5 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Hatayda intihabat Halk partisinden bir memuru kurşunla ayağından vurdular İskenderunda seçim şubeleri açıldı, her camiaya ayrı ayrı renkte kartlar veriliyor İskenderun 4 (Telefonla) — Hatay- da intihabat faaliyeti 3 mayısta baş- lamıştır, İskenderunun muhtelif yer- lerinde teşkil edilen intihap şubelerin- den Hataylıların cemaatlara göre ka- yıtlarına başlanmıştır. İskenderünda açılan intihap şubeleri şunlardır: Ye- mişehir, Kilise, Astal, Cami, Kamup, Hamidiye, Her şubenin Milletler Cemiyeti in- tihap komisyonundan tefrik edilmiş birer murahhası bulunmaktadır. Bun- lardan başka bugün Kırıkhan, Boz- tepe, Muradpaşada da cemaatlara gü- Te kayıt işine başlanmıştır. Halk bü- yük bir intizam içinde kayıt mahal- lerine gelmektedir. Antakya 4 (A.A.) — Anadolu ajan- Sının hususi muhabiri bildiriyor; Bugün İskenderunda kayıt büro- sunda reisin müsaadesile iki saat ka- dar hazir bulundum. Müracaat ede- nin evvelâ nüfus kâğıdı görülüyor, sonra reis tercüman vasıtasile kendi- sine hangi camiaya mensup olduğu- nu beyan etmek istediğini soruyor ve alınan cevaba göre kaydı yapılarak her camia için ayrı renkte mevcud bir seçici kartı veriliyor. Tercüman suali arapçaya çevirdi- ğinden, bunun evvelâ türkçe yapılma- sı için Türkler tarafından müracaat hazırlanmıştır. Komisyon âzasında seçim müfet- tişliğine ayrılan Belçikalı Lagrange, bana bunu temin edeceğini söyledi. Seçim müfettişinin beyanatı Antakya 4 (A.A.) — Anadolu ajan- | si hususi muhabiri bildiriyor; Lagrange bana beyanatında, yalnız kayıt ve rey vermek hususunda taz- yika maruz kalanların değil, alelit- lâk bu işlerden evvel de bir tazyika maruz kalanların şikâyeli nazarı ili- bara alınarak teşebbüste bulunduğu- nu bildirdi. Bu beyanat dün genel sekreter B. Anker tarafından yapılan beyanatın tersine ölarak komisyonun her ne su- retle olursa olsun, seçimin serbes su- retle yapılmasına mani olabilecek | hareketlere müdahaleye mütemayil olduğunu göstermiştir. B. Lagrange nâfiz âzadandır. Vakalar Antakya 4 (A.A.) — Anadolu Şan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Dün akşam üzeri mühim bir vaka daha olmuş ve Halk partisinin husu- si memurlarından Yusuf, mahalle arasında ayağından kurşunla vurul- muştur. Türk heyeti bu sabah komisyon tar tarafından dinlenirken bu vakayı da kaydetmiştir. Komisyon, Türk heye- dine şikâyetleri dokümante ederek mahkemeye müracaat etmesini söy- lemiştir. Komisyon genel sekreteri B. Ankeri ziyaret ettim. Çok nazik bir şekilde kabul etti. Komisyonun bu vakalar karşısındaki fikir ve hattı hareketi hakkında ajansımı tenvire yarıyacak malümat istemekliğim üzerine, ko- misyonun, seçimin selâmetini temin için intihap nizamnamesi dairesinde vazifesini tamamen ve büyük hüsnü- niyetle görmeğe çalıştığını ve nizam- namenin doğrudan doğruya şümulü- ne giremiyen hal ve vaziyetlerde ise dostane bir şekilde mahalli makama tın nazarı dikkatini çekmekten geri durmuıyacağını söyledi. Dünkü vakalar doğrudan doğruya komisyonun nizamnamesinin üçüncü maddesinde musarrah salâhiyetleri içine girmemektedir. Fiihakika bu madde yalnız kendini kaydettirmek ve rey vermek haklarından mahrum edilenlerin müracaatını derpiş etmek- te, fakat meşru propaganda hakkın- dan mahrum edilmek hususdunu da i derpiş eylemektedir. B. Garo Hataya dönüyor Ankara 4 (Telefonla) -- Hükümeti- miz ricalile temas etmek üzere bura- ya gelen Hataydaki Fransız delegesi B, Garo bu akşamki Toros ekspresile Hataya hareket etmiştir. Otobüs tahkikatı İstanbul belediyesi rüesasin- dan bazılarının ihmalleri tesbit edildi Ankara 4 (Telefonla) — İstanbul daki otobüs tahkikatını yapan teftiş heyeti tahkikat fezlekesini bitirmek üzeredir, Fezleke bugünlerde vekâle- te verilecektir. endiğime göre tahkikat netice- sinde, İstanbul belediyesi rüesasın- dan bazılarının ihmalleri tesbit edil | miş bulunmaktadır. Fezleke vekâle- tin tedkikinden geçtikten sonra dev- let şürasına verilecektir. Büyük ziraat kongresinin ayın 18 inde toplanması muhtemel Ankara 4 (Telefonla) — Büyük zi- Taat kongresinin tarihi Başvekilin muvafakatı alındıktan sonra kati su- rette tesbit edilecektir. Kongrenin bu ayın 18 inde toplanması muhtemel- dir. Evvelce köngre ruznamesinden çi karılan orman işleri gene kongre ruz- namesine alınmıştır. Kartalda bir makasçi yaralandı Bugün 11 raddelerinde Kartal is- tasyonunda manevra yapan marşan- diz vagonlarından birine hasbelvazile atlamak istiyen istasyon makasçıla- rından Ali Galib muvazenesini kay- Pa yere düşmüş, başının muhte- erlerinden mıştır. Yaralı Macaristan Italyaya dönmüş Orta Avrupada tekrar İtalyan nüfuzu artacakmış Budapeşle 4 (A.A.) — Havas ajan- sı muhabiri bildiriyor: Roma ile Berlin muhabiri bildiriyor: Roma ile Berlin arasında dalma bir müvazene siyase- ti takib etmeğe gayret etmiş olan Ma-. car hükümeti anşlusdan beri Alman- yaya meyil etmişse de şimdi yeniden İtalyaya dönmüştür. Siyasi mahfiller, İtalya hükümetinin İngiliz - İtalyan ve Fransız - İtalyan itilâfları neti- cesinde Tuna havzasında yakında ye- niden mühim bir rol oynıyabileceğini ümid etmekte, İlalyanın vasali Avru- pada tekrar faaliyete başlaması Ma- caristana menfaatler temin edeceğini tahmin eylemektedirler, İtalyan nü- fuzunun tekrar tecessüs etmesi Ma- caristanın dahili siyasetinde de akis- ler bırakacaktır. Mutedil, muhafazakâr, katolik ve liberal mahfiller nazi propagandası- nı endişe ile takib etmekte ve bu pro- pagandaya sed çekilmesini temenni eylemektedirler. İyi haber alan mahfillerde zanne- dildiğine göre hükümet bu propagan- daya karşı şiddetli tedbirler alacak ve İtalyan nüfuzu mutedil elemanla- rn mukavemetini arttıracaktır, Erzincanda on yedi köy erazisi su altında Erzincan 4 (Hususi) — Firatın taş- ması üzerine on yedi köy erazisini su basmıştır. Vilâyet maddi zararı tesbit etmektedir. Nüfusça zayiat yok- Suvarilerimizin yeni bir galibiyeti Romada kral kupası müsabakasında yüzbaşı Cevâd Kula, bir Alman zabiti ile birinci geldi Kral subayımızı ve derece alan Cevad Gürkanı tebrik etti Roma 4 — Burada biniciler ara- sında Kral kupası müsabakası ya- pıldı, Kral Viktor Emanuel de mü- sabakaları takib için sahada bu- Tunuyordu. Müsabakada parkuru yalnız Türk ekibinden Cevad Ku- la ve Alman ekibinden bir zabit hâtasız yaptılar, Yüzbaşı Cevad Gürkan ile 2 Alman ve bir İrlan- dalı derece aldılar. Kral, yüzbaşı Cevad Kula ile Cevad Gürkanı, ellerini sıkarak tebrik etti ve mükâfatlarını ver. di. Subaylarımız şiddetle alkışlan- dılar. Son dakika Çinlilerin büyük 800 bin Çinli Japon cep- İ hesini müteaddid nokta- !larda yardı, Japonlar bütün cephede çekiliyorlar Londra 5 — Hong Kongdan Deyli Telgraf gazetesine bildiriliyor: Çinliler Japon mevsilerine karşı taarruzlarında büyük bir muvaffakı- yet elde ettiler. Çin kuvvetleri 800 bin kişi ile taarruza giriştiler ve Ja- pon hatlarını bir.çok yerlerde 24 kilometre derinliğinde yardılar. Bü- tün Japon ordusu ricat ediyor. Geri kıtalar büyük bir şevaatle harb ede- rek Çinlileri durdurmağa çalışıyor- Tar. Taaruz Suçena mıntakasında ol- muştur. Adedee çok üstün olan Çin- İ üler sel gibi akmışlardır. Dai Her Çuvan, Tang Seng, Sutyuvanda Ja- ponlar ilerliyorlar. Bu son vilâyetin merkezine yaklaştılar. Honan, Ha- noi ve Şanzi vilâyetinde de muvaf- fakıyet elde ettiler. Üç kol Şangha- Yin cenubu şarkisinde Hançeo üze- rine yürüyor. Tokyoda Japon ordusunun mevzi lerini muhafaza - hususunda güçlük çektiği ve bunun, hatların arkasında Çin çetelerinin (faaliyetinden üeri geldiği bildiriliyor. Bir Ingiliz tirası 175 frank olacak Hükümet bu surette sta- bilize etmeğe karar verdi Paris 5 — Hükümet frangı bir İngi- Yiz lirası 175 frank olarak stabilize ede- cektir, Bu kur, 926 danberi en aşağı kurdur, Fakat bundan aşağı inmesine meydan yerilmiyecektir. Hükümet İn- gütere ve Amerika ile anlaşarak buna karar vermiştir. B, Daladye hükümetin yhali siya- setini tasvib edip etmediği için bir İ nevi plebisit yapılacağını söylemiştir. Böyle plebisit milli müdafaa istikrazı şeklinde olacaktır, Elektrik şirketile yeniden müzakereye başlanıyor Nafia Vekâletile elektrik şirketi arasında yeniden müzakerelere baş- lanacaktır, Bunun için Belçikadaki umumi müdürü B. Spesisl İstanbula gelmiş ve dün akşam Ankaraya hare- ket etmiştir... Amerikanın hazırlığı Vaşington 4 (A-A.) — Harbiye Ne- zareti harb vukuunda Amerikada 10,000 fabrikanın derhal silâh ve cep- hane imaline başlıyac nı temin bir muvaffakıyeti Türk gazetecileri yarın Belgrada Makedonya umumi valisi ve kolordu kumandanı İ gidecekler dün Selânikte gazetecileri kabul ettiler Selânik belediye reisi yakında bir heyetle Ankaraya gelerek Atatürkün doğduğu evin anahtarını Büyük Şefe takdim edecek Selânik 4 (Giden muharririmiz- den ) — Olimpiadan döndükten sonra dün akşam saat 20,30 de Atinadan Selâniğe hareket etmiştik. Bugün Se- lâniğe geldik. Bizi konsolosumuzla Makedonya matbuat müdürü, Selâ- nik gazeteciler birliği reisi va âzaları karşıladılar. Makedonya umumi vali- sini, kolordu kumandanını, belediye relsini, konsolosumuzu ziyaret ettik ye şehri gezdik. Makedonya umumi valisini ziyaret ettiğimiz zaman, umumi vali bir nu- tuk irad ederek, ezcümle, bizi kabul den çok bahtiyar olduğunu ve ara- daki hududların kalkacağı günlerin uzak olmadığını söyledi. Kolordu kumandanı da, bizi ma- kamında hararetle kabul ederek, nut- kunda, iki kardeş ordunun icabında bir gün müşterek vatanı beraber mü- dafaa edeceklerini söyledi. Selânik gazeteciler birliği Türk ga- zeteciler şerefine bir öğle ziyafeti, Türk Konsolosumuz bir çay, belediye de bir akşam ziyafeti verdi. Ziyafetlerde samimi nutuklar söylendi. B. Ercü- mend Ekrem Talu nutuklara cevap verdi, Şehri gezdiğimiz sırada Atatürkün doğduğu evi ziyaret ettik. Müze yapıi- 'ması kararlaştırılan bu tarihi | etraf istimlâk edilmiştir. e İsi lâk edilen saha büyük bir park haline getirilecek ve ey parkın orla- sında kalacaktır. Bu evin yanında da Türk konsolosluğu binası yapıla- caktır. Selânik belediye reisi yakında bir heyetle Ankaraya gidecek ve evin anahtarını Atatürke takdim edecek- tir. Yarın Selânik civarını ve fabrika- ları gezeceğiz. Cuma günü de Belgra- da hareket edeceğiz. Hilâl Atinadan ayrılırken Atina 4 (AA) — Atina ajansı bildiriyor: Olimpia'dan dönen Türk gazetecileri, dün akşam saat 20,30 yonda Türkiye elçisi, Türkiye konso- losu, matbuat direktörü B. Seferya- dis Romanya ve Yugoslavya matbu- at ataşeleri, gazeteciler birliği reisi B. Zarifi ve Atina ajansı direklörü B. Vekirarelli tarafından uğurlanmıştır. Türk zatecileri Selânik'len Belgrad'a geçeceklerdir. B. Mussolini Südetler için tavassut edecekmiş Bu meselenin Fransa ve İngilterenin arzusu veçhile hallini B. Hitlerden İstiyecekmiş Londra 4 (A.A) — Havas ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Emin bir İtalyan membamdan öğrenildiğine göre B. Mussolini şahsi nüfuzunu kullanarak südet ekalliyeti meselesi- ni Fransa ve İngilterenin arzusuna tevfikan halletmesini Hitlerden İsti- yecektir, Londra 4 (A.A.) — Havas ajansı muhabiri, İngiltere Hariciye Nezare- | tinin Fransa muhtıra aldığın Fransa hükümeti, bu muhturasında İngiliz ve Fransız nazırları arasm- hükümetinden bir da yapılmış olan görüşmelerin neti- | cesi olarak yakında Prag hükümeti nezdinde icra edilecek teşebbüsleri izah ve tasrih etmektedir. İngilizlerle Fransızlar arasındaki görüşmelere diplomasi yolu İle de- vam olunacaktır. bildirmektedir. | Roma mülâkatı hakkında İn- giliz gazetelerinin mütalâası Londra 4 — Bütün gazeteler Ru da B. Hitlere yapılan kabul resminin | ihtişmmmdan bahsediyorlar. Deyli Telegraf bu ihtişamın eski Roma im- paratorluğunun debdebe ve ihtişam- | larını hatırlattığını söylüyor ve di- İ yorki: «Bu muazzam istikbalin çerçevesi İ içinde son derece mühim siyasi gö- rüşmeler yapılacaktır. Roma - Berlin İ mihveri her zaman olduğundan zi- yade sağlamdır. Ve Avrupa'nın müs- | takbel uzlaşması lehinge tesirini gös | terecektir.> Times gazetesi de Roma mülâkatı- nin İtalyan - Alman dostluğunun teyidinden pek fazla birşey olduğu- nu v ebinnetice Avrupa'daki vekayiin tesir yapacağını yazmaktadır. Amerikan donanması Âyan 105 bin tonluk yeni inşaatı 135 bin tona çıkardı Vaşington A (A, A y— ) — Ayan meclisi 1156 mliyon dolara baliğ olan deniz silâhlanma kanunu lâyihasını 28 re- ye karşı 56 reyle kabul etmiştir. iv Lâyihada zırhlıların tonaj yekünu parlâmentonun kabul ettiği 105.000 tona mukabil 135.000 olarak tesbit edilmektedir. 500 nakliye gemisi Sk übcik Vaşington 4 (A.A.) — Amerikan ticaret odasının senelik toplantısın- da bir nutuk söyliyen deniz komis- yonu relsi Land ticaret filosu inşaat programının tacil edilmesini İste- miş ve milli müdafaanın ihtiyaçları- nı temin etmek üzere gelecek on se- ne zarfında 1,250 milyon dolar kıy- Macar Yahudileri Dünya Yahudi di Lokürodi harekete geçti Cenevre 4 (A.A.) — Dünya Yahudi kongresinin icra komitesi Macar hü- kümeti tarafından meclise verilen ve Yahudilerin iktisadi hayata ve ezcüm- le matbuat, tiyatro ve bilümum ser- bes mesleklere ancak yüzde yirmi nis- betinde iştirak edebileceklerine dair olan kanunu tedkik etmektedir . Komite bu kanunun Macar hükü- metinin Trianon muahedesile ekalli- yetlerin haklarına riayet edeceğine dalr giriştiği taahhüdlerle kabili telif olmadığı kanaatindedir. Komite, bu tedbirler tadbik edildiği takdirde dünya Yahudi Kongre beynelmilel zaman altına alın a- car Yahudilerinin hukuk müsavatıni , müdafaa etmek üzere Milletler Cemi- yetine ve devletlere müracaat edece-. 5 Mayıs 1938 kn BERBPE.ER. #ERE,FİZEŞ 3SEANEE EEE Bİ .GERBEEEEE da Selâniğe hareket etmişler ve istas- müstakbel seyri üzerinde mühim bir / mi pö 8, ME imei am İş EENERR EREŞE E ÇEEEEREREEFEEY