5 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

5 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

8 ş ami yo- —— j“ B BEER” ez VERA Bekir “Eğ3 t MPeEşçee$ reyi SEFER 5 Mayıs 1938 m AKŞAM Romada konuşmalar başladı (Baş tarafı 1 inci sahitede) Alay, iki sıralı saf halinde selâm du- ran kıtaların ve bunların arkasında heyecanla Führeri ve Düçeyi alkışlı- yan halkın arasından süratle geçerek | Panteon'â doğru hareket etmiştir. Saat 10,30 da Panteon meydanına geldikleri zaman Düçe ile Führer be- lediye reisi ve diğer hükümet mümes- silleri tarafından selâmlanmışlardır. “rettiklen sonra içine girmiş ve Kral İkinci Viktor Emanuelin ve Birinci Humbertin mezarlarına nazi renkleri- “ni taşıyan «Adolf Hitler» ibaresini havi defne dalından iki büyük çelenk 4 koydurmuştur. “> Hitler bundan sonra meçhul askerin © önünde eğilmek üzere otomobiline binmiş ve alay Venedik meydanına ».doğru hareket etmiştir. ©» Venedik meydanmda bir murabba « teşkil eden birkaç bin faşist milisi, bindikleri arabanın içinde ayakta du- i, Tan Führer ile Mussoliniyi hançef- lerini havaya kaldırarak ve «ânoi> di- ye bağırarak selâmlamışlardır. Bit- ler İle Mussolini arkalarında İtalyan ve Alman nazırları olduğu halde ağır ağır âbidenin merdivenlerini çıkma- ğa başlamışlardır. Führer ile Düçenin arkalarında ellerinde defne dalından büyük bir çelenk bulunan ve Hitler üniformasını taşıyan dört eski Alman »« Muharibi gitmekte idi, 4. Çelenkteki gamalı haçlı kırmızı »,, Kurdelâda şu ibare yazılı idi: «Führerden meçhul İtalyan aske- rine». Eski muharipler çelengi meç- bul askerin mezarı önüne bırakmiş- ““lar've Hitler çelengin yerine könma- “sina bizzat yardımı etmiştir. Hiller ile Duçe bir müddet öüküt eltikten sonra faşist ihtilâlinde ölen- #wlerin mezarını ziyaret etmek üzere 4 Faşist partisinin merközi olan Liktör Sarayına gitmişlerdir, Duçe ile Führer arkalarından gö | “inden. nazır. Ştarase, .yon. Ribbentrop, si .Ciaho, Göbbels, Himmler Alfieri ve #Buffarini ile birlikte Liktör sarayna wp Eirmişlerdir. Mussolini İle Hiller mezarlığa yal- niz olarak girmişler ve Führer burâ- «Ya bir çelenk koydurtmuştur. » , Bu merasimden sorira Starase Hit- “lere Milâd'dan dört asır evveline ald “bir Apulia testisi vermiştir Testinin | Üzerinde gamalı haçlı bir çaket giymiş *olan bir delikanlı resmi hakkedilmişti. Hitler bu hediyeden dolayı pek mem- # Bun olmuştur. Düçe ile Hitler maiyet- #,Jeri ile birlikte halkın alkışları arasın- 1, da Liktör sarayından ayrılmışlardır. B. Mussolini B. Hitler arasında konuşmalar Roma 4 (A.A.) — Öğleden bir kaç dakika evvel Führer refakatinde Al- Mmanya hariciye nazırı von Ribbentrop w Ve nazırlardan Hes ve Göbbels olduğu | halde Venedik sarayında Duçeyi zi- Yaret etmiştir. Roma 4 (A.A) — Hitlerin Venedik Sarayında Mussoliniye yaptığı ziyaret hakkında İstefani ajansının neşrettiği bir tebliğde, iki devlet adamının ara- Sındaki mülâkatın bir buçuk saat de- Yam ettiği bildirildikten sonra denili- Yor ki; Diğer taraftan İtalyan ve Alman Mazırları iki memleket arasındaki dost- İuk çerçevesi içinde nezaretlerine ait Meseleler üzerinde uzun boylu faydalı konuşmalar yapmışlardır. Roma - Berlin mihverinde inkişaf Roma 4 (A.A) — Hitleğin Venedik #arayına yaptığı ziyaretten sonra Gi- orale d'İtalia şöyle yazıyor: Bu mülâkatı diğer bir çok görüş meler daha takib edecektir. Berlin - mihveri Avrupa . hâdiselerine Böre inkişaf göstermektedir. Avusturya Almanya ile birleşmiş İtalya da İngiltere ile bir anlaşma Yapmıştır. Fakat gerek Almanyanın gerek İtalyanın birbirlerine tanıdık- ları menfaatleri katiyen sarihdir. Berlinde biliyor ki, İtalya bütün mühim Avrupa meselelerile alâkadar- dir. ve harici siyaseti Akdenize, Tuna vzasına ve Balkanlara istinad eder. Romada da biliniyor ki, Almanya- Mın Şarki Avrupada, Tuna havzasin- , da ve Balkanlarda alâkası vardır, ! ii Hitler heybetli mabedi haricen sey. | Almanya ile birleşmesi Roma 4 (A.A.) — Bugün Hitler İ- le Mussolini arasında yapılan konuş- malarda, Berlin - Roma mihverinin hangi bir suretle olursa olsun katiyen zaafa uğradığı görülmemiştir. Bu ci- het gerek İtalyan gerek Alman ma- hafilinde byean edilmektedir. Bununla berabre İtalyan beyana- tında, hafif bir endişe hissedilmekte- dir. Mezkür mahafilde Avusturyanın neticesinde, Hitler hududu tahkim etmiyeceğine dair verdiği sözü tuttuğu takdirde, İtalyanın Birenerdeki sevkulceyş vazi- yetinin katiyen zaafa Uğramıyacağı kaydolunmaktadır. İtalyan Kıralı ile Hitler ara- sında nutuklar Roma 4 (A.A.) — Kıral bu akşam Hitler şerefine Kirinal sarayında par- lak bir ziyafet vermiş ve ziyafete Mussolini ile İtalyan ricali ve Alman nazırları refikalarile birlikte hazır bu- lunmuşlardır. Kiral irad ettiği nut- kunda ezcümle demiştir ki: — Yeni İtalya ileyeni Almanya arasında ideal ve iş sahasındaki mü- şabehet pek çoktur. Ve bunun içindir ki iki memleketin dostluğu daha ziya- de kuvvetlenmiş ve sağlamlaşmıştır. Alman hükümeti bizim hükümetimi- zin itimada müstenid bir teşriki mesai ile tahakkuk ettirmiye çalıştığı Avru- pa sulh siyasetinde, bu dostluk bugün olduğu gibi ileride de faydalı bir un- sur olacaktır. B. Hitler Kıralın nutkuna cevap ve- rerek ezcümle demiştir ki: — Majesteniz yeni İtalya ile yeni Almâhyayı birbirne bağlıyan sıkı ra- bıtalardan bahsetti. Bu memlekette bana gösterilen tasvir edilmez kabul faşist İtalyanın, Almanyanın kendi- sine samimi ve sarsılmaz bir dost oldu- ğuna kani bulunduğunu isbat eder. Bü kışılıklı dostluk, yalnız Iki mille- tin emhiyeti için değil umumi sulhun de bir garantisidir. Faşist gençliğinin geçid resmi © Roma $ (A.A.) — Hitler ve Musso- Unl saat 16 da Centocsllaya gelrek faşist gençliğinin tezahürlerinde bu- Tunmuşlardır. Evvelâ genç faşistlerin mitralyöz ve topçu alayları geçmiş Ve alöş açmıştır, Gençlerden imürek- kep Suvari alayları yüksek binicilik göslerişleri yapmışlardır. Ayni töşek- küllere ald hava kuvvetlerinin manev- talarından ve tank kıtalarının geçiş- lerinden sonra yelkenli tayyareler çok güzel uçuşlar yapmışlardır. Bu gösteriler 250 bandonun 4000 musiki ile çaldığı inkılâp marşı ile ni- seyirci yer almış bulunuyordu. Nihayet 50 bin genç faşistin yapti- ğı muazzam askeri hareketler vuku bulmuştur. Bu elli bin kişinin muh- telif askeri sınıflara mensup alaylar halinde müteaddid defalar toplanıp dağılmalarını Führer büyük bir alâ- ka ile seyretmiştir. Roma 4 (A.A) — Hitler bu akşam Konstantin sarayında İtalyada bulu- nan altı bin Almanı kabul elmiş ve onlara kısa bir hitabede bulunmuştur. Hitlerin Mussoliniye hediyesi Roma 4 (A.A.) — Hitler, Romayı ziyaretinin bir hatırası olmak üzere Mussoliniye bütün rasat cihazını ihti- va eden Zeis teleskopu hediye etmiştir. Hitler, Mussolininin Berlin ziyare- tine ait bir fotograf kolleksiyonu ile ölimpiyad filmini de vermiştir, : Hitler Napolide Roma 4 (AA) — Saat 2230 biraz geçe Hitler Napoliye hareket etmiş ve İstasyonda Mussolini tara- fından selâmlanmıştar. Yunan Kıralı memleket da- hilinde seyahate çıkıyor Atina 4 (A.A) — Gazeteler, kralın cuma günü memleket dahilinde 86- yahate çıkacağını haber veriyorlar. Mareşal -Göring Yugoslav beden terbiyesi nazırını kabul etti Berlin 4 (A.A.) — Mareşal Göring, Yugoslavya beden terbiyesi nazırı Miletiçi kabul ederek kendisile uzun ve samimi bir mülâkatta bulunmuş- tur, Miletiç, mareşalle görüşdükten sonra tayyare ile Kiele hareket etmiş- tr. » > Çinliler Japon cephesini yarmışlar 8 kilometre kadar ilerlediklerini bildiriyorlar Hankov 4 (A A. Bütün gece de- vam eden bir muharebeden sonra Çin kıtalarının 'Talerşangın 'şimali şarkisi istikametinde 8 kilometre kadar İler- ledikleri ve Lingyi ile Tanşeng arasın- daki Japon cephesinin yarıldığı Çin- iler tarafından resmen bildirilmekte- dir. Japonya Şang-Kay-Şek'le Sulh yapmıyacak Tokyo $ (A.A.) — Başvekil prens Konoye, şimali Çinin mümessili Van- Komin il& uzun bir mülâkatta bulun- muştur. Vankomin Japon başvekilinden şi- mal Çin hükümetine yardımda devam etmesini rica eylemiştir. Prens Konoye Japonyanm Şank - Kay - Şek idaresile hiç bir sulh müza- keresinde bulunmıyacâğını temin ey- lemiştir. Japonlar bir İngiliz vapurunu tevkif ettiler Tokyo 4 (A.A) — Bir Japon deniz Matları idaresi tarafından kiralanmış olan Kayeson ismindeki İngiliz va- purunun askeri bir mıntaka addedi- len Lungo boğazında kapalı bir liman olan Tsukumiye girmesini müteakib Japonlar tarafından tevkif edildiği haber verilmektedir, Vapurda şimdi ciddi araştırmalar yapılmaktadır. Polonya ve Danbig Danzig 4 (A.A.) — Polonya deniz ve müstemleke birliği reisi general Kvasnlevski bir nutuk söyliyerek ez- cümle demiştir ki: «Danzig hiç bir zaman Polonya- dan ayrılmıyacaktır, Vistülün man- sıblarını . icab ederse kuvvet kul- lanarak müdafaa etmeğe azmettik, Danzig Polonyanın malı olmalıdır. Bu bizim için bir hayat ve memat me- selesidir.» Adet , © m— » 3 38 Demet 3 360 >» — 1— ir —08 > —0 — » —0 —15 Elma İnebolu o ÇO Kilo 7— 4— Can eriği ei 9— 11— Ecnebi limon 100 5 Adedi 160 —210 — Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları Mersin.de Demiryol iskele ücretleri indirilmiştir. 1/Mayıs/938 tarihinden itibaren Mersinde İdarâmize aid iskeleden geçi rilecek Tuz, Kereste, Çimento, her nevi işlenmiş ve işlenmemiş demirler, heg nevi maden kömürleri, maden cevherleri ve zahirelerden beher yüz kilo ve kesrinden bir kuruş, ve diğer emtea ve eşyanın keza yüz kilo ve kesrinden iki kuruş, hayvan başına büyüklerden beş kuruş, orta boylardan üç kuruş küçük» lerden bir kuruş, adi yük ve binek arabalarının beherinden yirmi kuruş, otö mobil ve diğer motörlü vasıtaların beherinden yüz kuruş iskele ücreti alına» caktır. Vinç ücretleri de muamele başına üç yüz kuruştan az olmamak şartiy» le ton başına beher parçasının ağırlığı bin beş yüz kiloya kadar olanlardan yirmi kuruş bin beş yüzden üç bine kadar altınış kuruş, üç binden fazla olan- lardan üç yüz kuruş olmak üzere değiştirilmiştir. Beher parçası 3 JA 9 ton ağırlığında bulunan ağir cisimlerden 1/Haziran/1938 tarihine kadar, daha ehven olan, eski tarife ücretleri ahnacaktır, Fazla tafsilât için istasyonlara müracaat edilmelidir, «12895 «25532 | * Muhammen bedeli 1140 lira olan 1200 torba gn ile keza piühamiben * bedeli 500 lira olan 100 torba Siman fondü, 14/ 'umartesi günü saat 10,30 da açık eksiltme usulile Sirkecide 9; İşletme binağnğa satın alınacaktır. — ” Bu işe girmek İsteyenlerin nizami vesikalarile beraber 123 liralık muvak- kat teminat mektuplarını hâmilen komisyona mürj lârı lâzımdır, Mem ler parasız olarak komisyondan yere (2 V Muhammen bedeli 2375 lira olan Di kilo sürşâf yağı 16/5/1938 pazartesi günü saat 10,30 on buçukta ilaydarpaşada gar binası içindeki satınalma ko- misyonu tarafından açık eksiltme ile satın alınacaktır. Bu işe girmek istiyenlerin kanunun tayin ettiği vesaik ve 178 lira 13 kuruş- luk muvakkat teminatlarile birlikte eksiltme günü saatine kadar komisyona müracaatları lâzımdır. Bu işe aid şartnameler am satınalma ko- misyonu tarafından parasız olarak dağıtılmaktadır. . (2488) Kırklareli Vilâyetinden: Göçmenler için «bin on bir» 1011 baş çift öküzü hübayaa edileceğinden talip olanların 12/Mayıs/938 salı günü Vilâyet İskân Müdürlüğünde m Jarı ilân olunur. Istanbul P.T.T. Müdürlüğünden : İdaremiz ihtiyacı için 1900 adet 63x95, 515 adetı50>Xx75 santimetre eba- dında ceman 2415 adet posta çantasının mübayaası kapalı zarf usulu ile ek- siltmeye konulmuştur. Eksiltme 7/5/1938 cumartesi -günü saat 10,30 da'bü- yük postane binası birinci katta İstanbul P. 'T. TE, Müdürlüğünde müteşekkil alım satım komisyonunda yapılacaktır. Küçük boy çantaların bedeli muham- meni 184 kuruş, büyük boy çantaların beheri 270:kuruş, hepsinin 6248 lira 60 kuruş, muvakkat teminat 468 lira 65 kuruştur. Taliplerin olbabdaki şart- nemesini görmek üzere çalışma günlerinde mezkâr «müdürlük idari kalem levazım kısmına, eksiltme saatinden bir saat evveline kadar da idaremizden alınmış müteahhitlik vesikası muvakkat teminat makbuzu veya banka temi- nat mektubu ve diğer kanuni vesaik ile olbabdaki. ,tekliflerini havi usulüne göre hazırlanmış mektuplarının yukarıda adresi “yazlı komisyon. reisliğine makbuz mukabilinde teydi eylemeleri, v Balı (2330) M. M. V. Hava “müsteştrliğından: Hava Müstöşarliğin günierceği ye yerde çalı üzere 210-165 lira üç- retle bir mimar alınacaktır. İsteklilerin âşağıda ya » Ankarada M. M, Vekâleti Hava müsteşarlığına, İstanbulda anbarı müdürlü- ğüne müracaat etmeleri, Talip fazla çıktığı takdi lüsbaka imtihanma tabi tütulacakları ilân olunur, i 1 — Türk olmak. wi 2 — Mimarlık diplomasını haiz bulunmak. ” 3 — Askerliğini bitirmiş ve diğer vekiletlerle gisi olmamak, 4 — Ecnebi kadın ile evli bulunmamak. a li 5 — Sağlık durumu yerinde olmak, 6 — Hüsnü hizmet ve hüsnühel vesikalarını kâmil bulunmak, 77 — Üç adet vesika fotoğrafı. (2506) İstanbul Telefon Müdürlüğün den: Şişlide yaptırılacak telefon binası dahilinde 2000 abonelik bir Telefon san- tralı tesisi işi kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştür. Bu tesisatın muhammen bedeli 200000 ilk teminatı 11250 liradır. Eksiltmesi 26/5/938 tarihine müsadif günü saat 15 de Müdürlüğümüzün Tahtakaledeki merkez binasında toplanacak Alım Satım Komisyonu huzurunda icra edilecektir, Bu işe alt şart- name ve teferruatı 5 lira mukabilinde her gün levazım dairemizden alınabilir, İsteklilerin teklif mektupları ve en az 100000 liralık bu işe benzer iş yaplık- larına dair referans ile 938 takvim senesine ait müteahhitlik ve Ticaret odası vesikaları, teminat makbuz veya banka mektuplarını muhtevi kapalı zarflarını mezkür tarihde saat 14 de kadar Alım S atım komisyonuna tevdi etmeleri lâzım“ dır. (1085) © TURK HAVA KURUMU 2B.' CI: YERE ER BUYUK PIYANGOSU irinci keşide 11/Mayis/938 dedir. Büyük ikramiye: 40,000 liradır.. Bundan başkâ: 15,000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (20.000 10.000) liralık iki adet mükâfat vardır. yeme İlm amam ilan iştirak et- mek suretile siz de taliinizi deneyiniz... Ir. Mehmed Osman Saka Göğüs ve Dahili hasta- lıklar mütehassısı İstanbul, Belediyesi karşısında Si- nanağa daireleri Piyer Loti caddesi! No, 19, Öğleden sonra Saat 2—7. Telefon: 23565 Dr. FETHİ LABORATUVARI ALEME LE hzzamanasnananperzzEiM va | ği iğsi