geliyor. Bir taraftan da Üniversitenin kim- sesiz talebeye medar olmak üzere büt- gesinde senevi altınış bin lira kadar bir para aynlmış olduğunu biliyoruz. Şüphesiz bu para yerine masruftur. Fukat demek ki kâfi gelmiyor. * Her halde eski medreselerdeki versite talebesine dikkat ve ihtimam e ami Tünel hanı Tünel şirketinin Galata tarafinda yapacağı yeni bir bina için Nafia Ve- kâletinin bulduğu esas dairesinde şir- ketin belediyeye vereceği 25 bin lira ya mukabil belediyenin buradaki bi- naları istimlâk edeceğini yazmıştık. Tünel şirketi, yirmi beş bin lirayı be- lediye namına bankaya yatırmıştır. kıymetleri takdir edilecek ve bu su- retle istimlâk muamelesine başlana- caktır, Şişli Halkevinden: Martın 13 üncü pazar günü saat 15 de (Okullarda inzibat - mükâfat ve mücazat mese- leleri) etrafındaki münakaşalı konfe- ranslara Halkevimizde devam edile- tir. Bir otobüs bir yolcuya çarparak yaraladı Şoför Saimin idaresindeki Şişli - Fatih otobüsü, Tarlabaşı caddesin- den geçerken Cevdet isminde birinin dizine çarpmış, yaralanmasına sebe biyet vermiştir. Münakaşalı konferans Bu ayın on beşinci salı günü saat 18,30 da, Beyoğlu Halkevinin Tepe- başındaki merkez binasında, bay Ah- med Hamdi Başar tarafından «Buh- ranlar; mevzulu bir konferans veri- lecektir. Bu konferans münakaşalı olacaktır. Herkes gidebilir C.H.P. Çengelköy ocağında gece Köyde gençlik faaliyetini arttır. mak ve muhit halkına içtimai eğlen- danslı gece akşam saat 21 de C. H. P. Çengelköy ocağı salonunda yapılacaktır, — Eibette!.. Eibette!.. Malümdur ki herkesin birbirine sorduğu mesele- lerden biri de (Türk musikisi) diri. B. A, — Zümrüdanka gibil... i Bebek - Istinye Asfalt yol için istimlâke başlanıyor Bebek ile İstinye arasındaki asfalt yolu açmak üzere hazırlanan ve Nafia Vekâleti. tarafından tasdik edilen plânın tatbiki için nafia müdürlüğü hazırlıklara başlamıştır. Bu yol, Ne fia Vekâleti bütçesile açılacaktır. Ap- cak istimlâk muamelelerine belediye- ce yardim edilecektir. Yolun Bebekten İstinyeye kadar asfalt olarak inşası ve bu sahadaki binaların istimlâki için altı yüz bin Mralık tahsisat kâfi gelmediğinden bu mikdar bir milyon liraya çıkarıla. caktır. İstimlâke Bebekten başlansk caktır. Bu suretle Bebek iskelesinden Mibaren Bebek-sahilinde bulunan bir çok binalar yıktırılacaktır. İstanbul plânı hakkında mütalâalarının alınmasını belediye den istemişti. Belediye, şehir plânının. mütehassısı B. Prost tarafından ya» pıldığını ve plân etrafında yerli, eo nebi hiç bir mimarın mütaldasının alınamıyacağını bildirmiştir. Gizli mektep Balatta bir evde 14 çocuk ders okurken araştırma yapıldı Balatta Nesim kızı Reyhan adında bir kadının ruhsatsız mekteb açtığı haber alınmış ve dün içeride on dört çocuk ders okumaktalar iken âni su rette eve girilmiş ve vaziyet, bir zabıt varakası ve tahkikat evrakile tespit edilmiştir. Çocuklar sorguya çekilin. ce, buraya okumak, ders görmek üze re geldiklerini birer birer anlalmış- lardır. Zabıta, madam Reyhanı mahke meye tevdi etmiştir. Kâdın hekimleri aylık. toplantısı Türk Ginekologi Cemiyeti bu ayın toplantısını Prof. Kenan Tevfik Seze- nel'in başkanlığında yaptı. Bu celse de; Prof. Kenan Tevfik Sezenel — Kli- nik hususiyetler gösteren büyük bir miş bir miyom ve cismi rahim kanse- Ti vakası takdim etti. Dr. Ahmed Asım Onur — İkiz bir doğuma aid meşimeyi gösterdi ve hu- — Evet... Mesud Cemil işte bu ezeli suallere ebedi bir cevap vermek için martın 16 ncı günü akşamı 20 kişilik bir heyetle konser verecek... SOHBET: Denilebilir ki i Ve hakiki Türk musikisinin na olduğunu gösterecekmiş!.. B. A. — Yalnız'ne olduğunu deği, ne olacağını da... i al yk