12 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Ji Mart 1938 — İngiliz kabinesi bu sabah fevkalâde içtima yapıyor Ingiltere, Avusturyaya Karşı cebir kullanmasını Berlin nezdinde şiddetli Lohdea 12 Avusturya hâdiseleri mat 10da terkalide bir içtimaa davet Berindeki İngiliz setiri, hükümetinden aldığı talimat üzerine Almanya hükümetine şiddetli hir nota vermiş ve müstakil bir hükümete karşı cebir ve silâh kuvveti kullanılması bu devletin istiklâli ile telifi kabil bir hareket olma- bel ye bü hareketin âkıbetleri evvelden tahmin edilemiyecek kadar en va- bim aksülümelleri uyandırabileceğini Fransa hükümeti de İngiitereninkine benzer bir şekilde Almanyayı pro- testo etmiştir. Almanlar, Avusturyanın ilhakını tesid ediyorlar Berlinde nümayişler diğimiz memleket bize yabancı değildir.,diyorlar Berlin 12 — Avusturya hadiseleri | ye Alman kıtaatının Avusturya top- raklarına girmesi, dün gece Berlin- de büyük tezahüratla kutlanmıştır. ' Binlerce hak, Vilhelm Palasta Baş- vekâlet binası önünde büyük nüme- ! Yiş yapmışlardır. İ Berlin mâhâfili, Alman hükümeti. | nin Avusturya cumhürteisine bir | ültimatom vererek Şuşniğin islifa- sını taleb ettiğini tekzib ediyorlar ve cumhurreisi Miklâsı felâketli bir si yasete nihayet vermeğe davet eden Avusturya mahafili ile, Avusturya nazırlarıdır, diyorlar. Bütün Alman gazeteleri, Avustur- ya hadiselerin büyük bir memnuni- | yetle karşılıyorlar: İ Folkişe Beobahter gazetesi yazdı- ğı bir makalede diyor ki: | «Alman kıtaatının Avusturyaya girişi yabancı bir memlekette ilerle- | yiş değildir. Kaybolmuş bir memle- ketin, Führerin doğduğu memleketin &vdetidir.» Fransada milli hükümet teşkil edilecek B. Blum Avusturya hâdisele- ! rini hazarı itibare alıyor Paris 11 (A.A) — Havas ajansı, | Avusturya hâdiselerinin Fransız mil- İetine yüklediği vazifeyi müdrik olan B. Blumun halk cephesi hükümeti teşkili fikrinden vazgeçerek, «Müs- tekar devamlı ve kuvvetli hükümet teşkili maksadile kabinesinde dört halk cephesi partisinin başka mer- keze mensup Reyno ve Lui gibi şah- siyetleri de toplıyacağını bildirmek- tedir. Paris 11 (A A.) — Avusturya vazi- yeti dolayısile, yarın B. Blumun reis- Jiği altında bir milli hükümet teşkil edilecektir. Frank hafifçe yükseldi Fransa kabinesinin İstifasile sukut eden Fransız frankı kabinenin kurul. masına teşebbüs edilmesi Üzerine dün hafifçe yükselmiştir, Bayan Afet geldi Bir müddettenberi İsviçrede tedkik ve - tetebbülerde bulunan Türk tarih kurumu asbaşkanı bayan Afet bu sabahki ekspresle şehrimize gelmiş ve istasyonda tarih kurumu âzası ta- rafından karşılanmıştır. Bu gece Tokatlıyan salonlarında verilecek Esirgeme Derneği balosu basılalından yüzde beşinin Verem Mücadele cemiyetine aid olduğu ya- gılmıştı. Haber aldığımıza göre bu yüzde beş Verem Mücadele cemiyetine Esirgeme Derneği tarafından teberrü geklinde verilecektir, bir lisanla protesto etti | üzerine İngiliz kabinesi bu sabah edilmiştir. yapıldı, Alman gazeteleri! Borsen Çaytung ta şu mütaldayı Meri sürüyor: «İlhak | mevzuubahis (değildir. Avusturya milleti, mukadderatını şer- besçe tayin edecektir.» Germânin gazetesinin de mütalâa- sı şudur: <Avusturyada naziler iktidarı el- lerine alıyorlar. Müreffeh bir Avus- | turyanın İstikbalini temin edecek- | lerdir» | Viyanada Alman kıtalarının | vazifesi Londra 12 — Viyanadaki Deyli Telgraf muhabirine göre Viyana üze- rine yürümekte olan Bavyera asker- | İeri Viyana şehrinde polis vazifesini | göreceklerdir, - B. Hitlerin beyannamesi Berlin 12 —— Bugün öğleyin propa- | ganda nazırı B. Göbels, B. Hitlerin bir beyannamesini okuyacaktır. Nasyonal Çaytung gazetesi, Avus- turyanın mukadderalını tayin için Teyiâma başvurulacağını haber veri- Franko kuvvetleri birçok yerleri zaptetti Frankonun bir tebliğine göre, ileri hareketi süratle devam ediyor Termel 11 (A.A) — Franko kıtaları mukavemete maruz kalmadan Aro- gon cephesinde ilerlemeğe devam et- mektedirler, | Hükümet kıtaları tam bir hezimete | maruz kalmişlardir. Salamanka 11 (A.A.) — Büyük Ka- rargâh, düşmanın şiddetli mukavemie- | tine rağmen, Belhite'nin ve ayrıca Al | monaciol Dela Kuba'nın, Karinişero” | nun, Puebla de Alborbon'un, Valsa | Nueyva sırtlarının, Kodo köyünün, | Munieka'nın, Plesa'nın, Plu'nun, Kor- tes de Aragon'un, malkas'ın, Laplanll- İ la'nın, Kabezos'un, Altos'un, Lamjiela'- nın, Kollado Dela Vorgen'in, Malaten Del Rio'nun, Mirabüeno'nun, Lasfuen- tes'in ve Moneva'nın zaptedildiğini bildirmektedir. Hükümetin tebliği Barselon li (AA) Milli müde, | faa Nezareti tebliğ ediyor; i Şarkta nasyonalist taarruz devam İ €ylemektedir. Muniesa, Puebla de Al- borbon, Kortes de Aragon ve Ermita de:Sangregorio'yu tahliyeye mecbur olduk. Mukabil taarruza geçtik ve bir çoğu İtalyan olmak üzere mühim mik- tarda esir elde ettik, Madrid 11 (AA.) — Hükümet kı- taları dün Guaddarrama cephesinde | mukabil taarruza geçerek Malagosto sırtları müstesna olmak üzere çar- şamba günü kaybettikleri bütün mev- zileri islirdad etmeğe muvaffak ok Mmuşlardır. ç İmame beş buçuk saat sürmüştür. GÜNÜN HADİSELERİ Şuşhig'in istifası Küuyvet, hüzere galebe çalar: ya istiklâllinin en mühim istinadgâhı olan ve müteveffa Dolfus'tan sonra bu meyile- ket Watanperverliğinin timsali haline >. Arustur- len Şuşnig, Almanyanın istifa meburiyetinde kaldı. Dünkü Alman gezetleri, Şuşig'i «Kur- ie Sörlerile ve şiddetle 1. Hitler'le mülâkat Üze- rinden hen çAvusturyanın: siyaseti, bu mülâkat üzeri De, Almanya'nınkine git gide © yaklaşmış olmak Hizm gelirken, Şuşnigin reriim kalkışmasını çok fenr karşılı- yorlürdi. Diğer faraftsin, Avusturya dahi- İlindeki Nazi'ler Yer yer harekete geçmiş ler; çarpışmalar olmuş, yaralananlar kay- dedilmişti. Almanya, dün lehdid maka- mında iki saat kadar hududlarını kapa- miş, sonia açmıştı. Hududda tahşidat yapıldığına dair haberler gelmişti. Niha- yet dün gecenin radyo haberlerine naza- Tan, Almanya Şuğülg'i istifaya sevkedecek bir nota vermiş «Yoksa hüdudlarından içeri girerim!» demiştir; ve Avusturya İs- tiklâlinin lideri de, milletire bir beyanna- me neşrettikten sonra çekilmiştir. Şimdi Almanya, malâm emellerine doğ- Yu bir adim t acaba bir tek adım m? Yani, ya'da Naziliğe. mülemayil bir hükümet kurmakla iktifa edecek mi? Yoksa ikinci ve nihal adımı da atacak mı? Yani doğ- rudan doğruya #hak mı? Her halde olursa olsun «Bu yüzden harp çıkar!» Tahminleri varid değildir. Bugün böyük sürprizler bekleniyor. Maarif vekili Ankaradan İstanbula geldi Maarif Vekili B. Saffet Arıkan, An- karadan şehrimize gelerek Park Olele misafir olmuştur. B. Arıkan biraz İ rahatsız olduğundan bir yere çıkma» maktadır. Bir kaç gün şehrimizde kaldıktan sonra Ankaraya avdet ede- cektir. Yerli mallar pazarları Ankara 11 (Telefonla) İzmir Yerli mallar pazarı müdürü B. Ah- med Silmer Bank İstanbul mağazası müdürlüğüne ve Yerli mallar pazar- ları umum müdür vekilliğine, İstan- bul Yerli mallar pazarı müdürü B. Hayri Yerli mallar pazarları idare heyeti âzalığına tayin edilmişlerdir. Hatay seçimi Noktai nazarımıza muvafık netice alınacağı anlaşılıyor Cenevre 11 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor; Komite müzakereleri, Türk proje- sinin ortaya attığı en mühim prensip meseleleri üzerinde müsaki şekilde cereyan etmektedir. Müzakeratın haf- ta nihayetinde ikmali melhuzdur. Ne- ticenin noktai nazarımıza muvafık olacağı şimdiden tahmin olunabilir. Moskova muhakemesi Müddeiumutmi 19 suçlunun idamını istedi Moskova 11 (A.A.) — Müddelumu- mi Vişinski bu basah iddianamesini okumuştur. Müdâeiumumi, - suçluları «Hain, katil, casus, sabotajcı, ayrılık ajanla- rı, ideoloji ve prensipinden mahrum ilh» olarak tarif ettikten sonra sağ- cı ve Troçkistler blokunu yabancı ca- susluk hizmetinde bir ajan oldu- Zunu bildirerek demiştir ki: Önümüzde, Alman, Japon, Leh, İn- giliz ve bunlarla teşriki mesai eden diğer memleket erkânı harbiyeleri lehine çalışan bir casusluk teşkilâtı vardır, Daya bize İki âlemin çarpiş- tığını gösteriyor. Mücadele sonunda bunların partisi veya öteki galib ge- lecektir. Fakat o zamana kadar bunlar ara- sında bir sıra korkunç müsademele- re'intizar etmek lâzımdır. Müddelumiumi, Büherinin, 1918 de Brest Litovsk muahedesinin imzası- na mâni olmak için, Lenin, Stalin ve Sverlofa karşı suikasle işlirâk ettiği- ni bildirmiştir. Moskova 11 (A.A) — Yüksek mah- kemede bugün iddianamesini okuyan müddelumumi Rakovski ve Beseno- fün 25 sene hapsini ve diğer 19 maz- Bunun da idamını istemiştir. İddia- bir ay" bile geçmemişken ve | Başvekil, ilmi müsabakayı kazananları tebrik etti “Müsabakada birinciliği kazananlara ellişer lira mükâfat verildi Ankara 1i (A.A) — Başbakan Ce- Il Bayar bugün Vekiller Heyetinin Içtimaından sonra Adliye Vekili Şük- Tü Saraçoğlu ve Kalemi mahsus mü“ dürü olduğu halde hukuk ilmini yay- ma kurumunun Belediyeler bankası binasındaki merkezine uğrıyarak ku- rumun davetlileri arasında bir saat | kadar kalmışlardır. Başbakan hukuk ilmin! yayma ku- rumunun bu yıl için yüksek mektep talebeleri arasında tertib ettiği müsa- A — Birinci sual — Tam kaza da- valarile — iptal davaları arasındaki farklar ve iptal davalarının hukuki neticeleri olup buna yedi talebe cevab. vermiş, birinciliği siyasal bilğiler 0- 'kulundan Barık Uluğ ile Rebil kazan- mıştır. İ B— İkinel suni — «Esas hukuk İ bakımından . kanun, — nizamname, meclis. kararları, karaname ve tali- matnamelerin hukuki mahiyetleri olup buna da yedi talebe cevap vermiştir. bakanın mükâfallarım bizzat tevzi | Birinciliği Ankara hukuk fakültesin- ve kazanan gençleri tebrik etmişlerdir.) den Hakkı Savran kazanmıştır. Hükümet reisi gençlere hitapları â- rasında ilmin hayat için olduğuna ve Atatürk açtığı yeni hayatın bu şekil deki ilmi muvaffakiyetlerin genişle- mesini beklediğine bilhassa işaret bu- yurmuşlardır. Başbakana kurumun son yıllardaki çalışmalarını etraflıca arz, hükümet ve partice yapılan müzaheretlerden dolayı teşekkür edilmiştir. Kurumun tertib ettiği imli müsabakanın neti- ce'eri şunlardır: sal bilğiler okulundan Mustafa Arıkü nın cevabı da takdir edilmiştir. C — Üçüncüsual — «Faiz ve buna müteallik hükümlerin ticaret huku- ku bakımından tedkiki» olup bu su- ale de tüç talebe cevap vermiştir. Bi- gi Ankara hukuk fakültesinden Hasan Talât İlgüner kazanmıştır. Ayni fakülleden Mustafa Şık - Sima- vın cevabı takdir edilmiştir. Müsabakada birinciliği okazanan- Jara ellişer lira mükâfat verilmiştir. Iş dairesinin vazifeleri | Müze ve milli saraylar Bazı iş şubeleri ekonomik işler şubesinin vazifesi içine alındı Ankara 11 çrelefonla) — İş dairesi mik tesirleri, iş piyasası, is ve işçi bul- ma meselelerile iş akidleri şubesinin vazifeleri arasında bulunan ücret meseleleri, asgari ücretler tayini ve ücretleri hesab etme usullerinin tes- biti, ekonomalar vesair şekillerde işçi lere verilen istihlâk maddelerine aid işler, yeniden ihdas olunan ekono- mik işleri şubesinin vazifeleri içine alınmıştır. Bu hususta Vekiller Heyeti hazırla- nan talimatnamenin diğer bir mad- desine göre iş dairesi merkez teşkilâ- tının yasa ve usul koluna dahil altın- cı sosyal yardım ve istatistik şubesile beynelmilel mukaveleler ecnebi yasa- lar şubesi bu koldan ayrılarak doğru- dan doğruya daire reisliğine bağlah- muşlir. Bundan başka iş dairesinin 937 büt- çe yılına mahsus Kadroda yazılı me- muriyetlerden üç baş müfettiş ile iki müfettişin maaşları 350 ve 175er Jira olarak tesbit edilmiştir. ! İdare tarzına aid kararname meriyete girdi Ankara 11 (Telefonla) -- 1 Nisan- dan itibaren İstanbul borsası yerine kaim olacak Ankara borsasmın idare tarzına dair yeni bir kuarmâme ha“ zırlanmış ve Meriyete konmuştur. Bu karamameye göre, İstanbul borsasının komiseri ( ve refakat me- murları borsanın kapalı kalacağı 3 sene müddetle vazifelerini Ankara borsasında göreceklerdir. borsasının Ankaraya nakli münasebe- | betile mezkür borsanın bütçesine na- kil masraflamı karşılamak üzere dört bin lira tahsisat konulacaktır. Bundan başka İstanbul borsasında halen iş görmekte bulunan meclis! ile itirazları tedkik heyeti 1 Nisandan itibaren Ankara borsası meclisini ve AAnkars borsasının tedkik heyetini teşkil edeceklerdir. Heyet ayni za- manda İstanbul borsası muamelâtın- dan İleri gelen iş ve ihtiyaçları da rü- | yete salâhiyetli olacaklardır. İstanbul borsası kotuna dahil şir- ketlere aid tahvil ve hisse sened- lerinin kotasyonu mezkür İstanbul borsası kapalı olduğu müddetçe An- kara borsasında devam edecektir, ecnebi memleketler talebe ve izci grup” Tarından, hususi müsaağeyi haiz san- at ve ilim müesseselerinden ve res- İstanbul | Ziyaretçilerden alınacak duhuliye hakkındaki kanun lâyihası meclis ruznamesine “alındı Ankara 11 (Telefonla) — Mini saraylârdan alınacak dühuliye ücreli hakkında hâzırlarınn Kanun lâ“ yihasının encümende nmüzkeresi bit- miş velâyiha meclis ruznamesine alınmıştır. Bu lâyihaya göre, umuma açılmış olan müzelerle açık müze haline kan- muş tarihi binaları ziyaret edenler- den 10, açık bulunan milli saraylarla "Topkapı saray müzesini ve müştemi- lâtını ziyaret ederilerden 50 şer, Aya- sofya müzesini ziyaret edenlerden 20 şer kuruş dübuliye alınacaktır. Bu ücretler ulusal bayram günlerile haf- ta tatili günlerinde ayrıca indirilebi lecektir, Sıhhi müzeler dühuliy gezilecektir. Alelimum mektep kıta halindeki”erat ve Müze v8 l talebelerinden, subâylardan, rehberlerile toplu halde gelen Halke- vi gibi kültür kurumları âzalarından, mi devlet misafirlerile maiyetleri ve mihmandarlarından dühuliye ahırımı- yacaktır. 'Borsanın Ankaraya nakli Hatayda vaziyet Müstemlekeciler Hatay ma- liyesini hafifletmek maksa- dile Sancak namına istikraz yapacaklarmış Antakya 10 (Hususi) — Müstem- Yekeciler Hatay maliyesini hafiflet- mek maksadile Sancak namına bİr istikraz yapmağı düşünmektedirler. Bundan bir müddet evvel Hasan .Cabbarenin evinde Dömenkn reisli- ği altında yapılan içtimada Süveydi- İye ve Arsur yollârının yaptırılması için bir istikraz yapılması bizzat DömenK #arafından teklif edilmiştir. Haibuki yapılacak böyle bir istiklazın hukv- 'kan tanınmasına imkân olamıyacağı, gerek parayı verenler ve gerekse ala” ların ileride mesul tutulacağı tabtidif Dumlupinar yatı mektebinde angın Balmumcu çifliğinde, Dumlupına” yatı mektebinden dün gece yarısın& doğru yangın çıkmış ve üçüncü kısmen yandıktan sonra Beyoğlu İt” faiye grupu tarafından osöndürü” müştür. Ateş, sobadan çıkmış ve bina 18“ 5 mşmen yanmak tehlikesi atlatmış