4 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

nesi- tom- Aras edil- agün Hacı bas- atay- iibik- »r de- »rinin X bü- ve bu ona araya derek etti. ter iş- ni va- e beş uştar. ukat- arar zareti- #lman- da carl etmek- m usul undan an, Ak idi avu- etmele- ir AKŞAMDAN AKŞAMA uzun saç gibi birşey daha tarihe ka- Kişiyor: Gözlük! 4 Nisan 1938 Yeni gözlüklere dair Atlı araba gibi, galoş kundura gibi, Gazetemizde intişar etti, okumuş; Kesmini de görmüşsünüzdür ki, kırıl- maz maddeden minimini Medine fin- anları şeklinde şeffaf maddeler keşi- olunmuş. Bunlar göz kapağının içi- me konulunca, manzaralarla basar hassamız arasında mutavassıb rolü- bü oynuyor; artık, görme kabiliyeti- Rivayete nazaran, bunların mavi- leri, harelileri, mahmurları da olacak» Miş. Bluzunun yahut boyunbağının tengine; veya © günkü ahvali rühi- yesine asorti olmasını istiyen, be gendiğini kullanacak... Şıklık noktasından mükemmel... keklerin ekserisi de hususiyetini kay- beli. Kalabalıkta; — Hey, sakallı! - diye seslenildiği gibi: - Hişt, gözlüklü! - diye çağını dığı da vakidi, Ayni zamanda, gözlük bir münev- Verlik ifadesiydi. Köylüde gözlük yok Eibidir. Varsa da, onbinde, yüz bin- de bir tane... Zira gözler, ekseriya, okumakla ve gece hayatile alâkadar olarak bozulur... Hiç unutmam, bir gün, bir tiyatro provası esnasında, Yakub Kadri: — Şu aktörün behemehal münev- Ver hututu olması lâzım... Halbukl tabak gibi düz ve ifadesiz yüzü var... Ne yapmalı? Ne yapmalı? - diye dü- günmüş ve birdenbire bulmuştu: - Gözlük taktırmalı... Hakikaten de, takar takmaz ifa- de değişmişti. i Esasen bunu farkeden küdema Arasında gözlük lüzumlu lüzumsuz revaç bulmuştu. İhtimal, kelebek bi- gimi altın gözlüklerin de eski zaman kadınları nazarında başka bir cazi- besi vardı, o da haşka... Hattâ şarkısı bile vardır: «Mavi gözlük takarım, «Ben güzele bakarım, «Güzel bana bakarsa «Bir temenna çakarım. Demek, gözlüğün çekici bir husu- Siyeti varmış... Hattâ since, zarif, göz üklü bir bey!» diye medhedildiğini Şok duymuşuzdur. Yakat bilhassa tek gözlük umu Mun tasvibini kazanamamışsa da merakını uyandırmıştır. o Hüseyin Rahminin romanlarında bir pasaja © zamanki haleti ruhiyemizle kırıla karla güldüğümüzü hatırlarım? *— A... Hanımcığım! Zengin di- Yorsun amma, onun neresi zengin?... si yetişmemiş de çift gözlük bile alamamış, tek cam takıyor, hem de çerçevesiz!» Tek gözlüğü kendine hususiyet Panlardan Hüseyin Hilmi eN Abdülhak İlâmld, bu ziynetlerinin mez! Eeçtiğine şahid olmadan rah- © kavuştular. İsmail Müştak Ma. yakon ve Heykeltraş Nejad gibi eski dl Şıklar artık süslerini kaybe ii bağa gözlükler, çehrede Yli kalabalık yapıyordu; öyle kl, mi pek çok kimseler ta» eee gelecektir. Patlakça, dünSilüler bu yeni modayla büsbü- karikatürleşeceklerdir. Bilâkis, Ye doğru batık gözlü olanlar ileri- usulden kazançlı çıkacaklardır. Mer halde bu, doğrudan doğruya Hapishane boşaldı Gelecek hafta yıktırılmasına başlanacak İstanbul hapishanesinde taşra har pishanelerine nakledilecek ancak iki kafile mahküm kalmıştır. Bunlar d& salı ve cuma günleri Kocaeli ve Çar nakkale hepishanelerine gönderile ceklerdir. Bu suretle hafta içinde mahkümların nakıl işi tamamile bi- tecektir. Kısa mahkümiyeti bulunan mahpuslar kâmilen tevkifhaneye alı- niyorlar, Gelecek haftadan itibaren eski har pishanenin yıktırılmasına başlanan caktır. Uzun müddet hapishane vazi- fesini gören binanın, tarihi bir vesika mahiyetinde saklanmak üzere, esaslı bir plânı hazırlanmıştır. Bir hırsız yakalandı Bundan bir müddet evvel Bakırköy kaymakamlık dairesinde bir hırsızlık olmuş ve bir halı ile odacı Kâmile ald elbise vesaire aşırılmıştı. Emniyet direktörlüğü ikinci şube- since yapılan takibat ve tahkikat ne- ticesinde bu hırsızlığın Necib isminde biri tarafından yapıldığı tesbit edil- miş, kendisi yakalanmış ve çaldığı eş- ya da satmış olduğu yerden müsade- re edilmiştir. Bakkal dükkânları Belediye zabıtası talimatnamesine . kayıdlar konuyor Yeni belediye zabıtası talimatna- mesine bakkal dükkânları hakkında bazı kayıtlar konacaktır, Bakkal dük- künlarının kâgir ve muntazam ok ması, bol ziya alması, rutubetli yerde bulunmaması müvafık görülmüştür. Pişmeden ve yıkanmadan yenilecek şeyler camekânlarda teşhir edilecek- tir. Fare, böcek, sinek için tertibat almacaktır, Bakkalların üstü başı te- miz olacaktır. Türk - Rumen ticareti genişliyor Son 'Türk - Rumen ticaret anlaş- ması Romanya ile iş yapan tacirlerin daha iyi çalışmalarına yardım etmek- te ve bunun neticesi olarak ta Türk - Rumen ticareti gittikçe inkişaf et- mektedir. 'Türk tacirleri arasında son zaman- larda, Romanydda bir şube ihdasi su- reile Rumen piyasasma yakınlık gösterilmesi arzusu belirmektedir. Şimdilik bu yolda hiç bir teşebbüse rastlanmamışsa da pek yakında dü- şüncelerin tahakkuk edeceği muhak- kak görülmektedir. Bükreşte yeni kurulan Türk - Rumen müşterek ticaret odası iki memleket için faydalı mesaisine devam ederken 'Türk - Rumen tacirlerinin arzularır na da tercüman olacaktır. EEE EE EEE ENER ERER İŞ EEE EERRERR lâplarından biridir. (VA-N0) — Ayağa kalk bay Amca, ayağa Kalki.. Muhterem profesör bay Sami Geliyor... -.. Bay Sami mühim bir adamdır, Almanyada kimya... ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler Bizans hafriyatının medhali Profesör Baksler, Sulltanahmed camisi önünde senelerdir. hajri- yat yapmakta, Bizans âsarı ara- maktadır; malüm. Buraya yerli ve ecnebi en münevver insanlar gidip geliyorlar. Fakat bir deo sokaktan geçmenin nasıl olduğu. nu bilseniz! Burun tıkanmadan, midede öğürtü hissetmeden adım. atmanın ilimali yok! Buraya sıhhiyenin ve belediye- nin bir tek mümessili bile uğramaz m? * “ Cumartesi gününün öğle vapurları Cumartesi günleri devair er- ken kapanıyor; halbuki Şirketi Hayriye buna göre tedbir almıya- rak, âdi günlerde öğle vakitleri kullandığı küçük vapurları sefe- re çıkarıyor. Bu yüzden bu hafta halk çok skn çekmiştir. Halk, üst üste gitmiştir. Deniz binbaşısı Münir Berkay Mevsimsiz yaz Dün termometre 21 dereceye kadar çıktı Dün İstanbulda yaz havası hüküm Sürmüştür. Termomeire 2i derece- ye kadar çıkmış, bir çok kimseler paltoları, pardösüleri çıkarmışlardır, Havanın müsaadesi yüzünden halk kırlara akın etmiş; Beyoğlu cadde- si, Taksim kalabalıktan geçilemi- yordu. Akşam hava serinlemiş, termomet- re 12 dereceye kadar inmiştir. Son günlerde hava sık sık değiş - mektedir. Geçen hafta termometre 16 - 17 dereceye kadar çıkmışken iki gün evvel sıfıra inmişti. Dün 21 de. receye kadar çıkmıştır. Bu değişik. likler yüzünden nezle ve grib çoktur. Yenibahçe stadyomu kaça mal olacak Şehir plânı tasdik edildikten sonra Yenibahçede yapılacak staüyom bi- nasının kaça mal olacağı hakkında bir keşif projesi yapılacaktır. Bundan sonra noksan kalan istimlâk işi de ta- mamlanacaktır. Elektrik tesisatı yapanlara verilen mühlet bitti Elekirik tesisatı işlerinde çalışanları ehliyet imtihanına tâbi tutan talimat. namenin bu gibi işçilere verdiği müh- let bitmiştir, Bu münasebetle elektrik tesisatı işçilerinin ellerinde bulunan eski vesikaların da hükmü kalmamış- tar. 2000 kadar olan bu gibi işçiler im- tihan için müracaat edip yeni ehliyet. name almadıkları takdirde elektrik işlerinde çalışamıyacaklardır. Temizlik Hanlar, bekâr odaları teftiş edilecek Belediyenin sıkı bir temizlik müca- delesine başladığını, bilhassa bekâr odalarında oturanları mecburi olarak hamamlara sevkettiğini yazmıştık. İstanbulda han, bekâr odaları, şeh- rin kenar, köşe semtleri sıkı bir tefti- şe tâbi tutulacak, pisliğe, gayri sıhhi vaziyellere tesadüf edilirse temizliğe rayet etmiyenlere ağır cezalar verile- cektir. Bu teftişler, belediye hekimle- ri tarafından yapılacak, belediye mü- fettişleri ve zabıta memurları da he- kimlere refakat edecektir, Milli bayramlarda yapılacak tenvirat Cümhuriyetin yıldönümü gibi milif bayramlarda şehirde yapılacak olan tenviratın muvakkat bir mahiyette değil, esaslı bir şekilde olması için be- 1odiye ile elektrik şirketi arasında ya- pılan mukavelenin yakında tatbiki- ns başlanacaktır, Bu kusustaki proje Nafia Vekâleti tarafından tasdik edil- miştir. İnşaatın bir kısmı 30 ağustos Zafer bayramına yetiştirilecektir. - Projede mevcut bütün tesisat Cümhuriyet bayramına kadar behemehal bitecek- Kahvehaneler Sıhhi şartları haiz olması düşünülüyor Dün bir gazete İstanbulda kah- vehanelerin tahdid edileceğinden bahsediyordu. Bu hususta «lâkadar- lar arasında malümat yoktur. Kah- vehanelerin tahdidinden ziyâde sıh- hi şartları haiz olması düşünülmek- tedir. Bir çok kahvehaneler hava almaz, karanlık, rütubetlidir. Bilhassa kışın buraya girenler pis, dumanlı bir ha- va teneffüs etmektedir. Bunun önü- nün alınması düşünülüyor. Yolda giderken başına keres- te çarptı, ağır yaralandı Üsküldarda oturan tütün amelesin- den yirmi dört yaşlarında bayan Mukadder, evvelki sabah işe gitmekte iken, tütün amelesinden Süleymanın omuzunda taşıdığı büyük bir kereste başına çarpmış ve ağır yaralamıştır, Yaralı kadın Haydarpaşa hastanesi- ne yatırılmıştır, Dikkatsizlikle bu ka» zaya sebebiyet veren Süleyman yaka- lanarak Üsküdar adliyesine verilmiş- tir. Alacak meselesinden kavga Kumkapıda oturan on beş yaşirın- da Kirkor ile 20 yaşlarında Todori bir alacak meselesinden kavga etmişler- dir. Kirkorun akrabasından Hırant Todorinin ellerini tutmuş, Kirkor da 'Todoriyi başından demirle yaralamış- tır. Polis yaralıyı tedavi altına almış, Kirkor ile Hırantı da adliyeye vermiş» tir. Yalan ilâcı Kadıköy iskelesinde kanapenin kö- i şesine oturmuş Akşam gazetesini ka- rıştırıyordu, İç sahifeye göz gezdirir ken birdenbire telâşla durakladı: — Neece? yalan ilâcı mı? hay kör olası hay, Yazıyı dikkatle okuğuktan sonra ya» nındakilere döndü; — Ne söylüyorsun azizim? — Üzülecek birşey değil canım! Eve bu ilâcı sokmam vesselâm, Zaten kor- kacak birşeyim yok ya... Hiddetli zat müstehzi bir tebessüm- le ona döndü: — A iki gözüm, Sen ilâcı eve sok- zim gibi daha birçok biçarelerin hall haraptır. Vapura girerken üçünü de derin bir düşünce almıştı!.. Cemal Refik —ğ m ın Ulusal Ekonomi ve Arttırma kurumu Samsun kolunun kongresi Samsun (Akşam) — Ulusal Ekono- mi ve Arttırma kurumu Samsun kolu- nun kongresi evvelisi akşam Halk par- tisinde yapılmıştır. Kongreyi kurum başkanı açmış ve riyasete vali bay Fuad Tuksal, ikinci başkanlığa Mer- kez bankası müdürü Necdet, kâtip- liklere de encümeni dalmi başkâtibi Enver ve Halk partisi ilyönkurul âza- sından İsmaili Hamami seçilerek mü- kunmuş ve aynen kabul edilmiştir. Bundan sonra yeni idare heyeti inti- babı yapılmış, gizli reyle yapılan 88- çimde başkanlığa Zarifi Atamer, sek- reterliğe Cevad Celâl Özlü, muhasip- Akcan ve Cemal Gelişen seçilmişler. | e m Bay Amcaya göre, » İngilterede fen... ©