5 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

038 ıya Türk İl © Tinde bir kapıcının ev içi teşkilâtı, * 5 Mayıs 1938 — ——— AKŞAMDAN AKŞAMAw Ailelerimizin, evlerimizin hali » Baş muharririmiz, geçenlerde to pun, makinenin ve kemanın biribiri- İş ne derece alâkadar olduğunu an- Yatan bir makalp yazmıştı. Bir mem- lekette inkişaf Obaşlaymca bütün bunların, - bahar mevsiminde hep birden yeşeren ağaçlar, tarhlar ve tarlalar gibi, - belirip çoğaldıklarını anlatmıştı: Mil? kuvvetimizle, sana- Yilmizle, güzel sanatlerimizin biribir- lerile bağlılığını böylece tebarüz et- türmişti, Bazı baharlar, kimi meyvalar geç Verir; kimi de kıt, yahud bol olur; © cihet başka... Meselâ, behemehal radyomuz Inki- Şal edecek; Otomurcuklardan, bunu anlıyoruz; amma geç kaldı. Edebiyat, şiir mahsulümüz kıt.. Bunu muterifiz! Buna mukabil, musiki konserleri- MİZ, pıtırık gibi maşallah... Hem de, Müşterisiz mal halinde kalakalmı yorlar... Bu yılın diğer meşhür kon- | serleri gibi, Münir Nureddinin evvek | ki geceki ikinci konseri de, hıncahınç- İM. Bir ahbap için sabahleyin telefonla Yer aradık bulamadık. Hulâsa, şehircilik, bankacılık, nak- gazetecilik, O fabrikacılık, -Süvarilik, vesair işlerimiz - bir keli. | Meyle - bütün içtimai işlerimiz elele Vi hep birlikte ilerler vaziyette. | Bazılarında hastalıklar, tırtıllar bulunabilir: Maarifimizde, sporumuz | da filân... Fakat hangi baharda bü- tün mahsullerin birden arızasız çık- tığı görülmüştür? Mim hayatımızda bu böyleyken #ile hayatımızda ayni tekâmül var mu? Ben kendi hesabıma belki bu hür | Susta ümayım! Zira maalesef, bir ilerleyiş göremiyorum. Ailemizde ço- €ük terbiyesinde, kadının vazife. | Sihden, erkeğin — teşkilâtcı ve müdir Plünden başlayınız bütün maddi | Gihetlere kadar aksağız: Ne iskemlemiz iskemle, ne odamız | “da, ne mutbağımız mutbak, ne hiz- Metçimiz hizmetçi! Bütün bu biribirine bağlı işlerimiz, mu bozuk! Garp memleketle- bizim yüz liralık aparlıman- larda oturanlarımızın çoğununkinden mükemmeldir. Ev zevki ilerlemiş en Aşağı tabakadaki oGarplınm zevkle alıp duvara astığı bir tablosü, filân- € üslüp bir kaç koltuğu, kat kat Şamaşır takımları, bir miktar gümüş &vanisi, tamam çatal bıçak takımı, ine göre bir kütüphanesi, ne bi- leyim, medeni ihtiyaçlara göre bir âile için maddi, manevi ne lâzımsa, vardır. z Kendimizinkini samimiyetle kıyas €delim... Nedir © kapıların boyasızlığı?.. edir o hizmetçinin pis şıpıtık terlik- ?... Nedir o yamrı yumru çöp te mekesi?... Nedir o çatlak tabaklar?.. Nedir o zevksiz konsol üstü?... Hattâ hedir o tapon kübik salon?... Yok, hayır! İçtimai sahada bir çok “aslı adımlar atmamıza rağmen, ile ve ey cihetinde yayayız... Bir tek Santim ilerlememiz yok... Hattâ o Muntazam kilerli, kendine göre ter- #bli ecdad evlerine nazaran teden- Bideyizi... Memleketin güneşe maruz yerlerin- ii İİ kıy © > Geçenlerde bir belediye toplan- « Üsnda hamam suları hakkında ko Belediye 7 değirmen kiralıyacak Ekmek işini hal için yakında faaliyete başlanacak Hükümetin ekmek meselesi hak- kında düşündüğü tedbirleri yazmış- tık. Ziraat bankasının iştirakile mer- kezi Ankarada olmak üzere bir buğ- day ofisi Leşkil edilecektir. Belediye ler, şehrin ihtiyacı olan buğdayı bu ofisten alarak değirmenlere verecek» ler ve değirmenlerde de buğdayı öğü- teceklerdir, Belediye de bunu fırım- lara dağıtacaktır. Bu kararın tatbiki için emrin gelmesi bekleniyor. Bele- diye, şimdilik İstanbulda 7 büyük de- ğirmen kiralıyacaktır. Bu değirmen- lerin öğretecekleri un ayni evsafta olacağından, şehrimizde çıkacak ek- meklerin de evsafı birleştirilecektir. Ancak bütün ekmek tipinin ayni ol- ması için, modern fırınlar lâzımdır. Bu nokta, yeni vesait ile mücehhez fabrikaların tesisinden sonra kabil olacaktır. Dört seyyah vapuru geliyor 15 mayısta İngiliz bandıralı Strat- nor vapurile 350, 16 mayısta Oryan vaprile 300 İngiliz seyahı gelecektir. 20 mayısta General fon Stoybeyn ile, 21 mayısta gelecek Milvoke vapur- larile de biner seyyah gelecektir. y 'Yünlü kumaşlar Fazla ithalâtın yerli sanayie ne gibi tesir yaptığı tedkik ediliyor İktisad vekâleti baş müşaviri B. Fon der Porten'in relsliğinde bir he- yet tenzilâtlı gümrük resminden is- tifade olunarak fazla ithal edilen yünlü kumaşların yerli sanayle tesir edip etmiyeceği mevzuu üzerinde ted- kikat için şehrimize gelmiş ve İşe başlamıştır. Avrupa yünlülerinin fazla ithalin- den yerli sanayiin müteessir olacağı anlaşılırsa yeni bir ham madde mu- afiyeti verilmesi ihtimali vardır. Haydarpaşa nümune hasta- nesi aylık toplantısı Haydarpaşa Nümune hastanesi ay- lik toplantısı Baştabip Dr. Kâzım Lâ- kayın başkanlığında yapılarak: Prof. Dr. Tevfik Sağlam: Akciğer çi- banı, Hipervantilasyondan mütevellit koleps D. Kemal Saraçoğlu: Astmada pireto-terapi-, Dr. Nuri Osman Eren dokuzuncu günü Eritemi vak'alarını - Prof. Salâhaddin Erk de Bronkogra- fiye ait muhtelif radyografiler takdim etmiştir. Münakaşalar: Prof, Salâhaddin Erk, Dr. Zeki Tektaş, Dr. Müfide Kü- ley, Dr. Kemal Saraçoğlu katılmış- lardır. w arman Ka de evvelâ bahar olduğu gibi içtimai sahada oldu... Halbuki ailemiz, evi- miz hâlâ kış ortasında gibidir.. EL bette bu sahada da mesud filizlen- melere erişeceğiz... Güneş buraya da vuracak! (Vâ-Nü) ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler Kasap çıraklarının tatili Kasap dükkân ve mağazaların- da çalışan mistahdemin ve çe raklar, pek çok imsak bir muh- fra ile gazetemize bir mektup göndermişlerdir. Bunlar, vaziyet- lerinden şikâyet ediyorlar ve di ğer esnaf gibi hafta tatilinden is- #ifade etmek istiyorlar. Haftada bir gün olsun, istirahate muhtaç olduklarını söylüyorlar ve çoluk» larile, çocuklarile Yiraz beraber oturmağa hasret yaşadıklarını bildiriyorlar, Dikkati celbederiz. Mantıksız bir karar Galatada Ziraat bankası köşesinde taksiler duruyor, hususi otomobiller duramıyor Galatada Merkez Rıhtım hanı önün- de açılan yeni meydandan Ziraat Ban- kasının köşesine kadar uzanan Rıh- tım caddesi, Liman işletme idaresi tar rafından asfalt olanak mükemmel su- rette tamir edildi ve seyrisefere açıl- dı. Belediye, taksi otomobilleri için cad- de fizerinde bir bekleme yeri ayırmış- tar. Taksi otomobilleri burada sıralan- makta ve yolcu beklemektedir, Fakat bu bekleme yeri yalnız taksi otomo- billerine tahsis edildiği için husus! otomobillerin burada beklemesine mü- saade edilmiyor. Hususi otomobiller için Köprüye epeyce uzak olan Şirketi Hayriye binasının bulunduğu Ferme- neciler sokağı bekleme yeri olarak Hususi otomobillerin, Ziraat Ban- kasının köşesinde taksi otomobilleri- ne tahsis edilen yerde durmalarına neden müsaade edilmemektedir? Bu- nun makul, mantıki şekilde izah edi- len bir sebebi yoktur. Taksi otomobili- ne binecek yolcular, Köprü başında emirlerine &made araba buldukları halde - hususi otomobil satubi olmak bir cürümmüş gibi - Kadıköy ve Ada- lar vapurlarından çıkan bir yolcu, kendi şahsi otomobiline binmek için Fermeneciler sokağının ağzına kadar ilerilemeğe mecbur oluyor. Hele yağ- murlu havalarda allesile otomobiline derhal binmek mevkiinde bulunanlar için bu çok eziyetli bir vaziyettir. Bunun çıkar yolu vardır: Ziraat Bankasının köşesinde otomobil bekle- me yeri olarak tahsis edilen kısmm yarısı taksi, yarısı da hususi otomobil- lere tahsis edilmelidir. Bu suretle - hususi ve taksi otomobilleri yolcuları arasında bir fark gözetilmeksizin - buradan otomobile bineceklere kolay- lık temin edilebilir, Bu güç, külfetli bir iş değildir. Alâkadar makamların ehemmiyetle nazarı dikkatini celbe- deriz. > Bir çocuk EE düşerek yaralan Beşiktaşta oturan İhsanın bir bu- çuk yaşındaki kızı pencereden soka- ğa düşmüştür. Çocuk baygın bir hal- de Şişli Çocuk hastanesine kaldırıl- mıştır. Bay Amcaya göre... gm Beşiktaşta bir ev yıkıldı Hava dün de kapalı geçti, ter- mometre 11 dereceye düştü Hava dün de kapalı geçmiş, vakit vakit yağmur yağmıştır. Rüzgâr çi- malden saniyede 2-4 metre hızla 6$- miştir. Termometre 1i dereceye kadar indiğinden, birçok yerlerde yeniden sobalar, kaloriferler yakılmağa baş- lanmıştır. Dün en fazla sıcaklık 14 de- rece idi, Evvelki günkü yağmurun tesirile Beşiklaşla Büyükbıyık Alipaşa soka- ğında emvali metrukeye aid iki katlı bir ev çökmüştür. İnsanca zayiat yoktur. Memleketin ekseri yerlerinde, bil- hassa Ege ve Cenubi Anadolu böl- gelerinde hava kapalı ve yağışlı geç- miştir. İzmir ve havalisinden koyun geldi Belediye, şimdiye kadar yalnız Ada- nanın Ceyhan havalisinden kasaplık koyun getirtiyordu. İlk defa olarak İzmir ve havalisinden sipariş edilen hayvanların ilk partisi dün şehrimi- ze gelmiştir. Bundan sonra hem Ege, hem de Ceyhan mıntakasından ka- saplık hayvan gelecektir. Şirinlik muskası Kumkapıda bir ihtiyar büyü- cülük suçu ile yakalanarak meye verildi Kumkapıda oturan Ali adında 74 yaşında bir adam büyücülük ve mus- kacılık yapmak suçundan yakalana- rak adliyey verilmiş, asliye dördüncü ceza mahkemesinde (muhakemesi yapılmıştır. Aliyi cürmü moşhud halinde ya kalıyan memurların tanzim ettikleri evraka nazaran bu adamın evinde büyücülük yaptığı haber alınmış ve iki kadın polisi eve giderek Seyid Ali- den şirinlik muskası istediklerini söylemişlerdir. Seyid Ali birer muska yazmış ve bunları başlarında, şapka- Jarının altında taşımalarını söyle- miştir, Bu işine mukabil de birlira ücret almıştır. İşte bu sırada diğer Fırıncılar birleşiyorlar Şirket kurmak meselesinden ara- larında ihtilâf çıkan fırıncılar cemi- yeti idare heyeti âzaları istifa etmiş ler ve yapılan intihapla yeni idare heyeti teşekkül etmişti. Cemiyet şir. ket kurmak gayesinin tahakkukuna gayret etmektedir. Bilhassa Üsküdarda 17 fırının birleşerek şirket halinde çalışm, karar vermeleri İstanbul eğ nı harekete getirmiştir. İstanbulda 196 fırın vardır. y ... Hamama giden bir adamın ne kadar su harcadığı hesablandı... İKTİSADİ MESELELER İthali takasa tabi tutulması kararlaştırılan maddeler 7 Nisan tarihinde çıkan bir karar- namede, ham deri, bakır, kalay, p&- muk ipliği, kauçuk gibi maddelerin ithalâtı takes şartlarına tâbi tatul- muştur. Bu kararnamenin piyasadaki akislerinden bahsederken pamuk ip- liği flatlerinin arttığını da yazmıştık. Yalnız pamuk ipliği, bakır, kauçuk gibi maddeler pahalılaşmıştır. Halbu- ki son günlerde lâstik fabrikeları, yaz- lık ihtiyaçlar için fazla mikdarda kâ- uçuk sarfediyorlardı, Bu vaziyete göre bü yaz, üstü keten, altı Jâstik ayak- kabılar pahahlaşacaktır. Maamafih bu pahahlıktan ayakkabıcılar pek memnun olacaklardır. Çünkü her s8 ne ayakkabıcılar bu nevi ayakkabıla- ra rekabet edemiyorlardı, Bakır, Kalay gibi maddelerin paha ulığı henüz piyasaya tesir etmemiş- tir. Bu nevi maddelerin bundan sonra takas suretile ithal edilmesi, daha ziyade pahalılığa sebebiyet verecekti. İktisad Vekâleti fabrikatörler, bilhassa, sanayi birliği tarafından yapıları şi- kâyetleri gözönünde tutarak; 7 nisan tarihinde çıkan kararnameyi bir ta- limatname ile izah etmektedir. Bu izahnameye göre, kararnamenin neş- rinden evvei, gümrüklere gelmiş, ve yahud bedeli ödenmiş olan mallar ta- kasa tâbi tutulmıyarak ithal edile- cektir, Henüz kararnameyi izah eden bu tallmatname resmi gazetede neş- edilmemiştir. Fakat İktismd Vekâle- mamıştır. Haberi duyanlar müşkül mevkiden kurtulacaklardır. Çünkü Gümrüklere gelmiş, ve yahud bedeli ödenmiş malların tekrar takasa tâbi tutuluşu, yeni bir hayat pahalılığına sebebiyet verecekti. Şimdilik böyle bir pahalılığa meydan verilmiyecektir. Fakat alâkadarların fikrine bakis ırsa, ham deri, kauçuk, Hindistan ce- vizi, kebraso gibi maddeler ekseriyet. ie Koloni eşyasıdır. Halbuki Koloni. lerle takas suretile muamele yapma» ğa imkân yoktur. Şimdiye kadar bu gibi maddeler, serbes döviz vermek su- retile tedarik ediliyordu. Bundan son- Ta, bu maddeleri satın almak için, in- cir, halı, tiftik gibi meddelerle takas yapmak lâzımdır. Bu takas muamele- si, bu nevi malların pahalılaşmasına sebebiyet verecek, fakat bazı ihracat maddelerimizin sürümünü arttıracak- tır. — LA. Gizli randevu evi mi? Beyoğlunda oturan Pakize isminde bir kadının gizli randevuculuk yaptı- ğı haber alınarak araştırma yapılmış Perihan, Feriha ve Nuriye adlarında üç kadınla üç erkek yakalanmışlar. dır. Pakize hakkında fuhşa teşvik ve randevuculuk suçlarından evrak tari“ zim olunarak mahkemeye verilmiş ve © dün birinci ceza mahkemesinde mü hakemeye başlanmıştır. Kadın, mahkemede suçunu inkâz etmiş; — Ben randevuculuk yapmadım, Evimi kiraya veriyordum” Evde ya- kalananlar dâ kiracıların getirdikleri misafirlerdir, demiştir. vw. Ve bir çok ince hesablardan sonra... e Bir hemşerinin armabilmesi, için dört teneke su yeter, dedileri., rm ee ate va NA MM NN